کد خبر: ۲۰۸۹۹۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار:
سید محمد صدر:

در سیاست خارجی نباید التماس کرد اما احمدی نژاد این کار را انجام داد/برخی فکر می کنند رابطه با آمریکا همه مشکلات را رفع می کند

محمد صدر اعتقاد دارد که اگر ظریف پرونده هسته‌ای ایران را به سرانجام برساند، خدمت بزرگی به کشور کرده است.
به گزارش بولتن نیوز، از منتقدان اصلی سیاست خارجی دولت احمدی نژاد بود و امروز نقش مشاور ارشد محمد جواد ظریف را بازی می کند. دکتر محمد صدر از برجسته ترین و شناخته شده ترین دیپلمات‌های ایران در عرصه سیاست خارجی است که همیشه در میان گزینه‌های روسای جمهور برای تصدی سمت وزارت خارجه مطرح بوده است. 
دکتر صدر ویژگی‌های بی شماری دارد و همین گفت‌وگو با او را جذاب و سخت می‌کند. او در کنار فعالیت‌های سیاسی خود،دارای زندگی شخصی منحصر به فردی است. او برادر زاده امام موسی صدر و پدرزن سیدیاسر خمینی است. هرچقدر علاقه مند است که در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی سخن بگوید، در مورد مسائل خانوادگی‌اش سکوت می‌کند و می‌گوید دوست ندارد در مورد امام موسی و یا رابطه‌ای با خانواده امام خمینی سخن بگوید.

مشاور سید محمد خاتمی در مورد امام موسی صدر حرف‌های ناگفته‌ای را به ما زد اما هنگامی که دستگاه ضبط خاموش بود و گفت ممکن است این حرف‌های زمینه ساز بروز اختلافاتی میان خانواده صدر و برخی خانواده‌های شناخته شده در ایران باشد.

صدر در گفت‌وگو با نامه نیوز، به انتقاد از سیاست خارجی احمدی نژاد پرداخت. او می گوید که یکی از بدترین روزهای زندگی او روزی بود که احمدی نژاد پای سخنرانی جورج بوش در سازمان ملل نشست. بهترین رابطه با کشورهای منطقه و جهان را به زمان دولت داری سید محمد خاتمی مربوط می داند و با نگاهی مثبت از آن دوران سخن می گوید. مشاور ظریف اعتقاد دارد که نباید نگرانی دلواپس‌ها بود، چون چند صدایی می‌تواند کمک زیادی به روند رو به رشد پرونده هسته‌ای کند. برادر زاده امام موسی صدر از سیاست داخلی نیز سخن گفت. اینکه اصلاح طلبان احمدی نژاد را رییس جمهور کردند و اگر هاشمی در سال 84 نمی‌آمد، احمدی نژاد رئیس جمهور نمی‌شد.


مشروح گفتگوی نامه نیوز با دکتر سیدمحمد صدر را در ادامه مطالعه فرمایید؛

********

یکسال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سپری می شود و گسترش روابط دیپلماتیک یکی از شعارهای اصلی آقای روحانی در فضای انتخاباتی بود. ارزیابی شما از عملکرد دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی چگونه است؟

عملکرد سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت گذشته مثبت است. واقعیت این است که عملکرد دولت های احمدی نژاد در سیاست خارجی مانند بخش های دیگر مشکلات فراوانی داشته و خدشه جدی به حیثیت جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین الملل وارد کرد.

زمانی که احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، موقعیت بین المللی ایران بسیار مناسب بود


روزی که آقای احمدی نژاد دولت را در سال 84 تحویل گرفت ایران دارای یک موقعیت بین المللی بسیار مناسب و خوبی بود که در نتیجه 8 سال فعالیت های دولت اصلاحات به دست آمده بود و رابطه با کشورهای همسایه و اروپا و آسیا خوب بود و حتی آمریکا دشمنی های خود را نسبت به ایران در صحنه عمل کاهش داده بود. در آن زمان رابطه با سازمان ملل عالی بود و طرح گفت و گوی تمدن ها در این سازمان به پیشنهاد ایران تصویب شده بود.

افول این وضعیت عالی از سال 84  شروع شد و به صورت دائم این سراشیبی ادامه داشت تا به سال 92 رسید.

اگر در سال 84 هاشمی به انتخابات نمی آمد، احمدی نژاد رئیس جمهور نمی شد

چرا از دولت اصلاحات به دولت احمدی نژاد رسیدیم؟

یکی از دلایل مهمی که باعث بروز این اتفاق شد در مجموع اشتباه اصلاح طلبان بود. در انتخابات سال 84 اصلاح طلبان 4 نامزد داشتند و آرای اصلاح طلبان تقسیم شد و اگر در مرحله اول آرا اصلاح طلبان را جمع می کردیم رای ما از طرف مقابل بیشتر بود و انتخابات در مرحله اول تمام می شد.

تحلیل بنده این است که اگر در آن انتخابات آقای هاشمی که در آخرین لحظه آمد، نامزد نمی شد آقای احمدی نژاد هم رئیس جمهور نمی شد. دلیل آن هم این است که آقای هاشمی که آمد آرای اصلاح طلبان تقسیم شد و به مرحله دوم رفت و آنجا جنگ فقیر و غنی مطرح شد و آقای احمدی نژاد با شگردهای تبلیغاتی توانست پیروز انتخابات شود.


اصلاح طلبان احمدی نژاد را رییس جمهور کردند

در انتخابات اخیر زمانی که قرار بود با یک گروه ائتلاف به نمایندگی از طرف آقای خاتمی با آقایان روحانی و عارف صحبت کنیم این جمله را به دو نامزد گفتم که «اشتباه سال 84 را تکرار نکنیم چون واقعیت این است که اصلاح طلبان احمدی نژاد را رئیس جمهور کردند. گفتم اگر هم اکنون شما ائتلاف نکنید ما همان نتیجه سال 84 را خواهیم داشت و فردی همانند آقای احمدی نژاد رئیس جمهور می شود» و آنها نیز گفتند این نظر را قبول داریم.

عارف گفت برای انصراف از انتخابات فقط به توصیه خاتمی عمل می کنم

آقای خاتمی نقش اساسی را در انتخابات 92 داشت و آقای عارف به بنده گفت اگر آقای خاتمی از بنده بخواهد، انصراف می دهم، معنای این حرف این بود که به توصیه فرد دیگری عمل نمی کنم، باید تقدیر بزرگی از دکتر عارف بشود. اگر آقای عارف کنار نرفته بود شاهد نتیجه فعلی نبودیم. تجربه سال 84 و 92 همواره باید پیش روی اصلاح طلبان باشد که اگر اشتباه عمل کنند احمدی نژاد و اگر صحیح عمل کنند روحانی رئیس جمهور می شود.

در4 سال اول دولت روحانی، موقعیت بین المللی ایران می تواند به دوران اصلاحات بازگردد


بحث شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شد. الان آقای عارف از رئیس جمهور دلخور است؟

نمی دانم. موضوع مسلم این است که واقعا در سیاست هم جوانمردی و حفظ منافع جمع مطرح است و این کار انجام شد و خوشبختانه از این که دوران احمدی نژاد تکرار شود نجات پیدا کردیم.

هم اکنون خوشبختانه سیاست خارجی خیلی نسبت به دوره آقای احمدی نژاد بهتر است و روند رو به گسترش و بهبود دارد و من فکر می کنم به نحوی خواهد بود که در پایان 4 سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی موقعیت جمهوری اسلامی ایران می تواند به دوران اصلاحات بازگردد.

ظریف مساله هسته‌ای را حل کند، خدمت بزرگی به کشور کرده است


در این روند حرکت دولتی نقش آقای ظریف را چگونه می دانید؟

خوشبختانه دکتر ظریف در روابط بین الملل تخصص خوبی دارد، الان مهم ترین مسئله سیاست خارجی ما که مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است را با توان و تخصص بالا پیگیری می کند و اگر بتواند این موضوع را حل کند خدمت بزرگی را به کشور انجام داده است.

بدون شک مهم ترین مسئله سیاست خارجی ایران همین مذاکرات هسته ای است که البته این روزها با انتقادهای فراوانی از سوی عده ای در داخل کشور رو به رو شده است. شما روند این مذاکرات و آینده آن را چطور پیش بینی می کنید؟

من اصلا نگران مخالفت های داخلی در موضوع هسته ای نیستم.

در ایران گروه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد مخالف مذاکرات هستند، در آمریکا تندروهای کنگره و صهیونیست‌ها


چرا؟

به دلیل این که عین این مخالفت ها در آمریکا نیز وجود دارد و همانگونه که در ایران گروه های تندرو مخالف مذاکره هستند در آمریکا نیز تندروها مخالف مذاکره با ایران هستند. در ایران افراد شناخته شده هستند که گروه های پایداری و طرفداران آقای احمدی نژاد هستند و در آمریکا هم گروه صهیونیست ها و منافقین و اعضای تندرو کنگره گروه هایی هستند که به آقای اوباما فشار می آورند که مذاکرات را به شکست برسانند.


می شد پرونده هسته‌ای را 10 سال قبل حل کرد

با توجه به سوابقی که ما داریم نگران آنطرف هستم چرا که ما در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در مذاکرات هسته ای با انگلیس، فرانسه و آلمان به توافق رسیدیم اما بوش که فردی تندرو بود توافق را خراب کرد تا همچنان اسیر این پرونده باشیم. در صورتی که می شد پرونده هسته ای را 10 سال قبل حل کرد.

بنده نگران مخالفت های داخلی نیستم ضمن این که در کل طرفدار آزادی مخالفان دولت هستم و معتقدم گروه های مخالف دولت هم باید وجود داشته باشند، آزاد باشند، فعالیت کنند و مردم قضاوت کنند.


خرازی تصمیم گرفت که پرونده هسته‌ای را به دلیل حساسیتی که داشت به شورای امنیت بفرستد


به زمان آقای خاتمی اشاره کردید. چرا پرونده از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی رفت؟

بنده معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی بودم و این پرونده مربوط به معاونت روابط بین الملل بود. آنجا آقای خرازی تصمیم گرفت که این پرونده به شورای امنیت برود و دلیل آن هم این بود که بحث انرژی هسته ای علاوه بر بین المللی بودن مسائل حساس داخلی دارد و به دلیل هماهنگی هایی که باید صورت بگیرد آقای خرازی احساس کرد نمی تواند این هماهنگی را انجام دهد و پرونده به شورای امنیت رفت.

پرونده هسته ای به وزارت خارجه منتقل نشده، تنها مذاکرات به ظریف واگذار شده

هم اکنون که پرونده هسته ای به وزارت خارجه بازگشته شرایط بهتر شده است؟

اشتباه نکنید. پرونده به وزارت امور خارجه بازنگشته است و تنها مذاکرات را وزارت امور خارجه برگزار می کند ولی هنوز خود پرونده در شورای عالی امنیت ملی است و تصمیم نهایی در این شورا اتخاذ می شود.

این که احمدی نژاد ادبیات دیپلماتیک داشته باشد توقع بالایی است


در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نگاه خوبی به اتحادیه اروپا داشتیم، در دوران آقای احمدی نژاد روابط با چالش رو به رو شد. هم اکنون به نظر می رسد نگاه مثبتی به اروپا داریم. چرا در دوران آقای احمدی نژاد از اروپا فاصله گرفتیم و هم اکنون برای به دست آوردن چنین نگاهی چه تلاش هایی صورت گرفته است؟

شخصیت رئیس جمهور، ادبیات و موضع گیری های وی در این موضوع خیلی موثر است.  شاید توقع این که احمدی نژاد ادبیات دیپلماتیک داشته باشد توقع بالایی است اما باید از ادبیاتی در سطح رئیس جمهور استفاده می کرد.

کشورها اخلاق، رفتار و گفتار رئیس جمهور و سیاست های داخلی و خارجی را می بینند و بر مبنای آن تصمیم گیری می کنند. بر همین اساس به مرور زمان در کشورهای دیگر این تصور پیش آمد که آقای احمدی نژاد قابل پیش بینی نیست و این موضوع در روابط بین الملل از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که فرد یا دولتی غیر قابل پیش بینی جا بیافتد کشورها رابطه خود را با آن دولت قطع می کنند.

خوشبختانه آقای روحانی اینگونه نیست و شخصیت متین ذی صلاحی هستند، حقوقدان هستند و سیاست هایی هم که اعلام کرده مناسب بوده است. مصداق آن نیز همین است که از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم چندین  رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به ایران سفر کرده اند و معنای این سفرها این است که کشورهای دیگر متوجه شده اند که تحول ایجاد شده است.

رابطه با آمریکا همواره دغدغه ایران بوده است. زمان سفر آقای خاتمی به سازمان ملل، فضا به این سمت می رفت که آقای خاتمی و کلینتون با یکدیگر دست بدهند که این اتفاق رخ نداد، در دوره بعد آقای احمدی نژاد و جورج بوش نماد گروه های تندرو رئیس جمهورهای دو کشور شدند. البته در ایران آقای احمدی نژاد خواستار رابطه با ایران بود و اخیرا نیز گفته به بنده اجازه برقراری رابطه با آمریکا را ندادند. هم اکنون به نظر می رسد آقای روحانی به دنبال رابطه با آمریکا است وزرای ایران و آمریکا جلسات خصوصی را برگزار می کنند. آیا رابطه ایران و آمریکا محقق می شود؟

در سیاست خارجی اصل بر داشتن رابطه است و باید با همه کشورهایی که آنها را به رسمیت می شناسید رابطه داشته باشید. برای همین گفته می شود رابطه نداشتن با یک کشور دلیل نمی خواهد و هیچگاه از شما نمی پرسند که چرا با عراق رابطه دارید. اما اگر رابطه ای برقرار نباشد از شما سوال می کنند که چرا با عراق رابطه ندارید.


کسانی که کار سیاست خارجی نکرده‌اند خیال می‌کنند که رابطه با آمریکا همه مشکلات را برطرف می‌کند

اصل کلی این است که به غیر از اسرائیل که به رسمیت نمی شناسیم طبیعی است که با تمام کشورها رابطه داشته باشیم. اما آمریکا سابقه خاصی دارد. نکته ای که اینجا مهم است کسانی که کار سیاست خارجی نکرده اند خیال می کنند اگر رابطه با آمریکا برقرار شود تمام مشکلات برطرف می شود در صورتی که اینگونه نیست و اکثر کشورهای دنیا با آمریکا رابطه دارند و مشکلات فراوانی پیش روی خود می بینند.

امام خمینی(ره) فرمودند که اگر آمریکا آدم شود با آن رابطه برقرار می کنیم و این یعنی این که از موضع ابر قدرتی با ایران برخورد نکند و دنبال رابطه ای مانند رابطه زمان شاه با ایران نباشد و باید به دنبال رابطه مساوی و احترام آمیز بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک باشد و هر دوطرف به هم احترام بگذارند و هر دو کشور از آن سود ببرند و این در سیاست خارجی رابطه سالم است.

بنابراین می شود از موضع عزت و قدرت با آمریکا رابطه برقرار کرد اما شرط آن احترام متقابل و منافع مشترک است و این موضوع نه تنها در گفته بلکه در عمل هم باید به آن توجه شود ،اگر عملی شود مسئله خاصی ایجاد نمی شود.

در سیاست خارجی نباید التماس کرد اما احمدی نژاد این کار را انجام داد

نامه هایی که آقای احمدی نژاد به رئیس جمهور آمریکا می داد آیا از موضع عزت بود

چون کشورهای خارجی آقای احمدی نژاد را غیر قابل پیش بینی می دانستند توجهی به این اقدامات نمی کردند و این اقدامات موجب ذلت ملت ایران شد.  در روابط بین الملل نباید برای فعالیت ها به کسی التماس کرد ولی آقای احمدی نژاد این کار را کرد.

یکی از اشتباهات احمدی نژاد این بود که در سازمان ملل پای سخنان بوش نشست

یکی از اشتباهات بزرگ آقای احمدی نژاد این بود که در سازمان ملل پای سخنان جورج بوش نشست در حالی که جورج بوش هیچگونه توجهی به وی نکرد و یکی از روزهای تلخ بنده رخ داد.  این رفتار اقدام مثبتی نبود، 

در دوران خاتمی نظام درباره مذاکراه با آمریکا تصمیم نگرفته بود

در زمان آقای خاتمی تا مرحله نزدیکی و رابطه با آمریکا پیش رفتیم اما فشارهای داخلی به دولت مانع برقراری این رابطه شد

در مجموع آن زمان هنوز نظام تصمیم نگرفته بود وارد این فاز بشود.

شما فکر می کنید تا پایان دولت آقای روحانی برقراری رابطه با آمریکا اتفاق می افتد؟

این به عملکرد طرف مقابل دارد. هنوز آمریکا بزرگترین تحریم کننده ایران است. آمریکا هم عامل تحریم های بین المللی و هم عامل تحریم های اتحادیه اروپا وهم  تحریم های خود آمریکا علیه ایران است. آمریکا تنها باراک اوباما نیست، در کنگره صهیونیست ها نفوذ بالایی دارند و تندروهایی مانند جورج بوش وجود دارند که نفوذشان زیاد است.

بنابراین عملکرد طرف مقابل در آینده روابط میان ایران و آمریکا بسیار موثر است، اگر دست از دشمنی ها و اقدامات تند و افراطی که انجام می دهند بردارند زمینه مثبتی ایجاد می شود.

آقای صدر! یکی از کشورهایی که مردم نگاه مثبت و منفی به آن ندارند روسیه است. ارزیابی شما از رابطه ایران و روسیه چگونه است؟ آیا ایران به دلیل قدرت جهانی بودن روسیه به سمت این کشور رفته است؟

در سیاست خارجی باید با تمام کشورها رابطه داشت ،رابطه کشور بزرگ و کوچک ندارد. البته اندازه و میزان رابطه به اهمیت آن کشور بستگی دارد، ممکن است با کشوری به دلیل امکانات اقتصادی بالا رابطه اقتصادی بیشتری داشته باشید اما اصل رابطه باید باشد.

نکته دوم اینکه، همسایگان هم معمولا اولویت سیاست خارجی هر دولتی هستند، باید با این کشورها رابطه بیشتری داشت. ما بزرگترین ضربه را در سال های اخیر از همسایگان خود خورده ایم و 8 سال تمام انرژی انقلاب و ایران صرف جنگ با عراق شد،در افغانستان اگر با گروه طالبان عاقلانه برخورد نشده بود طالبان هم می توانست برای ما سالها مشکل ایجاد کند.

روسیه کشور بزرگ و قدرتمندی است، حتما باید با آن رابطه داشت و از امکانات آن استفاده کرد و این اقدام بسیار مثبت است.

احمدی نژاد سیاست خارجی را به شکلی اداره کرد که ایران در دنیا منزوی شد

این موضوع را به این دلیل مطرح کردم که عده ای می گویند روسیه از ایران سو استفاده می کند.

این اشکال دولت آقای احمدی نژاد بود که سیاست خارجی را به نحوی اداره کرد که در دنیا منزوی شدیم و مجبور شدیم به سمت چین و روسیه برویم ،این اشکال کشورهای مقابل ایران نیست.

رابطه با هیچ کشوری حتی ونزوئلا نیز ایراد ندارد، باید به نحوی عمل کنیم که با تمام کشورها رابطه داشته باشیم و این موضوع مهم است. سیاست خارجی یک دید باز دارد و هرچقدر که محدود شود یعنی به سیاست خارجی خود کشور ضربه وارد شده است.

ملک عبداله می گفت به عنوان زائر در کنار خاتمی اعمال حج را به جا می آورم


به بحث همسایگان اشاره کردید، آنچه امروز و سال های زیادیست که شاهدیم آن است که در منطقه دو قطبی ایران - عربستان ایجاد شده، این در شرایطی است که در زمان آقای هاشمی رابطه خوبی میان دو کشور وجود داشت. چرا روابط این دو کشور به این سمت سوق یافته است؟

آقای احمدی نژاد به گونه ای عمل کرد که به مرور زمان کشورهای خلیج فارس درهای سیاست خارجی را به روی دولت وی بستند و 4 سال به آقای احمدی نژاد اجازه سفر به عربستان را ندادند.

ما بهترین روابط را در زمان دولت اصلاحات داشتیم، بنده چندین بار به عربستان سفر کردم، زمانی که ملک فهد پادشاه بود پیام آقای خاتمی را به وی دادم و رابطه خوبی هم با ملک عبدالله داشتیم. ملک عبدالله به بنده اصرار می کرد آقای خاتمی را برای حج تمتع به عربستان بیاورید و اگر این اتفاق رخ دهد بنده قول می دهم تمام کارهای خود را رها می کنم و در کنار آقای خاتمی زائر می شوم و تمام اعمال را با هم انجام می دهیم و این موضوع را به بنده تاکید می کرد.

آقای خاتمی قبول نکرد؟

این موضوع عملی نشد.


در دولت اصلاحات رقابت خصمانه بین ایران و کشورهای عربی به رقابت دوستانه تبدیل شد

الان باید چه کار کنیم که به روزهای گذشته بازگردیم؟

هم اکنون شرایط فرق کرده است و معادلات جدیدی در روابط ایران و عربستان مطرح شده است که باید به آن معادلات توجه کرد. حتی دوست ترین کشورها با یکدیگر رقابت دارند و هیچ دو کشوری وجود ندارد که با هم رقابت نداشته باشد. به طور مثال اخیرا مشخص شد که آمریکا حتی علیه خانم مرکل نخست وزیر آلمان که از صمیمی ترین دوستان آمریکا است جاسوسی می کند. معنای این اقدام این است که حتی دو دولت آلمان و آمریکابا هم رقابت دارند.

ما وابسته تر از اسرائیل به آمریکا نداریم اما هم اکنون جاسوس اسرائیلی در آمریکا چند سال زندانی است و لابی صهیونیستی نمی تواند این فرد را آزاد کند. اتفاقی که در زمان اصلاحات با کشورهای عربی و عربستان به وقوع پیوست این بود که رقابت خصمانه به رقابت دوستانه تبدیل شد و بهترین روابط بین ایران و عربستان می تواند همین رقابت دوستانه باشد.

ایران و عربستان در منطقه خلیج فارس به لحاظ ظرفیت های مختلفی که دارند می توانند خلیج فارس را کنترل کنند، در زمان شاه هم این رقابت میان دو کشور وجود داشته است، ضمن این که هر دو از متحدین آمریکا بودند اما در نهایت به لحاظ نظامی آمریکا امنیت منطقه را به شاه داده بود.

نکته بسیار مهم این است که باید سعی کرد با کشورها دوست بود ضمن این که دو طرف رقابت را فراموش نمی کند و این فراموش نکردن ایرادی ندارد.

اینکه در سیاست خارجی تک صدا باشیم مقدمه دیکتاتوری است


یکی از مسائلی که شما نیز در سخنانتان به آن اشاره کردید مساله تک صدایی است، به نظر می رسد در فضای فعلی کشور، چندصدایی زیادی وجود دارد. شما به این چند صدایی اعتقادی دارید؟ یا اینکه باید در مواردی با این چند صدایی مقابله کرد؟

من با تک صدایی موافق نیستم. تک صدایی برای کشورهای کمونیستی است که هیچ فردی جرات حرف زدند ندارد. در ایران در سیاست خارجی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر خارجه مواضع را اعلام کرده و دیگران نظرات خود را بیان می کنند. این که بگوییم در سیاست خارجی تک صدا باشیم و کسی حرف نزند مقدمه دیکتاتوری است و بنده با این موضوع مخالف هستم.

اصلا با این تز تک صدایی موافق نیستم، به سود کشور نیست چنین اتفاقی رخ دهد. روزنامه ها و احزاب آزاد هستند که اظهارنظر کنند و وزارت خارجه نیز بر مبنای منافع خود اقدامات را انجام می دهد، آنها که تصور می کنند این سیاست ها اشتباه است، نقد می کنند و این نقد مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس جمهور و وزیر خارجه بدون نظر رهبری کاری انجام نمی دهند

اما این چندصدایی می تواند موجب این شود کشورهای دیگر بگویند اختلاف نظرهای اساسی در داخل ایران در موضوع هسته ای وجود دارد؟

چنین موضوعی مطرح نیست، اصلا چنین نگرانی در مذاکرات به ایران منتقل نشده است. آنها می دانند رئیس جمهور و وزیر خارجه بدون نظر رهبری کاری انجام نمی دهند.

به همین دلیل پرقدرت پای میز مذاکره آمده اند؟

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
7
21
ایران محور شرارت معرفی شد,این کجاش موقعیت بین المللی بسیار مناسبه؟؟
پاسخ ها
میلاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
درست میگه دیگه
ضمنا همه میدونن احمدی نژاد هر ایرادی داشت، با آمریکا و سایر کشورهای غربی مزاحم تعارف نداشت
فکر میکنم اینا دست پیش میزنن که پس نیفتن
من نمیدونم چجوری یه سری آدمها اینقدر راحت تاریخ رو تحریف میکنن
و مهمتر از اون نمیدونم بولتن چرا اینجور مصاحبه ها و خبرها رو دوست داره
آقا تو همه چی تبانی توی سیاست و تاریخ هم تبانی!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
توسط کی؟!بوش تندرو که چیزی شبیه همین تند روهای خودمون بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
20
12
یه مثبت بزرگ برای بولتن نیوز بخاطر انتشار این مصاحبه
پاسخ ها
نوبخت ازقائمشهر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
این مثبت را تائید میکنیم رسالت خبرنگاری یعنی این،بیان واقعیت بدون نگاه جناحی نه مثل صدا وسیما با ان اخبارهای اعصاب خورد کنش
علیرضا
|
UNITED KINGDOM
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
10
19
خوب شد فقط مطرح بود و وزیر نشد.این بابا اصلا سیاست نمیفهمه
پاسخ ها
فرهاد
| GERMANY |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
اره فقط احمدی نژاد سیاست میفهمه با شما
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
3
14
ایشون با سیدمحمد خاتمی فامیلی نزدیکی داره(سیدمحمد داماد خواهر موسی صدره).بنابراین طبیعیه که از هر جملش یکی حرف خاتمی باشه.......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
15
دكتر صدر عزيز ما كه فراموش نكرديم كه تمام تأسيسات هسته اي ما پلمپ شده بود. ما فراموش نكرديم كه شديم محور شرارت ما فراموش نمي كنيم كه افغانستان را تقديم آمريكا كرديم
پاسخ ها
میلاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
درسته ولی افغانستان دیگه واسه ما نیست که تقدیمش کنیم یا نکنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
12
تو که راست میگی!
همه چیز را وارونه جلوه میدن.فکرکردن ملت هم ساده هستن و باور میکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
11
در سیاست خارجی نباید التماس کرد اما احمدی نژاد این کار را انجام داد!!!!!
برای همین کلینتون احمدی نژاد را طاووس جنگی خوانده و بسیاری عکس اورا کنار چگورا و .....نگه میدارن.
لابد میخوای بگی زمان اصلاحات اصلاحات چون التماس نمیکردیم محور شرارت شناخته شدیم! بر آدم دروغگو لعنت. کیه که یادش نیاد کدوم دوره به خارجی ها التماس میکریدم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
خوبه همین چند سال پیش بود ما که التماسی ندیدیم از احمدی نژاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
3
11
اقاي صدر تا بحال يك جمع بندي إز سخنان رهبري در مورد سياست خارجي و خصوصا شرائط أمروز كرده است ؟!؟! و أيا شرائط رفتاري أمروز و واكنشهاي رفتاري مردم ، مجلس و رهبري رأ تا حد طرفداران احمدي نزال و فلان جبهه كاهش ميدهد ؟! أيا أيشان ناله هاي ظريف رأ در زياده خواهي طرف مقابل مشاهده نميكنند ؟!؟! أيا اقاي خاتمي كه رد دورانش بهترين شرائط خارجي بود كسي نبود كه برأي او بيشترين هزينه استكبار شد و نتيجة ان فتنه ٨٨ شد !؟!؟!؟ او كسي نيست كه شما إز او تعريف كرديد و نوه فلان كس و پدر زن فلان كس بودن به تجربه برأي ملت به ذات نكته مثبت نيست و أين درس فتنه ٨٨ بود !!!!!!!!!!!!!
farshid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
11
7
احمدی نژاد همه تلاشها و محصولات خاتمی را به باد داد
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
احمدی نژاد همه تلاشها و محصولات خاتمی را به باد داد.....
چه میکنه این باد چه میکنه این باد.باداباد.بادابادا مبارک باداایشالله مبارک بادا
ناشناس
|
GERMANY
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
1
11
البته ایشان اشاره ای به رای بالای شیخ اصلاحات آقای کروبی که حدودا سیصدهزار رای وکمی تاقسمتی بیشتر از آرای باطله بود نکردند.وتعجب اینجاست که بعد از هشت سال فرصت وفعالیت شبانه روزی اصلاح طالبان آقای عارف را که کمتر از ۷درصد آرا را شاید تصاحب میکرد بیرون کشیدندو....آقای دکتر سیدمحمد صدر شماهم؟؟ ای داد بی دود
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
0
1
فعلا" اقای ظریف همه چراغها را خاموش کرده جناب صدر از کنا ر گود می گی لنگش کن معلومه هر کس دیگر هم بتواند از حقوق ملت دفاع کند کار بزرگی انجام داده هنوز که ملت فقط خواری در مذاکرات را می ببینند هر روز خبر جدید می دهند قبول پروتکل الحاقی!!!
مدیر پایگاه کدام خواری !؟ داریم مثل دو طرف برابر محترمانه با شش قدرت جهان مذاکره می کنیم .خواری یعنی چه !؟
سعید
|
UNITED STATES
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
1
2
احمدی نژاد را کسی نشناخت...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
2
0
اگه با آمریکا وارد معامله بشیم همه چی ارزون میشه گرونی ها تموم میشه
hosin
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
0
ضمن احترام به همه مسولین گذشته وحال جمهوری اسلامی ایشان برگرده مجلس ششم و دولت خاتمی وروزنامه های زنجیرهای خودشان درتحت فشار قراردادن رهبری بررسی کنند که می خواستن برای جمهوری اسلامی رفراندم راه بیاندازند.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین