کد خبر: ۸۴۸۲۲۵
تاریخ انتشار:
یادداشتی از دکتر حسین شهزادی بمناسبت ماه جهانی خود مراقبتی برای سلامت

خود مراقبتی سلامت هم بر عهده جامعه و مردم و هم بر عهده سیستم های بهداشتی-درمانی است

دکتر حسین شهزادی بمناسبت ماه جهانی خودمراقبتی برای سلامت: سازمان بهداشت جهانی، اقدامات و مداخلات خود مراقبتی سلامت را هم بر عهده جامعه و مردم و هم بر عهده سیستم های بهداشتی-درمانی می داند.
خود مراقبتی سلامت هم بر عهده جامعه و مردم و هم بر عهده سیستم های بهداشتی-درمانی است

گروه اجتماعی: دکتر حسین شهزادی فوق تخصص قلب کودکان مرکز قلب شهید رجایی بمناسبت ماه جهانی خودمراقبتی برای سلامت نوشت: سازمان بهداشت جهانی از 24 ماه ژوئن (4 تیر) تا 24 ماه جولای (3 مرداد) را ماه جهانی خود مراقبتی برای سلامت اعلام کرده است. دلیل انتخاب این روز نمادین یعنی 24 ، این است که نشان دهیم، 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته را باید مراقب سلامتی خود، خانواده و جامعه باشیم. این ماه فرصتی است برای آگاهی در مورد خود مراقبتی سلامت و اثرات مفید آن بر سلامت  خود، خانواده و جامعه.

به گزارش بولتن نیوز، خودمراقبتی یعنی توانایی افراد، خانواده ها و جوامع برای ارتقا و حفظ سلامت خود، پیشگیری از بیماری ها، و مقابله با بیماری ها، با و یا بدون حمایت سیستم های بهداشتی-درمانی. 

خود مراقبتی سلامت، دو قسمت دارد: اقدامات خود مراقبتی و مداخلات خود مراقبتی.
اقدامات خودمراقبتی عبارتند از انتخاب عادت‌ها، شیوه‌ها و سبک زندگی سالم و کارهایی که می‌توانیم برای کمک به مراقبت از خود و داشتن یک زندگی سالم‌تر انجام دهیم. اینها عبارتند از : 

انجام فعالیت بدنی منظم : 

فعالیت بدنی، فواید سلامتی زیادی برای قلب، ذهن و بدن ما دارد. فعالیت بدنی به کاهش علایم افسردگی و اضطراب کمک می کند و همچنین به فکر کردن، یادگیری و قضاوت کردن کمک می کند. فعالیت بدنی منظم می تواند از حدود 3.9 میلیون مرگ زودرس در سال و درجهان جلوگیری کند.

داشتن رژیم غذایی سالم‌ تر: 

غذاهای متنوعی از جمله غلات کامل، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات فراوان و حبوبات مانند عدس و لوبیا مصرف کنید و غذاهایی از منابع حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر را فراموش نکنید.

مراقبت از سلامت روان : 

سلامت روحی-روانی خوب برای سلامت و رفاه کلی ما حیاتی است. چیزهایی که به ما کمک می‌کنند از سلامت روان خود مراقبت کنیم شامل پیروی از یک سبک زندگی سالم‌تر، گذراندن وقت در طبیعت و خارج از منزل، صحبت با خانواده و دوستان، خواب خوب شبانه، مدیریت استرس و محدود کردن موقعیت‌های پرخطر، صحبت کردن در مورد مشکلات جسمی-روحی- عاطفی و اجتماعی خود و درخواست کمک در صورت نیاز.
ترک یا کاهش مصرف الکل و انواع دخانیات

مداخلات خودمراقبتی، استفاده ابزارهای مبتنی بر شواهد است که از خودمراقبتی حمایت می کنند. آنها شامل داروهای با کیفیت و مناسب و دستگاه‌ها و ابزارهای تشخیصی و دیجیتالی هستند، همانند پایش قند خون و فشارخون.

خود مراقبتی سلامت بسیار مهم است. همه ما باید در ارتقا و حفظ سلامت خود نقش داشته باشیم. خودمراقبتی به ما قدرت می‌دهد تا در مراقبت‌های بهداشتی-درمانی خود عاملی فعال باشیم. خودمراقبتی همچنین به کاهش فشار کاری بر سیستم های بهداشتی-درمانی کمک می کند.

در حال حاضر 3.6 میلیارد نفر در جهان، یعنی حدود نیمی از جمعیت جهان، به خدمات بهداشتی-درمانی ضروری دسترسی ندارند. سازمان جهانی بهداشت اقدامات و مداخلات خودمراقبتی را برای همه کشورها به عنوان مسیری حیاتی برای رسیدن به پوشش همگانی بهداشت و سلامت، ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان از انواع بیماری های جسمی و روانی، و خدمت به افراد آسیب پذیر توصیه می کند. 

سالانه 100 میلیون نفر در جهان به دلیل پرداخت هزینه‌های بهداشتی-درمانی، در فقر فرو می‌روند. علاوه بر این، جمعیت های محروم، اغلب به اطلاعات، خدمات و محصولات بهداشتی-درمانی با کیفیت و مناسب دسترسی ندارند و در مراقبت های بهداشتی-درمانی با تبعیض مواجه می شوند. خود مراقبتی سلامت در جهت کمک به رفع این چالش ها بسیار مهم است.

همه گیری COVID-19 ، نقش منحصر به فرد و حیاتی خودمراقبتی را در کاهش و کنترل شیوع بیماری و نجات جان افراد در سطح جهان نشان داد. از طریق اقدامات خود مراقبتی همانند پوشیدن ماسک، شستشوی دست ها و فاصله گذاری فیزیکی، و انجام آزمایش‌های تشخیصی به موقع و دقیق و انجام واکسیناسیون، این همه گیری مهلک جهانی کنترل شد.

سازمان بهداشت جهانی، اقدامات و مداخلات خود مراقبتی سلامت را هم بر عهده جامعه و مردم و هم بر عهده سیستم های بهداشتی-درمانی می داند و باید اصول حقوق بشر، اخلاق و برابری جنسیتی، نژادی و اعتقادی رعایت شود. 

با خود مراقبتی، به سلامت خود، خانواده و جامعه کمک کنیم.

برای مشاهده مطالب اجتماعی ما را در کانال بولتن اجتماعی دنبال کنیدbultansocial@

برچسب ها: خود مراقبتی ، سلامت

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین