کد خبر: ۸۲۲۲۴
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار:

واکنش پیام فضلی‌نژاد در به شیوه پاسخ‌ استاد حسن عباسی به منتقدان

بولتن نيوز: توزیع گسترده کلیپی از استاد حسن عباسی طی هفته های گذشته مبنی بر مردود دانستن نتایج فعالیت های معرفتی برخی از علما منجر گردید که انتقادات فراوانی علیه او در سایت های خبری منتشر شود و گویی تعدادی به انتظار چنین فرصتی نشسته بودند.

در رابطه با همین موضوع به گفت و گو با پیام فضلی نژاد پرداختیم و سعی در نقد محترمانه استاد حسن عباسی داشته ایم و این توضیح را لازم می دانیم که درج این مطلب به هیچ عنوان دلیلی بر رد استادی محترم همچون حسن عباسی نیست و تلاش های مستمر ایشان طی سال های اصلاحات و پس از آن مطمئنا به یادگار خواهد ماند.

پیام فضلی نژاد نیز طی این مصاحبه بر اینکه نکته بسیار تاکید داشتند که صرفا پیرامون سخن اخیر نقد دارند و احترام ایشان واجب است.

پیام فضلی نژاد در مصاحبه با بولتن نیوز در توضیح مقام فلاسفه گفت: در کارآمدی فلسفه اسلامی همان بس که اتحادیه اروپا ۹ اسفند ۱۳۸۹ نام علامه مصباح یزدی را به صدر لیست «تحریم شخصیت های ایرانی» افزود. برای اولین بار در تاریخ معاصر روابط بین المللی، یک نهاد بین المللی قاره ای یک فیلسوف الهی- اسلامی (علامه مصباح یزدی) را رسما تحریم میکند، چون احساس خطر جدی را از جانب حکمت و فلسفه ای ahکه او در قامت یک «عارف مبارزه جو» در جهان تشیع می گستراند، احساس خطر می کند، همانطور که در همین زمان برای اولین بار نام آقای شریعتمداری را به عنوان مدیرکیهان در کنار نام علامه به این لیست افزود. پیشنهاد من این است حال که پس از این چند روز جنجال آقای عباسی، علامه مصباح یزدی به عنوان قطب‌نمایی ارزنده از بحث ماهیت و نسبت و کارآمدی فلسفه اسلامی در نشست "علم دینی" شبه‌زدایی کردند و می‌توان آن را رافع شبهات دعوی اخیر و فصل الخطاب دانست، آقای حسن عباسی نیز به این عالم ربانی اقتداء کنند. حداقل انتظار این است که ایشان به عنوان یک فعال در «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» و فعال «قرارگاه عمار» صریحا اعلام کنند که به تبیین علامه مصباح یزدی از فلسفه معتقدند.

نویسنده کتاب «ارتش سری روشنفکران» ادامه داد: براساس نص صریح سخنان امام خمینی(ره) تبیین مباحث معرفتی و فلسفه اسلامی برای اذهان عمومی در شان «روحانیت متعهد به اسلام» است. بنابراین ورود ژورنالیستی و جنجالی یک غیرمتخصص در این حوزه که متخصص رشته دیگری است، نه تنها گره‌گشا نیست بلکه بر گره‌ها می‌افزاید؛ تا جایی که علامه مصباح یزدی هفته گذشته در همایش "علم دینی" فرمودند، بحث علوم انسانی اسلامی و علم دینی دارای ظرافت‌هایی است که "حتي تيزهوشان را به دام مي‌اندازد." امام خمینی در منشور روحانیت فرموده‌اند "اگر فقهاي عزيز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومي به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به خورد توده‌ها داده بودند."

پژوهشگر موسسه کیهان درباره ادعایی که حسن عباسی درباره ناکارآمدی فلسفه اسلامی کرده است، افزود: آقای حسن عباسی که از قضاء همیشه به من لطف هم دارند در واکنش خود به انتقادات روحانیون بزرگوار که برخی از آنان مجتهدانی عالیقدر هستند، پاسخی دادند که فایل صوتی سه چهار ساعته و متن آن را نیز منتشر کردند که از لحن ایشان نسبت به برخی بزرگواران جای گله بسیار می‌گذارد ای کاش با این ادبیات بحث نمی کردند و ضمناً، ایده‌ها و گزاره‌ها و دعوی خود را به نحوی روشمند و علمی ارائه کنند؛ نه لا‌به‌لای طعنه به منتقدان. با تمسخرهای زیرکانه و البته گاه جذاب برای مستمعان، آن هم برای پاسخ به نقد ناقدانی بصیر و گرانقدر، شبهه ای زدوده نمی شود و گره ای از گره های فکری و اعتقادی نسل ما و دیگران باز نمی شود. در کارآمدی فلسفه اسلامی همان بس که اتحادیه اروپا ۹ اسفند ۱۳۸۹ نام علامه مصباح یزدی را به لیست «تحریم» خود افزود. برای اولین بار در تاریخ معاصر روابط بین المللی، یک نهاد بین المللی قاره ای یک فیلسوف الهی- اسلامی (علامه مصباح یزدی) را رسما تحریم میکند، چون احساس خطر جدی را از جانب حکمت و فلسفه ای که او در قامت یک «عارف مبارزه جو» در جهان تشیع می گستراند، احساس خطر می کند، همانطور که در همین زمان برای اولین بار نام آقای شریعتمداری را به عنوان مدیرکیهان در کنار نام علامه به این لیست افزود.

فضلی‌نژاد با اشاره به اینکه شیوه ژورنالیستی خاص آقای عباسی در این مساله را یک خطر می داند، ادامه داد: آقای عباسی در فایل صوتی پاسخ خود فرمودند‌ه‌اند که به خاطر نقد نظریه‌شان توسط منتقدان متخلف، پروژه شهید مطهری را از دستور کار مرکزشان خارج کرده‌اند! آن هم نزدیک ایام شهادت این فیلسوف معظم که مخزن معرفتی انقلاب هستند و همه ما باید خود را معتقد به بسط نگرش فلسفی ایشان می دانیم، چون امام فرمودند آثار شهید مطهری "بلااستثناء مفید است". این چه شیوه واکنش و پاسخ به نقدهایی است که حالا شاید بخشی از آن ها توسط مغرضانی که همیشه بوده اند نیز پوشش و بازتاب نامناسبی داده شده باشد. به خاطر دلخوری از چند سایت که مدام آقای عباسی در فایل صوتی پاسخشان به آنها اشاره کرده اند که نباید یک فکر فلسفی تمدن ساز در جهان اسلام را چنین زیر سوال برد. اکنون که عصر بیداری اسلامی است و جهان اسلام بیش از هر موقع تشنه فلسفه اسلامی است، چه جریانی به قوت جریان فلسفی علامه مصباح یزدی که مدافع فلسفه اسلامی است، کار ساختارمند می کند که بخواهیم این چنین به این بزرگواران - خواسته و ناخواسته- حمله کنیم؛ بعد هم در زمانی که رهبر انقلاب در سفر تاریخی به قم چنان دفاعی از فلسفه می کنند و یک جنبش برای دفاع از علوم انسانی اسلامی و نقد علوم انسانی غربی مشغول جد و جهد است، چرا آقای عباسی ناگهان در این برهه زمانی و در این بحثی که همه می خواهند خلوص و چارچوب معرفتی عمیق تری بیابد، ساز مخالف می زنند؟ من از موضع یک فردی که برای ایشان احترام قایلم عرض می کنم در مثل مناقشه نیست و اصلا هم در مقام مقایسه نیستم، اما صراحتا می گویم این روش ورود به مباحث معرفتی به نحو ژورنالیستی و خط بطلا کشیدن بر فلسفه اسلامی و صدرایی و به چنین نحوی ساز مخالف زدن، شیوه ای بود که عبدالکریم سروش از آن پیروی میکرد که این شیوه، خودش یک متدولوژی سکولار است برای تخریب منتقدان به اقامه ادله اثباتی و اقناعی.

 

نویسنده روزنامه کیهان گفت: سوال من از چهره‌ای مانند آقای عباسی این است که امروز شهید مطهری کجاست؟ مگر علامه مصباح یزدی به روایت رهبر معظم انقلاب که خود یک حکیم متاله هستند، خلاء فلسفی شهید مطهری و خلاء معنوی علامه طباطبایی را پر نکرده‌اند؟! مطهری زمانه ما مصباح است و یک فیلسوف الهی. اکنون فکر فلسفی انقلاب اسلامی را علامه مصباح یزدی برای فعالان عرصه گفتمانی در جبهه انقلاب اسلامی با تکیه بر معرفت شناسی امام و رهبری ارائه می‌کنند. اینجا بحث تعبد نیست؛ بحث تبیین فلسفه یک انقلاب است و علامه مصباح یزدی نیز هم از مخازن معرفتی و هم قطب‌نمای فلسفی انقلاب هستند؛ همانگونه که شهید شهید مطهری چنین بودند.

 

فضلی نژاد با ارایه پیشنهادی به «حسن عباسی» اظهار داشت: پیشنهاد من این است حال که پس از این چند روز جنجال آقای عباسی، علامه مصباح یزدی به عنوان قطب‌نمایی ارزنده از بحث ماهیت و نسبت و کارآمدی فلسفه اسلامی در نشست "علم دینی" شبه‌زدایی کردند و می‌توان آن را رافع شبهات دعوی اخیر و فصل الخطاب دانست، آقای حسن عباسی نیز به این عالم ربانی اقتداء کنند. حداقل انتظار این است که ایشان به عنوان یک فعال در «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» و فعال «قرارگاه عمار» صریحا اعلام کنند که به تبیین علامه مصباح یزدی از فلسفه معتقدند. امیدوارم آقای عباسی علاقه‌مندان خود را به تعریف علامه احاله دهند که فرمودند "چه قدر کوتاه نظری است که کسانی بگویند فلسفه با دین هیچ ارتباطی ندارد. ما نسبت دینی و غیر دینی بودن یک علم را با عالم و متعلّم در نظر می‌گیریم؛ اگر عالم و متعلم با یک علم طوری برخورد کردند که به وسیله آن خدا را بشناسند و وجود او را اثبات کنند آن علم، علم دینی می‏شود."

 

نویسنده روزنامه کیهان ضمن تاکید بر اینکه هیچ یک از نقدها حرمت خدمات معرفتی را نباید مخدوش کند، گفت: من در این ایام دیدم و خواندم و شنیدم که فعالان علوم انسانی اسلامی از شیوه آقای عباسی احساس خطر کردند و البته بیم آن را داشتند که یک جریان ضدفلسفه و البته ضدغرب که نمونه بارز آن مکتب تفکیک است، ظهور کند. این تکثر در عرصه اندیشه مذموم نیست، اما وقتی به صورت سیاسی- ژورنالیستی به حوزه عمومی وارد می شود، می تواند فعالان جوان و کم تجربه فکری جبهه فکری انقلاب را سردرگم کند. گزاره هایی که آقای عباسی در پاسخ آخر خود و بحث «نسبت میان فلسفه و دین» که به امتناع نظری فلسفه اسلامی ختم می شود و سپس یک قرایت نظری جدید ارایه می شود و بعد، فرسنگها از مکتب امام که مظهر اسلام ناب هستند، به دور می افتد. در میان شارحان فلسفه امام رهبری، برجسته تر از علامه مصباح برای ما نسل جوان انقلاب وجود دارد؟

 

وی افزود: امام خمینی(ره) جمله زیبایی در "منشور روحانیت" دارند که به نظرم آقای عباسی عزیز دوباره بخوانند و در پروژه استراتژیکی که گفته‌اند در مرکزشان درباره اندیشه امام در دستور کار دارند، لحاظ کنند. در این سخنان امام اتفاقاً از نقش روحانیت عزیز در پاسداری از فلسفه آمده است. حضور امام در منشور روحانیت" (3 اسفند 1367) می‌فرمایند " اگر فقهاي عزيز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومي به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به خورد توده‌ها داده بودند. جمع‌آوري و نگهداري علوم قرآن و آثار و احاديث پيامبر بزرگوار و سنت وسيره معصومين ـ عليهم السلام ـ و ثبت و تبويب و تنقيح آنان در شرايطي كه امكانات بسيار كم بوده است و سلاطين و ستمگران در محو آثار رسالت همه امكانات خود را به كار مي‌گرفتند، كار آساني نبوده است كه بحمدالله امروز نتيجه آن زحمات را در آثار و كتب با بركتي همچون كتب اربعه و كتابهاي ديگر متقدمين و متأخرين از فقه و فلسفه، رياضيات و نجوم و اصول و كلام و حديث و رجال، تفسير و ادب و عرفان و لغت و تمامي رشته‌هاي متنوع علوم مشاهده مي‌كنيم."

 

پژوهشگر موسسه کیهان در خاتمه گفت: بنابراین، در مباحث معرفتی خصوصاً در عرصه فلسفه اسلامی و حکمت دینی، روحانیت متعهد به اسلام ملاک و معیار است. اقامه دعوایی خارج از دایره گفتمانی انقلاب اسلامی آن هم در سطح رسانه‌ای با صبغه معرفتی واقعا به نفع نسل جوان نیست، چون دامن زدن بر شبهات کاذب است. سرچشمه امروز ما برای حظ و بهره از فلسفه اسلامی باید امام خمینی و رهبر دانشمند انقلاب اسلامی در مقام یک حکیم باشند که علامه مصباح یزدی تجلی تفکر «اسلام ناب» به شمار می‌روند. البته دیروز نیز در بحثی عرض کردم که چه کسی می‌تواند انکار کند که سیاست عملی از دل فلسفه نظری درمی‌آید و چون فلسفه اسلامی علامه مصباح یزدی است که نقاد و جریان‌ساز و نهادساز و ساختارساز است، برای همین موجی از تخریب را علیه حضرت علامه یا پیروان مخلصشان و حتی علیه فلسفه ایشان که از «مخزن معرفتی» کارآمد انقلاب اسلامی است، در این چند روز به راه انداخته‌اند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲۲
باكي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
8
26
بسم الله/برادر عزيز فضلي!چرا سعي داريد با تجهيل طرف مقابل بجاي نقد فكر وي,خود او را بدليل متخصص نبودن فاقد اعتبار دانسته,از اين موضوع به غير معتبري ﮔفته اش برسيد؟ضمنا چرا هر حرفي در مورد فلسفه زده ميشود با برخورد قشري اشخاصي روبرو ميشود كه سعي در نشان دادن تقابل اشخاص دارند؟!چطور از اينكه آية الله مصباح فلسفه خوانده اند ميرسيم به اين كه فلسفه خوب است؟!آيا در انتخابات هم اينكار را ميكنيد؟يعني چون آية الله مصباح فرمودند اين25 نفر تاييد هستند و به آنان رأي خواهند داد,شما حتى در صورتي كه اصلح را در طيف مقابل ببينيد فقط بصرف فرموده ي ايشان به ليست مورد حمايت معظم له رأي ميدهيد؟!حديثي از معصوم:(كس كه بخاطر شخص وارد دين شود,بواسطه ي شخص از دين خارج خواهد شد!)از بولتن خواهش برادرانه ميكنم با صعه ي صدر نظرم را منتشر كند!
پاسخ ها
ناشناستر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
رحمت خدا بر آن شیر پاکی که خوردی
یاس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
سعه صدر درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
جناب این شخص گرایی نیست که وقتی شخصی یک سخن حقی می گوید شما بگویید فلانی درست می گوید و اگر هزار سخن حق می گوید باز هم بگویید هزار سخنش حق است...شما بهتر است نسبت به خیلی از مسایل یک بازتعریف صحیح بکنید تا برایتان روشن شود که چقدر از مرحله پرتید...
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
جناب باکی با نظر شما کاملا مخالفم
حرف شما مثل اینست که بگوییم من ائمه معصوم را قبول دارم ولی اسلام را قبول ندارم !!!! میشود طرف فلسفه را نقد کند و آن را از اساس باطل بداند و آنوقت فلسفه خوان را آدم خوب و درستی بداند ؟؟؟؟

ضمن در مورد انتخاب اصلح بسیاری از بزرگان حتی شخص علامه مصباح سفارش فرمودند چنانچه در تائید فرد اصلح شناخت درستی ندارید و مردد هستید از کسانی که به آنان اعتماد دارید و نظرشان را قبول دارید نظر بخواهید

آقای باکی ، چند مورد در اسلام سراغ داریم که اگر در مساله ای اطمینان نداری شهادت دونفر عدال کفایت میکند ؟؟؟؟ مگر در فطر کردن روزه ماه رمضان طبق رساله نداریم که اگر دو نفر عادل شهادت بدهند که فطر شده میتوان از آن تبعیت کرد ؟؟؟؟ و موردهای بسیار

دقت کنید دونفر عادل ، حضرت علامه مصباح که جای خود

ضمنا بنده هرچقدر بینش سیاسی و شناخت از افراد داشته باشم خودم را در حدی نمیبینم که از بزرگواری چون علامه مصباح با آن همه بصیرت و صفا ، خود را در شناخت افراد عالم تر ببینم کسی که به فرموده مقام معظم رهبری مطهری و علامه طباطبایی زمان است

بله من به کسی رای خواهم دا که این بزرگوار تائید بفرمایند چرا که یقین دارم چنین عالمی برای دنیا کسی را اصلح نمیداند و اصلح در نظر او کسی است که بدرد اسلام و مسلمین و انقلاب بخورد !!!!
ناشناستر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
5
22
ایکاش به همون اندازه که میخوای نشون بدی به عباسی ارادت داری به همون اندازه هم اونو میشناختی،برای فهم جهالت شما همین بس که عباسی رو با سروش مقایسه میکنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
طرف هی تاکیذ کرده که من با سروش مقایسه نمی کنم و این یک مقایسه روشی و متدیک هست، بعد شما می گی چهالت؟ همه جاهلند از نظر شما و آقای عباسی؟! عما که از نظر ایشان نتیجه کارشان یک حکومت و فلسفه ناکارآمد بوده و منتقدان شما هم جاهلند، پس دانای کل آقای عباسی است؟ من دعوا ندارم با شما ولی میخوام بگم انصاف داشته باشیم نه اینه همه را متههم به جهالت کنیم.
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
جناب ناشتاسترایکیبت رکب رگگی نمیدونم چی چی !!!!

در جهالت شما همین بس که به حرف آقای فضلی و چرایی گفتن چنین سخنی و البته گفتن اینکه در مثال مناقشه نیست ، دل نمیدهید

دوباره حرف ایشان را بخوانید بدون حب و بغض

آقاجان خیال شما را راحت کنم ، شمن ارادت کامل به جناب دکتر عباسی عزیز ، عرض کنم بزرگتر از عباسی ها هم میلی متری بخواهند از خط ولایت و انقلاب ، حتی در گفتار ، فاصله بگیرند از نظر من مردود خواهند بود تا زمانی که به خط برگردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
اگر ارادتمند استادتون آقای عباسی که واقعا هم با دانشه، هستید پس مث ایشون دقیق باشین و این متن رو دقیق بخونن و بعد این همه شعار بدن. یکی از ایرادات آقای عباسی مریدسازی است و اینم نتیجش که میشه شعارهای درود بر فلان و…
ما با کسی عهد اخوت نبسته ایم.
آرش ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
9
36
دکتر حسن عباسی نظریه پرداز بزرگ جهان اسلام است قدر او را بیشتر بدانیم.
پاسخ ها
زیبا حسن پور (بچه های کلبه)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
این دیگه چه ربطی به این مصاحبه داشت!!! مگر طرف گفته استاد متخصص نیست؟! تصریح کرده این یکی رو که حداقل چند باری که من دیدم تو متن. نقد که قدر ناشناسی نیست وقتی هم که منتقد از موضع شاگرد نسبت به استاد داره حرف میزنه! نعجب می کنم از برخی دوستان. من منطئنم پاسخ آقای عباسی که دوباره منتشر بشه بعضی از خود هواداران استاد نسبت به اینکه مپاضع خوبی نگرفتند شرمنده میشن. من کیهان و عباسی و مصباح و خیلی های دیگر رو جدا از هم نمی دونم و این جریان همه قابل احترامند. نقد هم به هم دارن. مثلا آقای شریعتمداری از پایداری آن زوکه باید حمایت نمی کند اما به علامه مصباح شدید ارادت دارد.
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
ای آقا جان ، این اسم و عنوان ها ، نون و آب نمیشه

نظزیه پرداز و بزرگ و فیلسوف و ...

آقاجان اسلام ، ولایت ، دین همین و بس!!!!

بلعم باعورا به درجه ای ازمقامات رسیده بود که دعایش در دم مستجاب میشد ، نظریه پردازان که دیگر جای خود
ناظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
9
5
خیر قرار گرفتن در لیست تحریم نشاندهنده اینست که داشتن لباس روحانی میتواند نقش بسزایی داشته باشد و دشمن احساس خطر جدی را از جانب نوع پوشش علما میکند . هرقدر این جمله درست است جمله شما هم درباره ربط قرار گرفتن در لیست با کارآمدی فلسفه درست است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
به نظر شما ما اگر در فلسفه بخواهیم از کسی یاد بگیریم، آیت الله مصباح مرجع بهتری است یا استاد عباسی. کل حرفای فضلی نژاد رو خوندم. تمام صغری و کبری که گفته اینه که در این موارد باید به روحانیت متعهد اقتدا کرد و گفته چه کسی رو در فلسفه اسلامی جز علامه مصباح داریم. این که حرف منطقی و دلنشینی است.
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
6
14
اصلا اینها نفهمیدند دکتر عباسی چی گفته یه بار دیگه سخنرانیش رو گوش کنند درسته طولانیه شاید بعضی مطالب با یک بار گوش کردن در ذهن نمونه!! چرا بعد یکی دو سال این جمله دکتر عباسی یک دفعه مورد نقد قرار گرفت کار به جایی رسیده شهرام شکیبا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (واقعا به این مورد مضحک فکر کنین بخصوص سوابق شکیبا رو مد نظر داشته باشین) هم وارد گود منتقدین یا به عبارتی متلک اندازان به دکتر شده!!
طلبه بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
13
10
تک تک انتقادات فضلی نژاد وارد بود. خوب است در یک مقاله مستقل تشریحش کنند. بنده می دانم آقای فضلی نژاد و استاد عباسی رفاقت دارند و این نقد هم دردمندانه به نظر می رسد. این دقیق است که ملاک باید روحانیت متعهد به اسلام باشد و نمونه اش هم آقای مصباح یزدی است. از بولتن نیوز متشکریم که دیدگاه های همه را می گذارد و حتما پاسخ استاد عباسی را هم خواهد گذاشت.
پاسخ ها
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
آفرین برادر آفرین
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
4
6
این نظر آقای فضلی است این مقوله نطر بزرگان و صاحبنظران با تجربه را می طلبد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
خود آقای فضلی تژاد هم که دقیقا همین را گفتند که این مقوله مربوط به علمای ربانی و روحانیت است و تمام حرفش همینه!!! پس اینجا آقای عباسی وارد موضوعی شده که نباید می شد و در رابطه با علما است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
7
20
زنده باد دکتر عباسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
با زنده باد و مرده باد مشکلی در این بحث ها حل نمیشه آقای ناشناس. این ها بحث هایی هستش که باید روش فکر کرد و شعار الکی نداد و تعصب بی جا هم روی کسی نداشت.
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
هیمن ؟؟؟ زنده باد دکتر عباسی ؟؟؟ جان من اصلا متن خبر رو خوندی یا فقط خواستی بیای زنگ بزنی و در بری ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
من خیلی وقته ایشون رو میشناسم حداقل 180 تا سخنرانی اش رو دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
4
4
سروش هم دلش می خواست علما بهش جواب بدهند و اتفاقا نباید پای علما را به این مسایل کاذب باز کرد. فضلی نژاد یک نقدی کرده. بر نقدش باید نقد کرد. چرا همدیگر را متهم به جهالت کنیم؟ چرا دو قطبی سازی؟ حرفها رو بشنویم و عین همین ها پاسخ بدیم. خلاصه یک کیهانی این وسط موضعی داره. خیلی ها هم داشتند. بعد هم آقای فضلی نژاد اینطور که من دوبار متن را خواندم با سروش مقایسه نکرده اصلا استاد عابسی رو و اتفاقا تاکید کرده که در مقام مقایسه نیست. مشخصه هم که نیست. داره به یه متدلوژی سکولار در این بحث ها اشاره میکنه. خب، کسی هست که این موقولات رو میشناسه و استاد هم بر دانش این منتقد اتفاقا صحه گذاشته توی جلسات. خصوصا در ماجرای ترور که حرفهای استاد رو یادتون هست درباره فضلی نژاد.
بنابراین به نظرم بیاییم حرفها را بشنویم.
پسر خاص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
6
9
همیشه غیر قابل انتشارا واسه منه

دکتر عباسی دوستت داریم

توی جامعه شیعه که روحانیت و حضرات ایات سکوت هم سکوت کردن در قبال فساد جامعه

شما بهترین و وفادارترین انسان به اسلام و حقیقت ان هستید
مدیر پایگاه دوست داشتن دکتر عباسی کافی نیست مثل دکتر عباسی بودن است که افتخار دارد شما نظرات منطقی و مودبانه بدهید مخلصتان هم هستیم نظرتان را تایید می کنیم.
در ضمن شما بهتر است کمی مطالعه بفرمایید علمای بزرگ و روحانیت معظم هیچ وقت در مقابل فساد و ظلم در همه ابعادش سکوت نکرده و نمی کنند .
تا جایی که شخصا دکتر عباسی را می شناسم نظرات ایشان با شما بسیار فاصله دارد ایشان خود را سرباز نظام و انقلاب و مقام معظم رهبری می دانند و هرگز حرفی نمی زنند که دشمنان انقلاب بتوانند برعلیه انقلاب و نظام از آن سخنان استفاده کنند.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
ببخشید بولتن جان میشه بفرمایید این علما زمان خاتمی که صدای همه در امده بود از تجارت دختران به عربستان چرا صداشون درنیومد؟؟؟
اونجا ففط حسن عباسی صداش در اومد که خاتمی و وزیر اطلاعات ان موقع زندانی سیاسیش کردن
میشه بگید چرا نیومدن از حسن عباسی دفاع کنن؟؟؟؟؟
روزبهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
5
5
دو پهلو نظر دادن این آقا خودش را هم گیج کرده ! واکنش پیشکش
66
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
4
3
خدا رو شکر شما جبهه متحدی ها فقط بلدید که بزین با اینو و ان مصاحبه کنید تا نشان دهید عباسی اشتباه کرده است من به جای شما بودم خود نظرات را سوال میکردم و به بحث علمی میبرداختم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
4
11
درود و هزاران درود بر استاد بزرگوار دکتر عباسی.
پاسخ ها
محمد نبی زارع
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
ترو خدا شعار درود و بدرود بسه. بشینیم سطر به سطر حرف دو طرف رو نقد کنیم خیرشم بیشتره برای هر جفت این بزرگواران.
ترک مغان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
اقای عباسی تاثیر زیادی در بینش و آگاهی من داره تا کنون کسی چنین تاثیری بر من نگذاشته بود، با نظر بقیه کاری ندارم ، من تا ابد بهش اردت دارم و مخلصش هم هستم
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
3
7
انگار دوستان دوباره حس حسادتشان گل کرده باز!!
اخه بگید اگر خیلی قوی هستید نقض کنید نه حمله
مدیر پایگاه احمد عزیز
اگر دقت داشته باشید ایشان در تمام متن تماما سعی داشته اند که احترام جناب آقای عباسی را حفظ کنند.
حسن بیگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
6
3
چرا جوری برخورد می کنید که آقای عباسی غیرقابل نقد است؟ من الان نمایشگاه کتاب فضلی نژاد را دیدم و اتفاقا پرسیدم که نظرش درباره جوابیه اخیر استاد چیه؟ ایشان گفت که با بولتن مصاحبه کرده و الان هم با دقت متن رو خوندم. دیدم بنده خدا دغدغه داشته که این جریان های گفتمانی در جبهه فعالان فکری انقلاب در چارچوب مبانی و مبادی یک کتب و یک وحدت فلسفی حرکت کنن. این که حرف درستی است. بعد هم گفته با طرح عمومی مطالب سخنان آقای عباسی به این شیوه ژورنالیستی مخالف بوده چون باعث سرگستگی جوانان میشه که اینم درسته. گفته که کاش با این لحن بحث نمب کردند که مگه انتقاد به یک لحن اشکال داره. آقای فضلی نژاد امروز خودش بهم گفت که با آقای عباسی دوستی دارد و با شاگردان نزدیکشان رفیق است و قبل انتشار عین همین حرفها را به نزدیک ترین شاگرد آقای عباسی تلفنی زده و یک ساعت هم طول کشیده. بعدش این نقدها رو هم ظاهرا همین شاگرد به آقای عباسی منتقل میکنه. نکاتی هم به من گفتند چون گفتند خصوصی به شما میگم، نمی نویسم. خب بذاریم این تفاهم ها به یک مفاهمه نظری هم تبدیل بشه. چه اشکالی در این بحث ها هست. بپذیریم اختلاف سلیقه دو تا آدم هست و این ربطی به تعرض به دانش و استادی استاد نداره و خود آقای عباسی خیلی روحیه پرتحملی دارند. از نزدیک اگر ایشان را درک کنید می فهمه آدم تواضع استاد رو.
ahmad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
4
7
من با افتخار تمام سخنرانی های ایشون رو گوش دادم و میدهم.
ایشون به هیچ عنوان فلسفه رو زیر سوال نردند
به هیچ عنوان توهینی به علما نکردند.
متاسفانه بغض ها نسبت به ایشون زیاده.
متاسفانه برخی همچون آقای غرویان ب هیچ تحقیقی هر چه خواستند گفتند دریغ از یک ذره بصیرت و اصلا تحقیق
چرا تاب نقد نداریم مخصوصا در حوزه علمیه؟
چرا بی بصیرت روی موج ها سوار میشیم
متاسفم برای کسانی که مدت ها در خسنرانی هاشون دم از بصیرت زده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
ما هم سخنرانی هاشو گوش میدیم اما آدم دیکته ننوشته فقط غلط نداره! اتفاقا آقای عباسی با همه استادیش اینجا بی بصیرتی کرده (با پوزش) و نقد آقا پیام وارده
ahmad
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
عزیز دل کاملا درسته
کلا ایشون و هر غیر معصومی احتمال خطا درشان موجود است بی شک.
اما نقد ایشون چه ربطی به بی بصیرتی داشت؟!
سخنان غرویان مثلا در لباس روحانیت بصیرت رو نشون میداد؟!
نقد ساده از فلسفه که کاملا هم درسته و تفاوت اون با حکمت متعالی!این بی بصیرتیه؟!
ایشون فلسفه غرب رو هم خواندند و تحصیلات در این زمینه دارند و در سخنرانی هاشون زیبا تبیین کردند.
سوال به شدت به جای ایشون هم بی جواب ماند که فرمودند هی مدام میگویید این انقلاب صدرای شروع شد پس چرا الان داره کاملا فریدمنی و کینزی دنبال میشه.....
خب کجاست جواب دهنده؟
اینکه آقای عباسی شما بیا امتحان فلسفه بده پاس کردی قبول و ....
این ها ادبیات مواجهه با نقد است؟
مسخره نیست؟!
جواب نقد دلسوزانه مشت نیست بزرگوار.
نقد جناب فضلی نژاد هم واقعا محترمانه بود هر چند من قبول ندارم اما نشان از یک فهم عمیق و درک بالا داشت از ایشون.
گاهی لازمه بت های ذهنمونو بشکنیم و قداست از برخی رو بزداییم
زمانی جناب احمدی نژاد عزیز هم در ذهنی برخی این چنین بود
اما الان لا اقل بسیاری فهمیدند که رستم نبوده!
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
4
8
واکنش چرا ؟ درود بر استاد عباسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
شما که باز درود و بدورد کردی برادر جان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
اصل ماجرای فکر و اندیشه کنس و واکنش هستش منتها بر مبنای اصول و من این نقد رو اصولی دیدم. نه میگم درود بر عباسی نه مرگ بر فضلی نژاد. میگم بولتن یه میزگرد بین این دو نفر بذاره تا نقاط اشتراک و افتراق کسانی که دارن فعالیت می کنند بیشتر مشخص بشه و بحث ها هم به اینجاها نکشد.
راهله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
3
1
ناشناس آخری مشکوک میزنی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
8
3
سلام. حالا استاد عباسی چرا به انتقادات تازه جوابی نمیدن؟!!!!
محمد معظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
3
9
کسی حرف عباسی رو از 10 15 سال پیش گوش داده میدونه که عباسی عاشف این نظام و علمای این نظامه . مثل بعضی ها نون به نرخ روز نمیخوره
پاسخ ها
عطاء (تهران)
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
من فکر نمی کنم آقای فضلی نژاد گفته باشه که عباسی عاشق نظام و رهبری نیست. یعنی تو این مملکت یه بحث شاگرد و استادی میشه نون به نرخ روز خوری که بده خب. چرا یکی پیدا نمیشه این مصاحبه رو درست نقد کنه اصلا شاید فضلی نژاد قبول کرد که نقدش وارد نیست. یه عده کارشون اینه که بشینن بحث های دوستانی منطقی رو خراب کنن و تبدیل یک جدال احسن رو بکنن یک مجادله حق و باطلی. اینکار ظلم به هر دو طرفه باین ماجراست به نظر من.
منیف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
2
8
این همه جدل بیهوده معنا نداره. آن چیزی که باعث شد تا فضای رسانه‌های مجازی رو برای پاسخگویی استاد به مناظره بورس تحت شعاع قرار گرفته رو دریابید. بگذارید فضا آرام بشه تا استاد به مناظره با یکی از شاخ‌های غول لیبرالیسم برسه. ضمنا برادر بزرگوار جناب آقای فضلی‌نژاد؛ تفاوت عباسی با سروش رانمی‌دانی و الا قیاس نمی‌کردی؟ عباسی با خون شهداء و امام شهداء پیمان بسته و مطمئن باش از خط ولایت که خط قرمزش است عدول نخواهد کرد. اما بی‌تقوایی برخی افراد را که به نام دین زده شود را نمی‌تواند ببیند و ساکت بماند. (تعریف تقوا را در کلام امام خامنه‌ای در وصف حضرت امام روح الله ببینید).
عباسی برادر قطعه قطعه‌ شده‌اش رو تقدیم انقلاب نکرده که با بعضی هوچی گری‌ها جا خالی کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
کی فضلی نژاد خواسته عباسی با هوچی گری جا خالی کنه؟ زشته من بگم این ادبیات یه کم بوی فاشیستی ازتوش میاد. هر نقدی اونم نقد به روش عباسی نه شخصیتش در یه موضوع نه در همه چیز، این شد هوچی گری؟ اینطوری از استادتون دفاع می کنید؟!!!!! خودشم بد راضیه یا اصلا شیوش همینه؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
داداش اگه به این حرفای شما باشه آقای منتظری خیلی چیزها را برای امام فدا کرد و اینطوری شد. عباسی که پیشکشش! شما خوشتون میاد رو هر بحثی اسم بی تقوایی بذارید. من میدونم استاد عاشق نقده. کسی که از جانب استاد موضع میکیره باید اون رو لمس کرده باشه و با چارچوب اون نقد کنه. دوستان هم این کار رو میکنن.
منيف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
ديديد باز اصل مطلب رو ول كرديد رفتيد سراغ حاشيه! شما در زمين دشمن بازي مي‌كنيد. مراقب آخرت خودتان باشيد. مطمئن باشيد استاد رو هم خوب مي‌شناسيم.
ساره
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
من تو نمایشگاه از آقای فضلی نژاد پرسیدم شما ایشون رو استاد می دونید یا نه، ایشونم گفت بحث من به عنوان یک فعال رسانه ای مطرح شده. معلوم است که آقای عباسی چهره شاخصی هستند و در رشته خودشان استاد می باشند. این حرف ایشونه. یک چیزی هم گفتند که نقد درون گفتمانی است و خیرخواهانه نوشتند (تاکید کردند روی این موضوع). اتفاقا در برابر استاد متواضع بودند عین یک شاگرد ولی نقد داشتند. این عیبی ندارد حتی اگر باهاش مخالف باشیم.
عطاء (تهران)
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
1
این نظر استاد عباسی درباره علما را که منتشر کردید، پاسخ غیر مستقیم به مصاحبه آقای فضلی نژاد است؟ اگر هست، زیاد مربوط به این بحث به نظر نمی رسه با این حال ممنونیم.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
3
4
هر کی سخنرانی های استاد رو شنیده میدونه ایشون جز معدود افرادی هستن که حرف دل خیلی ها رو میگن
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
5
3
لعنت بر کسی که کورش کبیر بی احترامی کند اقای حسن عباسی وقتی راجع به کورش حرف میزنی حرف دهنت بفهم کورش تو قلب ماست اگه دشمن حمله کنه امثال من که عاشق ایرانن میرن میجنگن نه وطن فروشها.
پاسخ ها
سایه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
سینا جان این جماعت غرق در معنویات هستند..معنای کوروش و آریا و اصالت ایرانی رو نمیفهمن...امثال عباسی که عفت کلام ندارند و راحت به بزرگان توهین میکنن، شخصیت خودشونو زیر سوال میبرن..
عبد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
2
اگه اضافه کردن اتحادیه اروپا ۹ اسفند ۱۳۸۹ نام آقای مصباح یزدی را به صدر لیست «تحریم شخصیت های ایرانی» به خاطر فیلسوف بودن ایشون بودپس به طریق اولی باید قبل از این نام استاد ایشون یعنی علامه طباطبایی رو اضافه میکرد وحال اینکه نکرده پس این کار اتحادیه اروپا هیچ ربطی به فلسفی بودن ایشون نداره
شخصیت آقای مصباح از این لحاظ که مدافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند مورد احترام است ولی از لحاظ های دیگه معصوم نیستند احتمال اشتباهشون هم باید داد
موسی
|
Canada
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
1
1
ضمن عرض ادب، استاد عباسی را با هر شخصیت دیگری مقایسه کردن ( تاکید میکنم هر شخصیت ) عین بی عدالتی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
1
1
خواهشا به استاد عباسی احترام ویژه بگذارید که استاد خیلی محترم و ارزشمند می باشد
313
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
1
1
با سلام و خسته نباشید
استاد عباسی یک فرد عالم و حکیم هستند و پیش از هر بحث و گفتگویی جلسات کرسی نظریه پردازی ایشان در اندیشکده یقین در روزهای پنجشنبه بصورت آزاد برقرار میباشد و از اساتید دانشگاه ها و برخی از روحانیون حوزه علمیه در این جلسات شرکت میکنند.

اما در مورد بحث مذکور استاد عباسی بصورت جامع پاسخ دادند و شما جهت رفع ابهام و شناخت بهتر نظر استاد میتوانید به جلسه 337 کلبه کرامت(تاریخ‌ طرح‌ریزی ‌استراتژیک ‌اسلام‌(12) - روی‌کرد معرفت‌مدار (3) - ‌عبور ‌از ‌سایه) (1) مراجعه کنید. در این جلسه پاسخ تمامی این حواشی ها را میتوانید دریابید. والسلام
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
1
جواب خیلی احساسی بود
منطق بیار آقای فضلی‌نژاد
سلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
اگه پاش بیفته جناب آقای عباسی روبروی مقام معظم رهبری هم می ایستند؛همین الآن خیلی نظراتشون در مورد فلسفه صدرایی تقریبا در مقابل نظرات مقام معظم رهبری است.معیار در همه ی مسائل رهبری نظامه نه از رهبری جلو بیفتید نه عقب،با رهبری پیش برید...
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین