کد خبر: ۷۸۰۰۷۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار:
مشکل اقتصاد کشور، کارایی پایین در مصرف انرژی است نه یارانه پنهان

دستکاری در قیمت سوخت اشتباه است

مشکل اقتصاد کشور، کارایی پایین در مصرف انرژی است نه یارانه پنهان. تعریف علمی یارانه، ناظر بر مواردی است که دولت‌ها صریح پرداخت می‌کنند و وارد بودجه یا نوشتارها می‌شود.

دستکاری در قیمت سوخت اشتباه استگروه اقتصادی: دکتر سجاد برخورداری/ عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نوشت: مشکل اقتصاد کشور، کارایی پایین در مصرف انرژی است نه یارانه پنهان. تعریف علمی یارانه، ناظر بر مواردی است که دولت‌ها صریح پرداخت می‌کنند و وارد بودجه یا نوشتارها می‌شود. این در تمام دنیا برای اهداف مشخص و معینی رایج است و البته می‌تواند در بخش تولید باشد یا مصرف؛ اما آنچه در ادبیات ۴، ۵ سال اخیر در کشور به نام هیدن سابسید یا یارانه پنهان رایج شده، به لحاظ علمی وجود ندارد.

به گزارش بولتن نیوز، این تنها نوعی هزینه فرصت است که آن را برای همه چیز می‌توان مطرح کرد. اما موضوعی که از نظر علمی در آن اتفاق نظر وجود دارد این است که مصرف انرژی در کشور ما کارا نیست. مصرف ما خیلی بی‌رویه است و اتلاف منابع داریم.

مقصر مصرف بی‌رویه انرژی در ایران، مصرف‌کننده نیست. او به خدمات حمل‌ونقل و روشنایی نیاز دارد و بنزین و برق مصرف می‌کند. ما چه ابزاری در اختیار او قرار داد‌ه‌ایم که مصرف بنزین و گازوئیل این قدر بالاست. دستکاری در قیمت سوخت اشتباه است. سال ۱۳۹۸ ششمین بار بود که این اشتباه را تکرار کردیم و این کار را از سال ۱۳۴۰ انجام می‌دهیم. اصلاً با قیمت بازی کردن، سیاست کاملاً اشتباهی است و افزایش قیمت، مشکل را حل نمی‌کند، چون اقتصاد زنجیر‌‌‌وار به هم مرتبط است و با این کار، شما هر کاری انجام بدهید، خنثی خواهند شد.

الان چرا با اینکه قیمت نفت ارزان است، کسی استفاده نمی‌کند؟ چون مسیر گاز را جایگزین نفت کردیم. در مورد بنزین و گازوئیل هم باید یک سری کارهای اولیه انجام بدهیم و جایگزین متنوع حمل‌ونقل برای مردم ایجاد کنیم. همان‌گونه که حمل‌ونقل کشورهای اروپایی، نقاط مختلف را به اشکال مختلف متصل کرده‌اند. اگر من که ماشین شخصی استفاده می‌کنم، ببینم هر جایی که می‌خواهم بروم حمل‌ونقل عمومی هست، هزینه فایده می‌کنم و وقتی حمل‌ونقل عمومی برایم به صرفه است، چرا خودروی شخصی را با هزینه بالا استفاده کنم؟

دستکاری در قیمت سوخت اشتباه است

قانون هدفمندی یارانه در سال ۱۳۸۹ ناقص اجرا شد. هدفمندی یک بسته بود، نه این که فقط تغییر قیمت سوخت و پرداخت یارانه نقدی انجام شود و بقیه موارد مسکوت بماند. قرار بود تولید را عادت دهیم تا کارایی انرژی بالا رود. مشکل این بود که فقط یک بخش آن سیاست را اجرا کردیم. البته اگرچه اتخاذ سیاست‌های حمایتی لازم است نباید مستقیماً پول به مردم داد و باید حمایت به صورت غیرمستقیم در کارهایی مثل رایگان کردن هزینه سلامت بازنشستگان یا کوپن کالا انجام شود.

من اگر رئیس‌‌‌جمهور بودم یارانه نقدی را قطع می‌کردم. در عوض باید تشخیص داده شود کدام دهک‌ها نیاز به چه خدماتی دارند و آنها عرضه شود و به دهک‌هایی که واقعاً احتیاج دارند، کالا یا کوپن کالا بدهیم. در این اقشار چون بچه مشکل تغذیه دارد، نمی‌تواند به مدرسه برود و مجبور است کار کند تا زندگیش بچرخد. اگر هزینه کودکان کار یا اجاره طبقات پایین شهر را بدهیم، می‌تواند زندگی این طبقات جامعه را در نسل‌های آینده جبران کند.

برای مشاهده مطالب اقتصادی ما را در کانال بولتن اقتصادی دنبال کنیدbultaneghtsadi@

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سعید ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
0
باز هم متنی پر از تناقض( نسبت به خودش) برای انکار اینکه انرژی ارزان باعث بی مبالاتی در مصرف می شود ... نویسنده مدعی است که مصرف کننده نقشی در کنترل میزان مصرف ندارد در حالیکه چه بسا بیشترین نقش را داشته باشد. بله مصرف کننده نیاز به روشنایی و وسایل سرمایشی گرمایشی دارد ولی بین درست مصرف کردن با بد مصرفی، بی مبالاتی و اسراف تفاوت بسیاری است . وقتی قیمت انرژی بسیار پایین باشد مصرف کننده اهمیتی نمی دهد که ساعتهایی که در خانه نیست چراغ ها و سیستم سرمایشی را خاموش کند یا چراغ اتاق هایی که هنگام حضور لازم ندارد را خاموش کند و یا خود بارها شاهد بوده ام به افرادی که شیر آب را در کوچه برای شستشوی ماشین باز گذاشته اند وقتی تذکر می دهند می گویند به شما چه، پولش را می دهم. و همه اینها به خاطر این است که ما پول یا هزینه واقعی آنرا نمی دهیم که اگر می دادیم دیگر آنگونه اسراف نمی کردیم ........ نویسنده مدعی است که باید کارایی وسایل مصرفی بالا برود ولی پرسش اینجاست که این کارایی چگونه بالا خواهد رفت؟! وقتی قیمت انرژی پایین است مصرف کننده ترجیح می دهد مثلا یخچال با کارایی پایینتر ولی ارزانتر را بخرد چون هزینه برق مصرفی بیشتر بسیار ناچیزتر خواهد بود علاوه بر اینکه به مرور پرداخت می شود و نه یکباره و یا مورد ساده تر چراغ های کم مصرف جدید که به خاطر قیمت بالاتر نسبت به مدل رشته ای سابق هنوز به آن حد که باید مورد استقبال نیستند، پس در رقابت تولید، تولید کننده ای که وسیله بهتر را ساخته بازنده می شود و ما به سمت افت کیفیت تولید حرکت می کنیم که بر خلاف کاراتر ساختن است، انرژی ارزان دشمن کاراتر کردن و بهینه کردن کالاهاست، علاوه بر این انرژی ارزان مانع تامین منابع برای تعمیر و بهینه کردن شبکه توزیع و تولید انرژی هم می شود که خود خسارت مضاعفی است ...... ادعای نگارنده در مورد ارزانتر بودن نفت هم درست نیست، کما اینکه گاز ارزانتر است در دسترستر و پاکیزه تر است و سختی مصرف همچون خرید بشکه ای و پر کردن وسایل نفت سوز و بوی بد و .... هم ندارد، پس مصرف کننده چیز راحتر را برگزیده حتی اگر بپذیریم نفت ارزانتر هم باشد آن مشکل ها را دارد ...... ادعای نویسنده در مورد بنزین و استفاده از وسایل عمومی نیز درست نیست چون با فرض اینکه حتی حمل و نقل عمومی در دسترس و رایگان هم شود هنوز مبلغ بنزین که هزینه اصلی حرکت خودرو است ( حتی اگر خودرو حرکت هم نکند برخی هزینه ها همچون بیمه و معاینه فنی باید پرداخت شود) اینقدر پایین است که همچنان خیلی از مالکان خودروی شخصی ترجیح می دهند از خودروی سواری خود استفاده کنند و حتی برای گرفتن دو تا نان از سر کوچه هم باید با خودرو بروند .پس آن هزینه فایده ای که نویسنده گفته همچنان به نفع خودروی شخصی می چربد مگر اینکه دولت با راهکارهایی همچون گران کردن بنزین کفه حمل و نقل عمومی را سنگینتر کند، صد البته که افزایش واسایل عمومی نیز منوط به افزایش بودجه است که می تواند از طریق گرانی حامل های انرژی تامین شود .
مدیر پایگاه صد در صد با نظر حضرتعالی مخالفم شما در واقع برای حل مشکل دقیقا همان سیاست مسئولین راحت طلب دورانهای گذشته را تکرار می کنید گران کن تا کمتر مصرف کنند گران کن کمتر می خرند گران کن دلال کم می شود . گران کن دور ریز نان کمتر و کیفیت نان بهتر می شود و.....
نه برادر من اینگونه شما راهی را پیشنهاد می دهید که بار را بر دوش مردم می گذارید در حالیکه بنظر بنده به تجربه موارد مختلف راه کارش این نیست.
شما کلا مقوله فرهنگ سازی را نادیده گرفته اید شما نقش رسانه را نادیده گرفته اید شما نقش مردم را به گونه ای نگاه می کنید که انگار باید چوب تر بالای سرشان باشد تا کم مصرف کنند نه برادر عزیز ما مشکل در مقوله فرهنگ سازی داریم
رسانه های ما در بحث فرهنگ سازی بشدت ضعیف عمل می کنند و آنجاهایی که قوی برخورد کردند اتفاقا درست عمل کردن مردم نتیجه اش شد
نمونه اش بستن کمربند ایمنی در خودرو با یک فرهنگ سازی قوی در رسانه ملی با برنامه های پویانمایی یا شخصیت سیا و در کنار برخوردهای منطقی اولیه راهنمایی رانندگی شما دیگر کمتر کسی را می بینید کمربند ایمنی خود را نبندد
مدتی برنامه عمو برقی داشت پخش می شد بسبار در مصرف سوخت در خانواده ها حتی در اماکن عمومی تاثیر گذار بود که متاسفانه ادامه پیدا نکرد
بنظرم باید ما هدفمند و با برنامه ریزی منسجم و هماهنگ بین همه دستگاههای فرهنگی کشور برای فرهنگ کمتر مصرف کردن در همه موارد و اسراف نکردن کار کنیم در یک پروسه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و این همان بخش سختی است که مسئولین مربوطه نمی خواهند زیر بار آن بروند چون هم باید هزینه کنند هم باید فکرشان را بکار بیاندازند که برایشان سخت است
سعید ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
0
در پاسخ به پاسخ نظر من( با خط قرمز )
اون آرمان شهری که مد نظر شماست در دنیای واقعی وجود خارجی ندارد . حتی در دین های الهی که بزرگترین مکتب های انسان ساز هستند هم خدواند بارها و بارها بر قانون مجازات و پاداش، تشویق و تنبیه برای تربیت انسان ها و ایجاد رفتار درست در آنها تاکید کرده و تنها به موعظه و حرف درمانی( به گفته شما کار فرهنگی ) اکتفا نکرده، مثلا در مورد اسراف ( کاری که ما با آب و انرژی یارانه ای انجام می دهیم )بسیار انسانها را منع کرده و بر حذر داشته و مجازات های اخروی و دنیوی برای آن در نظر گرفته، از جمله مجازات دنیوی حذف آن نعمت از دسترس انسان ها بوده . اکنون چطور عده ای مدعی هستند که بدون سیستم مجازات و پاداش و تنها با حرف درمانی می شود رفتار انسانها را درست کرد!؟؟ ...... مثال بستن کمربند ایمنی را زده اند ولی نویسنده گویا جریمه نقدی نبستن کمربند را فراموش کرده اند که اتفاقا عامل اصلی رعایت شدن قانون توسط مردم بود، برنامه های سیا ساکتی نیز بیشتر برای آماده سازی ذهنی مردم برای پذیرش نرم و راحتتر قانون صورت گرفت و در واقع ضامن اجرای طرح نبوده و نیست گرچه می توان تاثیر فرهنگ سازی در دراز مدت برای انیمیشن در نظر گرفت ولی باز هم علت و ضامن اجرای قانون همان جریمه یا مجازات بود ........ به نظر خودتان می شود افرادی که در نظر پیشین در بالا اشاره کردم( قبض نجومی برق و گرم کردم استخر روباز در زمستان ) با حرف خالی متقاعد به درست مصرف کردن کردن می شوند!! در حالیکه هم اینک هم آنان با حالتی طلبکارانه با مردم و نظام برخورد می کنند؟! می شود با کار فرهنگی صرف جلوی گران فروشی،کم فروشی، احتکار و ... را گرفت !!!؟؟ بی شک چنین تلاشی آب در هاون کوبیدن است ..... ما اجازه نداریم به نام و بهانه قشر کم برخوردار زمینه سو استفاده قشر مرفه و ثروتمند جامعه را از انرژی یارانه ای که از بیت المال مردم است برقرار نگه داریم( به نام فقرا به کام ثرومتمندان ) ...... برای حمایت از آن قشر کف جامعه و طبقه های میانی هم باید مصرف انرژی یارانه ای به صورت پلکانی و نهایت تا سقف میانگین مصرف استاندارد برای این قشر باشد و نه برای همه و به هر میزان که دلشان خواست ....... و اما در مورد بنزین و ادعای ثابت نگه داشتن قیمت و اجرای کار فرهنگی!! چنین ادعایی را دولت یازدهم داشت و اجرایی کرد . متاسفانه دولت یازدهم در عملکردی که گویا بیشتر لجبازی با دولت پیش از خود بود اقدام به حذف کارت سوخت و ثابت نگه داشتن نرخ بنزین کرد و مدعی شد که مردم خودشان درست مصرف می کنند و سهمیه و افزایش قیمت مزخرف است که همین کار باعث افزایش قابل توجه مصرف و قاچاق سوخت شد . در دولت بعدی همین گروه دیدیم که یک شبه نرخ بنزین را سه برابر کرده و سهمیه بندی که می گفتند مزخرف است دوباره برقرار کردند و در آن شرایط بد اقتصادی یک شوک بزرگ دیگر به جامعه وارد کردند و شد آنچه نباید می شد و اغتشاشات زمستان ۹۸ رخ داد . در حالیکه در طرح پرداخت یارانه افزایش نرم و پلکانی نرخ بنزین و متقابلن یارانه ها در نظر گرفته شده بود که اگر اجرای آن کنار گذاشته نشده بود آن حوادث رخ نمی داد ...... متاسفانه به خاطر نحیف شدن اقتصاد طی دو دوره دولت تدبیر و امید، جامعه و اقتصاد اینک توان پذیرش افزایش قیمت را ندارد و احتمالا دولت جدید نیز با درک موضوع قضیه افزایش نرخ بنزین را به شرایط اقتصادی بهتر موکول کرده .
مدیر پایگاه بله بنده هم کاملا با سیستم تشویق و تنبیه موافقم و مطالب دیگرتان را هم قبول دارم اما عملا ما دیده ایم در طول 43 سال گذشته با همین ادعای شما گرانی بوقوع پیوست و طبقه ضعیف ضعیف تر و سرمایه داران به روشهای مختلف گرانی را جبران کردند
اینکه دولت قبل که اتفاقا ما مکرر مطالبی در نقد آنها نوشتیم در خصوص حذف کارت سوخت و موارد دیگر اشتباه کرد آن را بهانه ای برای گران کردن کالاها کنیم کاملا اشتباه است.
بنده اصلاح می کنم که البته تنها بخاطر زیاد نشدن متن اشاره نکردم اصل اول کار فرهنگیست اما در کنارش باید اصل تشویق و تنبیه را در نظر گرفت در همین بحث کمربند اول اطلاع رسانی شد سپس کار فرهنگی شد خطرات نبستن کمربند مرتب در کلیپها و موارد دیگر به مردم گفته شد سپس متخلفین بعد از یک زمان بندی مشخص تنبیه یعنی جریمه شدند
در خصوص همین مصرف آب و برق و گاز بنده کاملا با شما در مورد مصرف پلکانی موافقم اما مخالف این هستم که بنحوی این افزایش پلکانی انجام شود که باز هم طبقه ضعیف جامعه از لحاظ اقتصادی دچار آسیب شوند
محمد مهدی جعفریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
0
0
بنام خدا.نظارت بر تولید تجهیزات با مصرف پایین انرژی و توزیع آن در سطح جامعه و شرایط آسان جایگزینی و رعایت و ارزان بودن عایق بندی مناسب ساختمانها در برابر اتلاف حداقلی انرژی ، تنها و تنها وظیفه دولت است. پس لازم است که ابتدا زمینه را دولت فراهم کند و بعد قیمتها را اصلاح نماید و آنموقع از مردم میتوان انتظار داشت که مصارفشان کنترل کنند و همچنین الگوی مصرف را دولت بر اساس جغرافیای ایران تنظیم کند نه اروپای معتدل! این سازمان بهینه سازی مصرف سوخت هم برای این منظور بود که متاسفانه به فنا رفت! ضمنا پول انرژی مصرفی سرمایه دارها را هر جوری حساب کنید باز همان مرفهین با روشهای دیگر از جیب ملت در میآورند ! پس خودتان را اذیت نکنید و با اسم رمز کنترل مصرف اینان ، بقیه جامعه را بدردسر نیاندازید و بگذارید ملت با درد خویش ... و نمک به زخم ملت نپاشید اگر وجدان دارید. والسلام
سعید ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
0
0
در پاسخ به پاسخ نظر من( با خط قرمز )
اون آرمان شهری که مد نظر شماست در دنیای واقعی وجود خارجی ندارد . حتی در دین های الهی که بزرگترین مکتب های انسان ساز هستند هم خدواند بارها و بارها بر قانون مجازات و پاداش، تشویق و تنبیه برای تربیت انسان ها و ایجاد رفتار درست در آنها تاکید کرده و تنها به موعظه و حرف درمانی( به گفته شما کار فرهنگی ) اکتفا نکرده، مثلا در مورد اسراف ( کاری که ما با آب و انرژی یارانه ای انجام می دهیم )بسیار انسانها را منع کرده و بر حذر داشته و مجازات های اخروی و دنیوی برای آن در نظر گرفته، از جمله مجازات دنیوی حذف آن نعمت از دسترس انسان ها بوده . اکنون چطور عده ای مدعی هستند که بدون سیستم مجازات و پاداش و تنها با حرف درمانی می شود رفتار انسانها را درست کرد!؟؟ ...... مثال بستن کمربند ایمنی را زده اند ولی نویسنده گویا جریمه نقدی نبستن کمربند را فراموش کرده اند که اتفاقا عامل اصلی رعایت شدن قانون توسط مردم بود، برنامه های سیا ساکتی نیز بیشتر برای آماده سازی ذهنی مردم برای پذیرش نرم و راحتتر قانون صورت گرفت و در واقع ضامن اجرای طرح نبوده و نیست گرچه می توان تاثیر فرهنگ سازی در دراز مدت برای انیمیشن در نظر گرفت ولی باز هم علت و ضامن اجرای قانون همان جریمه یا مجازات بود ........ به نظر خودتان می شود افرادی که در نظر پیشین در بالا اشاره کردم( قبض نجومی برق و گرم کردم استخر روباز در زمستان ) با حرف خالی متقاعد به درست مصرف کردن کردن می شوند!! در حالیکه هم اینک هم آنان با حالتی طلبکارانه با مردم و نظام برخورد می کنند؟! می شود با کار فرهنگی صرف جلوی گران فروشی،کم فروشی، احتکار و ... را گرفت !!!؟؟ بی شک چنین تلاشی آب در هاون کوبیدن است ..... ما اجازه نداریم به نام و بهانه قشر کم برخوردار زمینه سو استفاده قشر مرفه و ثروتمند جامعه را از انرژی یارانه ای که از بیت المال مردم است برقرار نگه داریم( به نام فقرا به کام ثرومتمندان ) ...... برای حمایت از آن قشر کف جامعه و طبقه های میانی هم باید مصرف انرژی یارانه ای به صورت پلکانی و نهایت تا سقف میانگین مصرف استاندارد برای این قشر باشد و نه برای همه و به هر میزان که دلشان خواست ....... و اما در مورد بنزین و ادعای ثابت نگه داشتن قیمت و اجرای کار فرهنگی!! چنین ادعایی را دولت یازدهم داشت و اجرایی کرد . متاسفانه دولت یازدهم در عملکردی که گویا بیشتر لجبازی با دولت پیش از خود بود اقدام به حذف کارت سوخت و ثابت نگه داشتن نرخ بنزین کرد و مدعی شد که مردم خودشان درست مصرف می کنند و سهمیه و افزایش قیمت مزخرف است که همین کار باعث افزایش قابل توجه مصرف و قاچاق سوخت شد . در دولت بعدی همین گروه دیدیم که یک شبه نرخ بنزین را سه برابر کرده و سهمیه بندی که می گفتند مزخرف است دوباره برقرار کردند و در آن شرایط بد اقتصادی یک شوک بزرگ دیگر به جامعه وارد کردند و شد آنچه نباید می شد و اغتشاشات زمستان ۹۸ رخ داد . در حالیکه در طرح پرداخت یارانه افزایش نرم و پلکانی نرخ بنزین و متقابلن یارانه ها در نظر گرفته شده بود که اگر اجرای آن کنار گذاشته نشده بود آن حوادث رخ نمی داد ...... متاسفانه به خاطر نحیف شدن اقتصاد طی دو دوره دولت تدبیر و امید، جامعه و اقتصاد اینک توان پذیرش افزایش قیمت را ندارد و احتمالا دولت جدید نیز با درک موضوع قضیه افزایش نرخ بنزین را به شرایط اقتصادی بهتر موکول کرده .
مدیر پایگاه شما چرا هی حرف خودتان را تکرار می کنید برادر من بنده عرض کردم هم به تنبیه و تشویق معتقدم هم به موارد دیگر اما اول از همه باید فرهنگ سازی بشود شما در دین مبین اسلام هم نگاه کنید در مرحله اول تبلیغ دین و شناخت و یا فرهنگسازی شد
محمد مهدی جعفریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
0
0
بنام خدا. جناب آقا سعید بزرگوار ، شیپور را از سر گشادش نزن! موید باشید.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین