کد خبر: ۱۲۴۰۹۸
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار:
فقدان منطق وتاثيرگذاري عكس بر مخاطب دستاورد کلاه پهلوی

كلاهي كه كلاه پهلوي بر سر رسانه ملي گذاشت !

در اين سريال فاخر وپرهزينه كه بي شك مي بايست انواع نظارتهاي كيفي ومحتوايي با دقت ووسواس بيشتر در آن انجام مي شد از قابليتهاي بي حد آموزه هاي ديني آنگونه كه شايسته بود ، حد اقل به ميزان اثر گذاري آن بر تاريخ سياسي - اجتماعي ايران ، سخني شايسته در ميان نيست . اينجاست كه مي توان گفت : كلاه پهلوي بر سر رسانه ملي كلاه گذاشت!! .

رضا سيف پور*: مدتي است هر هفته جمعه ها ساعت ده شب از شبكه اول سيما شاهد سريالي تلويزيوني با موضوعي تاريخي به نام (كلاه پهلوي ) هستيم. اين سريال با برچسپ سريال ( الف فاخر ) يكي از پرهزينه ترين سريالهاي تاريخ تلويزيون محسوب مي شود.

به گزارش بولتن نیوز، در مورد اين سريال تا كنون حرفهاي زيادي زده اند ونقدهاي بسياري نيز برآن نگاشته اند ؛ از نوع بازيهاي بازيگران ونحوه روايتگري كارگردان گرفته تا اجراي تاتر گونه وفقدان جذابيت لازم براي مخاطب .در اين نوشتار نمي خواهيم به بازگويي هيچكدام از آنها بپردازيم كه بي شك اگرچه تكرار آن براي توجه دست اندركاران همچنان لازم به نظر مي رسد اما نكات مهمتري هم وجوددارد كه نبايد باپرداختن به اين مباحث از آن غافل شويم .

فرآيند توليد يك سريال تلويزيوني در شبكه هاي مختلف صدا وسيما با كمي اختلاف تقريبا مشابه هم است .ابتدا طرحي از سوي يك نويسنده ، طراح يا تهيه كننده به شوراي طرح وبرنامه ارائه مي شود .اين طرح مي تواند ابتدا به ساكن از سوي ارائه دهنده پيشنهاد شود ويا در پي يك سفارش از سوي مديريت شبكه شكل بگيرد .البته در پروژه هايي اينچنين معمولا براساس سياست هاي رسانه ملي طرح كلي به يك نويسنده يا تهيه كننده از ابتدا سفارش داده مي شود ليكن در كل تفاوت چنداني ندارد .اين طرح در شوراي طرح وبرنامه بررسي وپس از تصويب ، مقررمي شود به پشتوانه برآوردمالي انجام شده ، فرآيند تحقيق ونگارش آن شروع شود .

پس از تصويب نهايي فيلمنامه ها توسط فردي به نام ( ناظر محتوايي ) و يا مديريت شبكه مراحل ضبط كار كليد مي خورد . در مراحل ضبط تا تدوين اثر نيز فردي به نام( ناظر كيفي )در تمام مراحل بركيفيت اثر به لحاظ فني ومحتوايي نظارت داشته ومراقبت مي كند تا از اين دو بعد سريال مورد نظر از آنچه ابتدا مقرر بود عدول نكرده يا تنزل نيابد. لذا همانطور كه مي بينيم از لحظه شكل گيري يك ايده تا توليد نهايي اثر حداقل در سه مرحله مي تواند نظارت كيفي از سوي مديريت شبكه صورت گيرد .به اين ترتيب خيلي توقع بالايي نيست كه با آن همه هزينه هنگفت در نهايت شاهد يك اثر كامل وبي نقص حد اقل به لحاظ فرم ومحتوا در سريالهاي رسانه ملي باشيم .


حال سوال اينجاست آيا در مورد اين سريال به اصطلاح فاخر اما واقعا پرهزينه هم اين فرآيند طي شده واگر شده آيا حاصل كار همان شده كه بايد ؟! به نظر مي رسد مهمترين هدف طراحي شده براي سريال كلاه پهلوي به نقد كشيدن جريان مدرنيزاسيون در دوران خاندان پهلوي وبيان اين نكته است كه تجددطلبي مذكور براي ايران نه تنها هيچ چيز به ارمغان نياورده بلكه تماما با دستان بيگانگان واهداف سوء ايشان نسبت به منابع استراتژيك ايران بطور از پيش طراحي شده وارد كشور شد وايادي مزدور داخلي وتحصيلكردگان خارجي در قالب روشنفكري نيز به عنوان ابزار دست بيگانگان ومجريان خواسته هاي ايشان تمام تلاش خود را مصروف داشتند تا به اين شيوه به مملكت خيانت نموده وخودرا از سودهاي مادي گوناگون بهره مند سازند . اين كه اين سناريو وبه اين شكل كه بيان شد اساسا درست است يا خير بايد در جاي ديگري به آن بپردازيم ودر خصوص آن از منظر جامعه شناسي وتاريخ سياسي ايران بحث كنيم اما آنچه ديده مي شود اينست كه لا اقل رسانه ملي سواي درست يا ندرست بودن ، كامل يا ناقص بودن ، قصد دارد اين مطلب را در سريال خود بيان كند. براي نيل به اين هدف نيز نويسنده وكارگردان نام آشناي اثر اين بار به طرز توهين آميزي يك روستاي فرضي عقب افتاده در ناكجاآباد را با چندين خان ويكي دو شخصيت نمادين به عنوان نماينده طبقه مذهبي سنتي ومذهبي روشنفكر وبازاري و.... به عنوان نمادي از كشور ايراندر عهد پهلوي انتخاب كرده واينگونه خواسته تمام اتفاقات 50 سال تاريخ ايران را در آن خلاصه نمايد .تاكيد مي كنم كه به لحاظ درام ، شخصيت پردازي ، روايت ، صحنه پردازي ، كارگرداني ، نويسندگي وهرآنچه در خصوص يك سريال عادي قابل بحث وطرح است مي توان سطر هاي زيادي نوشت كه جاي بحث بسيار دارد اما علي رغم ميلمان از آن مي گذريم چرا كه ديگران تا حد زيادي گفته اند با اينحال دو نكته مهم را نمي شود نا ديده انگاشت وبه راحتي از كنارآن گذشت :

1- ساده انگاري و سطحي نگري :
سوال مهم اينست كه نويسنده وكارگردان محترم چگونه به خود اجازه داد تا ايران وسيع با آنهمه فراز وفرود سياسي اجتماعي در دوران اواخر قاجار و مشروطه تا سلسله پهلوي را تنها با يك سري حوادث شخصي در خارج از كشور ونهايتا در يك روستاي خيالي در ناكجا آبادي مفلوك خلاصه كند ؟ آيا باورپذير است مدرنيته را تنها با يك خيابان و چند زن بدون چادر نشان دهيم وسپس بخواهيم آن را محكوم كنيم ؟ پيشينه آزادي خواهي مردم ايران در دوره قاجار ودر عين حال 150 سال سلطه عجيب قاجار برايران با آنهمه تبعات سياسي اجتماعي آن براي ايران كه زمينه لازم براي پذيرش مدرنيزاسيون را فراهم كرد در كجاي اين سريال ديده مي شود ؟ آيا مي توان پذيرفت (كلاه پهلوي) تنها با نطق دست وپاشكسته يك مامور دولتي ظرف مدت بيست دقيقه جاي خود را به( كلاه شاپو) در ايران بدهد؟ ..... صدها سوال از اين دست نشان مي دهد كه كارگردان محترم بيننده را عوام تر از عوام فرض كرده است وشكي نيست وقتي چاي قند پهلوي خود را هنگام نوشتن فيلمنامه در استكان كمر باريك ناصرالدين شاهي خود مي نوشيد كوچكترين اهميتي نداد كه قرنها چه برسر اين ملت آمده كه هنوز در پس اين همه سال عكس شاه قاجار از دور استكان كمر باريك وكمر قليان دسته بلند آنها پاك نمي شود!!! چگونه ممكن است پديده مهمي همچون مدنيزاسيون را بدون تحليل اوضاع سياسي اجتماعي حاكم برايران كه باعث سالها سلطه ديكتاتوري پهلوي در پس حكومت بي قيد ولجام گسيخته قاجار براين ملت شد ، نوشت وتحليل كرد واز همه مهمتر انتظار تاثيرگذاري بر مخاطب را نيز داشت ؟ مگر آنكه همه مخاطبين را عوام وبي سواد محض فرض كنيم وباور داشته باشيم همه آنها چشم وگوش خود را تنها به اين سريال سپرده اند كه چه مي گويد تا آويزه گوش كنند بدون هيچ اما واگري !! .
2- فقدان منطق وتاثيرگذاري عكس بر مخاطب :
علي رغم آنچه گفته شد دست اندركاران سريال والبته مديران رسانه ملي انتظار دارند در پايان اين مجموعه ، مخاطب بپذيرد كه «اجراي مدنيزاسيون به آن شكل اصلا مناسب ايران نبوده وبايد آنرا پديده اي شوم بدانيم كه صرفا غربي ، متناسب با شرايط اجتماعياقتصادي وسياسي غرب وماحصل جريان تاريخي فرهنگ وتمدن آن خطه بودو هيچ سنخيتي با فرهنگ وجامعه ايراني نداشته وندارد . از اينرو بي شك شاه وخاندان پهلوي خائن بوده ولذا حركت انقلابي مردم ايران در پي اين رويكرد شاه امري محتوم بود كه بايد صورت مي گرفت وخاندان پهلوي برچيده مي شد.!» وقتي آنقدر سطحي به مدرنيزاسيون نگاه مي شود وآنطور غير علمي اوضاع سياسي اجتماعي ايران در عصر پهلوي به تصوير كشيده مي شود دور از انتظار نيست كه اينطور سطحي وشتاب زده نيز به عوامل شكل گيري پيروزي انقلاباسلامي وحركت مردم در سالهاي 42 تا 57 به عنوان آخرين انقلاب بزرگ تاريخ نگريسته شود . انقلابي كه اساس آن برپايه دينمداري بود ونقد مدرنيته تنها يكي از عوامل موثربر آن محسوب مي شد .
...
اما مهم آنكه اگر با تمام كاستي ها همين حد اقل را به عنوان يك هدف براي طراحان اين سريال در نظر بگيريم باز مي توانست قابل قبول باشد به شرط آنكه لا اقل مي توانستيم ببينيم در اين سريال از ابزار مناسبي براي نيل به همين هدف حد اقلي استفاده شده واساسا سريال توانسته (ويامهمتر آنكه خواسته !) به اين سمت برود. متاسفانه آنچه عملا در سريال تلويزيوني كلاه پهلوي شاهد آن هستيم ، در تمام صحنه ها، ديالوگهاي توام با منطقي استوار ومحكم از سوي طرفداران تجدد ودر مقابل منطقي ضعيف و متعصبانه وتند از سوي طرفداران سنت ويا درست تر بگوييم دين مداري است ! واين چيزي است كه تعجب بيننده آگاه ونكته سنج را برمي انگيزد ودر ضمير ناخودآگاه مخاطب بي درنگ نفوذ مي كند . قرار بود نويسنده وكارگردان حس هم ذات پنداري مخاطب را در جهتي هم سو با اهداف اثر برانگيزد نه آنكه بيننده رابه سمتي ديگر سوق دهد .اين درحالي است كه در سرتاسر سريال شاهد نطقهاي محكم طرفداران نوسازي ومنطق ضعيف گروه مقابل در پاسخگويي هستيم چيزي كه بيننده با هوش به خوبي درمي يابد . حتي رفتار وكردار وپوشش اين طيف به جاي سنت آكنده از تعصب ودگم انديشي و تحجر است در حالي كه گروه مقابل شيك وتميز وخوش پوش وخوشگو نشان داده شده اند كه هم ذات پنداري مخاطب را به شدت به سوس خود برمي انگيزاند .در اين سريال فاخر وپرهزينه كه بي شك مي بايست انواع نظارتهاي كيفي ومحتوايي با دقت ووسواس بيشتر در آن انجام مي شد از قابليتهاي بي حد آموزه هاي ديني آنگونه كه شايسته بود ، حد اقل به ميزان اثر گذاري آن بر تاريخ سياسي - اجتماعي ايران ، سخني شايسته در ميان نيست . اينجاست كه مي توان گفت : كلاه پهلوي بر سر رسانه ملي كلاه گذاشت!! .
موضوع عدم نظارت برمحتواي توليدات رسانه ملي هر از گاهي از سوي منتقدين گوشزد مي شود اما اين مهم گويا قرارنيست حل شود جالب اينكه همانطور كه ديديم حد اقل سه مرحله نظارت در فرآيند توليد پيش بيني شده است از اينرو مي توان نتيجه گرفت يا اين نظارتها كاملا اسمي وغير واقعي است ويا اينكه ناظران از سواد ، دانش وبينش كافي برخوردار نيستند كه در هردو حالت برازنده نيست. چه اشكالي دارد حتي در پايان يك سريال يك پژوهش تحليل محتوا توسط نهاد هاي تحقيقاتي بي طرف ( نه واحد پژوهش سازمان صدا وسيما كه خود وابسته به آن سازمان است ) ضورت پذيرد تا اين كاستي ها تحليل وبررسي شده وبراي آينده مورد توجه قرارگيرد ؟ به هرحال بايد سريال فاخر ! كلاه پهلوي را از ابعاد مختلف ناموفق ارزيابي كرد .اين سريال نه تنها نتوانست آنگونه كه بايد در جذب مخاطب موفق باشد (حداقل در مقايسه با سريالهاي دم دستي شبكه هاي ماهواره اي ) ونه تنها نتوانست به پشتوانه تحقيقي جامع وكامل تصويري از ايران آن عصررا به نمايش در آورد بلكه حتي در عمل به گونه اي عمل كرد كه در مخاطب اغلب تاثيري مخالف آن چيزي كه انتظار مي رفت بر جاي گذاشت .

*كارشناس رسانه

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲۴
پرستو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
2
32
آخه این نقدها کی تاثیر داشته که حالا بخواد داشته باشه!

حالا صبر کنید تا ازشون تقدیر بشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
حالا صبر کنید تا ازشون تقدیر بشه...
نرگس سادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
7
46
در قسمت دیشب وقتی -شادی- از قانون کشف حجاب صحبت کرد دفاع زنان از چادر خیلی جالب بود: یا از ترس شوهرشون چادر بر سر داشتند یا پول خرید لباس نداشتند. این واقعا توهین بزرگی به مردم آن دورانه در حالیکه ما میدونیم برای خیلی از زنان رجال دولتی هم حجاب نداشتن سخت بود.
ارتباط شخصیت -عالیه و کریم- هم بسیار سخیف بود مخصوصا برف بازی که کریم پیشنهاد داد.
ولی چیز مسخره دیگر لهجه بازیگرانه چون روستا فرضی است هرکس به یک لهجه صحبت میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
والا الان هم اگه شرایطی برای کشف حجاب فراهم بشه باز به این راحتی زنهای یک شهر کوچیک کشف حجاب نمی کنند .
صبح صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
4
36
اشكال خيلي جدي كه ميشه در مورد اين سريال مطرح كرد تغيير حقايق تاريخي است به طور مثال وقتي دستور بي حجابي كه حكومت اعلام كرده بود از طرف شادي مطرح شد مورد استقبال جمع كثيري از زنان سامان قرار گرفت در حالي كه زنان اون دوره شايد از سواد بي بهره بودند اما از لحاظ پايبندي به شرعيات به خاطر حضور در جلسات مذهبي استوار بودند و حتي وقتي حجاب به زور از سر زنان كشيده ميشد بسياري از بانوان سالها از منزل خارج نشدند و براي رفع نيازهاشون مثل استحمام كه در منازل وجود نداشت خونه ها را به هم مرتبط كرده بودند جا داشت جهاد اين بانوان محجبه را بي ارزش نكنيم
mhc
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
1
29
همچنین در سریال مرد ناتمام که برای ایام فجر ساخته شده کلاه بزرگی بر سر سیما رفته تا اینجا در همه قسمت های پخش شده این سریال به جز شب نشینی و خوشی و فراوانی نعمت چیزی نمیبینیم فقط گاهی با یک جمله کوتاه از اوضاع بد مردم حرف زده میشه که همون مشکلات رو به امروز هم میشه ربط داد
پاسخ ها
پرستو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
بدترش اینه که همیشه این ۀدم فهمیده ها از خارج اومدن!
یوکابت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
4
29
اینقدرسریالهای تلویزیون بی محتواوپوچندکه من بعنوان یه جوان مذهبی دراین جامعه ترجیم میدم ساعتها تفریحات دیگری داشته باشم اماوقتم رابه تماشای این سریالها هدرندم.
پاسخ ها
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
دقيقا مثل بنده. البته از اين بابت از آقاي ضرغامي واقعا ممنونم، چون او باعث شد وقت آزاد بنده ﴿كه واقعا كم است﴾ به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش يابد.

در زمان آقاي لاريجاني انصافا دلم نمي‌آمد خيلي از برنامه‌هاي تلويزيون را نبينم، ولي الان به جرات مي‌توانم بگويم در هفته بيش از چند ساعت تلويزيون نمي‌بينم.
پرستو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
من میام اینترنت تو سایتای خبری! آخه تفریح نداریم!سالمش گیر نمیاد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
چند سال قبل در مجلسی آقای ضرغامی در اعتراض به حجاب خانمها در سریالها و فیلمها گفت عیب کار در این استکه برنامه ها را گزینشی نمی بینید و تلویزیون از ابتدای سرود تا پایان برفک در خانه ها دیده می شود.

می خواستم عرض کنم جناب ضرغامی خوش باشید چون الحمدلله بدون داشتن ماهواره غالبا" در شبانه روز یکساعت بیشتر تلویزیون ما روشن نیست.
باحال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
هميشه همه برنامه هاي تلويزيون مال همه نيست و درست اينه که هرکس هربرنامه اي را که براش مناسبتره انتخاب کنه
اما اينکه زمان آقاي لاريجاني انصافا دل آقاي مرتضي خان نمي اومده که خيلي از برنامه هاي تلويزيون را ببينه خيلي جالبه! چون معمولا هرکي که ميره عزيز ميشه مثل امام که واسه خيلي از سبزا عزيز شده بود!
ناشناس2
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
2
25
رسانه ملی میخواد با این سریالها با برنامه های ماهواره ای رقابت کنه؟؟؟
پاسخ ها
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
خير! رقابتي در كار نيست. موضوع همكاري مشترك است.
عطر یاس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
2
13
منم با نویسنده مقاله موافقم، هرچند بهتر یود ایجاز رو در مقاله شون رعایت کنند و همچنین کلمه های سخت و اطناب نویسی رو بذارند کنار و در چند خط منظور اصلی رو برسونند..بازم ممنون ازشون! خوب بود.

واقعا صحنه ها و حرکاتی تو این سریال هست که آدمو از سریال زده می کنه، مثلا دوقسمت قبل، نمی شد فروغ و دوستش کمتر با اون پسر جوان سید محمد(فک کنم) کمتر چشم و ابرو بیان؟!! چه معنی داره واقعا؟! اصلا معلومه که نویسنده و کارگردان فقط خواسته کنار هم بچینههمه چیزو دیگه به تطابقش با واقعیت فکر نکرده! وگرنه تو خونواده های ما که مذهبی هستند خیلی حواسشون به دختر پسر جوون و مجردشون هست که کنار هم نشینند یا بد می دونن که جووناشون بخوان یکسره بهم چشم بدوزن!
بنا به تعریف مادربزرگامون اصلا اون زمان بزرگترا به دختر رو نمی دادن که بخوان جلوش از چشم و ابروش تعریف کنن، اونم جلو مرد غریبه!!! میگفتن دختر هوایی میشه!

در مورد حجاب و اظهارات شادی درباره حجاب، جبهه زنان محجبه تو فیلم بدجوری خالی و بی دفاعه، آخه کسی داره از حجاب دفاع می کنه که عکسای بد حجابش تو اینترنت هستش و مشخصه هیچ اعتقادی به حجاب نداره، مخصوصا اون صحنه ای که تو گپ آی فیلم رفته بود بهشت زهرا و با اون لباس کوتاه نشسته بود رو صندلی یا خم شده بود.... والا ما که از خجالت جای اون توی خونه آب شدیم...اینا چقد بی حیان که...
شبهه های شادی رو هم درست و کامل جواب نمیده و باعث ایجاد شبهه در ذهن مخاطب می شه!

یه چیز دیگه اینکه آدم وقتی شخصیت فرخ رو می بینه که با وجود تحصیل در پاریس چقدر بی ریا،خوش قول و بی غروره یاد تضاد بین رفتار مسئولین الان و امثال فرخ میفته در صورتی که شاید مسئولین اون زمان دست کمی از الان نداشته باشن اما این جزو القائات سریاله!
مرتضي ام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
2
17
هيچ كلاهي در كار نيست! چرا سيما و به ويژه شخص آقاي ضرغامي را بي‌جهت تطهير مي‌كنيد؟ كدام كلاه؟ برنامه‌اي است كاملا هدفمند و طراحي شده كه به دست كارگردانان مختلف در حال اجرا و نهادينه شدن است.

وقتي آقاي دارابي در مصاحبه خود گفت براي ٩ دي با كارگردانان سيما وارد مذاكره شديم، جز ٣ نفر هيچكدام حاضر نشدند با ما براي ساخت فيلم‌هاي مخصوص اين روز همكاري كنند، به خدا قسم اگر در آن جلسه بودم، مجلس را روي سرش خراب مي‌كردم.

ايشان قياس به نفس مي‌كنند كه مردم را اينقدر احمق و ابله فرض نموده‌اند كه با وقاحت تمام چنين چيزي را مي‌گويند و تصور مي‌كنند ما هم گوشمان مخملي است و مي‌پذيريم.

خاك بر سر مديري كه اين همه كارگردان متعهد را از خود رانده است و با تمام توان، يك مشت ضدانقلاب را دور خود چيده است تا حتي نتواند يك فيلم براي ظاهرسازي خودش هم كه شده بسازد.

آقاي دارابي! شما مرده بوديد تا به جاي روانداختن به يك مشت ضدانقلاب، به اين همه كارگردان جشنواره عمار فراخوان دهيد تا ببيند چند نفر براي ارايه كاري درخور آستين بالا مي‌زنند؟ آيا سلحشورها و شورجه‌ها و بحراني‌ها و شيخ طادي‌ها و طالبي‌ها و هزاران كارگردان كار بلد و حرفه‌اي ديگر مرده‌اند كه شما كاسه گدايي پيش يك مشت مفتخور ضدانقلاب دراز مي‌كنيد تا به صورتتان خدو بي‌اندازند؟

اف بر شما مسئولين فرهنگي! اف بر شما دست‌انكاران سيما! به خدا قسم بابت هر ريال پولي كه از بنده صرف اين اراجيف مي‌كنيد يقه‌تان را آن دنيا خواهم گرفت. فكر نكنيد اگر در اين دنيا هرچه مي‌كنيد كسي نيست از شما حسابرسي كند، آن دنيا نيز چنين خواهد بود. همديگر را خواهيم ديد. منتظر باشيد!.

نمي‌دانم پيامم تاييد خواهد شد يا خير. من وظيفه‌ام را انجام دادم و آنچه بايد فرياد مي‌زدم را زدم. تاييد يا عدم تاييد آن بر گردن بولتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
----

من تایید می کنم برادر
عطر یاس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
حرفات صد در صد درسته! رسانه ملی و سینما شده جولانگاه یک مشت ضد نظام ضد دین! مسئولین فرهنگی خوابند که فیلمهایی مثل من مادرش هستم، جدایی نادر از سیمین، یک خانواده محترم و...(بگذریم از سریالهایی مثل راستش را بگو ، تا ثریا و...) در ایران ساخته می شود؟؟!!
به این کارگردانها و به اصطلاح هنرمندان انقد رو داده و بهشون پرداختند که همگی واسه ملت خودشون و نظامی که همین مردم براش قیام کردند شاخ شدند!
وقتی باران کوثری و کمال تبریزی کلی به علیرام نورایی بازیگر اصلی قلاده های طلا توهین کرده و تحقیرش کردند؛ چرا کسی از این مسئولین محترم صدایش درنیامد؟؟!!
مگر این فیلم دروغ می گفت؟! زورشان به بازیگر بنده خدا می رسد!
هرچی بگیم از این کم کاری ها تمومی نداره!
به امید ظهور یوسف فاطمه(س) صلوات!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
عطر ياس عزيز نمونه ي صحبتهاي شمارو امشب در اختتاميه جشنواره فجر ديديم.
بله رسانه ملی و سینما شده جولانگاه یک مشت ضد نظام ضد دین درحاليكه ميليونها تومن هزينه ي جوايز اين افراد شده بود باوقاحت هرچه تمام پولهارو دو دستي ميگرفتن مي ايستادن روبروي تريبون و از آسمان سبز!!! و آزادي سيمرغ دربند !!! صحبت ميكردن.
خوشحالم كه بخش بزرگي از مردم ايران بااين سينما و بااين سينماگران قهر كردن اميدوارم هرچه زودتر باند حاكم بر سينما و رسانه شكسته بشه وافراد معتقد جاي اونهارو بگيرن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
ناشناس عزیز تا همین الان حرفهای ایشون برای آزادی سیمرغ(میرحسین موسوی و جریانش)، و پرواز در آسمان سبز هورقلیا!!!! شده نقل و نبات محافل سینمایی، فک کنم جریان برنامه ریزی شده خارج و داخل بوسیله افرادش تا الان فیسبوکو ترکونده باشن! حتما ایشون رو بعنوان نماد آزادی و شجاعت معرفی می کنند! حالا تو همین جشنواره یکی دو سال پیش وقتی هنگامه قاضیانی جایزه ش رو به شهداء تقدیم کرد کلی اورا هو کردند؛ همکارانش تمسخرش کردند و...
اینه چهره واقعی زنان و مردان ماسک زده فیلمها!
سونیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
اقامرتضی بدنیست یکم ادب رورعایت کنید ..........ادب خرج نداره ولی ادمومیخره ......
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
21
7
به نظرم که تا اینجا سریال خوبی بود . انقدر هم زود قضاوت نکنید
زهرا جون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
2
21
دیشب حالم از ارایش غلیظ مریلا زارعی تو فیلم بهم خورد کی تو فیلم میخواد از حجاب دفاع کنه .......
پاسخ ها
رفیق
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
اعصاب من ازهمون خرد شد که تو پیش پرده ش نشون میدادن خانم مریلا زارعی داره از حجاب دفاع میکنه...
خنده داشت....هرکی دلیل خنده دار بودنش رو متوجه نشد یه سری به برنامه گپ و فیلمای دیگه این خانم بزنه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
----

من نمیگم این خانم به حجاب اعتقاد نداره و یا کسی که اعتقاد نداره حتما نمی تونه فیلم بازی کنه و موضوعی رو قشنگ در بیاره اگرچه معمولا همین طوره و موضوع برای مردم باور پذیر نیست و البته از طرفی باید ببینیم که بازیگرانی که فیلم ارزشی و اخلاقی خوب بازی کردن خودشون هم تحت تاثیر قرار گرفتند .
ولی چند ثانیه ای که از بیان این خانم محترم از حجاب دیدم حالم بد شد و فیلم بازی کردن داد می زد .
رفیق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
16
آفا اول ازهمه من به شما نقد دارم...چرااینقدر مطالبی رو میذارید که دل مارو خون کرده و وقتی میخوام نظر بدم بیشتر اعصابم خرد میشه..
واقعاچقدرقشنگ دارن کاری که رضا خان نتونست ادامه بده رو بهتر ترویج کنن..
واقعا مدلهای جدید و خوبی رو برای اشاعه بدحجابی دارن معرفی میکنن..کارشون خوبه...
ازاون جالبتر که .....
من دیگه خسته شدم ازاین همه نقد کردنای بی فایده......بسه دیگه
دبیرریاضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
10
2
به نظر من خانم مریلا زارعی جواب های اسلامی به غرب زده هایی مثل خانم شادی مستشارنیا میده و خیلی قشنگ و منطقی همراه قبول کردن کوتاهی هااز جانب مردان ایرانی و بیسوادی اکثریت مردم

چرا بدبینانه جلو میرید
سعی کنیم به موضوعات خوب نگاه کنیم نه با لجبازی وعیب جویی.البته نظراتتون قابل تامل هست ولی اگه دقت کرده باشین چادر(نمادحجاب درسریال)رو ابتدا از سر یک خانم معلم برداشتند(اولین نفر)
دوستان تمام مشکلات ما از مدرسه هست
ای عالم ای مسئولین ای اولیا ای مربیان ای مردم
اگه مثل کشورهای اروپایی بچه ها مدرسه(کسب علم) را خانه اول خود بدانند البته با این تفاوت بزرگ که مدرس هامون بوی اسلام و مهربانی و گذشت بدهند وبه جای آموزش نادرست و سطحی از اسلام و پرکردن مغزنوجوانان بسیار با استعداد ایرانی زندگی را بفهمند وزندگی کنند که اینگونه انشاالله می فهمند و ایران همانی میشود که آرزو داریم
اگه صحبت هام کمی و تقصیر داشت ببخشید
پاسخ ها
عطریاس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
چشم چرونی های کریم به بلانش و عالیه، نشون دادن عیاش بودن عامه مردم بجز همون چند نفر مذهبی، حسودی صمصامی به کریم بخاطر توجه بلانش به کریم( دقت کنید چه وقت حسودی پیش میاد؟؟ وقتی آدم خودش اون موضوع رو بخواد ولی کس دیگه(کریم) اونو داشته باشه!) هوایی بودن زنان سامان، مخصوصا سرکلاس فرانسه، که نشون میده از خداشونه حجاب رو بذارن کنار و اصلا منتظر فرصتن و........
همه ایناچه معنی می ده؟؟!!
جاويد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
10
1
با ديدن چند پلان نمي شود در مورد فيلمي نظر داد بايد تمامي ان را ديد و قضاوت كرد چون از اول سريال ديده شده مطالب قسمتهاي پخش شده هر كدام يك واقعه خاص را تعريف مي كنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
11
3
چه بحثایی میکنید سر یک سریال بی محتوا.مردم تو فقرگرسنگی هستند شماها هرشب این سریالهارو دارید میبینید وروزهانظر میدین به جای اینکه به فکر تلاش وآبادانی باشید.چقدر آدم بیکار
پاسخ ها
نرگس سادات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
قبول دارم تورم بالاست ولی دیگه اینقدر ناشکری نکنین.
مردم تو فقر هستن؟ پس چرا یزره فقط یزره بازارها خلوت نمیشه؟
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
نه نرگس خانم. نق زدن عبادتي است كه از نمازهاي يوميه براي برخي واجب‌تر است. منكر گراني و تورم و بعضا بي‌تدبيري برخي مسئولين و خيلي چيزهاي ديگر نيستم، ولي ديده‌ام كساني را كه غر مي‌زنند گوشت نمي‌توانند بخورند، و تلويزيونشان LED و يخچالشان سايد باي سايد است. به يكي از آنها رك و راست گفتم چشمت كور. وقتي عقل نداري، گوشت مي‌خواهي بخوري كه چه شود؟! حرامش كني؟ مايكروويو و ماشين ظرفشويي و چايساز و فرش چنان و مبل بهمان و هزار تجمل بي‌مصرف ديگرمان بايد به راه باشد، بعد هم صبح تا شب غر مي‌زنيم كه بدبختيم و بيچاره‌ايم. حقمان است.
عطریاس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
زمان شاه عزیزدل بعضی ها! مردم تو همین سیستان بلوچستان می رفتن علف چری از گرسنگی! نگید نه من با شاهد زنده اش حرف زدم!
الانم توقعات بالا رفته! پول تو دست و بال مردم هست اما امان از چشم و همچشمی!
دریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
2
7
افتضاح ترین وبی پایه ترین سریالی که میشد با هزینه هنگفت وپول بیت المال ساخت
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
3
10
واقعا نمی فهمم این یه سریال تاریخیه یا کلاس اموزش آرایشگری...!
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
0
9
مادربزرگ های من در همچین دورانی بودن و مامانم تعریف میکنه میگه اینا تا مدتها از خونه بیرون نیومدن و روزگارسختی داشتن منظور رسانه از پخش این فیلم ها چیه و ایا واقعن نظارتی بر این فیلم ها هست
ملیکا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
2
8
این فیلم یکی ازبدترین فیلم های تاریخیه که تابه حال توعمرم دیدیم .طرزلباس پوشیدن وارایش کردنشون کاملاامروزیه .برداشتن یک فیلم بی مفهومو کش دارش کردن
پاسخ ها
نرگس سادات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
ظاهر دخترای مجرد اون دورانم جالبه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
2
8
شما چرا به وضعیت وخیم حجاب زنان حاضر در جشنواره اصلا توجهی نشون ندادید ؟ به نظر می رسه مقدمات کشف حجاب در حال انجامه و هیچ کس به هیچکس نیست . عجبا .
پاسخ ها
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
جناب ناشناس بنده واقعا نمي‌تونم درك كنم چرا بعضيا نمي‌خوان متوجه شوند اينها همه در يك راستا و خط گرفته از يك منبع هستند. از سيما گلگي مي‌كني، يكي مي‌آيد مي‌گويد چرا به جشنواره نمي‌پردازي! از جشنواره گله مي‌كني، يكي مي‌آيد مي‌گويد چرا از سيما گله نمي‌كني. از هر دو گله مي‌كني، يك ان‌شاالله ابله به تمام معنا مي‌آيد و مي‌گويد چرا به گراني اعتراض نمي‌كنيد!!. واقعا يعني اين آدم‌ها نمي‌فهمند اينها همه به هم مرتبطند؟ همه از يك آبشخور آب مي‌خورند؟ يكي بازوي فرهنگي است، ديگري بازوي اقتصادي، و آن يكي بازوي سياسي؟

از طرفي آيا تاثيرگذاري سيما به اندازه جشنواره است؟ عمق نفوذ سيما به اندازه سينما است؟ گندي كه سيما به دين و فرهنگ مردم مي‌زند به اندازه لجن‌پراكني سينما است!!! واقعا عجبا!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
0
11
در این سریال فمینیستهای چادری با فمینیستهای کلاهی سر و کله می زنند !! فقط همین ! تازه نشون داده میشه که بدبخت بیچاره ها با تهاجم فرهنگ غربی به نون و نوایی رسیدند !
نرگس سادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
0
7
واقعا برای بازیگرا با این پوششون متاسفم کاری به حجاب ندارم ولی واقعا مثلا لباسی که هانیه توسلی پوشیده بود هیچ ربطی به هم داشتن؟؟
اصلا زیبا بود؟؟
سلما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
2
2
هانیه توسلی؟؟؟؟
دریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
2
3
بیچاره هانیه توسلی ساده تر از بقیه بود بعضیا اینقدر ارایش داشتن وبدجور بودن که دور بین از جلو نشون نداد
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
پگاه آهنگرانی با اون سوابق سیاسی اش از همه پر رو تر بود . یقه لباسش آن قدر باز بود که کاملا سینه اش بیرون بود . اینها روز به روز دارند وقیح تر میشن .
عطریاس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
مریم جان غلو؟؟؟!!!! لباسش همچینم نبود که ...بیرون باشه!
بولتن چرا بعضی نظرا رو تایید می کنید؟؟؟ زشته! :(
اشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
0
4
با سلام
کمپانی های سیگارسازی برای فروش بیشتر نیاز به الگو سازی داشتند برای همین کار شروع به ایجاد بسترهای لازم برای این کار کردند نمونه آن ساخت دهها فیلم در هالیوود بود که با مضامینی به صورت خیلی نرم سیگار کشیدن را عادی جلوه میداد مثلا فیلم خوب بد زشت را در نظر بیاورید هنرپیشه نقش بد و هنرپیشه خوب و . . . همه دائما یک سیگار زیر لبشان هست به هر حال هر شخصی به نحوی تحت تاثیر یکی از این هنرپیشه ها قرار میگرد که وجه مشترکشان سیگار کشیدن است.
برگردیم به موضوع بحث که حجاب و بی حجابی است وقتی یک سریال 40 تا 50 قسمتی دائما افراد بسیار بدحجاب یا بی حجاب و با آرایش های آنچنانی را نشان می دهد به هر حال تعداد زیادی از مخاطبین تحت تاثیر قرار می گیرند و کج فهمی است اگر بگوییم تا آخر سریال را ببینید تا محتوای آن را بفهمید. مثل این که در یک فیلم هزاران نفر را در حال سقوط آزاد برای خودکشی نشان دهیم و لذتهای زودگذر و حالات مختلف آن را نمایش دهیم و حرف آنها را به گوش همه برسانیم که به به چه کیفی دارد و مثلا 50 ساعت این صحنه ها را نشان دهیم بعد در مدت 10 دقیقه بگوییم که این افراد بعد از به زمین خوردن مردند.
در کل صدا و سیما و سینما به صورت دربست در خدمت بی حیایی و ترویج بی غیرتی و بی دینی و لامذهبی و لا ابالی گری و ایجاد شک و شبهه در دین و اعتقادات مردم پیش می رود به یاد آن لطیفه معروف که مربی تیم فوتبال گفته بود مارادونا رو رها کنید غضنفر رو بگیرید حالا باید بگوییم ماهواره رو بی خیال صدا و سیما رو بگیرید
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
9
این سریال بدحجابی وفرهنگ غربی رابه جامعه معرفی می کند اقای ضرغامی خدایش خودت این سریال رامی بینی بودجه مملکت راکجاهزینه میکنید فرداباید جوابگوباشید (بیت المال )
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
7
آقاي صداوسيما كجايي!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواب خون شهيدان راخوب دادي برادر ضرغامي!
آزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
4
دفاعشون از چادر رو خودشون توی یک برنامه دیگه مسخره میکردن:
ما تا حالا تخم مرغ نیمرو خوردیم
نباید از تخم مرغ نیمرو خوردن دست برداریم و املت بخوریم!
وای برما اگر املت بخوریم!
علی اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
2
1
بعد 4الی 5ماه اومدم سایتتون اون وقت خوب هیچی هم ننوشتم فقط در جواب یکی از دوستان گفتم گفتم هانیه توسلی سیمرغ بلورین گرفت سانسور شدم بازم عیبی نداره
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
5
انصاف این فیلم را با در چشم باد مقایسه کنید به مراتب در چشم باد بهتر است
پاسخ ها
نرگس سادات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
هر دوشون اشتباه بود. ولی باز اون فیلم دغدغه دفاع از حجاب نداشت و جوزانی هیچ وقت خودشو ارزشی معرفی نکرد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
1
صدا و سیما بسیاری از مخاطبهای خودش رو از دست داده.
میخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
2
2
نرگس خانم سریال زیبای در چشم باد واقعا زیبا و تاثیر گذار بود شما نمی خواد در موردش قضاوت کنی
نرگس سادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
0
3
جناب میخ بهتر بود اول قضیه رو متوجه میشدید بعد اظهار نظر میکردین.
من اصلا راجع به محتوای در چشم باد حرفی نزدم من راجع به حجاب گفتم که در اون فیلم هم مخصوصا قسمت هایی که دختر خود کارگردان بازی میکرد اصلا رعایت نمیشد آرایش زیادی داشتن و گردن بازیگرای زن هم بیرون بود.
فیلم جوزانی یه فیلم وطن پرستانه بود، نه ارزشی پس انتظار نداشتیم خیلی به این مسائل توجه کنه. ولی کلاه پهلوی فرق میکنه ادعای ارزشی بودن داره.
به یاد گروچو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
0
0
دریافته ام که تلویزیون بسیار آموزنده است ، چون هر وقت کسی روشنش می کند من به اتاق دیگری میروم و کتابی می خوانم.گروچو مارکس
ناتل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
0
1
وضعيت سينما وتلويزيون ما فاجعه س

گله نكنيد چرا فلان فيلم خارجي مثلا تاثير ضد ايراني يا ضد ديني دارن و ما نميتونيم كاري كنيم
چرا جوونهاي ما حرف حساب تو گوششون نميره و به مليت ومذهبشون مثل قبل پاي بند نيستن
ما تو دنيايي كه همه دارن بكمك رسانه ها و غير مستقيم حرفهاشون رو بلند تو گوشمون ديكته ميكنن فقط داريم از اونها يا تقليد ميكنيم يا همون حرفهاي درست رو تو گوش هم پچ پچ ميكنيم
ما شجاعانه و با درايت و اقتدار مهمتر از همه دانش وشناخت مذاهب وارد عمل نشديم
نويسنده به اون چيزيكهميخواد منتقل كنه بايد شناخت و تعصب داشته باشه
تاتو ذهن مخاطب سايه بندازه و با مداومت بر اين هدف از سمت نويسنده هاي ديگه آروم آروم جزءباورهاي مخاطب بشه
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین