کد خبر: ۱۷۱۹۴۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار:
رئیس کمیسیون سابق امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با بولتن نیوز:

مدیران تامین اجتماعی باید با بیمه شدگان صادق باشند اگر برنامه ندارند اعلام کنند

من دوباره تکرار می کنم که هیچ گونه برنامه مشخصی در تیم جدید دکتر نوربخش نمی بینم. آنها باید با میلیون ها مخاطب سازمان صادق باشند. اگر برنامه دارند و می توانند بمانند، بمانند و اگر برنامه ندارند، واقعیت ها را به مردم بگویند و بروند. چون در صورتیکه فاقد برنامه باشند، تامین اجتماعی به باتلاقی برای آنها تبدیل خواهد شد
گروه اجتماعی-افشین اورکی: هادی مقدسی، رئیس کمیسیون امور اجتماعی مجلس هشتم شورای اسلامی بر این باور است که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی فاقد  طرح و برنامه مناسب و کارآمد برای برون رفت این سازمان از مشکلات موجود است.

به گزارش بولتن نیوز،‌ مشکلاتی که به اعتقاد این کارشناس و تحلیلگر مسائل بیمه ای، می تواند مدیریت سازمان را در باتلاق عمیقی وارد کند.


 او در باره نقش وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عملکرد دکتر نوربخش چنین می گوید:« بی شک در انتخاب مدیر عامل کنونی سازمان تامین اجتماعی، لابی های زیادی انجام شد. اما مهم این است که در حال حاضر مسئوولان این وزارتخانه، نقدهای جدی و زیادی به عملکرد دکتر نوربخش دارند. نقدهایی که بیشتر بر محور انتصاب های مدیران تامین اجتماعی از سوی ایشان و همچنین بی برنامه بودن وی برای برون رفت تامین اجتماعی از باتلاقی که در آن قرار گرفته است حکایت دارد.»
با نماینده سابق  بروجرد و رئیس کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس هشتم شورای اسلامی در باره تحولات اخیر سازمان تامین اجتماعی، انتصاب های اخیر مدیران این سازمان توسط دکتر نوربخش و نقش نظارتی و کنترلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی گفت و گویی متفاوت انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد:

وضعیت کنونی سازمان تامین اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما مهمترین اولویت های مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برای برون رفت این سازمان از وضعیت کنونی چه می تواند باشد؟

به عقیده من مهمترین نیاز کنونی سازمان تامین اجتماعی، مرمت وضعیت بحرانی و نامناسب اقتصادی است. در واقع مهمترین نیاز کنونی این سازمان، سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی و خروج آن از حالت وضعیت قرمز مالی است که گریبان آن را گرفته است. در حال حاضر بر اساس محاسبه های معاونت فنی و درآمد این سازمان، امسال تامین اجتماعی با 6 هزار میلیارد تومان کسری درآمد مواجه است. این در حالی است که هر ماه نیز به طور متوسط رقمی حدود 500 میلیارد تومان به آن افزوده می شود.

اما مدیر عامل کنونی سازمان تامین اجتماعی این رقم را تا پایان امسال معادل 13 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود؟!

بله درست می گوئید. این رقم غیر از بدهی های قبلی اعلام شده از سوی مسئوولان سازمان تامین اجتماعی بوده است.

گزارش معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی مربوط به کدام معاونت فنی و درآمد می شود؟ معاونت فنی و درآمد گذشته یا معاونت فنی و درآمد کنونی؟


ببینید این گزارش مربوط به تیر ماه 1392 است. بر اساس این گزارش سازمان تامین اجتماعی امسال با بحران مالی و کسری درآمد 6 هزار میلیارد تومانی مواجه می شود.



و نتیجه این بحران مالی برای تامین اجتماعی چه خواهد بود؟

در واقع اگر دکتر نوربخش و تیم مدیریتی آن در تامین اجتماعی نخواهند فکری برای این کسری درآمد بسیار بالا داشته باشند، این بحران اقتصادی خیلی راحت به یک بحران و فاجعه عظیم اجتماعی در کشور تبدیل می شود!

بحران مالی سازمان تامین اجتماعی مربوط به مدیریت دکتر نوربخش نمی شود. مدیر عامل سابق این سازمان چگونه توانست نسبت به پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در واپسین روزهای سال 1391 اقدام کند؟!

می پذیرم که این بحران مربوط به مدیریت دکتر نوربخش نمی شود. اما یک مساله مهم را در نظر بگیرید. همین معضل را پارسال سعید مرتضوی هم داشت. اما توانست با حمایت های شدید مادی و معنوی احمدی نژاد به سلامت از مهلکه جان سالم به در ببرد. در واقع دولت احمدی نژاد می خواست با فروش املاک و دارایی های شستا به ب. ز، به یک طریقی این بحران شدید مالی را مرتفع کند.

اما  ب.ز  در عمل پولی به سازمان تامین اجتماعی هم نداد. درست است؟!


کاملا درست می گوئید. پروژه ب.ز ترفندی بیش نبود تا بخشی از سرمایه های بیت المال در قالب یکسری توافق ها حیف و میل شود که در عمل هم شد. به واسطه حضور و کمک احتمالی ب.ز به سازمان تامین اجتماعی 100 میلیارد تومان به جیب این و آن رفت که همه اسناد و مدارک آن موجود است و اتفاقا کسانی هم صورت جلسه های آن را امضاء کردند که در حال حاضر در تامین اجتماعی مناصب و پست هایی داشته و دارند!
خوب است بدانید سرانجام مدیران وقت تامین اجتماعی با استقراض از بانک مرکزی جمهوری اسلامی، غائله پرداخت حقوق و عیدی 2 میلیون مستمری بگیر تامین اجتماعی را رتق و فتق کردند، اما حالا دیگر دکتر نوربخش، حمایت ب.ز و حتی حمایت آنچنانی دولت را هم با خود ندارد. در واقع امسال شرایط برای مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به طور کلی متفاوت با شرایط سال گذشته مدیر عاملی سعید مرتضوی در تامین اجتماعی است.

شرایط از چه نظر متفاوت است؟

پرسش خوبی مطرح کردید. اینگونه که شواهد و بررسی های ما نشان می دهد، مدیریت کنونی سازمان تامین اجتماعی، هیچ برنامه مدون، منطقی و علمی برای برون رفت این سازمان از شرایط بحرانی و بسیار خطرناک کنونی ندارد.

مستندی هم برای این ادعا دارید؟

بله. گزارش های موجود حکایت از وضعیت موجود بحرانی می کند.

از کدام گزارش ها صحبت می کنید؟


خود گزارش معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در تیر ماه امسال بهترین و بارزترین سند موجود است.

دکتر نوربخش چقدر از مشکلات موجود تامین اجتماعی خبر دارد؟

بعید می دانم مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، از وجود وخامت اوضاع در سازمان مطلع باشد.

اما معاونت فنی و درآمد چه نقشی می تواند در حل این بحران داشته باشد و آیا به عقیده شما، معاونت های فنی و درآمد سابق و کنونی سازمان تامین اجتماعی از ویژگی های لازم برای حل مشکلاتی مانند کسری درآمد برخوردار بودند و هستند؟

به اعتقاد من معاونت های فنی و درآمد و اقتصادی سازمان تامین اجتماعی، باید هر چه سریعتر فکری برای این بحران عظیم بکنند. اگر ما یک معاونت فنی و درآمد خلاق در سازمان داشته باشیم، می تواند با تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت به یک راه حل کارشناسی که در آن منافع سازمان تامین اجتماعی دیده شده باشد برسد.

انتصاب های انجام شده در سازمان تامین اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این انتخاب ها توانسته به خواسته ها و مطالباتی که به نوعی در جهت کسری درآمدها است، پاسخ های لازم و اساسی را ارائه دهد؟


صادقانه بگویم خیر! این انتصاب ها فقط شاید به نوعی این دلخوشی را در بدنه سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده است که این افراد از درون خانواده تامین اجتماعی هستند و بس. این بومی سازی شرط لازم است، اما شرط کافی و مناسب نیست. صرف اینکه مدیران تامین اجتماعی از درون این خانواده باشند هیچ مشکلی را حل نمی کند. در واقع باید دید که این افراد چه برنامه ای برای حل مشکلات تامین اجتماعی در دست دارند.

بنابراین شما می خواهید بگوئید که مدیران فعلی که برای معاونت هایی مانند فنی و درآمد و یا امور مالی انتخاب شده اند فاقد طرح و برنامه مشخص و مدونی هستند؟!

بله، متاسفانه همینطور است. اگر شما با این آقایان صحبت کنید، خواهید دید که هیچ کدام از اینها، طرح و برنامه مشخص و مدونی ندارند! در واقع من می خواهم بگویم که اراده ای در هیچ یک از این افراد برای حل مشکلات موجود در سازمان تامین اجتماعی نمی بینم. بهتر است بگوئیم این انتصاب ها، بیش و پیش از آنکه مبنای علمی و تخصصی داشته باشد از حال و هوای سیاسی برخوردار بوده است که به طور حتم در تضادی شدید با خط و مشی دولت اعتدالگرای تدبیر و امید جناب آقای دکتر حسن روحانی قرار دارد.

حالا می خواهم از زاویه ای دیگر به این مساله بپردازم. بعضی از کارشناسان تامین اجتماعی بر این عقیده و باور هستند که دکتر نوربخش در مسند مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی برای رفرم ها و اجرای طرح هایش با محدودیت های زیادی مواجه است. به عبارت دیگر، دست و بالش بسته است. آیا شما این دیدگاه و عقیده را می پذیرید؟

خیر، به هیچ وجه آن را قبول ندارم. ببینید وقتی شما به یک راننده اتوبوسی گواهینامه پایه یک می دهید و سرنوشت 45 مسافر را به او می سپارید، یعنی اینکه پذیرفته اید که اولا این راننده قابلیت، مهارت و توانایی رانندگی با این اتوبوس را دارد. دوم اینکه پذیرفته اید نهادی که مرکز و ماخذ صدور این مجوز است صلاحیت علمی و دانش لازم را برای صدور مجوز گواهینامه پایه یک را دارد و بالاخره اینکه جامعه ما می پذیرد که با خیال راحت و آسوده با این اتوبوس به اینجا و آنجا برود.

 بنابراین هیچ تخلف و قصوری در ادامه از این راننده پذیرفته نخواهد شد. این مساله در باره دکتر نوربخش هم صادق است. اگر دکتر نوربخش فکر می کند که می تواند با مدیران مرتضوی در تامین اجتماعی کار کند و اهداف سازمان را محقق سازد، سخت در اشتباه است. به هر حال اگر هم می بیند که نمی تواند با این مدیران کار کند و با این حال اراده و عزمی برای تعویض آنها ندارد، پس دیگر هیچ توجیهی از وی پذیرفته نیست.

شما با تردید از یک انفعال در مدیریت تامین اجتماعی صحبت می کنید. با صراحت نظرتان را در مورد توانمندی یا انفعال دکتر نوربخش اعلام کنید؟

من نمی خواهم بگویم ایشان توانمند نیستند یا حتی هستند.من می خواهم بگویم ندانستن قانون موجب برائت فرد از تبعات اجرای قانون نمی شود. اگر ایشان نمی تواند با جریانی که اصرار بر ماندن مدیران مرتضوی در تامین اجتماعی دارد مقابله کند، باید خیلی صریح و صادقانه از طریق رسانه های گروهی این موارد را با مردم در میان بگذارد. اگر هم می بیند می تواند از مدیران مرتضوی در مجموعه استفاده کند، باید خیلی شفاف و روشن نسبت به اعلام رسمی مواضع خود تصمیم گیری کند. مساله خیلی روشن است. یا آقای نوربخش می تواند با هیات امناء و هیات مدیره مرتضوی کار کند و یا می گوید که نمی توانم که در این صورت ایشان باید برود.

شما از چه کسانی حرف می زنید؟!

من از افراد و مدیرانی حرف می زنم که تا دیروز .........مجری  دستورات سعید مرتضوی بودند و الان هم در خدمت دکتر سید تقی نوربخش هستند!


آیا از مدیران مرتضوی کسی هم در ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی باقی مانده است؟



بله و نکته جالب این است که مثلا در مورد تعویض مدیر کل امور مالی سازمان تامین اجتماعی، در حالیکه مدیر کل امور مالی سازمان، دستورات و اوامر معاونت اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی را اجراء می کرد، این شخص از کار بر کنار می شود، اما معاونت اداری و مالی سازمان در سمت خود باقی می ماند! خوب پرسش مهم این است که آقای مدیر کل امور مالی مرتضوی در تامین اجتماعی دستورات و فرامین کدام معاونت اداری و مالی را اجراء می کرده است؟ اگر ایشان تخلفی کرده است، چرا با کسی که این دستورات را به وی صادر کرده است برخوردی انجام نمی شود؟!

طی روزهای اخیر این بحث در میان بعضی محافل تامین اجتماعی مطرح شده که وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی به نوعی با دکتر نوربخش در تضاد است و شاید دکتر نوربخش می خواهد کاری کند، اما دست هایی در کار هستند و نمی گذارند! این مساله را می پذیرید؟!

خیر.به هیچ وجه قبول ندارم. اگر کسی می آید و تمام سوابق و آبروی خود را به میدان می آورد باید کار کند. اگر آقای دکتر نوربخش می بیند که نمی تواند و اختیارات لازم را ندارد، نباید گناه را به گردن دیگران بیاندازد. باید بیاید و این مشکلات را با افکار عمومی مطرح کند. همچنین ایشان باید بپذیرد که تامین اجتماعی یک شرایط بسیار بحرانی پیدا کرده است.

می خواهید بگوئید مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و تیم مدیران ستادی اش، برنامه خاصی برای برون رفت این سازمان، بیمه شدگان و مستمری بگیران از این بحران عظیم مالی نداشته و ندارد؟

دقیقا همینطور است. من دوباره تکرار می کنم که هیچ گونه برنامه مشخصی در تیم جدید دکتر نوربخش نمی بینم. آنها باید با میلیون ها مخاطب سازمان صادق باشند. اگر برنامه دارند و می توانند بمانند، بمانند و اگر برنامه ندارند، واقعیت ها را به مردم بگویند و بروند. چون در صورتیکه فاقد برنامه باشند، تامین اجتماعی به باتلاقی برای آنها تبدیل خواهد شد.

از فرصتی که برای این گفت و گو در اختیار بولتن نیوز و خوانندگان خوبمان قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.

من هم ازشما و خوانندگان خوب و محترمتان تشکر و قدردانی می کنم

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۷
روستایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
4
4
آقای اورکی عزیز باز هم تامین اجتماعی را انتخاب کردید !
بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر وضعیت بهتری ندارد لطفاً، پیگیری فرمایید
آریو از سوئد
|
SWEDEN
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
2
5
با سلام

پارسال برای انجام کاری به تامین اجتماعی رفته بودم که کاش نمی رفتم. باید بگم که ساختار سازمانی این دایره مثل قرن ۱۸ اروپا است. مشکلی را که میشود در ارز ۲۰ دقیقه و با یک تلفن انجام داد برای کارکنان این سازمان اریز و طویل ۲۸ روز طول کشید اخر هم مشکل من حل نشد که نشد. روز اول : باجه ۲۵، باجه ۲۳، باجه و باجه بایگانی دفترخانه و غیره. فردای آن روز گفتند که بایددرخواست انتقال پرونده پر کنم. این کار راهم کردم. دوباره باجه باجه دفترخانه شروع شد. حالا اینها هیچ. طرز برخورد کارمندان خیلی بد بود.کارمندان یا مشغول انجام کار شخصی بودند و یا با هم جلسه داشتند. خلاصه بعد از ۱۵ رو ز سوابق من آمد ولی از پرونده خبری نشد. مثل این بود که یادشان رفته بود که تقاضای سوابق و پرونده را با هم انجام دهند. خلاصه ۲۸ روزطول کشید ولی کار من انجام نشدو از آنجاییکه من در ایران زندگی نمی کنم این کار نیمه کار ماند. باید به این سازمان آفرین گفت. کلی سرمایه برای خرید رایانه کرده اند ولی متاسفانه باید عرص کنم که پول را در جوب آب ریخته اند. کسانی که دارای عقل هستند ساختارهای قرون وسطی را تنها با خرید رایانه تغیر نمیدهند.
نادری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
2
5
با سلام خدمت همه دست اندرکاران سایت وزین تحلیلی و خبری بولتن نیوز
تشکر و قدردانی بسیار می کنم برای این همه جسارت و دلسوزی و پیگیری کارشناسانه شما بزرگواران و بویژه گزارشگر خوبتان، جناب آقای افشین اورکی که این چنین متعهدانه و دلسوزانه مسائل و مشکلات سازمان تامین اجتماعی را پیگیری می کند.
امیدواریم که مسئوولان سازمان تامین اجتماعی خود را پاسخگوی موارد و مشکلات مطرح شده در رسانه ها بدانند.در هر صورت ما از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم.اجرتان با آقا امام حسین (ع)
همکار سازمانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
3
1
این آقای اورکی در تمام گزارش ها و مطالب منتشره در خصوص تامین اجتماعی بد گیری به معاون اداری مالی سازمان آقای ع.ر داده. من این آقای ع. ر رو می شناسم. هرچند مدیر مرتضوی بوده ولی رئیس شعبه زمان ستاری فر هم بوده. در هر دو دولت خاتمی و احمدی نژاد کار کرده و مدیر بوده. خط سیاسیش اصلاح طلبه حالا اگه به هر شکلی تونسته خودشو تا معاونت اداری و مالی مرتضوی بالا بکشه یک هنره. یادمه وقتی تو مشهد معاون بیمه ای خراسان بود از طرف مدیران کل احمدی نژادی تامین اجتماعی استان از جمله مدیر کل فعلی استان تحت فشار بود تا جایی که می خواستن عزلش کنن. این که نمی شه هرکس با مرتضوی کار کرده باید بره. در کنار تمام انتقاداتی که از ع . ر می کنین باید از تاثیر گذاری مثبت این آقا در پرداخت معوقات حقوقی کارکنان تامین اجتماعی از زمان ذبیحی، یادتون نره!!!
پاسخ ها
مونا بختیاری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
شما از پرداخت معوقه های حقوقی کارکنان تامین اجتماعی حرف می زنید.پس لطفا بگوئید که آن یک میلیارد و 300 میلیون تومانی که واپسین روزهای مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی سعید مرتضوی حیف و میل شد، در زمان معاونت اداری و مالی کدام شخص محترمی صورت گرفته است؟!
شهرزاد میزبان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
4
از دست اندرکارن بولتن نیوز برای افشاگری هایی که در باره سازمان تامین اجتماعی انجام می دهد تشکر می کنم.من دانشجوی رشته مدیریت بیمه هستم. تاکنون بیشتر مصاحبه ها، گزارش ها و یادداشت های شما را در ارتباط با سازمانتامین اجتماعی خوانده ام. همانطور که قبلا هم گزارشگر خوبتان، جناب آقای افشین اورکی نوشته بود، بیشتر مشکلات این سازمان از دولتی بودن ساختار تامین اجتماعی است و متاسفانه اکنون نیز دکتر نوربخش توسط دولت انتخاب شده است! بنابراین نباید و نمی توان به بهبود امور بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دلخوش کرد. در هر صورت از شما بزرگواران صمیمیانه سپاسگزارم.
کارگرزحمتکش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
5
با سلام خدمت دوستان.
چهارمبن سوالی که پرسیده شد این بود:
و نتیجه این بحران مالی برای تامین اجتماعی چه خواهد بود؟
این بحران مالی برای تامین اجتماعی هیچ ضرری نخواهد داشت.
...پدر کارگر و زحمتکش بنده بیمه مشاغل آزاد هست.6ماه به 6ماه پول میریزه تو حلقوم بیمه تامین اجتماعی.
این سری رفته بود پول بریزه بهش گفته بودن 480000تومان باید اضافه تر پرداخت کنید.
دلیلشو سوال کرده بود بهش گفته بودن این پولهایی که میپردازید علی الحساب است و در فیش ها هم کلمه علی الحساب ذکر شده.
خوبه دیگه،یه علی الحساب میزنن پا فیش هامون بعد چند وقت که با کسری چند هزار میلیاردی مواجه میشن به این کارگرهای زحمتکش فشار میارن و میگن نفری چندصد هزار تومن بیارید تا کسری ما جور بشه.
میدونید چند سرپرست خانوار که بیمه اند وجود داره؟هرکدام بخواهند نفری 500000تومان بدهند...؟
من فکر نمیکنم کسی تو قشر ما راضی باشه؟
به خدا این پولا خوردن نداره،همه رو باید یه روزی جواب داد.
اللهم عجل لولیک الفرج
حمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
0
1
هرکس دستش رسيده به بازنشستها ظلم کرده و کسی جوابگو نيست در مدت 18 سال از سود طب های آنها طلبشان پرداخت شدن و هر موقع چيزی دادند جامعه با تورم وپولشوئی مواجه شد يعنی هيچی مگر آقای روحانی کاری کند از اين ظلم برای آيندگان جلوگيری شود.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین