کد خبر: ۷۲۶۵۴
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار:
سازمان اوقاف و امور خیریه ورامین و تخریب قبور به بهانه ساماندهی

تخریب فرهنگ و تاریخ در امام زاده ها به بهانه ساماندهی

در زمانهای نه چندان دور فضای بیرونی امام زاده ها در ایران انباشته از درختانی بود که مردم بر بالای قبور عزیزانشان می کاشتند و همین مطلب باعث ابادانی و صفای معنوی خاصی در امام زاده ها می شد بطوریکه این زیارتگاهها همواره انباشته از مردمی بود که هم برای زیارت قبور متعلق به خودآنجا می رفتند و هم برای زیارت امام زاده ای که نشان از عشق و علاقه مردم به اهل بیت و خاندان اهل بیت (ع) بود

به گزارش بولتن: امروز بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ مردم ایران در بعضی از امام زاده ها و قبرستانهایی که به بهانه یکسان سازی و ساماندهی قبور انجام می گیرد بسرعت در حال از بین رفتن است و متاسفانه متولی این اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران  به تاریخ کتبی یک ملت در امام زاده ها کسی نیست جز سازمان اوقاف و امور خیریه! که در واقع باید امانت دار این تاریخ و فرهنگ باشد.


نوشته ها  و عکس‌های موجود  بر سر قبور که دنیایی حرف برای ما زنده گان دارد و در واقع بخشی از میراث شفاهی ملت ماست  که  امروز با ندانم کاری برخی مسئولین در آستانه نابودی قرار گرفته است.


همین وضعیت در خصوص مزار شهدا نیز مدتها پیش در حال انجام بود که با اعتراض خانواده های شهدا متوقف شد رسانه ها آن زمان لب به اعتراض گشودند و نوشتند :تخریب قبور شهدا که تحت عنوان ساماندهی یا بازسازی انجام می‌گیرد با یکسان سازی قبور، بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس را نابود می کند و امروز هم وظیفه دارند در مقابل این تخریب ساکت ننشینند.

نوشته ها و ویترین‌هایی که خانواده ها  بر سر مزار عزیزانشان قرار یا بر سنگ قبر عزیزانشان نوشته اند  در واقع روح زنده و  حاکم بر فرهنگ یک ملت است که با خامی و نظر غیر کارشناسی عده ای در حال از بین رفتن است .

از میان برداشتن این ویترین‌ها و همسان سازی قبور اگرچه با عنوان فریبنده ساماندهی انجام می‌گیرد اما نتیجه ای جز از بین رفتن این مرجع بزرگ شناخت فرهنگ مردمی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بولتن ازبقعه متبرکه امامزاده بی‌بی‌زبیده (س) یکی از بقاع متبرکه شهرستان ورامین که در انتهای خیابان آیت الله بهشتی زیباشهر (مافی آباد) قرچک واقع است نمایانگر این است که سازمان اوقاف ورامین مدت دو سال است قبوری که در این امام زاده است را با تخریب به بهانه ساماندهی از آن حالت زیبا و معنوی خارج و بشکلی عاری از هر نوع جذابیتی تمامی سنگ قبرهای موجود را تخریب و با سنگهایی 40 در 60 سانت سفید رنگ که تنها با عنوان آرامگاه و نام فرد و تاریخ تولد و فوت مشخص است در حال بازسازی دارد که این امر مورد اعتراض شدید خانواده هایی است که عزیزانشان در جوار حرم این امام زاده  بزرگوار مدفون هستند .

در زمانهای نه چندان دور فضای بیرونی امام زاده ها در ایران انباشته از درختانی بود که مردم بر بالای قبور عزیزانشان می کاشتند و همین مطلب باعث ابادانی و صفای معنوی خاصی در امام زاده ها می شد بطوریکه این زیارتگاهها همواره انباشته از مردمی بود که هم برای زیارت قبور متعلق به خودآنجا می رفتند و هم برای زیارت امام زاده ای که نشان از عشق و علاقه مردم به اهل بیت و خاندان اهل بیت (ع) بود اما با این وضعیتی که در حال درست کردن آن هستند آن روح زیبا و  از آن نوشته های پر از رمز و راز و معنویت که هر کدامشان دنیایی معنا برای زائرین بود دیگر خبری نخواهد بود .

به نظر می آید این ساماندهی ها قبل از اینکه اثر مثبتی بر روح و روان مردم که در زیارت قبور باید حاصل شود  موجب دوری و ملال آور بودن زیارت اهل قبور برای مردم می شود و مردم را از قبرستانها و امام زاده ها  که محل عشق و دلدادگی به اهل بیت (ع) و عبرت و درک واقعیت مرگ و تزکیه نفس است دور می کند .

تصاویر گرفته شده از طرح ساماندهی بخوبی بی روح شدن فضای معنوی امام زاده (س) را  نشان می دهد و در ادامه تصاویر از قبوری که هرکدامشان دنیایی حرف برای زائرش دارد نشان از روح و هزاران معنا می باشد.

طرح ساماندهی خاموش و بی روح

سنگ مزارهایی که در انتظار تخریبند

به گزارش خبرنگار بولتن توقع مردم و صاحبان قبور از  متولیان در سازمان اوقاف و امور خیریه  این است  بجای تخریب  نابجا و غلط این طرح را کنار گذاشته و با مدیریت صحیح بجای هزینه های زائد فضای امام زاده ها را با همان شکل قدیمی خود بازسازی و با مرتب سازی و تشویق صاحبان قبور به کاشت درخت و استفاده از سنگ قبرهای یک شکل و یک اندازه و مرتب اما با هر نوع نوشته ای که نشان از عمق عشق و علاقه صاحبان عزا به وفات یافتگانشان می باشد قبرستانها و فضای بیرونی امام زاده ها را  که می تواند دنیا حرف برای زنده گان داشته باشد را احیا کنند.

البته این یک اعتراض کلی به این طرح می باشد که بصورت نمونه گزارشی از امام زاده بی بی زبیده (س) آورده شده است بولتن در انتظار پاسخ متولیان امر و درج آن برای ملاحظه کاربران عزیز می باشد.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
آزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
8
نفوذی ها مثل اینکه در سازمان اوقاف نیز به مناصب بالایی دست یافته اند
حرم حضرت علی ابن مهزیار را هم در اهواز به بهانه دستور نوسازی رهبری تخریب نمودند و اهانت کردند
که به نظر من یک جورهایی با فراماسونها و بالاتر از آن شیطان پرستان مرتبط بودند
در اهواز پل هشتم که تازه افتتاح شده است نیز دقیقا نماد فراماسونها را تداعی میکند تصویر آن در گوگل قابل سرچ است
فرزند ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
8
به نظر من اینها بر می گرده به نظر غیرکارشناسی یک کارشناس نادان در سازمان اوقاف و نفهمیدن تبعات این کار در دراز مدت برای فرهنگ مردم
خدایش بولتن حساسیت خوبی به دغدغه های واقعی مردم داره کاش سایتهای دیگر هم این خبر را کار کنند
واقعا دلمون خوش بود شبهای جمعه امام زاده ها با قبرهایی که نوشته های روی آن برای خود من خیلی معنا داشت و درختهای بالاسر قبرها که معنای زندگی را داشت با این ندانم ماری مسئولین اوقاف داره از بین می ره به نظرم باید یکی دخالت کنه و جلوی این کار را بگیرند
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
7
خدا پدرتونو بیامرزه بجای این گلشیفته و داستانهای اینچنینی یک کم از این خبرها کار کنید به خدا بورکراسی داره در کشور بیدا می کنه شرکتهای بیمه موقع پول دادن پدر مردمو در میارن صدبار می برند و میارند تا دو زار پول خسارتو بدند سازمان هدفمند یارانه ها که باید اول ماه پول یارانه ها را بدهد هر ماه خلف وعده می کنه هیچ بنی بشری از دولت نمیاد از مردم عذرخواهی هم بکنه و..... اینها دغدغه مردمه اینها کمر مردمو داره می شکونه بیمارستانهایی که دولتی اند اما پدر بیمارهارو در میآورند هی قروبن صدقه پرستارامی ریم اما پدر بیمار تو بیمارستانها از دست بعضی پرستارها در میاد بابا برید تخقیق کنید برید مثل این خبرتان برای مردم و دغدغه های مردم کار کند همین الان همین سازمان اوقاف خودشو به راهی دیگه می زنه و جواب نمی ده چون جواب نداره اما شما بازم خبر بزنید به خدا امام زاده های ما را دارند از اون همه صفا و زیبایی معنوی که داشت دارند از بین می برند ای بابا بی کی بگیم اینهمه دردو
jamali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
8
واقعا چنین کاری داره انجام می شه خدا نگذره از کسانی که فهم و شعور فهمیدن را ندارند یادش بخیر عصر پنج شنبه و روزهای جمعه امام زاده صالح چه حالی داره امام زاده چیذر امام زاده بی بی شهربانو .
سازمان اوقاف باید پاسخگوی مردم باشد این کار بشدت اشتباه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
10
تخریب قبور در امام زاده ها کار غلطیه اوقاف باید جوابگو باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
7
باتشکرازشمابه جهت پرداختن به این سوژه ی جالب.متأسفانه سازمان اوقاف این گونه اقدامات خلاف قانون وبیهوده ی خودرابه دستوررهبری قلمدادمی کند.این کارهافقط خرج تراشی است برای اینکه رؤسای اوقاف مصاحبه ی مطبوعاتی ترتیب دهندواین اقدامات مشعشع خودرابه رخ بکشند.این قبیل اقدامات ثمره ای جز ناراضی تراشی ندارد.مگر صحن مسجدالحرام است که بایداین طوریکدست شود.ازافتضاح اوقاف ری درابن بابویه وبتون ریزی برقبورمؤمنین هم بگویید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
1
6
باتشکرازشمابه جهت پرداختن به این سوژه ی جالب.متأسفانه سازمان اوقاف این گونه اقدامات خلاف قانون وبیهوده ی خودرابه دستوررهبری قلمدادمی کند.این کارهافقط خرج تراشی است برای اینکه رؤسای اوقاف مصاحبه ی مطبوعاتی ترتیب دهندواین اقدامات مشعشع خودرابه رخ بکشند.این قبیل اقدامات ثمره ای جز ناراضی تراشی ندارد.مگر صحن مسجدالحرام است که بایداین طوریکدست شود.ازافتضاح اوقاف ری درابن بابویه وبتون ریزی برقبورمؤمنین هم بگویید.
مجید(مازندران)
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
1
3
خیلی این کارشون بی معنیه
از هر طرف که نگاه کنی نمیدونم چه دلیلی برا این کارشون دارن همچین بی ریخت ساماندهی میکنن که انگار دارن یه پیادره رو رو جدول بندی میکنن
خیلی قشنگ گفتی بولتن این قبرهای قدیمی با نوشته های روش و درخت و زینت کاری هاش کلی برا بازماندگان تسلی خاطر بود و فضای معنوی خاصی به قبرستان ها میداد الان با این به اصطلاح ساماندهی اوقاف انگار پیاده رو درست کردن یه محیط بی روح که آدم دلش میگیره اصلا رغبت نمیکنه حتی نگاهش کنه
چه هدفی دارن این عقلای ما از این کار بی معنیشون الله اعلم فقط خدا کنه غفلت و سادگی باشه نه چیز دیگه
...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
1
4
من با نظر فرزند ایران کاملا موافقم ،چه بسا دو سال پیش ما گذرمون افتاد به امام زاده جعفر ( برادر تنی امام رضا ) در پیشوای ورامین .
و چون اولین باربود که میرفتیم خیلی برامون صفا داشت و عهد کردیم که هر بار که میسر شد برای زیارت حتما بریم اونجا .
سال اول همه چی سرجاش بود . حتی یه بخشی از حیاط این امام زاده رو اختصاص داده بودند به قبور شهدا و بالای مزار هر شهید تابلویی که حاوی عکس اون شهید باشه موجود بود .
سال بعد که مجدد رفتیم زیارت انگار طوفان زده بود به امام زاده .
جای تاسفش میدونید کجاست ؟ اونجا که قبور شهدا رو با خاک یکسان کرده بودند اما یه بخش محسور شده رو اختصاص داده بودند به شهدا و سنگ قبرهای یک شکل رو با نام شهدا فرمالیته روی زمین کاشته بودند . البته این جای محصور شده فقط نمادی از شهدا بود و زیر سنگ مزارها خالی از شهید بود .
البته فکر میکنم اگه اعترض کنیم حتما میگن برید یه نون بخورید صد تا خیرات کنید که همین نماد شهدا رو ( هم ) گذاشتیم .
افق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
1
3
وا بجای یکسان سازی قبور راههای بهتری هست واسه زیبا کردن فضای امام زاده ها!


همون میزان مصالح رو خرج بازسازی دیوارا و گچ بری های داخل و بیرون محوطه بکنن. درختکاری زیاد.

اصلا این یکسان سازی چهره سرد و یخ زده به مزار اموات میده. سوت و کور میشه.
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
1
4
واقعا تاسف آور است..
همین طرح همونطور که فرمودین درباره ی مزار شهدا انجام شده من چندین سال پیش که به گلزار شهدای خرمشهر رفتم این مسئله رو دیدم بسیار دلگیر کننده بود مخصوصا که بسیاری از قبور شهدا را هم به سختی میتوانستیم پیدا کنیم چون به غیر از یک رنگ کم رنگ روی سیمان هیچ نشانه ای نبود، صفای قبل رو هم نداشت که بتوانی دقایقی آنجا بنشینی..
کاش مسئولین این جور اماکن که مردم انس و الفت دارند رو از آنها نگیرند..
مرتضي.ام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
2
5
راستش نظر دادن در اين مورد خيلي خيلي سخته، چون ريزه‌كاري‌هاي فراواني توش هست كه بايد همه آنها را در پاسخگويي در نظر گرفت. بنده هم نمي‌خواستم نظر بدم و حسب اوامر بولتن عزيز دارم نظر مي‌دم.

گرچه ابدا باور ندارم كه پياده‌سازي اينگونه طرح‌ها ﴿ابتدا توسط شهرداري و سپس توسط سازمان اوقاف﴾ از حبّ علي بوده باشه و بيشتر به نظر مي‌رسه كه هدف، بودجه دود كردن و احيانا يه جورايي هم نفع شراكت با پيمانكار و غيره براي متوليان مربوطه در بين است، ولي در كل با سر و سامان دادن به قبور ﴿چه عادي و چه شهدا﴾ موافقم. البته نه به اين صورت!

اولا، درسته كه برخي از اين متوليان امر ﴿به ويژه شهرداري﴾ خودشون را مجاز به هركاري مي‌‌دانند، ولي اين قبور و سنگ‌هاي روشون مالك حقيقي دارند و نه از نظر قانون و نه از نظر شرع، حضرات حق ندارند خود سرانه و بدون اجازه صاحب مربوطه و يا حكم قضايي، بزنند همه چيز را داغان كنند.

ثانيا يكسان‌سازي طرح‌بندي قبرها ربطي به شكل و شمايل روي سنگ‌ها ندارد و هر خانواده‌اي بايد مجاز به انتخاب طرح روي سنگ خودش باشد.

ثالثا اينطوري كه اينها برمي‌‌دارند قبور را با سطح زمين مماس مي‌كنند، اصلا درست نيست. آقايون مي‌گن براي سهولت عبور و مرور جانبازان و معلولين ويلچرسوار، اقدام به اين كار كرده‌اند كه براي بنده اصلا پذيرفتني نيست. وقتي هيچ كجاي شهر ﴿حتي جاهاي جديدساز﴾ سرسوزني تسهيلات براي اين قشر قايل نيستند، چطوريه كه يكهو همشون افتادند به ايجاد تسهيلات براي اين قشر عزيز در قبرستان‌ها؟! شايد مي‌خوان به دليل تسهيلات زياد ايجاد شده در قبرستان‌ها، اين قشر ديگه از قبرستان دل نكنند و هميشه اونجا بمونند؟!

رابعا اگه با توسري هم خودمون را قانع كنيم كه منافع شخصي در ميون نيست و آقايان براي رضاي خدا اين طرح را داده‌اند، باز هم من اصلا نمي‌تونم دليل معقول بيارم كه چرا بسياري از مسئولين مملكت هميشه قدرت تشخيص بين اهم و مهم را ندارند!. مثلا براي اين طرح خنثي ﴿اگر نگيم مضر﴾ به راحتي ميليار ميليارد پول هزينه مي‌كنند، ولي وقتي پاي رسيدگي به خانواده شهدا با هزينه‌هايي چند صدم اين به ميان مي‌آد، ديگه بودجه ندارند و كفگيرشون به ته ديگ مي‌خوره؟

به عنوان مثال يكي از معدود كارهايي كه بنياد شهيد براي خانواده شهدا مي‌كرد، اين بود كه يك پزشك، ماهي يكبار به پدران و مادران بالاي ٦٠-٧٠ سال تلفن مي‌زد و حالشون را مي‌پرسيد. همين! كار خاصي هم نبود و فقط فرصت درد و دل به پدران و مادران شهيد مي‌داد. همين كار ساده كلي سبب رضايتمندي خانواده شهدا شده بود، بدون اينكه واقعا كار و هزينه خاصي هم براي بنياد داشته باشد.

