کد خبر: ۱۲۷۲۱۱
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار:
انحصارگرايي صدا و سيما در استفاده از آنتن رسانه ملي

باز هم رسانه ملی، ملی نبود+متن کامل سخنان رئیس جمهور

رییس‌جمهور امشب در شبکه اول سیما حضور یافت تا ضمن گفت‌و‌گوی زنده، به پرسش‌هایی نیز پاسخ دهد.

گروه سیاسی ـ صدا و سيماي جمهوري اسلامي كه طبق قانون اساسي حق انحصاري پخش برنامه هاي راديو و تلويزيوني در كشور را در اختيار دارد، گاها در استفاده از آنتن رسانه ملي نيز انحصارگرايانه در چارچوب ديدگاه هاي خود و نه منافع و مصالح ملي عمل مي كند.
صدا و سيما در حالي كه متعلق به جمهوري اسلامي است، بعضا ديدگاه هايي غير ملي را در سياست هاي خود براي پخش برنامه هاي رسانه ملي دخالت مي دهد.


به گزارش بولتن نیوز، تلويزيون شنبه شب در هنگام پخش گفتگوي تلويزيوني رئيس جمهور كه براي اولين بار قرار بود به روشي نوين برگزار شود و در آن علاوه بر پرسش و پاسخ نماينده تلويزيون، نمايندگان خبرگزاري ها و روزنامه هاي كشور نيز سوالات خود را با دكتر احمدي نژاد در ميان بگذارند، پس از پايان بخش اول اين گفتگو كه حدود يك ساعت به طول انجاميد و در آن فقط نماينده تلويزيون سوالات خود را مطرح كرد، اقدام به قطع اين گفتگو و پخش سريال تكراري صدراعظم پرداخت.
اين انحصارگرايي در حالي صورت مي گيرد كه آنتن رسانه ملي يقينا همانقدر كه متعلق به خود تلويزيون است، متعلق به ديگر آحاد ملت و از جمله نمايندگان ديگر رسانه هاي مكتوب و ديجيتال كشور است و تصميم گيري براي آن بايد با ملاحظه منافع ملي صورت بگيرد نه بر اساس ديدگاه هاي تنگ مديران تلويزيون.

چرا رسانه ملی حاضر نیست در خدمت تمام آحاد جامعه باشد و همچنان تلاش می کند تا با تکصدایی نه تنها بیانگر افکار عمومی بلکه نمایانگر چیزی است که خود به درستی آن تشخیص می دهد.

چرا صدا و سیما این تدبیر جالب که صداهای مختلف حق پرسشگری در جامعه داشته باشند را این گونه ضایع می کند و حتی به نام خود که رسانه ملی است و باید در اختیار ملت باشد را چنین نادیده می گیرد.

آیا این نوع برخورد تحکمانه با ملت شریف ایران توسط رسانه ای که باید ملی باشد نوعی توهین به شعور جمعی مردم ایران نیست؟

چرا رسانه ملی اجازه نمی دهد تا همه سوالات موجود در جامعه به روشنی شفاف سازی شوند و همین باعث آرامش در جامعه شود.

به گزارش بولتن نیوز ،محمود احمدی‌نژاد که امشب(شنبه‌شب) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حضور یافت و برای همه ایران و همه انسان‌ها سلامتی، سعادت، شادکامی و امنیت آرزو کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری گفت‌وگو درباره جلسه امروز سران قوا، گفت: طبق روال معمول، جلسه سران قوا بود و ما را هم دعوت کرده بودند که مسائل مهم و جاری کشور در آن مطرح شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بودجه امسال با تاخیر نسبتا زیادی ارائه می‌شود، این مسئله چه دلیلی دارد و چه زمانی هماهنگی‌ها برای تحویل بودجه انجام می‌شود، گفت: امسال ما شرایط خاصی را تجربه کردیم؛ بودجه هم سند بسیار مهمی است و در واقع یک برنامه یکساله محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام دخل و خرج‌های دولت در طول سال و کارهایی که باید در بخش‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی انجام شود، همه در بودجه منعکس می‌شود.


رئیس جمهور ادامه داد: بودجه تا حدود زیادی تحت تاثیر درآمدهای نفتی است و وقتی در درآمدهای نفتی و قیمت ارز نوسان ایجاد می‌شود به طور طبیعی بودجه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر همین اساس لازم بود که ما یک ارزیابی نسبتا دقیقی از شرایط محیطی داشته باشیم و عملکرد بودجه در سال جاری را بررسی کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ‌همچنین لازم بود که ما تحولات بین‌المللی را رصد کنیم و سیاست‌های کلی کشور و برنامه‌های سازندگی را مدنظر قرار دهیم تا بودجه‌ای را ببندیم که سرعت رشد ما را حفظ کند و نواقص بوجود آمده را برطرف کند و همچنین قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ البته دشمن هم اقداماتی می‌کرد و ما هم مقداری تحمل کردیم تا آنها حرکاتشان را انجام دهند تا ما ارزیابی خودمان را کامل کنیم؛ با توجه به رفتار دشمنان و تأثیر رفتار آنها بر بازار ما فکر می‌کنم که بودجه خیلی خوبی تهیه شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه این هفته تحویل مجلس می‌شود، گفت: انشاءالله این هفته تحویل می‌دهیم؛ فکر می‌کنم برای روز چهارشنبه هماهنگ شود تا بودجه را بفرستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به شدت سهم نفت را و آن مقداری که واقعا می‌توانیم بفروشیم و منابع آن را استحصال کنیم، در بودجه دولت کاهش دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم‌های جبرانی چیست، افزود: یک بخش کنترل هزینه‌های مصرفی دولت است و بخش دیگر افزایش سایر درآمدهای دولت است، مالیات و بقیه؛ وقتی سطح قیمت‌ها بالا می‌رود درآمد دولت هم از مالیات به همان نسبت بالا می‌رود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه یک ابتکار عمل‌هایی را نیز در بودجه سال 92 داشتیم افزود: برای برخورد و مواجهه با طراحی‌های دشمن برنامه ‌ای را در دو گام تدوین کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: گام اول کنترل دامنه تاثیر حرکت دشمن است البته در این جا کاملا برنامه تمام نشده است و موفقیت 100 درصد نیست اما در حال مسلط شدن هستیم و گام دوم ادامه رشد اقتصادی کشور با همان روال قبلی است.

وی با تاکید بر اینکه اولین نقطه توجه دولت در بودجه به رشد تولید، سرمایه گذاری و رشد اقتصاد کشور است گفت: بنده چند نکته را که در بودجه پیش بینی شده است مطرح می‌کنم.

احمدی نژاد بر همین اساس به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و تصریح کرد: در این زمینه، ساز و کارهایی را پیش بینی کردیم که منابع آن خیلی سریع‌تر و بی واسطه در سرمایه گذاری و تولید بیاید.

رئیس جمهور ادامه داد: راه ریالی این مقدار را ما بازتر کردیم چرا که بخش عمده صنعت، تولید و سرمایه گذاریهای داخل کشور نیاز به ریال دارند نه ارز.

وی افزود: سرمایه بانک‌ها را پیش بینی کردیم تا افزایش قابل توجه با قدرت وام‌دهی بانک‌ها به کمک بیایند همچنین اوراق مشارکت را پیش بینی کردیم.

احمدی نژاد در ادامه به سرمایه گذاری‌های عمرانی که از محل بودجه دولت تقریبا معادل مصوب سال 91 تامین می شود اشاره کرد و گفت: برخی نظرشان این بود که یک بودجه کاملا انقباضی دهیم که باید گفت در شرایطی که ما نیاز به رشد اقتصادی داریم نیاز به بودجه انقباضی نیست و باید منابع را هدایت کنیم به محل‌هایی که باید انجام شود.

وی گفت: در سرمایه گذاری عمرانی تقریبا معادل پارسال است.پارسال 39700 بود و الان 37700 که تقریبا نزدیک هم است.

رئیس جمهور افزود:‌ در بودجه تغییراتی داده‌ایم و اموال راکد در سازمان‌ها و یا حتی فعال که ضرورت ندارد دولت آنها را اداره کند با شرایطی سهل به مردم واگذار می‌کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در کنار این واگذاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در کار عمرانی سرمایه‌گذاری شود و با سازوکارهای آسان و راحتی پروژه‌های نیمه تمام به مردم واگذار شود و مقداری یارانه و وام دهیم که مردم آنها را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بودجه 1350 میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری قرار دادیم و هزار میلیارد تومان یارانه بخش کشاورزی است و بعضی ردیف‌های متفرقه جاری بود که افراد زیادی مؤسسات و تشکل‌هایی درست کرده بودند که به بودجه وصل می‌شدند که از این محل 1500 میلیارد تومان کاهش دادیم و به بخش عمرانی تزریق کردیم.

رئیس جمهور گفت:‌ بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی را تقویت کردیم و مجموع سرمایه‌گذاری در این زمینه بیش از 145 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این به تولید کشور کمک می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا این واگذاری‌ خلاف اصل 44 قانون اساسی نیست، اظهار داشت:‌ بر اساس اصل 44 ما تا سال 94 باید واگذاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اتفاقا نزدیک به 150 شرکت به طور کامل در این پروسه واگذار می‌شود و آنچه که من گفتم مربوط به باقیمانده شرکت‌ها است.

احمدی‌نژاد گفت: سال آینده ما واگذاری بالایی خواهیم داشت، اما در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر سهم در سرمایه‌گذاری باشد که یک کار مثبتی است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره مکانیزم‌های مقابله با تحریم‌ها در بودجه سال آینده، اظهار داشت: ما با انتخاب بدترین گزینه تلاش کردیم با کمترین درآمد ممکن شرایط را اداره کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: در بودجه مکانیزم‌هایی گذاشتیم که اگر درآمد بالاتر رفت صرف سرمایه‌گذاری‌ها شود و اگر کاهش یافت، از جاهایی کم کنیم که به سرمایه‌گذاری آسیب نزند.

وی ادامه داد: مردم تحت فشار قرار دارند و لذا در بودجه تلاش کردیم که به نوعی قدرت خرید مردم حفظ شود و یا به آنها کمک شود.

رئیس جمهور با تبیین برخی پیش‌بینی‌ها اظهار داشت: علاوه بر بودجه معمول برای بحث درمان 2 رقم بزرگ قرار دادیم که 2 هزار میلیارد آن برای بحث پزشک خانواده است.

احمدی‌نژاد افزود: پزشک خانواده مستقیما سقف پرداخت مردم را کاهش می‌دهد و اگر نیاز به درمان در سطح بالاتری بود، بخشی از آن از منبع اولیه برداشته می‌شود و لذا به پرداختی مردم کمک می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ 2760 میلیارد تومان به عنوان یارانه و ارز دارو و نیروهای تخصصی اختصاص دادیم و برای بیماران صعب‌العلاج نیز ردیف‌هایی را در نظر گرفتیم تا فشار را کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: برای کالاهای اساسی و نان نیز بودجه خوبی در نظر گرفتیم و 11350 میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و برای حمایت از برنامه‌های جمعیت یعنی حفظ و رشد جمعیت نیز 1500 میلیارد تومان قرار دادیم که باز به خانواده‌ها باز می‌گردد.

وی ادامه داد:‌ حقوق کارمندان و بازنشستگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز نسبتاً خوب افزایش دادیم که از پارسال که 13.5 درصد بود به 20 درصد ارتقاء دادیم.

احمدی نژاد  در تشریح سایر ویژگی‌های لایحه بودجه سال 92 گفت: جهت گیری اصلی دولت عدالت است؛ ما منابع عمرانی و سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اعتباری را به صورت عادلانه در کشور توزیع کردیم و یک هزار و 200 میلیارد تومان هم برای تعادل منطقه‌ای گذاشته‌ایم .

وی افزود: ما در بودجه سال آتی سهم بودجه‌های عمرانی استانی را افزایش چشم گیری دادیم که این یک جهش است.

احمدی نژاد ادامه داد: در اصلاح ساختارها هم پیش بینی‌‌های خوبی انجام دادیم؛ لایحه‌مالیاتی را به مجلس ارائه داده‌ایم که این لایحه بسیار منسجمی است که در آن از تمام تجربیات دنیا استفاده شده است و تجربیات مالیات کشور خودمان نیز در آن بکار رفته است که انشاالله این لایحه با کمترین تغییرات اجرا خواهد شد؛ اصلاح قانون مالیات‌ها و اجرای آن منابع دولت را احیا می‌کند بدون اینکه فشاری در اقتصاد ملی وارد شود.

رئیس جمهور کشورمان گفت: همچنین ما اصلاح نظام بانکی را هم آماده کرده ایم و تقریبا کارش تمام شده است؛ همچنین قانون گمرک از سوی مجلس تصویب شد و ما کار را آغاز کرده‌ایم و اثرات آن سال آینده پیدا می‌شود؛ همچنین برنامه پول ملی را هم آماده کرده‌ایم و منتظریم تا مقداری ثبات ایجاد شود تا آن را هم اجرا کنیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: در کارهای خدماتی دولت هم مکانیزمی را در بودجه تدوین کردیم که کار به مردم واگذار شود و دولت هم در این زمینه خدمت کند، ما دستگاه‌ها مکلف کردیم که بخشی از تکالیفشان را واگذار کنند و حتی آنهایی که  مرز بین حاکمیتی و غیر حاکمیتی است را هم تنظیم کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما احکام جدیدی را برای بانک مرکزی قرار دادیم تا بتوانند نوسانات قیمت ارز را مدیریت کنند و این‌ها کارهای تحولی است که ما انجام داده‌ایم.

احمدی نژاد ادامه داد: ما موضوع مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می‌دهیم و کارهای علمی و فناوری و حمایت از نخبگان و پژوهش و آموزش هم با همین سرعت جلو می‌رود.

وی گفت: یکی از کارهای مهم ما برای سال آینده که در بودجه پیش بینی شده موضوع هدفمندی یارانه‌ها است؛ هدفمندی یارانه‌ها از بهترین روش‌ها برای کاهش سهم ارز نفتی در بودجه دولت و در اقتصاد ملی است یعنی اقتصاد ملی را بزرگ می‌کند و باعث رشد آن می‌شود و سهم درآمدهای نفتی را هم کاهش می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: در واقع هدفمندی یارانه‌ها روی اقتصاد کار می‌کند و اهداف زیادی دارد که در حال اجراست اما اگر بخواهیم این موضوع را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که به معنای دریافت از همه مردم متناسب با مصرف و توزیع یکسان است؛ یعنی طبقات درآمدی و دهک‌های مختلف که مصرف پایین تری دارند قدرت خریدشان تعدیل شود.

وی در پاسخ به  این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد، اظهار داشت: بله حتما پرداخت یارانه افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که ما امسال هم از محل افزایش حامل‌های انرژی در پرداخت هدفمندی کسری داشتیم؛ سال آینده این افزایش در کجا جبران می‌شود گفت: ما کسری نداشتیم؛ در زمان اجرای قانون بحث این بود که سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است و شرکت دولتی هم همیشه طلب و بدهی دارد و کارش را ادامه می‌‌دهد، هر دستگاه دولتی در پایان سال هر چقدر که از بودجه‌اش باقی می‌ماند باید به خزانه بریزد و اگر کسری داشت هم باید از خزانه بگیرد.

احمدی نژاد ادامه داد: وقتی ما کوپن برنج، پنیر و سایر موارد را حذف کردیم یارانه‌اش را مستقیم به خود مردم دادیم یعنی کسری وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سهمی که ما باید به شرکت‌های دولتی می‌ دادیم خیلی بیشتر از آنچیزی است که سهمشان بود به همین دلیل سرمایه گذاری در حوزه نفت و نیرو رشد کرد، یعنی اینها از محل هدفمندی درآمد جدیدی کسب کردند که این مثبت است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در واقع درآمدهای ناشی از افزایش اجرای هدفمندی پول یارانه‌های نقدی را تامین کرده و از سوی دیگر هم به سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی کمک کرده است گفت: بله در حال حاضر در حوزه نفت سرمایه گذاری‌ها خیلی افزایش پیدا کرده است؛ البته ما جاهای دیگر هم به نفت کمک کردیم و فقط از این محل نبوده اما کلا این موضوع مثبت است.

احمدی نژاد در خصوص نرخ ارز در سال آینده اظهار داشت: همه تلاش ما این است که به سمت یک نرخ در موضوع ارز برویم ولی شوکی که وارد شد خیلی سنگین بود و سنگین‌ترین شوکی که می‌توانست به یک اقتصاد وارد شود به ما وارد شد که انشاالله در آینده ابعاد این موضوع را برای مردم بازگو می‌کنیم؛ البته همیشه بهتر می‌توان کار کرد و یکی از شروطش این بود در هم افزایی در کشور ایجاد شود تا بعضی‌ها فرصت پیدا نکنند که ضربه دشمن را مضاعف کنند.

احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: البته از درآمدهای سال جاری هم دولت مقداری طلبکار است که هنوز واریز نشده است.

وی در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران هم اظهار داشت: ما برای این موضوع یک افزایش ۲۰ درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی آن چیزی را که ما پیش بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هفت دهک را پوشش می‌دهد که این خیلی خوب است؛ البته ما سه دهک باقی مانده را حذف نمی‌کنیم ولی افزایش قدرت خرید برای هفت دهک اتفاق می‌افتد.

رئیس جمهور اظهار داشت: با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رشد قیمتهای سال ۹۲ جبران می‌شود و قدرت خرید مقداری بالا می‌رود و این نکته مثبتی است.

وی خاطر نشان کرد: البته پرداخت‌های مستقیم همه یکسان خواهد بود؛ البته بحثی با برخی همکاران در مجلس داشتیم که اصرار می‌کردند برخی دهک‌ها را حذف کنیم که مطالعاتی هم انجام دادیم و افرادی هم شناسایی شدند اما فعلا برنامه حذف در دستور کار نیست.

وی اظهار داشت: ما چندین گزینه برای هدفمندی داریم؛ یک گزینه ارز مبادله‌ای است و گزینه دیگر ارز ۲ هزار تومانی و حدود ۱۷۰۰ تومان که الان به عنوان ارز مرجع داریم و فعلا گزینه ما ارز مرجع است در هدفمندی. اما بر روی همه فرآورده‌ها یکسان اعمال نمی‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما می‌خواهیم تولید و خانوار را حمایت کنیم، بنابراین بر روی همه اعمال نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های حمایت از تولید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست،گفت: ما به دو شکل حمایت می‌کنیم و در گام اول نیز به دو شکل حمایت کردیم؛ حمایت اصل ما در نرخ‌های تبعیضی و ترجیحی بود.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان این را یارانه و کمک محسوب نمی‌کنند، اظهار داشت: وقتی ما می‌گوییم الان گاز ۱۲۰ تومان است؛ دیگر برای همه ۱۲۰ تومان است. اگر به یک کسی گفتیم برای شما ۴۰ تومان یعنی ۸۰ تومان یارانه دادیم و این کمک است.

رئیس جمهور افزود: می‌شد این مسئله را نقد کنیم تا برگردد؛ اما فرقی نمی‌کرد ولی بنگاه‌ها برای پرداختشان مشکل کمبود نقدینگی پیدا می‌کردند؛ به همین دلیل ما از روش‌های تبعیضی استفاده کردیم و قیمت برق، آب و گاز و سوخت را ارزانتر در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار دادیم.

وی یادآور شد: همچنین تا آنجایی که امکان داشت نقدی، کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده و وام ارزانتر را هم در اختیار بنگاه‌ها قرار دادیم. البته تولیدی که رو به رشد است از آن انتظار نمی‌رود که همه منابع‌اش را از این محل فراهم کند؛ یا تمام کمک‌هایی که تولید نیاز دارد از این محل به آن بدهیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ما یک گام کوچک را در هدفمندی برداشته‌ایم، افزود: نمی‌شود انتظار داشته باشیم تمام اهدافی که در کل قانون بوده در گام اول محقق شود؛ خوشبختانه علی‌رغم شرایط سختی که در یک و یکسال و نیم گذشت تولید ما سر پا بوده و صادرات غیر نفتی خوبی داریم.

رئیس جمهور بر همین اساس صادرات غیرنفتی ۱۰ ماهه را معادل پارسال عنوان کرد و افزود: شوک اول سال یک توقف بوجود آورد اما در این ۲ ماه پایانی و سال آینده خیلی سریع‌تر از سال گذشته خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کنترل تورم در سال ۹۲ همزمان با اجرای فاز دوم در صورت تصویب مجلس چه برنامه‌هایی دارید، اظهار داشت: ما برای کنترل نقدینگی ۲ الی ۳ برنامه خوب تدوین کرده‌ایم که بانک مرکزی برخی از آنها را شروع کرده گرچه هنوز آنها را اعلام نکرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ فکر می‌کنیم منابع و قدرت مانوری که در اختیار داریم به همراهی مردم و همچنین برنامه مدونی که در گام اول داریم که در این گام اول برنامه مدونی اجرا شد که هم خدمات و هم تولید به خوبی همراهی کردند و این همراهی هست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بنده فکر می‌کنم شرایط بهتر شود، افزود: الان یک لجام‌ گسیختگی در برخی جاها وجود دارد که آن هم به دلیل نوسانات تند ارز است و برخی مسائل دیگر که شاید اینجا، جای مطرح کردن آن نباشد که ان‌شاءالله آنها را نیز مهار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که یعنی شما برای سال آینده ثباتی را برای تورم و نقدینگی پیش‌بینی می‌کنید، افزود: ان‌شاءالله، برنامه ما این است که به سرعت کاهش دهیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اتفاقات اقتصادی بسیار بزرگ مثل هدفمندی که آثار عمیق اجتماعی و حتی ابعاد دیگر هم دارد و در عمل باید نتایج آن مشخص می‌شود، باید چه کارهایی را انجام نمی‌‌دادیم و با قوت بیشتر انجام می‌‌دادیم گفت: حتما ما صددرصد آن را اجرا می‌کردیم، یعنی اگر الان ۲.۵ سال قبل بودیم پافشاری می‌کردیم تا صددرصد آن اجرا شود و حتما تأثیرپذیری قیمت ارز و تاثیرگذاری نوسانات ارز نیز کاهش می‌یافت.

رئیس جمهور بر همین اساس ارز را لنگرگاه در این طرح دانست و گفت: دشمنان نیز شناسایی کرده و ضربه‌هایی را وارد کردند اما اقتصاد ما، اقتصاد بزرگی است و ملت ما ملتی قوی است. در یک مدتی مشکلاتی پیدا می‌شود اما حتما آن را مهار می‌کنیم و قدرتمندتر جلو خواهیم رفت.

وی در پاسخ به این سؤال که اشتغال همیشه یکی از دغدغه‌ها و مسئولیت‌های همیشگی شما بوده؛‌ آیا امروز از وضعیت آن اشتغال راضی هستید، اظهار داشت: امسال، سال سختی برای اقتصاد ما بود؛‌یعنی ما در شرایط متعادلی حرکت نکردیم و اگر این یکسال را در روند حرکت کشور برداریم، روند بسیار خوبی و راضی‌کننده است نه مطلوب.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ما به عنوان یک انسان آرزو داریم همین امروز همه مشکلات حل شود؛ بنده اعتقاد دارم ظرفیت ملت ما، ظرفیت بالایی است و می‌توانیم کار ۵ سال را طی ۲ سال انجام دهیم و توقع‌ هم بالا است اما این یکسال آسیب‌هایی وارد کرده؛ البته نرخ بیکاری ما جهش نکرده و در گذشته هم بوده است، اما با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشتیم شاید انتظار بود یک نوسان سنگینی آنجا پیدا شود که اینگونه نشد.

رئیس جمهور گفت: این نشان می‌دهد که تولید و خدمات کارهای خود را انجام می‌دهد اما برخی از بخش‌های تولید تحت فشار است که باید کمک و پشتیبانی کنیم که این کار را هم انجام می‌دهیم و کنار تولید، مردم و بخش محوری خدمات هستیم و پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره استخدام‌های جدید در دولت اظهار داشت: طبق قانون اساسی مسئولیت امور اداری و استخدامی مستقیما بر عهده رئیس جمهور است که البته در طول زمان این اختیار کاهش یافته است.

احمدی نژاد افزود: در طی هفت سال نزدیک به هشتصد هزار نفر از سیستم بیرون رفتند و این باعث خلا نیروی انسانی شده و کارمندان زیادی هم هستند که وضعیت استخدامی آنها در دستگاه‌های دولتی نامشخص است.

وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که قرار است جذب کنیم در واقع در دولت الان مشغول به کار هستند و مجموعا دولت می‌خواهد سیصد و بیست هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند.

رئیس جمهور گفت: دولت این امکان را فراهم کرده که همه متقاضیان در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر کسی با روشی در گذشته وارد سیستم شده از حق بالاتر برخودار نباشد.

احمدی نژاد افزود: این استخدام‌ها فشاری به بودجه وارد نمی‌کند چون وقتی پانزده هزار تخت بیمارستان اضافه می‌کنیم و وقتی چند ده هزار مدرسه و دانشگاه می‌سازیم این نیازمند کادر است که باید خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: وقتی ما توسعه تقسیمات کشوری داریم که برخی مناطق به استان و شهرستان ارتقا می‌یابند، باید افرادی آن مناطق را اداره کنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: دولت در اجرای اصل 44 تصدی‌ها را کاهش داده و  بخشی از موسسات و شرکت‌های مهم دولتی واگذار شده اند که دولت خلوت شده است.

رئیس جمهور گفت: طبق قانون استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری اختیار شخص رئیس جمهور است که نیاز به مصوبه دولت هم نداشت.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور می‌تواند کارمندان نهاد را خودش مستقیما انتخاب کند و من هم از مصوبه دولت درباره استخدام کارمندان نهاد اطلاع نداشتم اما ذیل آن مصوبه نوشتند که برای این هم آزمون استخدامی برگزار شود.

وی ادامه داد: این حق مسلم قطعی من بود که وقتی اشخاص از هفت خان گذشته‌اند که دیگر کف کف اصل ۱۲۶ قانون اساسی است اما گفتم برای آن هم مسابقه برگزار شود.

رئیس جمهور گفت: این دولت، دولت مردم و عدالت است اما دیدم برخی جو سازی کردند که چه شد در حالی که اگر من ۱۵۰۰ نفر را مستقیما به عنوان همکارم در نهاد ریاست جمهوری انتخاب می‌کردم، قانون بود.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته ما گفتیم که مسابقه برگزار شود تا هر کس شایسته تر بود انتخاب شود و تاکید کردند امتحانات به صورت عادلانه و استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین به مسئولان گزینش سفارش کردند که بی جهت به جوانان سخت نگیرد تا حق کسی از مردم ضایع نشود

رئیس جمهور گفت: جوانان ما نوعا شایسته اند و اگر کسی هم به نظر ما ضعفی داشت باید به او تذکر دهیم و دوستانه او را کمک کنیم که ضعف را جبران کند نه اینکه او را از یک فرصت محروم کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: این موضوع کاملا شفاف است و سهم وزارتخانه‌ها مشخص است و این که در کدام شهرها و پست‌ها نیاز به نیرو داریم .

وی تصریح کرد که بیشترین حجم کاهش حجم دولت در این دولت اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آینده مسکن مهر و تسهیلات و راه کارهای حل مشکلات مربوط به این پروژه اظهار داشت: وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، در مسکن هم تاثیر می‌گذارد.

احمدی نژاد افزود: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود پرداختی مردم در حوزه مسکن هم افزایش می‌یابد که البته تعداد زیادی از مردم با همان رقم اولیه صاحب خانه‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون که قیمت‌ها مقداری بالا رفته سعی کرده ایم که از طرق مختلف به مردم کمک کنیم که یکی از آنها افزایش میزان وام است که پایه آن ۱۴ میلیون تومان بود که اکنون در برخی نقاط به سی میلیون تومان رسیده است.

رئیس جمهور گفت: منابع دیگری برای کسانی فراهم کرده‌ایم که واقعا نمی‌توانند هزینه‌های خرید مسکن را پرداخت کنند که به آنها از طریق قرض الحسنه یا کمک دیگری یاری می‌‌دهیم.

احمدی نژاد افزود: از طرفی دیگر در حال مدیریت هستیم که قیمت‌ها بیهوده بالا نرود اما بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به مسکن مهر ۹۹ ساله نیست.

وی ادامه داد: رقم ۴۵ میلیون تومان که گفته می‌شود مربوط به مسکن ملکی است که در پردیس در کنار دیگر طرح‌‌ها در دست اجرا است.

«در پردیس یکی طرح مسکن مهر است که مانند سایر نقاط در حال اجراست و بخشی نیز طرحی در قالب مسکن مهر است که قیمت زمین هم در آن لحاظ می‌شود و یک فاز جدید هم برای افراد با درآمد بالاتر در حال اجراست که این برای قشر متوسط  جامعه است»

رئیس جمهور گفت: اکنون چند طرح هم در داخل تهران در حال اجراست که یکی از آنها طرح اکباتان است که مربوط به افرادی است که به دلایلی نمی‌توانند در خارج از تهران زندگی کنند.

احمدی نژاد افزود: افرادی هستند به لحاظ اجتماعی باید در تهران زندگی کنند اما از سویی توان خرید مسکن به قیمت روز را ندارند و لذا شرایطی فراهم آمده تا آنها با رقمی مناسب در تهران صاحب خانه شوند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: بخش انتظاری افزایش قیمت‌ها خیلی شدید شد که البته بخشی از آن ناشی از جنگ روانی بود.

وی افزود: برخی متأسفانه و حالا ما می‌گوییم نادانسته این جنگ روانی دشمن را تشدید کردند و الا چرا باید قیمت مسکن بالا برود وقتی تعداد مسکن موجودمان بیش از تعداد خانواده‌ها است و هنوز در حال ساخت و ساز هستیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: قطعاً این افزایش قیمت کاذب است و من مطمئنم که سال آینده خواهد شکست و یک بار دیگر نیز در همین دولت قیمت شکست و پایین آمد.

رئیس جمهور گفت: الان ساخت و ساز مسکن در شرایط خوبی است اما در خرید و فروش رکود ایجاد شده است.

احمدی‌نژاد درباره عیدانه دولت و کمک به مردم برای خرید شب عید اظهار داشت: امسال بخش وسیعی از مردم واقعاً تحت فشار قرار دارند و سال سخت گذشت.

وی تصریح کرد: یارانه‌ای که برای طبقات پایین در نظر گرفتیم برای جبران این وضع بود و نوسانات ارز را نیز باید جبران می‌کردیم که البته دولت به دنبال جبران از طریق هدفمندی بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: جلساتی گذاشتیم در یک جلسه هم مقام معظم رهبری دعوت کردند که خدمت ایشان رسیدیم و ایشان تأکید کردند که کمکی به مردم بشود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعدد و بسیار فشرده‌ای داشتیم که دو روش در آن بررسی شد که یکی پرداخت از درون اقتصاد بود و یکی بالا بردن پایه‌های پولی برای پرداخت‌ها بود که با وجود ترجیح دولت بر گزینه اول ما بر سر دومی توافق کردیم.

رئیس جمهور گفت: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و به بانک مرکزی دادیم و ریال آن را گرفتیم و امشب برای عموم مردم نفری 85 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نفری 100 هزار تومان پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: این همه هزینه‌ها را جبران نمی‌کند اما بالاخره می‌توان با آن سور و سات شرایط را تأمین کرد و یارانه اسفند را نیز آخر ماه واریز می‌کنیم که مقداری به مردم کمک بشود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که با روش مردم در تحریم برخی کالاها همچون آجیل که قیمت آن افزایش کاذب داشته، موافق است یا خیر، اظهار داشت: این اصولاً روش خوبی است اما ما هم باید کنترل‌ها را کاملتر و حلقه‌های آن را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: هم از مردم و هم از فعالان اقتصادی که سعی نکردند از این شرایط سوءاستفاده کنند و از همکاران خودم در دولت هم که در شرایط سخت کار را اداره کردند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: آحاد ملت باید با هم زندگی کنند و ما هم همه در کنار هم هستیم و بهترین زندگی کردن زیستن برای دیگران و با دیگران است.

احمدی‌نژاد افزود: ما در این فلات چند هزار سال در کنار هم زندگی کردیم و در غم و شادی هم شریک هستیم و حوادث زیادی بر ایران گذشته و اگر همکاری ملی نباشد یک حادثه کوچک می‌تواند کشور را مضمحل کند.

وی ادامه داد: حالا دشمن آمده یک سنگی انداخته و یک تلاطمی ایجاد کرده تا فشارهایی را بر ما وارد کند که ما باید با کمک هم از این شرایط عبور کنیم و اگر در این شرایط من بیشتر مصرف کنم یا کسی بخواهد کالایی را انبار کرده یا از کشور بیرون ببرد تا با قیمت بالاتری بفروشد، به معنای اجحاف به دیگری است.

رئیس جمهور گفت: از قدیم رسم بوده که در عید نوروز و در اول بهار که از اعیاد بسیار زیبا و ابداع ملت ایران است که جهانی شده، دور هم جمع شویم و در دید و بازدیدها بر سر سفره هم بنشینیم.

احمدی‌نژاد افزود: حالا نباید به دلیل شرایط مردم معذور شوند و از این سنت بسیار خوب محروم شوند و یا خدای ناکرده یک خانواده تحت فشار قرار گیرد و آبرویش به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: همه باید کمک کنیم که از این شرایط عبور کنیم و ان‌شاءالله عبور خواهیم کرد و بنیه اقتصادی کشور ما نیز قوی است و دشمن و دولت آمریکا که با همه توان وارد عرصه شده تا به ما فشار آورد، نمی‌تواند توفیقی به دست آورد.

رئیس جمهور گفت: عبور از این مرحله و پیروزی در این نبرد اقتصادی به معنای آن است که ما ظرف چهار پنج سال به قدرت اول یا دوم اقتصاد دنیا تبدیل شویم.

 

احمدی‌نژاد گفت: آنها فکر می‌کردند که با شوک اول اقتصاد ما از هم می‌پاشد اما بحمدالله چنین نشد و البته به مردم فشار آمد که باید جبران کنیم و حتماً هم جبران خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد گفت: در خیلی از کشورها گروه‌های مردمی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و هر جایی که کسی خواست اجحاف کند مردم خودشان وارد می‌شوند ولی من نمی خواهم هرگز باور کنم که یک ایرانی وجود دارد که بخواهد به مردم اجحاف کند.

رئیس جمهور افزود: مگر می‌شود یک نفر ایرانی و اهل این سرزمین باشد و سؤ‌استفاده کند؛ نمی‌توان به این فرد گفت ایرانی؛ چطور این فرد ایرانی است؛ این افراد عاقبت خوبی ندارند؛ کسی که از مشکلات مردم بخواهد سوء‌استفاده کند، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کسانی که از مشکلات مردم سود می‌برند، این سود نیست؛ بلکه سم است که وارد زندگی می‌شود و بالاخره هم خودش را نشان می‌دهد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: وقتی یک کالای خوراکی وجود دارد، همه با هم می‌خوریم و اگر هم آن کالا کم بود با هم تقسیمش می‌کنیم؛ این سخت نیست؛ مگر می‌شود من در خانه غذا داشته باشم و همسایه غذا نداشته باشد؛ باید فشار کمتری به بازار بیارویم؛ البته در کشور کالا فراوان است و باید کمک کنیم تا دولت بتواند برنامه‌های خودش را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملت بزرگی است، گفت:‌ ما از این شرایط عبور می‌کنیم و من مطمئنم که اینطور خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچکسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تأمین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان با وزیر و سازمان گفت‌وگو کردند و تعهد داده‌اند تا آقایان اجازه دهند که خودشان بازار را مدیریت کنند تا قیمت را بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: خودروسازان نباید از فضا درست استفاده نکنند؛ خودروسازان باید تولیدشان را بالا ببرند چرا که در حال حاضر همه چیز وجود دارد و خودروسازان ما هم خیلی پولدارند؛ من شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیر این موضوع زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.

رئیس جمهور ادامه داد: خیلی بد است که ما به این موضوع وارد شویم و بخواهیم با کسی برخورد کنیم؛ خود، خودروسازان باید خوش‌قول باشند؛ در حال حاضر نوعی انحصار در موضوع خودرو بوجود آمده است و من دارم به این نتیجه می‌رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیریم، چرا که این وزارتخانه مانع‌تراشی می‌کند. کارخانه‌های داخلی هم مقداری اجحاف می‌کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید، مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود؛‌مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند. چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بر این اساس مصوبه سازمان حمایت ملغی است، گفت: من نمی‌دانم آن مصوبه چه بوده است؛ من نمی‌خواهم سر کسی را شیره بمالم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال‌بازی یعنی چه.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر دولت از خودروهای وارداتی ۹۰ درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته عوارض به ۴۵ درصد رسیده است؛ ما حمایت می‌کنیم تا خودرو با قیمت کمتری عرضه شود؛ اگر بنا باشد که خودرو با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود، خیلی بد است و ظلم به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ما حدود ۲ میلیون ظرفیت تولید خودرو در کشور داریم؛ خودروسازان که هزینه را می‌دهند و منابع هم دارند و بانک مرکزی هم با آنها همراهی می‌کند، بنابراین باید تولید را افزایش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد؛ نباید این حس بوجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ مگر خودروسازان چقدر هزینه دارند و خودروها چقدر می‌ارزند؛ بالاخره خودرو یک قیمتی دارد؛ اگر هم بخواهیم کیلویی بخریم، بگویم کیلویی چند است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: البته در سال‌های اخیر مقداری کیفیت خودروهای داخل و تنوع بالا رفته و ظرفیت خیلی خوبی در کشور بوجود آمده است؛ بر همین اساس انتظار دارم که مدیران بخش خودرو مقداری بهتر مدیریت کنند و خودشان را از مردم و با مردم بدانند و نگاه بلندمدت داشته باشند.

رئیس جمهور در خصوص انتظارات دولت از مجلس در بررسی لایحه بودجه و اینکه آیا به همراه بودجه لایحه چند دوازدهم هم ارایه می‌شود یا خیر، گفت: بله، ما لایحه سه دوازدهم ارائه می‌دهیم.

وی افزود: بودجه مناسبی است و کاملا هدفمند و با شرایط امروز تدوین شده است و همکاران ما خیلی روی آن کار کرده‌اند؛ همکاران ما در مجلس هم توجه دارند که طبق نظام اداری کشور، دولت بدنه کارشناسی کشور است و دولت برای بودجه کار کرده است؛ اگر منطق بودجه به هم بخورد، آثارش عوض می‌شود؛ با توجه به شرایط ما بودجه را تدوین کرده‌ایم و بعضی سازوکارها را برای فعال کردن سایر منابع کشور در آن اعمال کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: دولت مسائل مختلف را در بودجه لحاظ کرده است و بعد بودجه را تدوین کرد و همکاران ما آمادگی دارند تا توضیحات لازم را به نمایندگان محترم بدهند و در کل امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودجه به کمترین تغییرات به دولت برگردد تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما یک لایحه سه دوازدهم را هم ارائه می‌دهیم چرا که مجلس قبل از پایان سال نمی‌تواند رسیدگی را شروع کند و بعد از آن هم تعطیلات نوروز است و عملا بودجه به خرداد می‌رسد؛ از لحظه‌ای که قانون بودجه ابلاغ می‌شود، ۱۵ روز بعدش عملیاتی می‌شود؛ یعنی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.

 

* در این بخش از گفت‌وگوی زنده، به محض اینکه مجری برنامه از سایر خبرنگاران رسانه‌ها خواست که سوالات خود را مطرح کنند، پخش زنده سیما قطع شد و اعلام شد که ادامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با خبرنگاران، بعد از سریال تلویزیونی پخش می شود.

مشروح سوالات و پاسخ های خبرنگاران سایر رسانه‌ها با رئیس‌جمهور که به صورت ضبط شده، پخش شد، بدین شرح است:

خبرنگار فارس از رئیس جمهور پرسید آیا امکان آن وجود نداشت که دولت با حمایت از بخش کشاورزی و دامپروری مانع واردات 10 میلیاردی به کشور می‌شد؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دولت برنامه وسیعی را برای توسعه کشاورزی آغاز کرد که از سال گذشته مجوز آن را از مجلس گرفتیم و 10 درصد منابع صندوق توسعه را به توسعه کشاورزی اختصاص دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای این کار در تمام استان‌ها ستاد تشکیل دادیم و کار خوبی آغاز شده، اما از 30 سال قبل در نهاده‌های اصلی کشاورزی دچار کمبود هستیم.

وی گفت: پارسال واردات نهاده‌های اصلی دچار مشکل شد و کم وارد شد و در نتیجه فشار آن به داخل آمد و به جای بخشی از علوفه وارداتی گندم تولید داخل مصرف شد که امسال باید آن را جبران می‌کردیم.

احمدی‌نژاد گفت: در این راستا تصمیم گرفتیم برای جبران مشکل ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهد و به همین دلیل مقداری واردات کالاهای اساسی کشاورزی ما اضافه شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این یکساله جبران نمی‌شود و ما کسری علوفه داشتیم که شاید 40 سال است در حال واردات آن هستیم و کار جبران آن را شروع کردیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره تمهیدات دولت و مجلس برای کنترل تورم و ایجاد رونق پولی در کشور، اظهار داشت: مجلس در این زمینه خیلی به دولت می‌تواند کمک کند.

احمدی‌نژاد افزود: یکی از راه‌های کمک به مجلس همین بودجه و یکی هم طرح‌های اصلی دولت برای عبور از این شرایط است که مجلس می‌تواند پشتیبانی سیاسی و قانونی انجام دهد.


رئیس جمهور ادامه داد: دولت چند طرح برای عبور از این شرایط در نظر گرفته تا به سرعت از این مرحله عبور کنیم و تلاش ما این است که دوره عبور را کوتاه ‌کنیم تا آسیب‌ها به مردم کمتر شود و مجلس خیلی می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند.

وی ادامه داد:‌ اعتقاد ما این است که هدفمندی بسیار طرح مهمی در این راستا است که نقصی ندارد و همه آن برای کشور سود است گرچه قدرت خرید یکی دو دهک کاهش می‌یابد، اما این عدالت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ وقتی ما این کار را اجرایی نمی‌کنیم، معنی آن این است که فاصله طبقاتی را بی‌جهت گسترش می‌دهیم درحالی که دلیلی ندارد به کسانی که برخوردارترند یارانه سنگین‌تری بدهیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار موج در خصوص تعامل دولت و بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها و عدم حضور وزرا در شورای گفت‌وگو، اظهار داشت: حجم واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی در این دوره بیش از ۴۰ برابر کل ۱۵ سال گذشته است.

وی افزود: دولت در حال واگذاری امور به بخش خصوصی است و من خودم تقریبا با همه تشکل‌های بخش خصوصی بارها جلسه داشته‌ام و بقیه همکارانم نیز ارتباط دائمی دارند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: یک مصوبه‌‌ای بود که از نگاه من به عنوان رئیس جمهور خلاف قانون اساسی بود که آن را دادم به هیئت عالی حل اختلاف که بررسی کند و نظر بدهد و ما هم طبق آن عمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری گفت‌وگو درباره جلسه امروز سران قوا، گفت: طبق روال معمول، جلسه سران قوا بود و ما را هم دعوت کرده بودند که مسائل مهم و جاری کشور در آن مطرح شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بودجه امسال با تاخیر نسبتا زیادی ارائه می‌شود، این مسئله چه دلیلی دارد و چه زمانی هماهنگی‌ها برای تحویل بودجه انجام می‌شود، گفت: امسال ما شرایط خاصی را تجربه کردیم؛ بودجه هم سند بسیار مهمی است و در واقع یک برنامه یکساله محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام دخل و خرج‌های دولت در طول سال و کارهایی که باید در بخش‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی انجام شود، همه در بودجه منعکس می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بودجه تا حدود زیادی تحت تاثیر درآمدهای نفتی است و وقتی در درآمدهای نفتی و قیمت ارز نوسان ایجاد می‌شود به طور طبیعی بودجه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر همین اساس لازم بود که ما یک ارزیابی نسبتا دقیقی از شرایط محیطی داشته باشیم و عملکرد بودجه در سال جاری را بررسی کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ‌همچنین لازم بود که ما تحولات بین‌المللی را رصد کنیم و سیاست‌های کلی کشور و برنامه‌های سازندگی را مدنظر قرار دهیم تا بودجه‌ای را ببندیم که سرعت رشد ما را حفظ کند و نواقص بوجود آمده را برطرف کند و همچنین قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ البته دشمن هم اقداماتی می‌کرد و ما هم مقداری تحمل کردیم تا آنها حرکاتشان را انجام دهند تا ما ارزیابی خودمان را کامل کنیم؛ با توجه به رفتار دشمنان و تأثیر رفتار آنها بر بازار ما فکر می‌کنم که بودجه خیلی خوبی تهیه شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه این هفته تحویل مجلس می‌شود، گفت: انشاءالله این هفته تحویل می‌دهیم؛ فکر می‌کنم برای روز چهارشنبه هماهنگ شود تا بودجه را بفرستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به شدت سهم نفت را و آن مقداری که واقعا می‌توانیم بفروشیم و منابع آن را استحصال کنیم، در بودجه دولت کاهش دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم‌های جبرانی چیست، افزود: یک بخش کنترل هزینه‌های مصرفی دولت است و بخش دیگر افزایش سایر درآمدهای دولت است، مالیات و بقیه؛ وقتی سطح قیمت‌ها بالا می‌رود درآمد دولت هم از مالیات به همان نسبت بالا می‌رود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه یک ابتکار عمل‌هایی را نیز در بودجه سال 92 داشتیم افزود: برای برخورد و مواجهه با طراحی‌های دشمن برنامه ‌ای را در دو گام تدوین کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: گام اول کنترل دامنه تاثیر حرکت دشمن است البته در این جا کاملا برنامه تمام نشده است و موفقیت 100 درصد نیست اما در حال مسلط شدن هستیم و گام دوم ادامه رشد اقتصادی کشور با همان روال قبلی است.

وی با تاکید بر اینکه اولین نقطه توجه دولت در بودجه به رشد تولید، سرمایه گذاری و رشد اقتصاد کشور است گفت: بنده چند نکته را که در بودجه پیش بینی شده است مطرح می‌کنم.

احمدی نژاد بر همین اساس به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و تصریح کرد: در این زمینه، ساز و کارهایی را پیش بینی کردیم که منابع آن خیلی سریع‌تر و بی واسطه در سرمایه گذاری و تولید بیاید.

رئیس جمهور ادامه داد: راه ریالی این مقدار را ما بازتر کردیم چرا که بخش عمده صنعت، تولید و سرمایه گذاریهای داخل کشور نیاز به ریال دارند نه ارز.

وی افزود: سرمایه بانک‌ها را پیش بینی کردیم تا افزایش قابل توجه با قدرت وام‌دهی بانک‌ها به کمک بیایند همچنین اوراق مشارکت را پیش بینی کردیم.

احمدی نژاد در ادامه به سرمایه گذاری‌های عمرانی که از محل بودجه دولت تقریبا معادل مصوب سال 91 تامین می شود اشاره کرد و گفت: برخی نظرشان این بود که یک بودجه کاملا انقباضی دهیم که باید گفت در شرایطی که ما نیاز به رشد اقتصادی داریم نیاز به بودجه انقباضی نیست و باید منابع را هدایت کنیم به محل‌هایی که باید انجام شود.

وی گفت: در سرمایه گذاری عمرانی تقریبا معادل پارسال است.پارسال 39700 بود و الان 37700 که تقریبا نزدیک هم است.

رئیس جمهور افزود:‌ در بودجه تغییراتی داده‌ایم و اموال راکد در سازمان‌ها و یا حتی فعال که ضرورت ندارد دولت آنها را اداره کند با شرایطی سهل به مردم واگذار می‌کنیم.


احمدی‌نژاد ادامه داد: در کنار این واگذاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در کار عمرانی سرمایه‌گذاری شود و با سازوکارهای آسان و راحتی پروژه‌های نیمه تمام به مردم واگذار شود و مقداری یارانه و وام دهیم که مردم آنها را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بودجه 1350 میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری قرار دادیم و هزار میلیارد تومان یارانه بخش کشاورزی است و بعضی ردیف‌های متفرقه جاری بود که افراد زیادی مؤسسات و تشکل‌هایی درست کرده بودند که به بودجه وصل می‌شدند که از این محل 1500 میلیارد تومان کاهش دادیم و به بخش عمرانی تزریق کردیم.

رئیس جمهور گفت:‌ بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی را تقویت کردیم و مجموع سرمایه‌گذاری در این زمینه بیش از 145 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این به تولید کشور کمک می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا این واگذاری‌ خلاف اصل 44 قانون اساسی نیست، اظهار داشت:‌ بر اساس اصل 44 ما تا سال 94 باید واگذاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اتفاقا نزدیک به 150 شرکت به طور کامل در این پروسه واگذار می‌شود و آنچه که من گفتم مربوط به باقیمانده شرکت‌ها است.

احمدی‌نژاد گفت: سال آینده ما واگذاری بالایی خواهیم داشت، اما در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر سهم در سرمایه‌گذاری باشد که یک کار مثبتی است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره مکانیزم‌های مقابله با تحریم‌ها در بودجه سال آینده، اظهار داشت: ما با انتخاب بدترین گزینه تلاش کردیم با کمترین درآمد ممکن شرایط را اداره کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: در بودجه مکانیزم‌هایی گذاشتیم که اگر درآمد بالاتر رفت صرف سرمایه‌گذاری‌ها شود و اگر کاهش یافت، از جاهایی کم کنیم که به سرمایه‌گذاری آسیب نزند.

وی ادامه داد: مردم تحت فشار قرار دارند و لذا در بودجه تلاش کردیم که به نوعی قدرت خرید مردم حفظ شود و یا به آنها کمک شود.

رئیس جمهور با تبیین برخی پیش‌بینی‌ها اظهار داشت: علاوه بر بودجه معمول برای بحث درمان 2 رقم بزرگ قرار دادیم که 2 هزار میلیارد آن برای بحث پزشک خانواده است.

احمدی‌نژاد افزود: پزشک خانواده مستقیما سقف پرداخت مردم را کاهش می‌دهد و اگر نیاز به درمان در سطح بالاتری بود، بخشی از آن از منبع اولیه برداشته می‌شود و لذا به پرداختی مردم کمک می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ 2760 میلیارد تومان به عنوان یارانه و ارز دارو و نیروهای تخصصی اختصاص دادیم و برای بیماران صعب‌العلاج نیز ردیف‌هایی را در نظر گرفتیم تا فشار را کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: برای کالاهای اساسی و نان نیز بودجه خوبی در نظر گرفتیم و 11350 میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و برای حمایت از برنامه‌های جمعیت یعنی حفظ و رشد جمعیت نیز 1500 میلیارد تومان قرار دادیم که باز به خانواده‌ها باز می‌گردد.

وی ادامه داد:‌ حقوق کارمندان و بازنشستگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز نسبتاً خوب افزایش دادیم که از پارسال که 13.5 درصد بود به 20 درصد ارتقاء دادیم.

احمدی نژاد  در تشریح سایر ویژگی‌های لایحه بودجه سال 92 گفت: جهت گیری اصلی دولت عدالت است؛ ما منابع عمرانی و سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اعتباری را به صورت عادلانه در کشور توزیع کردیم و یک هزار و 200 میلیارد تومان هم برای تعادل منطقه‌ای گذاشته‌ایم .

وی افزود: ما در بودجه سال آتی سهم بودجه‌های عمرانی استانی را افزایش چشم گیری دادیم که این یک جهش است.

احمدی نژاد ادامه داد: در اصلاح ساختارها هم پیش بینی‌‌های خوبی انجام دادیم؛ لایحه‌مالیاتی را به مجلس ارائه داده‌ایم که این لایحه بسیار منسجمی است که در آن از تمام تجربیات دنیا استفاده شده است و تجربیات مالیات کشور خودمان نیز در آن بکار رفته است که انشاالله این لایحه با کمترین تغییرات اجرا خواهد شد؛ اصلاح قانون مالیات‌ها و اجرای آن منابع دولت را احیا می‌کند بدون اینکه فشاری در اقتصاد ملی وارد شود.

رئیس جمهور کشورمان گفت: همچنین ما اصلاح نظام بانکی را هم آماده کرده ایم و تقریبا کارش تمام شده است؛ همچنین قانون گمرک از سوی مجلس تصویب شد و ما کار را آغاز کرده‌ایم و اثرات آن سال آینده پیدا می‌شود؛ همچنین برنامه پول ملی را هم آماده کرده‌ایم و منتظریم تا مقداری ثبات ایجاد شود تا آن را هم اجرا کنیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: در کارهای خدماتی دولت هم مکانیزمی را در بودجه تدوین کردیم که کار به مردم واگذار شود و دولت هم در این زمینه خدمت کند، ما دستگاه‌ها مکلف کردیم که بخشی از تکالیفشان را واگذار کنند و حتی آنهایی که  مرز بین حاکمیتی و غیر حاکمیتی است را هم تنظیم کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما احکام جدیدی را برای بانک مرکزی قرار دادیم تا بتوانند نوسانات قیمت ارز را مدیریت کنند و این‌ها کارهای تحولی است که ما انجام داده‌ایم.

احمدی نژاد ادامه داد: ما موضوع مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می‌دهیم و کارهای علمی و فناوری و حمایت از نخبگان و پژوهش و آموزش هم با همین سرعت جلو می‌رود.

وی گفت: یکی از کارهای مهم ما برای سال آینده که در بودجه پیش بینی شده موضوع هدفمندی یارانه‌ها است؛ هدفمندی یارانه‌ها از بهترین روش‌ها برای کاهش سهم ارز نفتی در بودجه دولت و در اقتصاد ملی است یعنی اقتصاد ملی را بزرگ می‌کند و باعث رشد آن می‌شود و سهم درآمدهای نفتی را هم کاهش می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: در واقع هدفمندی یارانه‌ها روی اقتصاد کار می‌کند و اهداف زیادی دارد که در حال اجراست اما اگر بخواهیم این موضوع را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که به معنای دریافت از همه مردم متناسب با مصرف و توزیع یکسان است؛ یعنی طبقات درآمدی و دهک‌های مختلف که مصرف پایین تری دارند قدرت خریدشان تعدیل شود.

وی در پاسخ به  این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد، اظهار داشت: بله حتما پرداخت یارانه افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که ما امسال هم از محل افزایش حامل‌های انرژی در پرداخت هدفمندی کسری داشتیم؛ سال آینده این افزایش در کجا جبران می‌شود گفت: ما کسری نداشتیم؛ در زمان اجرای قانون بحث این بود که سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است و شرکت دولتی هم همیشه طلب و بدهی دارد و کارش را ادامه می‌‌دهد، هر دستگاه دولتی در پایان سال هر چقدر که از بودجه‌اش باقی می‌ماند باید به خزانه بریزد و اگر کسری داشت هم باید از خزانه بگیرد.

احمدی نژاد ادامه داد: وقتی ما کوپن برنج، پنیر و سایر موارد را حذف کردیم یارانه‌اش را مستقیم به خود مردم دادیم یعنی کسری وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سهمی که ما باید به شرکت‌های دولتی می‌ دادیم خیلی بیشتر از آنچیزی است که سهمشان بود به همین دلیل سرمایه گذاری در حوزه نفت و نیرو رشد کرد، یعنی اینها از محل هدفمندی درآمد جدیدی کسب کردند که این مثبت است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در واقع درآمدهای ناشی از افزایش اجرای هدفمندی پول یارانه‌های نقدی را تامین کرده و از سوی دیگر هم به سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی کمک کرده است گفت: بله در حال حاضر در حوزه نفت سرمایه گذاری‌ها خیلی افزایش پیدا کرده است؛ البته ما جاهای دیگر هم به نفت کمک کردیم و فقط از این محل نبوده اما کلا این موضوع مثبت است.

احمدی نژاد در خصوص نرخ ارز در سال آینده اظهار داشت: همه تلاش ما این است که به سمت یک نرخ در موضوع ارز برویم ولی شوکی که وارد شد خیلی سنگین بود و سنگین‌ترین شوکی که می‌توانست به یک اقتصاد وارد شود به ما وارد شد که انشاالله در آینده ابعاد این موضوع را برای مردم بازگو می‌کنیم؛ البته همیشه بهتر می‌توان کار کرد و یکی از شروطش این بود در هم افزایی در کشور ایجاد شود تا بعضی‌ها فرصت پیدا نکنند که ضربه دشمن را مضاعف کنند.

احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: البته از درآمدهای سال جاری هم دولت مقداری طلبکار است که هنوز واریز نشده است.

وی در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران هم اظهار داشت: ما برای این موضوع یک افزایش 20 درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی آن چیزی را که ما پیش بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هفت دهک را پوشش می‌دهد که این خیلی خوب است؛ البته ما سه دهک باقی مانده را حذف نمی‌کنیم ولی افزایش قدرت خرید برای هفت دهک اتفاق می‌افتد.

رئیس جمهور اظهار داشت: با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رشد قیمتهای سال 92 جبران می‌شود و قدرت خرید مقداری بالا می‌رود و این نکته مثبتی است.

وی خاطر نشان کرد: البته پرداخت‌های مستقیم همه یکسان خواهد بود؛ البته بحثی با برخی همکاران در مجلس داشتیم که اصرار می‌کردند برخی دهک‌ها را حذف کنیم که مطالعاتی هم انجام دادیم و افرادی هم شناسایی شدند اما فعلا برنامه حذف در دستور کار نیست.

وی اظهار داشت: ما چندین گزینه برای هدفمندی داریم؛ یک گزینه ارز مبادله‌ای است و گزینه دیگر ارز 2 هزار تومانی و حدود 1700 تومان که الان به عنوان ارز مرجع داریم و فعلا گزینه ما ارز مرجع است در هدفمندی. اما بر روی همه فرآورده‌ها یکسان اعمال نمی‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما می‌خواهیم تولید و خانوار را حمایت کنیم، بنابراین بر روی همه اعمال نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های حمایت از تولید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست،گفت: ما به دو شکل حمایت می‌کنیم و در گام اول نیز به دو شکل حمایت کردیم؛ حمایت اصل ما در نرخ‌های تبعیضی و ترجیحی بود.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان این را یارانه و کمک محسوب نمی‌کنند، اظهار داشت: وقتی ما می‌گوییم الان گاز 120 تومان است؛ دیگر برای همه 120 تومان است. اگر به یک کسی گفتیم برای شما 40 تومان یعنی 80 تومان یارانه دادیم و این کمک است.

رئیس جمهور افزود: می‌شد این مسئله را نقد کنیم تا برگردد؛ اما فرقی نمی‌کرد ولی بنگاه‌ها برای پرداختشان مشکل کمبود نقدینگی پیدا می‌کردند؛ به همین دلیل ما از روش‌های تبعیضی استفاده کردیم و قیمت برق، آب و گاز و سوخت را ارزانتر در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار دادیم.

وی یادآور شد: همچنین تا آنجایی که امکان داشت نقدی، کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده و وام ارزانتر را هم در اختیار بنگاه‌ها قرار دادیم. البته تولیدی که رو به رشد است از آن انتظار نمی‌رود که همه منابع‌اش را از این محل فراهم کند؛ یا تمام کمک‌هایی که تولید نیاز دارد از این محل به آن بدهیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ما یک گام کوچک را در هدفمندی برداشته‌ایم، افزود: نمی‌شود انتظار داشته باشیم تمام اهدافی که در کل قانون بوده در گام اول محقق شود؛ خوشبختانه علی‌رغم شرایط سختی که در یک و یکسال و نیم گذشت تولید ما سر پا بوده و صادرات غیر نفتی خوبی داریم.

رئیس جمهور بر همین اساس صادرات غیرنفتی 10 ماهه را معادل پارسال عنوان کرد و افزود: شوک اول سال یک توقف بوجود آورد اما در این 2 ماه پایانی و سال آینده خیلی سریع‌تر از سال گذشته خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کنترل تورم در سال 92 همزمان با اجرای فاز دوم در صورت تصویب مجلس چه برنامه‌هایی دارید، اظهار داشت: ما برای کنترل نقدینگی 2 الی 3 برنامه خوب تدوین کرده‌ایم که بانک مرکزی برخی از آنها را شروع کرده گرچه هنوز آنها را اعلام نکرده است.


احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ فکر می‌کنیم منابع و قدرت مانوری که در اختیار داریم به همراهی مردم و همچنین برنامه مدونی که در گام اول داریم که در این گام اول برنامه مدونی اجرا شد که هم خدمات و هم تولید به خوبی همراهی کردند و این همراهی هست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بنده فکر می‌کنم شرایط بهتر شود، افزود: الان یک لجام‌ گسیختگی در برخی جاها وجود دارد که آن هم به دلیل نوسانات تند ارز است و برخی مسائل دیگر که شاید اینجا، جای مطرح کردن آن نباشد که ان‌شاءالله آنها را نیز مهار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که یعنی شما برای سال آینده ثباتی را برای تورم و نقدینگی پیش‌بینی می‌کنید، افزود: ان‌شاءالله، برنامه ما این است که به سرعت کاهش دهیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اتفاقات اقتصادی بسیار بزرگ مثل هدفمندی که آثار عمیق اجتماعی و حتی ابعاد دیگر هم دارد و در عمل باید نتایج آن مشخص می‌شود، باید چه کارهایی را انجام نمی‌‌دادیم و با قوت بیشتر انجام می‌‌دادیم گفت: حتما ما صددرصد آن را اجرا می‌کردیم، یعنی اگر الان 2.5 سال قبل بودیم پافشاری می‌کردیم تا صددرصد آن اجرا شود و حتما تأثیرپذیری قیمت ارز و تاثیرگذاری نوسانات ارز نیز کاهش می‌یافت.

رئیس جمهور بر همین اساس ارز را لنگرگاه در این طرح دانست و گفت: دشمنان نیز شناسایی کرده و ضربه‌هایی را وارد کردند اما اقتصاد ما، اقتصاد بزرگی است و ملت ما ملتی قوی است. در یک مدتی مشکلاتی پیدا می‌شود اما حتما آن را مهار می‌کنیم و قدرتمندتر جلو خواهیم رفت.

وی در پاسخ به این سؤال که اشتغال همیشه یکی از دغدغه‌ها و مسئولیت‌های همیشگی شما بوده؛‌ آیا امروز از وضعیت آن اشتغال راضی هستید، اظهار داشت: امسال، سال سختی برای اقتصاد ما بود؛‌یعنی ما در شرایط متعادلی حرکت نکردیم و اگر این یکسال را در روند حرکت کشور برداریم، روند بسیار خوبی و راضی‌کننده است نه مطلوب.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ما به عنوان یک انسان آرزو داریم همین امروز همه مشکلات حل شود؛ بنده اعتقاد دارم ظرفیت ملت ما، ظرفیت بالایی است و می‌توانیم کار 5 سال را طی 2 سال انجام دهیم و توقع‌ هم بالا است اما این یکسال آسیب‌هایی وارد کرده؛ البته نرخ بیکاری ما جهش نکرده و در گذشته هم بوده است، اما با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشتیم شاید انتظار بود یک نوسان سنگینی آنجا پیدا شود که اینگونه نشد.

رئیس جمهور گفت: این نشان می‌دهد که تولید و خدمات کارهای خود را انجام می‌دهد اما برخی از بخش‌های تولید تحت فشار است که باید کمک و پشتیبانی کنیم که این کار را هم انجام می‌دهیم و کنار تولید، مردم و بخش محوری خدمات هستیم و پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره استخدام‌های جدید در دولت اظهار داشت: طبق قانون اساسی مسئولیت امور اداری و استخدامی مستقیما بر عهده رئیس جمهور است که البته در طول زمان این اختیار کاهش یافته است.

احمدی نژاد افزود: در طی هفت سال نزدیک به هشتصد هزار نفر از سیستم بیرون رفتند و این باعث خلا نیروی انسانی شده و کارمندان زیادی هم هستند که وضعیت استخدامی آنها در دستگاه‌های دولتی نامشخص است.

وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که قرار است جذب کنیم در واقع در دولت الان مشغول به کار هستند و مجموعا دولت می‌خواهد سیصد و بیست هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند.

رئیس جمهور گفت: دولت این امکان را فراهم کرده که همه متقاضیان در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر کسی با روشی در گذشته وارد سیستم شده از حق بالاتر برخودار نباشد.

احمدی نژاد افزود: این استخدام‌ها فشاری به بودجه وارد نمی‌کند چون وقتی پانزده هزار تخت بیمارستان اضافه می‌کنیم و وقتی چند ده هزار مدرسه و دانشگاه می‌سازیم این نیازمند کادر است که باید خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: وقتی ما توسعه تقسیمات کشوری داریم که برخی مناطق به استان و شهرستان ارتقا می‌یابند، باید افرادی آن مناطق را اداره کنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: دولت در اجرای اصل 44 تصدی‌ها را کاهش داده و  بخشی از موسسات و شرکت‌های مهم دولتی واگذار شده اند که دولت خلوت شده است.

رئیس جمهور گفت: طبق قانون استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری اختیار شخص رئیس جمهور است که نیاز به مصوبه دولت هم نداشت.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور می‌تواند کارمندان نهاد را خودش مستقیما انتخاب کند و من هم از مصوبه دولت درباره استخدام کارمندان نهاد اطلاع نداشتم اما ذیل آن مصوبه نوشتند که برای این هم آزمون استخدامی برگزار شود.

وی ادامه داد: این حق مسلم قطعی من بود که وقتی اشخاص از هفت خان گذشته‌اند که دیگر کف کف اصل 126 قانون اساسی است اما گفتم برای آن هم مسابقه برگزار شود.

رئیس جمهور گفت: این دولت، دولت مردم و عدالت است اما دیدم برخی جو سازی کردند که چه شد در حالی که اگر من 1500 نفر را مستقیما به عنوان همکارم در نهاد ریاست جمهوری انتخاب می‌کردم، قانون بود.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته ما گفتیم که مسابقه برگزار شود تا هر کس شایسته تر بود انتخاب شود و تاکید کردند امتحانات به صورت عادلانه و استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین به مسئولان گزینش سفارش کردند که بی جهت به جوانان سخت نگیرد تا حق کسی از مردم ضایع نشود

رئیس جمهور گفت: جوانان ما نوعا شایسته اند و اگر کسی هم به نظر ما ضعفی داشت باید به او تذکر دهیم و دوستانه او را کمک کنیم که ضعف را جبران کند نه اینکه او را از یک فرصت محروم کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: این موضوع کاملا شفاف است و سهم وزارتخانه‌ها مشخص است و این که در کدام شهرها و پست‌ها نیاز به نیرو داریم .

وی تصریح کرد که بیشترین حجم کاهش حجم دولت در این دولت اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آینده مسکن مهر و تسهیلات و راه کارهای حل مشکلات مربوط به این پروژه اظهار داشت: وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، در مسکن هم تاثیر می‌گذارد.

احمدی نژاد افزود: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود پرداختی مردم در حوزه مسکن هم افزایش می‌یابد که البته تعداد زیادی از مردم با همان رقم اولیه صاحب خانه‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون که قیمت‌ها مقداری بالا رفته سعی کرده ایم که از طرق مختلف به مردم کمک کنیم که یکی از آنها افزایش میزان وام است که پایه آن 14 میلیون تومان بود که اکنون در برخی نقاط به سی میلیون تومان رسیده است.

رئیس جمهور گفت: منابع دیگری برای کسانی فراهم کرده‌ایم که واقعا نمی‌توانند هزینه‌های خرید مسکن را پرداخت کنند که به آنها از طریق قرض الحسنه یا کمک دیگری یاری می‌‌دهیم.

احمدی نژاد افزود: از طرفی دیگر در حال مدیریت هستیم که قیمت‌ها بیهوده بالا نرود اما بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به مسکن مهر 99 ساله نیست.

وی ادامه داد: رقم 45 میلیون تومان که گفته می‌شود مربوط به مسکن ملکی است که در پردیس در کنار دیگر طرح‌‌ها در دست اجرا است.

«در پردیس یکی طرح مسکن مهر است که مانند سایر نقاط در حال اجراست و بخشی نیز طرحی در قالب مسکن مهر است که قیمت زمین هم در آن لحاظ می‌شود و یک فاز جدید هم برای افراد با درآمد بالاتر در حال اجراست که این برای قشر متوسط  جامعه است»

رئیس جمهور گفت: اکنون چند طرح هم در داخل تهران در حال اجراست که یکی از آنها طرح اکباتان است که مربوط به افرادی است که به دلایلی نمی‌توانند در خارج از تهران زندگی کنند.

احمدی نژاد افزود: افرادی هستند به لحاظ اجتماعی باید در تهران زندگی کنند اما از سویی توان خرید مسکن به قیمت روز را ندارند و لذا شرایطی فراهم آمده تا آنها با رقمی مناسب در تهران صاحب خانه شوند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: بخش انتظاری افزایش قیمت‌ها خیلی شدید شد که البته بخشی از آن ناشی از جنگ روانی بود.

وی افزود: برخی متأسفانه و حالا ما می‌گوییم نادانسته این جنگ روانی دشمن را تشدید کردند و الا چرا باید قیمت مسکن بالا برود وقتی تعداد مسکن موجودمان بیش از تعداد خانواده‌ها است و هنوز در حال ساخت و ساز هستیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: قطعاً این افزایش قیمت کاذب است و من مطمئنم که سال آینده خواهد شکست و یک بار دیگر نیز در همین دولت قیمت شکست و پایین آمد.

رئیس جمهور گفت: الان ساخت و ساز مسکن در شرایط خوبی است اما در خرید و فروش رکود ایجاد شده است.

احمدی‌نژاد درباره عیدانه دولت و کمک به مردم برای خرید شب عید اظهار داشت: امسال بخش وسیعی از مردم واقعاً تحت فشار قرار دارند و سال سخت گذشت.

وی تصریح کرد: یارانه‌ای که برای طبقات پایین در نظر گرفتیم برای جبران این وضع بود و نوسانات ارز را نیز باید جبران می‌کردیم که البته دولت به دنبال جبران از طریق هدفمندی بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: جلساتی گذاشتیم در یک جلسه هم مقام معظم رهبری دعوت کردند که خدمت ایشان رسیدیم و ایشان تأکید کردند که کمکی به مردم بشود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعدد و بسیار فشرده‌ای داشتیم که دو روش در آن بررسی شد که یکی پرداخت از درون اقتصاد بود و یکی بالا بردن پایه‌های پولی برای پرداخت‌ها بود که با وجود ترجیح دولت بر گزینه اول ما بر سر دومی توافق کردیم.

رئیس جمهور گفت: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و به بانک مرکزی دادیم و ریال آن را گرفتیم و امشب برای عموم مردم نفری 85 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نفری 100 هزار تومان پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: این همه هزینه‌ها را جبران نمی‌کند اما بالاخره می‌توان با آن سور و سات شرایط را تأمین کرد و یارانه اسفند را نیز آخر ماه واریز می‌کنیم که مقداری به مردم کمک بشود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که با روش مردم در تحریم برخی کالاها همچون آجیل که قیمت آن افزایش کاذب داشته، موافق است یا خیر، اظهار داشت: این اصولاً روش خوبی است اما ما هم باید کنترل‌ها را کاملتر و حلقه‌های آن را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: هم از مردم و هم از فعالان اقتصادی که سعی نکردند از این شرایط سوءاستفاده کنند و از همکاران خودم در دولت هم که در شرایط سخت کار را اداره کردند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: آحاد ملت باید با هم زندگی کنند و ما هم همه در کنار هم هستیم و بهترین زندگی کردن زیستن برای دیگران و با دیگران است.

احمدی‌نژاد افزود: ما در این فلات چند هزار سال در کنار هم زندگی کردیم و در غم و شادی هم شریک هستیم و حوادث زیادی بر ایران گذشته و اگر همکاری ملی نباشد یک حادثه کوچک می‌تواند کشور را مضمحل کند.

وی ادامه داد: حالا دشمن آمده یک سنگی انداخته و یک تلاطمی ایجاد کرده تا فشارهایی را بر ما وارد کند که ما باید با کمک هم از این شرایط عبور کنیم و اگر در این شرایط من بیشتر مصرف کنم یا کسی بخواهد کالایی را انبار کرده یا از کشور بیرون ببرد تا با قیمت بالاتری بفروشد، به معنای اجحاف به دیگری است.

رئیس جمهور گفت: از قدیم رسم بوده که در عید نوروز و در اول بهار که از اعیاد بسیار زیبا و ابداع ملت ایران است که جهانی شده، دور هم جمع شویم و در دید و بازدیدها بر سر سفره هم بنشینیم.

احمدی‌نژاد افزود: حالا نباید به دلیل شرایط مردم معذور شوند و از این سنت بسیار خوب محروم شوند و یا خدای ناکرده یک خانواده تحت فشار قرار گیرد و آبرویش به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: همه باید کمک کنیم که از این شرایط عبور کنیم و ان‌شاءالله عبور خواهیم کرد و بنیه اقتصادی کشور ما نیز قوی است و دشمن و دولت آمریکا که با همه توان وارد عرصه شده تا به ما فشار آورد، نمی‌تواند توفیقی به دست آورد.

رئیس جمهور گفت: عبور از این مرحله و پیروزی در این نبرد اقتصادی به معنای آن است که ما ظرف چهار پنج سال به قدرت اول یا دوم اقتصاد دنیا تبدیل شویم.

احمدی‌نژاد گفت: آنها فکر می‌کردند که با شوک اول اقتصاد ما از هم می‌پاشد اما بحمدالله چنین نشد و البته به مردم فشار آمد که باید جبران کنیم و حتماً هم جبران خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد گفت: در خیلی از کشورها گروه‌های مردمی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و هر جایی که کسی خواست اجحاف کند مردم خودشان وارد می‌شوند ولی من نمی خواهم هرگز باور کنم که یک ایرانی وجود دارد که بخواهد به مردم اجحاف کند.

رئیس جمهور افزود: مگر می‌شود یک نفر ایرانی و اهل این سرزمین باشد و سؤ‌استفاده کند؛ نمی‌توان به این فرد گفت ایرانی؛ چطور این فرد ایرانی است؛ این افراد عاقبت خوبی ندارند؛ کسی که از مشکلات مردم بخواهد سوء‌استفاده کند، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کسانی که از مشکلات مردم سود می‌برند، این سود نیست؛ بلکه سم است که وارد زندگی می‌شود و بالاخره هم خودش را نشان می‌دهد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: وقتی یک کالای خوراکی وجود دارد، همه با هم می‌خوریم و اگر هم آن کالا کم بود با هم تقسیمش می‌کنیم؛ این سخت نیست؛ مگر می‌شود من در خانه غذا داشته باشم و همسایه غذا نداشته باشد؛ باید فشار کمتری به بازار بیاوریم؛ البته در کشور کالا فراوان است و باید کمک کنیم تا دولت بتواند برنامه‌های خودش را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملت بزرگی است، گفت:‌ ما از این شرایط عبور می‌کنیم و من مطمئنم که اینطور خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچکسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تأمین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان با وزیر و سازمان گفت‌وگو کردند و تعهد داده‌اند تا آقایان اجازه دهند که خودشان بازار را مدیریت کنند تا قیمت را بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: خودروسازان نباید از فضا درست استفاده نکنند؛ خودروسازان باید تولیدشان را بالا ببرند چرا که در حال حاضر همه چیز وجود دارد و خودروسازان ما هم خیلی پولدارند؛ من شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیر این موضوع زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.

رئیس جمهور ادامه داد: خیلی بد است که ما به این موضوع وارد شویم و بخواهیم با کسی برخورد کنیم؛ خود، خودروسازان باید خوش‌قول باشند؛ در حال حاضر نوعی انحصار در موضوع خودرو بوجود آمده است و من دارم به این نتیجه می‌رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیریم، چرا که این وزارتخانه مانع‌تراشی می‌کند. کارخانه‌های داخلی هم مقداری اجحاف می‌کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را 20 یا 18 میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید، مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود 8 میلیون تومان بود؛‌مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند. چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بر این اساس مصوبه سازمان حمایت ملغی است، گفت: من نمی‌دانم آن مصوبه چه بوده است؛ من نمی‌خواهم سر کسی را شیره بمالم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال‌بازی یعنی چه.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر دولت از خودروهای وارداتی 90 درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته عوارض به 45 درصد رسیده است؛ ما حمایت می‌کنیم تا خودرو با قیمت کمتری عرضه شود؛ اگر بنا باشد که خودرو با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود، خیلی بد است و ظلم به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ما حدود 2 میلیون ظرفیت تولید خودرو در کشور داریم؛ خودروسازان که هزینه را می‌دهند و منابع هم دارند و بانک مرکزی هم با آنها همراهی می‌کند، بنابراین باید تولید را افزایش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد؛ نباید این حس بوجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ مگر خودروسازان چقدر هزینه دارند و خودروها چقدر می‌ارزند؛ بالاخره خودرو یک قیمتی دارد؛ اگر هم بخواهیم کیلویی بخریم، بگویم کیلویی چند است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: البته در سال‌های اخیر مقداری کیفیت خودروهای داخل و تنوع بالا رفته و ظرفیت خیلی خوبی در کشور بوجود آمده است؛ بر همین اساس انتظار دارم که مدیران بخش خودرو مقداری بهتر مدیریت کنند و خودشان را از مردم و با مردم بدانند و نگاه بلندمدت داشته باشند.

رئیس جمهور در خصوص انتظارات دولت از مجلس در بررسی لایحه بودجه و اینکه آیا به همراه بودجه لایحه چند دوازدهم هم ارایه می‌شود یا خیر، گفت: بله، ما لایحه سه دوازدهم ارائه می‌دهیم.

وی افزود: بودجه مناسبی است و کاملا هدفمند و با شرایط امروز تدوین شده است و همکاران ما خیلی روی آن کار کرده‌اند؛ همکاران ما در مجلس هم توجه دارند که طبق نظام اداری کشور، دولت بدنه کارشناسی کشور است و دولت برای بودجه کار کرده است؛ اگر منطق بودجه به هم بخورد، آثارش عوض می‌شود؛ با توجه به شرایط ما بودجه را تدوین کرده‌ایم و بعضی سازوکارها را برای فعال کردن سایر منابع کشور در آن اعمال کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: دولت مسائل مختلف را در بودجه لحاظ کرده است و بعد بودجه را تدوین کرد و همکاران ما آمادگی دارند تا توضیحات لازم را به نمایندگان محترم بدهند و در کل امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودجه به کمترین تغییرات به دولت برگردد تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما یک لایحه سه دوازدهم را هم ارائه می‌دهیم چرا که مجلس قبل از پایان سال نمی‌تواند رسیدگی را شروع کند و بعد از آن هم تعطیلات نوروز است و عملا بودجه به خرداد می‌رسد؛ از لحظه‌ای که قانون بودجه ابلاغ می‌شود، 15 روز بعدش عملیاتی می‌شود؛ یعنی حدود 3 ماه طول می‌کشد.


شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
محمد سلیمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
5
22
با سلام خدمت ریئس جمهور محترم جناب اقای
احمدی نژاد امیدوارم فکری به حال معلولین هم
بکنید بوجه ای برای سبد کالا ویژه معلولین در
نظر بگیرید از بذل توجه شما به معلولین متشکریم با تقدیم احترام یک معلول
شهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
34
متاسفانه همیشه صدا و سیما ابروی خودشو میبره واقعا بعضی وقتها به شعور مخاطبانش توهین میکنه.الان صداو سیما میدونس که مردم دارن گوش میدن میبینن ای برنامه رو و از اونجاییکه اکثر مردم در رفاه نیستن و یارانه و مباحث اینچنین رو دوس دارن بشون اما در اثنای بحث قطع کنه و فیلم رو نشون بده واقعا که
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
کار بسیار بجایی بود
بنده خدا احمدی نژاد هرکاری دوست داره میکنه
کاری به کار تو هم نداره چه بشنوی چه نشنوی فرقی به حالت نمیکنه
ضمن هیچ کجا تریبون مفت انتخاباتی نمیدن
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
كاملا با شما موافقم. متاسفانه آنقدر مسئولين صدا و سيما ﴿بوق﴾ تشريف دارند كه شعورشان نمي‌رسد رئيس جمهور هرچه باشد و هركه باشد، دومين مقام عالي كشور است و بايد احترام او حفظ شود.

همين حضرات ﴿بوق﴾، وسط فوتبال حتي حاضر نيستند اذان پخش كنند، اما از همان ابتداي دولت اول دكتر احمدي نژاد هميشه با كوچكترين بهانه‌اي پخش زنده مصاحبه ايشان را قطع مي‌كردند و بنده بارها و بارها به آنها اعتراض نموده‌ام اما...!!
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
بولتن جان باز يه طرفه رفتي قاضي؟
از نهاد رياست جمهوري خواستن كه اون قسمت كه مربوط به سوال خبرگزاري مهر بوده رو پخش نكنن!!!
يا از قافله عقبي يا ....
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
متن کامل سوال سانسور شده و جواب اون تو روزنامه ایران به تاریخ امروز اومده.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
خبرنگاری که احمدی نژاد را به چالش کشید !خانم خبرنگار درادامه پرسید افشاگری های شما که مخالف خواست های رهبری است .....؟؟؟

سوال خانم خبرنگار بطور هماهنگ در تمام رسانه های داخلی نشر داده شده پس از همین جا معلومه که قطع سخنان رئیس جمهور و سانسور آن به خاطر پاسخ های احتمالی رئیس جمهور بوده نه این سوالی که همه جا بدون سانسور منتشر شده !!!!

آدم باید خودش عاقل باشه !
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
26
معلومه واسه چي قطع كرد! خودت مي گي ضبط شده! يعني جاهايي رو سانسور كردن! همان كه در پخش فوتبال هم انجام مي دهند و...
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
اولا تا زمان پخش سريال، مصاحبه زنده بود. دوما آقايان كه انقدر عرضه دارند، مثل فوتبال سانسور مي‌كردند كه آب در دل بيننده تكان نخورد و نفهمد سانسور شد! نه اينقدر تابلو

ضمنا پول ﴿و هرچه از آن پول درآيد مثل فوتبال﴾ خداي صدا سيما است كه حتي از اذان هم اولويتش بيشتر است. لذا فوتبال و هنرپيشه‌ها را با ساير چيزها مقايسه نفرماييد لطفا!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
14
5
"" باز هم رسانه ملی ملی نبود ""
بولتن جان لطفا در تیتر زدن دقت فرمایید!!!!
hamid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
16
4
بنام خدا
1-از آنجائیکه صدا وسیما زیر نظر مقام معظم رهبری است فلذا برای تنظیم روابط بین قوا وعدم طرح مسائل اختلافی که اتفاقاً خلاف شرع نیز می باشد حق دارد در پخش مطالب هریک از روئ سای قوا و دیگران گزینشی برخورد کند.شایان ذکر است حتی دربعضی از موارد در گذشته سخنان حضرت آقا در در یک نوبت پخش شده و در نوبت بعدی بنا به مصلحت معظم له پخش نشده است .
2- هیچگاه آقای احمدی نژاد به عنوان مسئول مستقیم اجرای طرح هدف مندی یارانه ها در مقابل چند تن از منتقدین تحصیل کرده علوم اقتصادی پاسخگو نبوده است . وهیچگاه به سوءالات ابتدایی پاسخ نداده که نتایج هدفمندی که قرار بود:
الف- فاصله فقیر وغنی را کم کند.
ب- عدالت را اجرا کند.
ج- مسکن را ارزان کند.
د- تولید را رونق و شغل ایجاد کند .
ه- دست مافیا را از واردات موارد غیر ضرور کوتاه کند.
و-...........
آیاحاصل شده است.
3-حضرت آقا شش سال پیش در دیدار با مسئولین وضعیت امروز اقتصاد ما را پبش بینی کردندو کسی گوش نداد.
آیا این همه بی انظباطی اقتصادی در شرایط تحریم پذیرفتنی است.
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
لطفا عملكرد صدا و سيما را به امام خامنه‌اي ﴿حفظه الله﴾ گره نزنيد كه ايشان صراحتا خودشان فرمودند بنده هيچ دخالتي در امور اجرايي آن ندارم.
ناشناس
|
SAUDI ARABIA
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
20
واقعاٌ صدا و سيما كار درستي نكرد كه سخنان زنده رئيس جمهور را قطع و سريال پخش كرد. اين هم خودش نوعي زورازمايي است. افراط و تفريط دقيقاٌ يعني همين يعني زماني به يكي وقت اضافي بدهي و زماني سخنان زنده او را قطع كني!
صنم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
7
15
واقعا برای صداسیما متاسفم که حرفای مهم رئیس جمهور مملکت رو به بهانه پخش فیلم قطع میکنه.وقاحت تا کجا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
4
13
صداوسیماگویافیلمش مهم تر ازسخنان ریس جمهور یه کشور بزرگ ومهم درمنطقه بوده .....واقعاکه...
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
فيلمش نه! پول. فيلم پخش نكند، تبليغات وسط فيلم را چه كند؟
سهیلا سادات
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
والا اگه به این صدا و سیما باشه که به خاطر پول وسط اذان هم پیام بازرگانی پخش میکنه !
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
5
13
سلام من برنامه رو ميديدم واقعا تاسف خوردم بخاطر پخش سريال من نميدونم صدا و سيما چي فكر ميكنه م چطوري ميتونه توي عصر رسانه خبرها رو سانسور كنه واقعا جاي تاسف داره كه رسانه ملي دست انسانهاي تنگ نظر اينجوري باشه با اينكه حضرت اقا اينقد مي فرمايند مسولان در محرض سوالات قرار بگيرند و از انتقاد نترسن ولي اي رفتارذصدا و سيماست .
پاسخ ها
نرگس سادات
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
متاسفانه صدا و سیما فکر میکند مردم فقط و فقط از تلویزیون اطلاعات میگیرند. برای همین هر کاری را که بخواهد انجام می دهد،مخاطب هم هیچ ارزشی ندارد.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
1
4
شما که انتقاد می کنید و یک سایت حرفه ای هستید چرا یک خبر را دوبار پشت سرهم مینویسید ؟ می خواهید الکی حجم خبر را زیاد کنید ؟ مصاحبه با حیدری را در ادامه مصاحبه خبرنگاران درج می کنید مجددا" تیتر خبرنگاران را می زنید ؟
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
حسين جان معلومه تازه واردي! دوبار كه چيزي نيست. الا ماشاالله هم ما ديده‌ايم :D ;)
هستی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
4
17
چرا سوالات خبرنگار مهر رو نذاشتین؟؟؟؟؟؟ مشکلی نیست روز حساب پس دادنی هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
نیاز نیست سوال را بزارن چون اگه سخنان رئیس جمهور را زنده پخش میکردن سوال خبرنگار را میدیم و میشنیدیم و تحلیل میکردیم .نه اینکه بعدا امثال شما بیان هر جور که دلشون میخاد برامون تحلیل کنن..
احمد ا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
8
دو حالت دارد،
1- یا رسانه ضرغامی از ترس سوالهای احتمالی خبرنگاران مصاحبه را قطع کرده، اگر چنین باشد اول اینها خبرنگاران را دعوت کرده اند که بگویند وای ما چقدر خلاق هستیم و بعد پشیمان شده اند که این نمایانگر بی کفایتی است،

2- یا به دلیل فشار شرکت تبلیغاتی قطع کرده است،

هر کدام که باشد توهین به مقام دوم کشور اصلا قابل توجیه نیست و در سازمانی که به راحتی دز مزایده تقلب می شود و هیچ کس پاسخگو نیست قطعا در این مورد هم مسوولین خود را پاسخگو نمی دانند.
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
بنده احتمال مي‌‌دهم بند دوم حدس شما به صحّت نزديك‌تر باشد برادرم. متاسفانه پول برايشان از خدا هم مهم‌تر است. باور بفرماييد بنده معتقدم اگر جرئتش را داشتند، وسط سخنان امام خامنه‌اي ﴿حفظه الله﴾ هم آگهي پخش مي‌كردند!.

در هر صورت مثل هميشه با نتيجه‌گيري نهايي شما نيز ١٠٠٪ موافقم.
ف.ز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
در پاسخ به اقای مرتضی.ام .چرا شما اینقدر تاکید دارید که صدا وسیما تصمیم به قطع برنامه گرفته چرا چند درصد هم احتمال نمیدهید که خود رئیس جمهور یا دفترشان چنین تصمیمی گرفته باشند در جایی خوانده بودم که سوالات قبل از پرسش توسط رئیس جمهور یا اطرافیانش چک میشود و هر سوالی که از نظر انها درست نیست نباید پرسیده شود حالا شاید اینجا هم اینگونه باشد شاید.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
آقای مرتضی تحلیل سطحی شما مرا به شگفت وا داشته!! بابا کمی تامل کنید!!!
احتمالا این تصمیم از سوی دفتر ریاست جمهوری ابلاغ شده است!!!
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
در پاسخ به دو عزيزي كه از بنده سوال فرموده بودند عرض كنم كه چون اين اولين بار نيست چنين اتفاقي مي‌افتد و طي ٧ سال گذشته، بارها و بارها هنگام پخش زنده كنفرانس‌‌هاي خبري رياست محترم جمهوري از شبكه ٦، اين اتفاق افتاده است و به بهانه‌هاي مختلف، پخش مصاحبه را قطع مي‌كردند و خود بنده چندين بار شاهد آن بوده‌ام.

بر فرض اينبار خود دفتر رياست جمهوري چنين چيزي را خواسته باشد ﴿كه بعيد هم نيست و صدا و سيما هم خودش چنين ادعايي دارد﴾، قطعي‌هاي گذشته چطور؟ آيا تمام آنها هم به درخواست دفتر رياست جمهوري بوده است؟ اگر بفرماييد بله، سوال ديگري پيش مي‌آيد: از كجا مي‌‌دانسته‌اند خبرنگار قرار است چه بپرسد؟ مگر كنفرانس‌هاي خبري، زنده نبودند؟ ممكن است بفرماييد در ابتداي جلسه سوال‌ها را از آنها مي‌پرسند. گرچه چنين نيست، ولي با اين فرض، سوال ديگري پيش مي‌آيد: آيا خبرنگاري كه از سوي سردبيرش وادار شده چنين جسور باشد، نمي‌تواند سوالي را اعلام كند و موقع پرسش، سوال ديگري بپرسد تا نظر سردبيرش را تامين نمايد؟

متاسفانه صدا و سيما نشان داده است قصد احترام به دومين مقام عالي كشور را ندارد. از همان روز اول با پخش فيلم سينمايي "تمام مردان رئيس جمهور" اين را نشان دادند و پس از آن نيز در ٩٩ درصد موارد در اخبار و غيره از واژه "احمدي نژاد" استفاده مي‌كردند! حتي "دكتر احمدي نژاد" هم نمي‌گفتند و نمي‌گويند! در حالي كه مثلا در آمريكا، بوش احمق كودن كه با تقلب و حكم دادگاه روي كار آمد را تا پايان رياست جمهوريش هيچگاه با لفظي كمتر از "آقاي رئيس جمهور" خطاب نكردند. سخن بسيار است عزيزان. بسيار.
احمد ا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
بخش بازرگانی سازمان گلوگاه فساد است،

وقتی در یک سازمان تقلب می شود حداقل کار برخورد حراست با مدیر خاطی است، وقتی چنین نمی شود و با کسی که با پیگیری مزایده را باطل کرده برخورد می شود این ها نشانه چیست؟

انحصار فساد اور است، شرکت سروش یک مافیای قوی است که در برخی بخش هایش مدیران سیاسی دارد که در همه حوزه ها بدون گزند بماند،

زدن پاهای اختاپوس فساد نیاز به یک قدرت حقوقی بالا دارد یا هم به سرنوشت طلبه سیرجانی دچار میشوی،
م سادات موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
2
13
زین پس به جای واژه نامأنوس رسانۀ ملی بگوئید رسانۀ میلی!!!
پاسخ ها
محمدرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
احسنت احسنت
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
خانم موسوی لطفاً و حتما بفرمایید به میل چه کسانی؟؟؟؟
این چه تحریفی است که می فرمایید
م سادات موسوی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
ناشناس جان شما اگر مصاحبه را دیده باشید و این متن و نظرات دوستان را بخوانید به جواب خود می رسید!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
هم مصاحبه را دیدم و هم نظرات رو لطفا شما بفرمایید تا زبان شما هم بشنویم!!!
م سادات موسوی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
جواب شما را آقای مرتضی کامل داده اند،به جواب مستدل و مفصّل ایشان در کامنت بالا مراجعه کنید.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
7
در برنامه زنده ریس جمهور زنده را رها وبه صدر اعظم مرحوم متوسل شدند؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
3
7
اگر صداو سيما كارش را درست انجام مي داد ديگر نيازي نبود خبرهاي داخلي را از زبان مزدوران خارج نشين و شبكه هاي استكباري شنيد و يك خبر را لاي هزاران گونه زهر و سم كشنده مي پيچند و به مردم تحويل مي دهند اكنون كه به اصطلاح جهان دهكده شده است خبرهاي سري و محرمانه هم افشا مي شوند چه رسد به يك مصاحبه رئيس جمهور كه همه به سبك سخن گفتن او آگاه هستند خبر را بايد پخش كرد خواه تلخ يا شيرين
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
11
2
آقای ضرغامی یکی از بهترین مدیران دولتی و مورد تایید رهبری است.
حتما حکمتی در کار بوده!!!
در ضمن با توجه به بیانات رهبری در ایام مانده به انتخابات باید از هر حرکت و حرفی که باعث متشنج شدن جو حاکم بر جامعه شود پرهیز کرد!!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
3
2
از توضیحان ریاست جمهوری مشخص شد که همه چیز آرومه و همه خوشحالند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
3
5
خانمی که از خبرگزاری مهر اومده بود متنی رو که بهش از قبل داده بودن رو روخوانی کرد و دکتر احمدی نژاد با قاطعیت دماغ ایشان و کسانی که این متن را تهیه کرده بودند را سوزاند.جالب است در آنجا ایشان ذکر کردند که هیچکس تاکنون نتوانسته است درباره هدفمندی یارانه ایرادی را با دلیل بر دولت وارد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
نکنه که علم غیب داری !
ميلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
0
0
با سلام خدمت همه ي دوستام با هر نظري.....
فقط ميخواستم بگم حواسمون باشه كه ما معيارهامون بايد حداقل انساني باشه...حتي اگر ديني نباشه.....
ما ملتي متمدن و بافرهنگيم.....
حواسمون باشه جلوي چشمانمون به راحتي حرمت يك انسان را نشكنن حالا هر كي كه ميخواد باشه....
در حاليكه ايشون مقام دوم كشورمونه.....
البته انتظار اينگونه برخوردها را هميشه داشتم و دارم و خواهم داشت چون كه دكتر همه جا خواسته طرف مردم را بگيره......
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین