به فتواي برخي مراجع ﴿از جمله امام﴾، پيشنماز نميتواند غير روحاني باشد ﴿مگر پيشنمازي شوهر براي زن﴾. از فتواي امام خامنهاي ﴿حفظه الله﴾ در اين مورد اطلاعي ندارم.
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
متاسفم برایتان کخه اینقدر بی اطلاعید
هیچ یک از مراجع چنین نظری ندارند
تنها عدالت، صحت نماز و خصوصا قرائت نماز شرط امام جماعت است نه لباس
ناشناس
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من از فتوای امام در این خصوص اطلاعی ندارم اما همیشه این توصیه را از بزرگان شنیدم که در جمع های کوچک هم یه نفر پیشنماز شود تا از فیض نماز جماعت بهرهمند شوند این عکس منو یاد جبهه انداخت که این سنت حسنه حتی بین سه چهار نفر برگزار میشد !
کریمی
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عزیر این فرمایش شما جایی است که یک روحانی معمم باشد جایز نیست به غیر معمم اقتدا کرد
زهرا سادات
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اقا مرتضی وقتی یک روحانی حضور داشته باشه اقتدا به دیگران جایز نیست اما وقتی روحانی نباشه میشود به هر فرد اصلحی اقتدا کرد
محمود
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برادر عزیزم اقا مرتضی
سلام علیکم(نه برای اینکه مجبور شوی جوابم را بدهیD;LOL)
از نظر امام خامنه ای امامت جماعت غیر معمم اشکالی ندارد شرط صحت قرائت وعدالت هم کفایت میکند.
یاعلی
مرتضي.ام
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جناب كريمي عزيز، آنچه شما فرموديد فتواي برخي مراجع از جمله آيت الله العظمي مكارم شيرازي است. برخي ديگر نظري متفاوت دارند. به عنوان مثال امام ﴿ره﴾ نظري غير از اين داشتند و به همين دليل رزمندگان در استفتايي از ايشان پرسيده بودند در جبهه خيلي مواقع روحاني براي اقامهي نماز جماعت نيست. آيا ميشود پشت سر ساير افراد غير روحاني كه عادل ميدانيمشان نماز جماعت بخوانيم تا از ثواب آن بيبهره نمانيم؟. امام در پاسخ فرموده بودند خير! اگر فرد خاصي مد نظرتان است بگوييد تا در مورد او اين اجازه داده شود.
بنده هم عرض كردم "برخي مراجع". اين را هم از اين باب گفتم كه دوستان حواسشان باشد و از مرجع خوداستفتا نمايند تا خداي نكرده در موارد مشابه، نماز باد هوا نخوانند! ضمنا! چيزي كه الان در مملكت پر است، مسجد است و هر مسجد هم يك روحاني دارد. لذا به نظر بنده فتواي مراجعي كه عدم حضور روحاني را شرط جواز پيشنمازي غير روحاني ميدانند به اين سادگيها تحقق نمييابد. منظور از اين فتوا ايننيست كه هركس يك روحاني در جيبش داشته باشد! دو قدم تشريف ببرند به مسجد ميرسند و روحاني در دسترس ميشود.
ايليا حنيف
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
مرتضي ام جان اين يك دفعه رو گاف دادي ها دقت ميكردي و فكر بعد نظر ميدادي بد نبود
مرتضي.ام
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عليك سلام برادر محمود عزيز. از اين كه فتواي معظم له را فرموديد بسيار ممنونم.
ضمنا محمود جان، آقا بنده دربست مخلص جنابعالي هستم و از پيامهاي زيبايتان هميشه لذت ميبرم و ميآموزم. انشاالله هميشه در پناه حق باشيد و قلب و روحتان لحظهاي خالي از نور و نظر اهل بيت نگردد.
محمدی
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
چرا دروغ؟ چرا تحریف فتاوای علما؟ تو که از دین چیزی نمیدونی چرا حرف بیخود میزنی؟ امام فرمودند در جایی که یک روحانی وجود در آن جمع وجود دارد اقتدا به غیر روحانی جایز نیست.
چرا اینهمه با عصبانیت !!!؟ خوب شما فتوای امام (ره) یا دیگر مراجع را اعلام کن تا عزیزان مستند از شما چیزی یاد بگیرند
فاطمه
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
واقعاً متاسفم براتون. یه کم عقل از عقلتون هم استفاده کنید بد نیست چون در اسلام هرچه که دین حکم میکنه عقل هم همان حکم رو میکنه و بالعکس. پس فکر میکنید از زمان صدر اسلام تا زمانیکه روحانیت شیعه به شکل امروز و با لباس حاضر شکل بگیره ملت مسلمون چی کار میکردند؟ نماز جماعت تعطیل بود؟ با طرز فکر جنابعالی دکتر جلیلی باید پشت سر حسن روحانی نماز میخوند؟! بله برادر، عدالت و صحت قرائت نماز شرط امام جماعت است نه لباس. مرجعیت ما هم از عقل، قرآن و منابع شیعه برای استنباط احکام استفاده میکنند.
خواهر من آخه این چه برخوردیه!!! ؟ خوب بعضی از کاربران نظرشان این است راه حل این مسئله هم ساده است حکم و استدلال ، قرار نیست برای چنین موضوعی کار به بدوبیراه به همدیکر بکشد
فاطمه
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
بولتن جان عزیزم، بد و بیراه؟؟؟!! دعوت کردن به استفاده از عقل کار بدیه؟!
خواهرم متن خودتان را یکبار دیگر بخوانید این نحوه صحبت کردن نوعی توهین محسوب می شود یعنی شما به دیگران می گویید برای ارائه نظراتتان از عقل استفاده نمی کنید! آیا این توهین و یا بقولی بدوبیراه نیست؟ یعنی اگر شخصی با شما اینگونه حرف بزند ناراحت نمی شوید ؟
افتاب گردون
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فاطمه جان كار بدي كردي ديگه خواهرم
چرا پاتو گذاشتي رو خط قرمز بولتن؟
مرتضي.ام
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سركار خانم فاطمه، عقل يكي از ابزارهاي استنباط احكام شرعي است و نه تمام آن، چرا كه انسان عادي داراي عقل كاملي نيست كه قادر به اشراف بر ادله عقلي تمام مسايل باشد، هرچند بي شك پشت هر حكمي، دليلي منطقي نهفته است.
حتي در آنجاهايي كه استنباط عقلي ميسر است نيز داشتن اشراف علمي ضروري است، چرا كه علم، جهت دهنده عقل است و استنباط عقلي يك عالم و عامي در يك مسئلهي واحد، كاملا متفاوت از يكديگر است.
پس بياييم بدون اشراف بر علم فقه و اصول، با عقل خود اقدام به رد و تاييد نظراتمان به عنوان حكم شرع نكنيم كه حتي مجتهدين مسلط به به اين علم عميق و مشكل نيز قادر به درك ادله عقلي تمام فتاوايي كه ميدهند نيستند.
حكم خدا، حكم خدا است و واجب الاطاعه، چه دليلش را بفهميم، چه نفهميم. بزرگترين ظلم به حكم خدا همين است كه بخواهيم براي تمامي آن ادله عقلي و علمي بتراشيم. اگر براي حكمي، خود معصومين عليه السلام دليل ذكر كرده باشند، ما هم ميپذيريم و اگر خير، انجامش ميدهيم؛ چه دليلش را بفهميم، چه نفهميم هرچند يقين داريم حرمت يا حليت يك عمل در اسلام بيدليل و منطق نيست.
ناشناس
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اللهم اشف کل مریض
الهی آمین
ناشناس
||
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقامرتضی شمادیگه چرا؟ ماحتی درمسجدهم نمازظهرکه امام جماعت نیست به غیرروحانی که همه قبولش دارنداقتدامی کنیم .فتوای کدام مرجع است ،سندش رابنویس ...
خب آره...
احتمالا تو حالت تمرکز و ریلکسیشن هستن!
شما که این چیزارو بلدی؟!
mousavi
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
پنپه دست به زانو زدند ومهر جلويشان گذاشتند تا شما دستور فرماييد . چون اسم شما رها است قرار نيست از فكر كردن هم اينقدر رها باشي
شهروند
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
نه پس احتمالا صف روغن باشه
مرتضي.ام
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جناب raha درست ميگويند و بنده نيز با ايشان موافقم. با توجه به مكان نشستن جناب دكتر جليلي بعيد نيست به خاطر همان مشئلهاي كه قبلا عرض كردم، همه مشغول خواندن نماز فرادا باشند.
اما يك چيز از اين عكس به خوبي پيدا است و آن هم رفاقت علوي و كيسه ندوختن اين دو بزرگوار براي قدرت است. اين عكس نشان ميدهد مومنين شيفتهي خدمتند و نه تشنهي قدرت.
امید
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خیلی بی جنبه بازی در میارید
منظور بنده خدا این بوده شاید فرادا دارن میخونن
چکش
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
با آقای مرتضی.ام موافقم.
ایکاش برخی یک ذرّه یاد بگیرند و بفهمند هورا کشیدن و الکی رعد و برق زدن هواداری نیست. کمی دقت به شخصیت و منش شخص هم بد نمیشود.
احمد ا
||
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
حق با برادر مرتضی است ولی متاسفانه برخی ارگان های وابسته تخریب میکنند و به نام جلیلی تمام می شود،
تضعیف اصولگرایی باعث افتادن کشور دست نا اهلان می شود
اين نظره فقهی از این بابه که حوزه و علمای دین ضعیف نشند و به شرطیه که در یک جمع طلبه ای باشه که سایر شرایط مثل عدالت و قرائت صحیح و ... داشته باشه نه تو این جمع که ظاهرا چنین کسی وجود نداره. دقیقا مثل خواندن نماز فرادا در صورتی که نماز جماعت برگزار میشه که اگه موجب تحقیر جماعت بشه درست نیست.
من آقای حداد عادل رو خیییییییییییییییییییلی قبول دارم
خداییش اگه بیاره کشورو میسازه!!!!
پاسخ ها
زهرا
||
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خداییش جناب حداد با این که میدونه شانس کمی داره ولی با حضورش و صحبتهایی که میکنن دل آدم خنک میشه.اونجا که به عارف گفت زمان خاتمی چنان اداره ها رو تکوندن که فقط آبدارچی ها موندن و قضیه 6 ماه پشت در مجلس برای اعتبار نامشون و چند تا حرف دیگه فوق العاده بود.
زهره
||
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
به نظرم حداد از جمله كساييه كه وارد سياست شد اما الوده نشد. دخترشونم هم كه عروس حضرت اقاست. دليل خوبي براي اعتماد اقا به اين خانواده است
سلام به آقا مرتضی و همه بولتنیهای عزیز . بنظر میاد
همگی حضرات در حال خواندن نماز فرادا هستند و با
توجه به اینکه در صف دوم فقط جلیلی حضور دارد اما
در صف سوم سه نفر حاضرند و نیز بدلیل بزرگنر بودن
حداد عادل . ایشان جلوتر از دیگران هستند اما اگر
آقا مرتضی و یا هر کس دیگری مرتکب اشتباه شود
باید آنرا قبول کند چون بشر جائزالخطا می باشد .
پاسخ ها
مرتضي.ام
||
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
عليك سلام جناب متحيرالدوله. اگر پيام بنده به سركار خانم raha كه ١٤ ساعت و ٤٥ دقيقه زودتر از جنابعالي ارسال شده است را در همين جا مطالعه بفرماييد، ملاحظه خواهيد نمود كه بنده نيز دقيقا همين سخن جنابعالي را مبني بر احتمال فرادا بودن نمازها عرض كردهام!
گرچه جنابعالي تازه وارد بولتن شدهايد و احيانا آشنايي چنداني با بنده نداريد، ولي اگر پيامهاي بنده از ابتداي ورودم به بولتن تاكنون را ملاحظه كنيد، يقين خواهيد نمود همواره كوشيدهام چنين باشم و بر ناحق و اشتباه اصرار و پافشاري ننمايم.
اما در اين مورد، بنده اشتباهي نكردم و اگر اشتباهي هم در كار بوده از سوي مراجع معظم تقليد بوده است كه بدون اجازه از برخي دوستان، فتوا صادر نمودهاند!!!
اتفافا همين كه اين فتوا را در اينجا ذكر نمودم خود دليل روشني است كه اهل بهرهبرداري از فكر غلط نيستم، چرا كه همه ميدانند راي بنده آقاي جليلي است و آقاي حداد را نيز به ويژه پس از درخشش مومنانهشان در اين مناظرات و حقگرايي خيرهكنندهاي كه از خود نشان دادند، فوقالعاده دوست دارم و برايشان احترام فراواني قايلم و اگر ملاك بنده حق نبود، بايد از اين عكس به نفع اين دو و برضد سايرين استفاده ميكردم.
همانطور كه عرض كردم، بيان اين موضوع از سوي بنده در اينجا صرفا براي يادآوري بود كه دوستان نظر مرجعشان را بپرسند تا در موارد مشابه، به اميد ثواب جماعت، نماز باد هوا نخوانند.
ضمنا! اي كاش انسان جايز الخطا. واقعا چقدر عالي ميشد. ولي حيف كه گرچه انسان ممكن الخطاست، ولي جوازي براي انجام خطا از سوي او صادر نشده است و لذا بايد آن دنيا پاسخگوي عملش باشد. اگر انسان جايزالخطا بود چه حالي ميداد!
رفقا چرا گره ای که با دست باز میشه سعی دارید با دندون باش کنید
رساله10مرجع ذیل فتوای امام در مسئله 1453همه مراجع شرایط امام جماعت را بیان کرده اند که روحانی بودن جزء آن نیست اما در استفتائات هر مرجع ذکر شده است که با بودت آقایان روحانی اقتدا به غیر جایز نیست
و استفتائات حضرت آقا سوال 563
پاسخ ها
محمود
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
بنده خدای عزیز
کاملا درست میفرمایید مراجعه به نظر متخصص در هر امری خصوصا دین که مهمترین امور است معقولترین اقدام است .اما باید مواظب باشیم که دچار سو برداشت وافراط وتفریط در برداشت از نظر متخصص نشویم .
بلافاصله بعداز مساله مورداشاره شمادر استفتائات امام خامنه ای سوالی هست که اقا در جمع دونفره امام بودن یکی برای دیگری را بدون اشکال فرموده اند بدون قید روحانی.
لذا با در نظر گرفتن اهمیت نماز اول وقت وثواب غیر قابل وصف نماز جماعت ونیز عدم دسترسی به روحانی دارای شرایط عدالت وصحت قرائت اقتدا به غیر معمم دارای شرایط بلامانع است.که البته بنده این موضوع را چون مبتلا به هستم سوال هم کرده ام.
ضمنا خاطرم هست که درهمین بولتن عکسی از دوره جنگ منتشر شد که حتی خود امام خامنه ای در ان زمان به شهید صیاد شیرازی(اگر اشتباه نکنم) اقتدا کرده بودند.
از بولتن واقا مرتضی برای ارائه ادرس ان استمداد میطلبم!
یاعلی
يه بنده خداي ديگه
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
كجاي كاري بنده خدا مگه نميدوني بعضيا مث آفتاب گردون حال ميكنن به مرتضي.ام متلك بندازن؟ مرتضي چي ميگه مهم نيست، يه چي بايد بهش گفت مهمه واسه بعضيا
مرتضي.ام
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
جناب يه بنده خداي ديگه عزيز،
ما شقايقهاي باران خوردهايم
سيلي ناحق فراوان خوردهايم
_______________________
برادر عزيزم آقا محمود گل شرمنده، ولي بنده فقط اين لينك در خاطرم بود ﴿با توجه به متن، امام خامنهاي حفظه الله به شهيد صياد شيرازي اقتدا نكردهاند چون در آن صورت عنوان "تنها نظامي" صحبح نيست. مگر آن كه پس از اين سخن آن اقتدا صورت گرفته باشد كه بنده خبر ندارم.﴾
http://www.bultannews.com/fa/news/139117
محمود
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
داداش گلم اقا مرتضی (بقول اقا مجید مازندران که خیلی بی وفا شده وکم پیدا.هر کجا هست خدایا بسلامت دارش)
بنده هم منظورم همین خبر بود اما نمیدانم چرا در ذهنم شهید صیاد مانده بود.خدادرجه همه این شهدا را عالی تر گرداند وما را رهرو واقعی انها وملحق به ایشان قراردهد ان شاالله.
یک مطلب دیگر هم به ذهنم رسید که عرض کنم بی ارتباط با بحث حاضر نیست.
اگر خاطرتان باشد تا مدتها میگفتند(وحتی حالا هم بعضی میگویند) که در ظهر جمعه نماز جماعت نباید خوانده شود وصحیح نیست مگر تا فلان مسافت از محل نماز جمعه فاصله باشد ومدتی از اذان واول وقت فاصله داشته باشدو...
اما مطلعین موثق میگوینداز نظر امام خامنه ای اگر جمعی که میخواهند نماز جماعت بخوانند هیچکدام قصد شرکت در نماز جمعه را ندارندحتی در صورت عدم برگزاری نماز جماعت در ان جمع مشکلی برای اقامه جماعت نیست حتی در اول وقت.البته مساجد شهر یا محلی که نماز جمعه دارد مستثنی هستند.
لذا همانطور که روش همیشگی شماست حتیدر مستحبات! بهترین کار اطلاع از نظر مرجع است در امور مبتلا به.
خیلی ارادت داریم .انشاالله که شهید بشیم
یاعلی
مرتضي.ام
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
يك آمين غليظ براي دعايتان برادرم. متاسفانه چند وقتي است برادر بزرگوارمان "كوچكترين ايراني" عزيز و همچنين سركار خانم "عطرين" نيز بسيار كم پيدا شدهاند كه اميدوارم سالم و سلامت باشند.
در مورد نماز جمعه خواستم عرض كنم دليل اين تفاوت فتاوا در اين است كه همانطور كه ميدانيد، اقامهي نماز جمعه پس از ظهور امام زمان ﴿عج الله تعالي فرجه﴾ واجب است. در مورد اين كه حكم نماز جمعه در زمان غيبت چيست، بين مراجع تفاوت راي وجود دارد و آن چه شما فرموديد از همين اختلاف راي شكل ميگيرد. ولي بنده تاكنون نديدهام
مرتضي.ام
||
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
پس بقيه پيام بنده كو؟!!
ولي بنده تاكنون نديدهام مرجعي برگزاري همزمان نماز جماعت با نماز جمعه را جايز بداند، حتي امام خامنهاي هم كه همانطور كه شما فرموديد آن را في نفسه بلا اشكال ميدانند نيز بهتر ميدانند اين كار صورت نگيرد و اگر مستوجب مفسده باشد حرام و غير جايز ميدانند.
کی گفته ، زهرا جان، اقای حداد شانس کمی داره ، اتفاقا از خیلی از کاندیداها رای بالاتری داره ، ایشان و اقای جلیلی شانس بسیار بالایی دارن .اصولا اصول گراها در کشور اسلامی ایران رای اول را دارند . رای من هم دکتر جلیلی است. توکل به خدا
پاسخ ها
زهرا
||
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
در اینکه آقا حداد فرد شایسته ای هستند شکی نیست ولی متاسفانه در این دوره به دلیل کثرت کاندیدا شانسی ندارند.رای اکثر اصول گراها آقای جلیلی هست.اگر جلیلی نبود شاید میشد به گزینه آقای حداد فکر کرد.به هر حال حضور ایشون در مناظره و جواب های به موقع و محکمشون بسیار شادی دل مردم و دوستان ولایی هست.رای ما هم دکتر جلیلی
برای تلطیف بحث بد نیست کمی مزاح کرده باشیم .
مرد جوانی با خانم والده شان به خواستگاری دختری
رفتند . مادر عروس خانم آینده به مادر ماه داماد آینده
گفت سرکار خانم گرچه آقازاده شما جوان برازنده ای
میباشد اما اگر خصوصیات اخلاقی ایشان را بفرمایید
ممنون میشویم . مادر داماد گفت چی بگم وا... بچه من اهل هیچ فرقه ای نیست . نه نماز . نه روزه . نه...
تا عاقل دنبال پل میگشت دیوانه از آب گذشت .
باعث تعجب است که دوستان به یک قضیه ساده اینقدر توجه می کنند و از مطالب مهمتر غافلند . ملانصرالدین کوزه ای داشت که اول هرماه ریگی داخل آن می انداخت . اتفاقا روزی بچه ملا دهها ریگ به کوزه انداخت . روزی از ملا پرسیدند امروز چندم ماه است ؟ ملا دید 85 ریگ توی کوزه هست گفت خوبه کمتر بگم . گفت امروز چهل و پنجم ماه
است. وقتی با تمسخر آنها مواجه شد با تغیر گفت
حالا که اینطوره باید بگم امروز هشتاد و پنجم ماهه.
بهترست آقای مرتضی ام هم آدرس دقیقی از فتوای امام را که مدعیش هستند ارائه نمایند .
حرف و ادعای بی سند و بی نشانی به دردی نمیخورد . رساله ها که چنین فتوایی را ننوشته اند . پس قاعدتا باید در استفتائات به دنبال آن گشت . آدرس دقیق بفرمایید .
پاسخ ها
مرتضي.ام
||
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
كاملا حق با شما است. متاسفانه بنده در حال حاضر آن كتاب را در اختيار ندارم. پيش ا ز اين عرض كردم، باز هم موكدا عرض ميكنم: شايد امام هم بعدا نظرشان تغيير كرده باشد و بنده خبر نداشته باشم. لذا مكلفين به سخن بنده استناد ننموده و از مرجع خود استفتا نمايند.
یارم همه دانی و خودم هیچ ندانی
یارب چه کند هیچ ندان با همه دانان عادت داریم در مورد مسائل تخصصی مختلف علیرغم
نداشتن اطلاعات و دانش لازم اظهار نظرات سطحی
و یا اشتباه کرده و عمر خود و دیگران را تلف کنیم .
دکتر سالمندی روی تابلوی مطبش نوشته بود :
دکتر .. متخصص چشم و گوش و قلب و اعصاب و غیره
سلام.
بنده خودم روحانی و طلبه ی ملبس به لباس روحتنیت هستم و در تحقیقاتم نظر علما عدم اقتدای روحانی ملبس به غیر ملبس بوده است
و در مورد جمعی که همه ی افراد روحانی ملبس نیستند صدق نمی کند.
هیچ یک از مراجع چنین نظری ندارند
تنها عدالت، صحت نماز و خصوصا قرائت نماز شرط امام جماعت است نه لباس
سلام علیکم(نه برای اینکه مجبور شوی جوابم را بدهیD;LOL)
از نظر امام خامنه ای امامت جماعت غیر معمم اشکالی ندارد شرط صحت قرائت وعدالت هم کفایت میکند.
یاعلی
بنده هم عرض كردم "برخي مراجع". اين را هم از اين باب گفتم كه دوستان حواسشان باشد و از مرجع خوداستفتا نمايند تا خداي نكرده در موارد مشابه، نماز باد هوا نخوانند! ضمنا! چيزي كه الان در مملكت پر است، مسجد است و هر مسجد هم يك روحاني دارد. لذا به نظر بنده فتواي مراجعي كه عدم حضور روحاني را شرط جواز پيشنمازي غير روحاني ميدانند به اين سادگيها تحقق نمييابد. منظور از اين فتوا ايننيست كه هركس يك روحاني در جيبش داشته باشد! دو قدم تشريف ببرند به مسجد ميرسند و روحاني در دسترس ميشود.
ضمنا محمود جان، آقا بنده دربست مخلص جنابعالي هستم و از پيامهاي زيبايتان هميشه لذت ميبرم و ميآموزم. انشاالله هميشه در پناه حق باشيد و قلب و روحتان لحظهاي خالي از نور و نظر اهل بيت نگردد.
چرا پاتو گذاشتي رو خط قرمز بولتن؟
حتي در آنجاهايي كه استنباط عقلي ميسر است نيز داشتن اشراف علمي ضروري است، چرا كه علم، جهت دهنده عقل است و استنباط عقلي يك عالم و عامي در يك مسئلهي واحد، كاملا متفاوت از يكديگر است.
پس بياييم بدون اشراف بر علم فقه و اصول، با عقل خود اقدام به رد و تاييد نظراتمان به عنوان حكم شرع نكنيم كه حتي مجتهدين مسلط به به اين علم عميق و مشكل نيز قادر به درك ادله عقلي تمام فتاوايي كه ميدهند نيستند.
حكم خدا، حكم خدا است و واجب الاطاعه، چه دليلش را بفهميم، چه نفهميم. بزرگترين ظلم به حكم خدا همين است كه بخواهيم براي تمامي آن ادله عقلي و علمي بتراشيم. اگر براي حكمي، خود معصومين عليه السلام دليل ذكر كرده باشند، ما هم ميپذيريم و اگر خير، انجامش ميدهيم؛ چه دليلش را بفهميم، چه نفهميم هرچند يقين داريم حرمت يا حليت يك عمل در اسلام بيدليل و منطق نيست.
الهی آمین
انسان در واقع یاد دفاع مقدس می افتد
احتمالا تو حالت تمرکز و ریلکسیشن هستن!
شما که این چیزارو بلدی؟!
اما يك چيز از اين عكس به خوبي پيدا است و آن هم رفاقت علوي و كيسه ندوختن اين دو بزرگوار براي قدرت است. اين عكس نشان ميدهد مومنين شيفتهي خدمتند و نه تشنهي قدرت.
منظور بنده خدا این بوده شاید فرادا دارن میخونن
ایکاش برخی یک ذرّه یاد بگیرند و بفهمند هورا کشیدن و الکی رعد و برق زدن هواداری نیست. کمی دقت به شخصیت و منش شخص هم بد نمیشود.
تضعیف اصولگرایی باعث افتادن کشور دست نا اهلان می شود
انسان در واقع یاد دفاع مقدس می افتد
خداییش اگه بیاره کشورو میسازه!!!!
همگی حضرات در حال خواندن نماز فرادا هستند و با
توجه به اینکه در صف دوم فقط جلیلی حضور دارد اما
در صف سوم سه نفر حاضرند و نیز بدلیل بزرگنر بودن
حداد عادل . ایشان جلوتر از دیگران هستند اما اگر
آقا مرتضی و یا هر کس دیگری مرتکب اشتباه شود
باید آنرا قبول کند چون بشر جائزالخطا می باشد .
گرچه جنابعالي تازه وارد بولتن شدهايد و احيانا آشنايي چنداني با بنده نداريد، ولي اگر پيامهاي بنده از ابتداي ورودم به بولتن تاكنون را ملاحظه كنيد، يقين خواهيد نمود همواره كوشيدهام چنين باشم و بر ناحق و اشتباه اصرار و پافشاري ننمايم.
اما در اين مورد، بنده اشتباهي نكردم و اگر اشتباهي هم در كار بوده از سوي مراجع معظم تقليد بوده است كه بدون اجازه از برخي دوستان، فتوا صادر نمودهاند!!!
اتفافا همين كه اين فتوا را در اينجا ذكر نمودم خود دليل روشني است كه اهل بهرهبرداري از فكر غلط نيستم، چرا كه همه ميدانند راي بنده آقاي جليلي است و آقاي حداد را نيز به ويژه پس از درخشش مومنانهشان در اين مناظرات و حقگرايي خيرهكنندهاي كه از خود نشان دادند، فوقالعاده دوست دارم و برايشان احترام فراواني قايلم و اگر ملاك بنده حق نبود، بايد از اين عكس به نفع اين دو و برضد سايرين استفاده ميكردم.
همانطور كه عرض كردم، بيان اين موضوع از سوي بنده در اينجا صرفا براي يادآوري بود كه دوستان نظر مرجعشان را بپرسند تا در موارد مشابه، به اميد ثواب جماعت، نماز باد هوا نخوانند.
ضمنا! اي كاش انسان جايز الخطا. واقعا چقدر عالي ميشد. ولي حيف كه گرچه انسان ممكن الخطاست، ولي جوازي براي انجام خطا از سوي او صادر نشده است و لذا بايد آن دنيا پاسخگوي عملش باشد. اگر انسان جايزالخطا بود چه حالي ميداد!
رساله10مرجع ذیل فتوای امام در مسئله 1453همه مراجع شرایط امام جماعت را بیان کرده اند که روحانی بودن جزء آن نیست اما در استفتائات هر مرجع ذکر شده است که با بودت آقایان روحانی اقتدا به غیر جایز نیست
و استفتائات حضرت آقا سوال 563
کاملا درست میفرمایید مراجعه به نظر متخصص در هر امری خصوصا دین که مهمترین امور است معقولترین اقدام است .اما باید مواظب باشیم که دچار سو برداشت وافراط وتفریط در برداشت از نظر متخصص نشویم .
بلافاصله بعداز مساله مورداشاره شمادر استفتائات امام خامنه ای سوالی هست که اقا در جمع دونفره امام بودن یکی برای دیگری را بدون اشکال فرموده اند بدون قید روحانی.
لذا با در نظر گرفتن اهمیت نماز اول وقت وثواب غیر قابل وصف نماز جماعت ونیز عدم دسترسی به روحانی دارای شرایط عدالت وصحت قرائت اقتدا به غیر معمم دارای شرایط بلامانع است.که البته بنده این موضوع را چون مبتلا به هستم سوال هم کرده ام.
ضمنا خاطرم هست که درهمین بولتن عکسی از دوره جنگ منتشر شد که حتی خود امام خامنه ای در ان زمان به شهید صیاد شیرازی(اگر اشتباه نکنم) اقتدا کرده بودند.
از بولتن واقا مرتضی برای ارائه ادرس ان استمداد میطلبم!
یاعلی
ما شقايقهاي باران خوردهايم
سيلي ناحق فراوان خوردهايم
_______________________
برادر عزيزم آقا محمود گل شرمنده، ولي بنده فقط اين لينك در خاطرم بود ﴿با توجه به متن، امام خامنهاي حفظه الله به شهيد صياد شيرازي اقتدا نكردهاند چون در آن صورت عنوان "تنها نظامي" صحبح نيست. مگر آن كه پس از اين سخن آن اقتدا صورت گرفته باشد كه بنده خبر ندارم.﴾
http://www.bultannews.com/fa/news/139117
بنده هم منظورم همین خبر بود اما نمیدانم چرا در ذهنم شهید صیاد مانده بود.خدادرجه همه این شهدا را عالی تر گرداند وما را رهرو واقعی انها وملحق به ایشان قراردهد ان شاالله.
یک مطلب دیگر هم به ذهنم رسید که عرض کنم بی ارتباط با بحث حاضر نیست.
اگر خاطرتان باشد تا مدتها میگفتند(وحتی حالا هم بعضی میگویند) که در ظهر جمعه نماز جماعت نباید خوانده شود وصحیح نیست مگر تا فلان مسافت از محل نماز جمعه فاصله باشد ومدتی از اذان واول وقت فاصله داشته باشدو...
اما مطلعین موثق میگوینداز نظر امام خامنه ای اگر جمعی که میخواهند نماز جماعت بخوانند هیچکدام قصد شرکت در نماز جمعه را ندارندحتی در صورت عدم برگزاری نماز جماعت در ان جمع مشکلی برای اقامه جماعت نیست حتی در اول وقت.البته مساجد شهر یا محلی که نماز جمعه دارد مستثنی هستند.
لذا همانطور که روش همیشگی شماست حتیدر مستحبات! بهترین کار اطلاع از نظر مرجع است در امور مبتلا به.
خیلی ارادت داریم .انشاالله که شهید بشیم
یاعلی
در مورد نماز جمعه خواستم عرض كنم دليل اين تفاوت فتاوا در اين است كه همانطور كه ميدانيد، اقامهي نماز جمعه پس از ظهور امام زمان ﴿عج الله تعالي فرجه﴾ واجب است. در مورد اين كه حكم نماز جمعه در زمان غيبت چيست، بين مراجع تفاوت راي وجود دارد و آن چه شما فرموديد از همين اختلاف راي شكل ميگيرد. ولي بنده تاكنون نديدهام
ولي بنده تاكنون نديدهام مرجعي برگزاري همزمان نماز جماعت با نماز جمعه را جايز بداند، حتي امام خامنهاي هم كه همانطور كه شما فرموديد آن را في نفسه بلا اشكال ميدانند نيز بهتر ميدانند اين كار صورت نگيرد و اگر مستوجب مفسده باشد حرام و غير جايز ميدانند.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=3&tid=23
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
بنده خدا خب حتما اقای روحانی تشریف نداشتن که به اقای حداد اقتداکردن من که توی هیچ کسی ایشون رو نمیبینم شما میبینید؟
مرد جوانی با خانم والده شان به خواستگاری دختری
رفتند . مادر عروس خانم آینده به مادر ماه داماد آینده
گفت سرکار خانم گرچه آقازاده شما جوان برازنده ای
میباشد اما اگر خصوصیات اخلاقی ایشان را بفرمایید
ممنون میشویم . مادر داماد گفت چی بگم وا... بچه من اهل هیچ فرقه ای نیست . نه نماز . نه روزه . نه...
باعث تعجب است که دوستان به یک قضیه ساده اینقدر توجه می کنند و از مطالب مهمتر غافلند . ملانصرالدین کوزه ای داشت که اول هرماه ریگی داخل آن می انداخت . اتفاقا روزی بچه ملا دهها ریگ به کوزه انداخت . روزی از ملا پرسیدند امروز چندم ماه است ؟ ملا دید 85 ریگ توی کوزه هست گفت خوبه کمتر بگم . گفت امروز چهل و پنجم ماه
است. وقتی با تمسخر آنها مواجه شد با تغیر گفت
حالا که اینطوره باید بگم امروز هشتاد و پنجم ماهه.
حرف و ادعای بی سند و بی نشانی به دردی نمیخورد . رساله ها که چنین فتوایی را ننوشته اند . پس قاعدتا باید در استفتائات به دنبال آن گشت . آدرس دقیق بفرمایید .
یارب چه کند هیچ ندان با همه دانان عادت داریم در مورد مسائل تخصصی مختلف علیرغم
نداشتن اطلاعات و دانش لازم اظهار نظرات سطحی
و یا اشتباه کرده و عمر خود و دیگران را تلف کنیم .
دکتر سالمندی روی تابلوی مطبش نوشته بود :
دکتر .. متخصص چشم و گوش و قلب و اعصاب و غیره
بنده خودم روحانی و طلبه ی ملبس به لباس روحتنیت هستم و در تحقیقاتم نظر علما عدم اقتدای روحانی ملبس به غیر ملبس بوده است
و در مورد جمعی که همه ی افراد روحانی ملبس نیستند صدق نمی کند.