ولي از چندماه پيش بهشون گفتن بودجه نداريم﴿!!﴾ و اين كار را قطع كردند. مگه هزينش چقدر مي‌شد؟ آيا از اين هزينه‌هاي همسان‌سازي بيشتر مي‌شد؟
مدیر پایگاه ممنون حقیقت این است دلم می سوزد که نظرات اینچنینی را در خبرها و تحلیلهایی که بواقع از دغدغه های مردم است را خیلی کم داریم امیدوارم موفق باشید
چکش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
1
4
طرح ساماندهی به مزار شهدا که گویا بعد از تهران و رفسنجان در قزوین تبدیل به هتک حرمت علنی شده در همان زمان خودش تفکر بدون مسامحه ای رو میطلبید. این که مدیریت اجرای این طرح با کدام نهاد و دقیقا با چه شخصی است. این که گذشت و کسی هم پاسخ گو نشد و مساله دچار مرور زمان شد و تمام شد و رفت. الان میفرمایید که ساماندهی قبور در این امامزاده تحت نظر سازمان امور خیریه و اوقاف است. اگر مساله زشتی و زیبایی و دل افروزی و دلتنگی دادن نمای گورستانها و امامزاده هاست بنده نظری ندارم و فقط این را عرض میکنم که در کشورهای غربی گورستانها جزو زیباترین و باصفا ترین نقاط شهرند! ولی اگر مساله نوع ساماندهی با توجه به وقوع برخی ساماندهی های مفتضحانه در راستای همین طرح است ، به جاست که قضیه پیگیری شود و مستندات ماجراهای گذشته و شبهات کنونی به میان آورده شود.
پاسخ ها
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
جهت اطلاع خدمتان عرض كنم كه زيبا و سرسبزسازي قبرستان مسلمين، جزو مستحبات موكد ديني است كه معصمومين عليه السلام بر آن تاكيد داشته‌اند. ولي متاسفانه شواهد حكايت از آن دارد كه هدف از اين كارها، چيز ديگري است و مثل خيلي از امور ديگر، نيت خيري پشت آن نيست.
چکش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
من هم همینو گفتم دیگه! :(
س.ع.ش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
درموردقزوین بعدازآنکه اوقاف این شهرستان وقیحانه به نبش قبورشهدااقدام کردمعاون کل سازمان اوقاف استخوانهای پیداشده درآنجارامتعلق به دوران قاجاردانست!وباکمال وقاحت هتک حرمت قبورشهداراتکذیب کرد.لابدرئیس اوقاف قزوین هم محکم سرجایشان نشسته اندوچیزی هم طلب دارند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
4
این کسی که به همه ی نظرات،منفی داده مأمورسازمان اوقافه؟
پاسخ ها
فرزند ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
بله ظاهرا مامور سازمان اوقاف است خود سازمان اوقاف که شجاعت پاسخگویی به این تخلف قانونی و شرعی را که ندارد لاجرم یک نفر که لابد همان کارشناس ابلهی که این طرح را داده بدون پاسخگویی منفی می زند اما خدا را شکر که این طرح مورد نکوهش اکثریت مردم است فقط حیف که دسترسی به این اخبار ندارند واگرنه هزاران مثبت به این خبر و نظرات عالی شما می دادند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
0
0
سلام الان دیدم من کارشناس اوقافم بگذریم که خودم به شخصه با بعضی از کار مشکل دارم ولی کاش اونی که این عکسا رو انداخته بود شجاعت اینم داشت یه کم بالاتر پشت استانه رو هم مینداخت عکسشو و میگفت که کنار بعضی قبرا 2 متر ارتفاع خالی بعضی جاها محل نشستن معتادا و محل خلافه ولی متاسفانه شجاعتشو نداشته اینو بگه که چه وضعیتی داره کاش اینم میگفت قبلا هر شخصی قبر متوفی خودش با هر ارتفاعی میساخت فکر اینم نبود که یه نفر رد بشه بگیره پاش به قبر یانه کاش اینم میگفت که نطافت قبور سخت بود وهزار تا...دیگه بگذریم از بودجه اونم خیلی رقم کمی فکر کنم با سر درب فعلی برابری کنه امیدوارم حداقل انطاف اشته باشیم از همه جوانب ببینیم همه چیو نه از هر زاویه ای که دوست داریم حسینی
مدیر پایگاه چه عجب برادر من البته کاش یکی از مسئولین اوقاف دلیل قانع کننده تری ارائه می داد اما لازم بذکر است کسی مخالف مرتب کردن و منظم کردن قبور در امام زاده گان نیست مخالفت برای این است که یک فرهنگ غنی که بر روی سنگ قبور بود با یک طرح غلط و غیرکارشناسی در حال از بین رفتن است نمونه سنگ قبور کاملا مشخص است شما هم بهتر است اگر دسترسی به مسئولین دارید این مقاله را برایشان بخوانید 
فرشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
امروز بعد از چند سال رفتیم بی بی زبیده شهر ری تا سر مزار پدر بزرگم بریم وای وای چقدر دل خراش بود آرامگا ها شده بود تکه ای موزاییک که برخی به علت بارش باران از بین رفته بود ما نتونستیم بابا بزرگمو پیدا کنیم خدا ازشون نگذره که با احساس مردم بازی می کنن حالا چجوری اون درخت کاج و پدر بزرگو پیدا کنم بعضی از متوفی ها سنگشون لب باغچه بود بعض یها پله شده بود چند نفر هم دم دستشویی بودن افتضاح بود افتضاح
مدیر پایگاه

بله متاسفانه ، واقعا دردناک است و کسی هم به هشدارها و اندرزها توجه نکرد شاید بزرگترین خیانت در بعد فرهنگی و اجتماعی در خصوص امام زاده ها و مزارهای شهدا با طرح یکسان سازی قبور اتفاق افتاد.


اما راه کار دارد باید مطالبه عمومی ایجاد کرد همه باید اعتراض کنند سکوت می تواند بقیه امام زاده های ما را هم به شکلی که می فرمایید در آورد 

نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین