کد خبر: ۸۶۵۴۴۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار:
درخواست ارونقی، معاون فنی اسبق گمرک ایران، از دولت

دولت باید به صورت شفاف و قانونی، تکلیف ثبت‌سفارش را روشن کند!

مفاد بند (2) مصوبات کارگروه حقوقی و قضایی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ شد.

گروه اقتصادی: مفاد بند (2) مصوبات کار گروه حقوقی وقضایی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ شد. در این خصوص، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی اسبق گمرک ایران، توضیحاتی ارائه نموده است که ذیلاً توضیحات ایشان منعکس می‌گردد:

دولت باید به صورت شفاف و قانونی، تکلیف ثبت‌سفارش را روشن کند!

به گزارش بولتن نیوز، بنا بر توضیحات مهرداد جمال ارونقی، مطابق مفاد بند (2) مصوبات کار گروه حقوقی وقضایی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که سازمان توسعۀ تجارت و سایر دستگاه‌ها حسب مورد، مخاطب اجرای این بند از مصوبات هستند، تصریح شده است «مجوز ثبت سفارش کالا و نیز مجوز ارزی واردات کالا، از جمله تشریفات قانونی ورود کالا می‌باشد که به صورت معمول برای واردات همۀ کالاها صورت می‌گیرد. از این رو سبب مجاز مشروط شدن کالاها نمی‌گردد؛ بدیهی است مجوزهایی نظیر مجوز سازمان‌های غذا و دارو، انرژی اتمی، استاندارد و .... سبب مجاز مشروط شدن کالاها می‌شوند.»

دولت باید به صورت شفاف و قانونی، تکلیف ثبت‌سفارش را روشن کند!

به گفتۀ ارونقی، معاون فنی اسبق گمرک ایران:

اول- در بند (ت) مادۀ (1) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به «تشریفات قانونی» اشاره شده و اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی و بانکی، اخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذیربط که اشخاص موظفند طبق قوانین و مقررات، به منظور وارد یا خارج کردن کالا یا ارز، انجام دهند را از جملۀ تشریفات قانونی می‌داند، بنابراین قید این موضوع که «مجوز ثبت ‌سفارش کالا از جمله تشریفات قانونی ورود کالا می‌باشد» صحیح نبوده و اصولاً تشریفات اخذ یک مجوز می‌تواند جزو تشریفات قانونی باشد نه خود مجوز؛

دوم- در بند (ج) مادۀ (1) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقنن به تعریف «کالای مجاز مشروط» پرداخته و تصریح نموده که کالای مجاز مشروط، کالایی است که صدور یا ورود آن علاوه بر انجام تشریفات گمرکی، حسب قانون نیازمند به کسب مجوز قبلی از یک یا چند مرجع ذی‌ربط قانونی است. بنابراین در مقابل متن صریح قانون، نمی‌توان مقرر نمود: «ثبت سفارش، مجوز است اما اخذ آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سبب مجاز مشروط شدن کالاها نمی‌شود ولی اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیربط، باعث مجاز مشروط شدن کالا خواهند شد!»؛

سوم- «ثبت سفارش» غیر از «مجوز ورود» و متفاوت‌ از آن است و الزام به «ثبت سفارش» برای ورود کالا، به تنهایی و فی حد ذاته موجب «مجاز مشروط» تلقی شدن کالا نیست. بنابراین، ثبت کردنِ سفارش موسوم به «ثبت سفارش» نوعی تحصیلِ پروانه ورود یا موافقت با ورود کالا بوده و به عنوان «اجازۀ ورود» است نه «مجوز ورود». این تصریح در نظریۀ معاون حقوقی و امورمجلس ریاست جمهوری سال 1388 نیز مورد تأیید واقع شده است؛ 

دولت باید به صورت شفاف و قانونی، تکلیف ثبت‌سفارش را روشن کند!

چهارم- اگر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -مصوب 1392- مجلس شورای اسلامی را نسبت به قانون امورگمرکی- مصوب 1390- مجلس شورای اسلامی، قانونِ «مؤخّر» تلقی کنیم، در هیچ جای این قانون، به ثبت سفارش، به عنوان مجوز نگریسته نشده و صرفاً در انتهای تبصرۀ (3) مادۀ (7) قانون مارالذکر، اشاره شده است که « ... مجوز ثبت سفارش تا قبل از دریافت شناسۀ رهگیری موضوع این تبصره قابل استناد جهت ترخیص در گمرک نیست ... » که به نظر می‌رسد قید این واژه «سهوِ» مقنن باشد تا «تصریح»؛

پنجم- اگر ثبت سفارش به عنوان یک «مجوز» تلقی شود و اعلام شود که علی‌رغمِ مجوز بودن، موجب مجازِ مشروط تلقی شدنِ کالا نیست، تبعات ناگوار و جبران‌ناپذیری را بر جامعۀ تجاری کشور تحمیل خواهد کرد چرا که طبق مفاد بند (پ) مادۀ (2) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اصلاحات و الحاقات بعدیِ آن، «اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص یا خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوزها یا اسناد جعلی و یا مجوزهای باطل یا منقضی یا تکراری یا خلاف واقع یا متعلق به غیر یا تحصیل شده از طریق تبانی یا تقلب» از مصادیقِ بارز قاچاق کالا محسوب می‌شود و کالاهای زیادی با اتکاء به مجوز تلقی شدن ثبت سفارش مشمول مقررات قاچاق قرار می‌گیرند.

در نهایت، به نظر نگارنده، «ثبت سفارش» عملی در راستای اخذ ویزای ورود کالای تجاری به قلمرو ملی کشور ایران بوده و برگه ثبت سفارش به صورت فیزیکی، یک «سند رسمی» تنظیم شده توسط متصدیان ذیصلاح تلقی می‌شود تا یک «مجوز» و لازم است دولت، در این خصوص، تکلیف موضوع را به صراحت و عنداللزوم ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی روشن نماید.

برچسب ها: دولت ، ثبت سفارش

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
ممنون از توضیحات و اطلاع‌رسانی بولتن نیوز
دقیقاً ، باید دولت صراحتاً اعلام کند که ثبت‌سفارش مجوز است یا خیر؟
البته این موضوع توسط مجلس باید تعیین تکلیف شود و خود دولت نمی‌تواند رأساً اظهارنظر نهایی نماید.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
خیلی عالیییی
حسین گزنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
بله من هم معتقد هستم که ثبت‌سفارش نباید به‌عنوان مجوز ورود کالا تلقی شود، زیرا این موضوع می‌تواند به مشکلات قانونی و اقتصادی برای جامعه تجاری کشور منجر شود و دولت باید در این زمینه، تکلیف موضوع را به‌طور شفاف مشخص کند و در صورت لزوم، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
با تشکر از بولتن نیوز
مهتاب جهانگیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
با سلام و احترام
به نظر من هم تمام استدلالهای بالا کاملا شفاف و روشن توضیح داده شده که ثبت سفارش یه فراینده نه مجوز اما به نظرم شاید موارد ذیل رو هم بشه اضافه کرد :
۱.طبق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و وارات نوشته شده که کلیه واردکنندگان جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صمت مراجعه کنن پس این مورد عملا اومده مجوز ورود و ثبت سفارش از هم جدا کرده وگرنه همه کالا میشن مجاز مشروط و ما اصلا کالای مجازی نداریم وقتی قرار باشه بابت همه کالاها ثبت سفارش بگیریم
۲. طبق ماده ۵ آیین نامه صادرات و واردات نوشته ورود قطعی کلیه کالاها به قلمرو گمرکی موکول به ثبت سفارش و اخذ مجوز ورود قبل از تخلیه در اماکن هست پس در این مورد هم مجوز ورود نوشته شده که به نظر میرسه این مجوز ورود برای کالاهایی هست که اینجا نیاز به آزمایش و ..... داره
۳. طبق تبصره ۱ ماده نوشته شده که مجوز ورود و ثبت سفارش برای ترخیص کالا کافی بود و با داشتن انها نیاز به اخذ ممجوز ترخیص از وزارت مذکور نیست. ذکر کلمه انها در متن متذکر این مکرد است که ثبت سفارش و مجوز ورود دو مورد مجزا هستند و عملا ثبت سفارش مجوز ورود نیست
زینب فتحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
دقیقا ، ثبت سفارش سندی جهت تحصیل موافقت جهت ورود کالا از وزارت صمت میباشد که حتی در کالاهای مجاز که با رعایت ضوابط نیاز به کسب هیچ مجوزی نیستند هم لازم است ؛ که در صورت تلقی کردن ثبت سفارش بعنوان مجوز ؛در اینصورت در تقسیم بندی کالاها گروه اول که کالاهای مجاز هستند مفهومی ندارد.
Abbas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
باسوادهایی مثل دکتر ارونقی رو خونه نشین کردن چون سوادوسلامت کاریش به همه ثابت شده بود بجاش پخمگانی به سرکاراومدن که دست چپ و راستشون رو بلد نیستن
کسری کشتکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
عرض ادب و احترام
بنده به صورت قطع با جناب ارونقی موافقم
از نظر بنده ایشان شایسته و برازنده ی ریاست گمرک ایران را دارند
نجوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
با نظر جناب اقای دکتر ارونقی کاملا موافق هستم و مسلما با تجربه عملیاتی ایشان کاملا به شرایط واقف می باشند و به نظر من نیز دولت باید به صورت شفاف و قانونی، تکلیف ثبت‌سفارش را روشن کند!
صاحبان کالا و تجار و فعالان اقتصادی یکبار برای همیشه باید تعیین تکلیف بشوند .
حجت اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
همانطور که جناب دکتر به خوبی توضیح دادند و همچنین طبق ماده ۵ و ۸ قانون مقررات صادرات و واردات که صراحتا ثبت سفارش رو از مجوز ها جدا کرده و عنایت به این موضوع که اگر ثبت سفارش مجوز تلقی شود اولا هیچ کالای مجازی در کشور وجود ندارد و همه کالا ها مجاز مشروط تلقی می‌شوند که این با قانون در تضاد است ثانیا طبق بند پ اصلاحی ماده ۲ قانون مقررات قاچاق کالا و ارز هر کالایی که مهلت ثبت سفارشش تمام شده باشد به نوعی مجوز منقضی تلقی شود قاچاق خواهد شد بنابراین موضوع مجوز درنظر گرفتن ثبت سفارش طبق قانون از اساس اشتباه بوده و جز هرج و مرج و تضییع حقوق بازرگانان نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.
با تشکر از بولتن نیوز و دکتر ارونقی بزرگوار
مجید لازمخانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
عرض ادب و احترام.
با توجه به توضیحات استاد ارونقی که در ۵ بند به صورت کلی و شفاف اشاره شده است .
ثبت سفارش مجوز تلقی نمی شود . اگر مجوز تلقی گردد، دیگر کالای مجاز معنایی پیدا نمی کند.
با تشکر
نرجس ولی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۳
0
0
سلام
ثبت سفارش سندی جهت تحصیل موافقت جهت ورود کالا از وزارت صمت میباشد.
با توجه به توضیحات کامل اقای دکتر ارونقی باید دولت صراحتاً اعلام کند که ثبت‌سفارش مجوز است یا خیر؟
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین