کد خبر: ۱۷۲۰۶۹
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار:

عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه+عکس


بولتن نیوز، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در جریان سفر هیئت دولت در اردیبهشت ماه 92 به آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه برای منطقه و مردم، ضرورت تسریع اقدامات در دست انجام دولت برای احیای این دریاچه مهم را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به احیاء و بهبود وضعیت این دریاچه دارد و در این زمینه اجرای پروژه‌ هایی را آغاز کرده و لازم است در تکمیل این پروژه‌ ها شتاب مضاعفی ایجاد شود.

رئیس جمهور وزارت نیرو را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: باید با بسیج همه امکانات و منابع در زمینه احیای دریاچه ارومیه ورود پیدا کرد تا شاهد تغییر و بهبود شرایط موجود این منطقه مهم اقلیمی در آذربایجان غربی باشیم.

موضوع خشک شدن بخش های وسیعی از دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفت و در مواردی نیز بروز مسائل خشکی در این دریاچه رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفت و از وقوع طوفان های نمکی و از بین رفتن زیستگاه های حیات وحش در منطقه دریاچه ارومیه سخن به میان آمد.

 





دلایل وقوع خشکی دریاچه ارومیه

وزارت نیرو به عنوان مسئول اجرای پروژه های آبی در کشور در یکی دو سال اخیر درباره دریاچه ارومیه مسائل گوناگونی را مطرح کرده است، هرچند علاوه بر این وزارتخانه، دستگاه هایی مانند سازمان محیط زیست نیز در حفاظت و نگهداری از دریاچه ها و تالاب های کشور مسئولیت دارند.

ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و از بین رفتن تعادل منابع آبی در این حوزه؛ همچنین استفاده بیش از حد استاندارد از منابع آبی مانند رودخانه های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه و احداث هزاران چاه غیرمجاز برداشت آب در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان دلایل وقوع خشکی در دریاچه ارومیه مطرح شد.

البته مجید نامجو، وزیر نیرو اعلام کرد احداث سدها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تنها 15 درصد بر وقوع خشکی در دریاچه ارومیه تاثیرگذار است و آنچه باعث این پدیده شده است وقوع خشکسالی های متعدد است که علاوه بر ایران در مناطق بسیاری از جهان نیز به وجود آمده است. از سویی اعلام شد که نه تنها دریاچه ارومیه بلکه صدها درایچه دیگر نیز در نقاط مختلف جهان دچار خشکی شده است.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
3
30
خب این یعنی چی الان؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با سلام،
مسعود عزیز!
این پاراگراف یکی مانده به آخر گزارش حاضر را بار دیگر خوب مطالعه کن جواب خود را پیدا می کنی :
"ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و از بین رفتن تعادل منابع آبی در این حوزه؛ همچنین استفاده بیش از حد استاندارد از منابع آبی مانند رودخانه های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه و احداث هزاران چاه غیرمجاز برداشت آب در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان دلایل وقوع خشکی در دریاچه ارومیه مطرح شد."
در یکی از رپرتاژ های بولتن که در همین یک هفته قبل منتشر شده بود تعداد این چاه های غیر مجار در یکی از استان های همجوار کرانه دریاچه ارومیه بیش از بیست هزار حلقه ذکر گردیده بود. هر کدام از این چاه ها به پمپ هایی مجهز هستند که روزانه هزاران لیتر آب را از دل سفره های زیر زمینی بیرون می کشند و بدلیل رواج کشاورزی غرق آبی در منطقه به اتلاف می برند.
بعنوان نمونه و جهت آگاه شما عرض می کنم که در محل زندگی ما بدلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی عمده مشکل اهالی در فصول بارندگی بالا آمدن آب چاه ها و گرفتگی مجاری فاضلاب ها بود که صرفا با کندن یک چاه نیمه عمیق و برنامه ریزی برداشت آب برای آبیاری فضای سبز مناطق اطراف و سایر محلات کل معضل حل گردید و اگر همین برداشت یک ماه متوقف گردد دوباره مشکل از نو تجدید میگردد...
سيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
يعني اينكه به درياچه نگاه نكن ،‌به قايق نگاه كن علت و پيدا ميكني!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ای جانم احمدی نژاد دلم براش تنگ شده خدا پشت وپناهت .
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
35
26
خدايي يك كار درست انجام داد اين ؟
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خدا برابرانصافت با رفتار کند
امير علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
18
29
خيلي بي انصافيد...و شايد بي معرفت...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با سلام،
این معضل واقعا حیاتی است و باید بصورت های وسیع و به انحای مختلف به مورد بحث گذاشته شود تا حساسیت ها برانگیخته شود.
این مشکل را همین نسل ما پدید آورده است و باید با اهتمام به حل آن خود را رو سفید کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
2
26
منظورتون پل هست یا محمود؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با سلام،
حالا شما هم سخت نگیرید آستین ها را بالا بزنید و راهکاری را که به ذهن تان می رسد ارائه دهید شاید در حل این مشکل سهمی داشته باشید. اجرکم عند الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
11
17
صد در صد احداث این پل هم بسیار موثر بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
آی کیو ها احداث پل مانع بارندگی وعامل خشک سالی ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با سلام،
در بین دهها دلیل شمرده شده در تحقق این معضل، به احداث این پل هم اشاره می شود. ولی بهر ترتیب هر کدام از این موارد بنا به طبیعت و ماهیت وجودی خود ضریبی را بخود اختصاص می دهند. شدت و ضعف این ضرایب باید تعریف و طرح عملیاتی (Action Plan) ترسیم و معین گردد...
حمیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
4
4
احتمالا اون آقایی که اون بالا ایستاده عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه س. برادر من برای بار هزارم ازتون خواهش می کنم تیترتون رو درست انتخاب کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
3
یادش بخیر روزهای که قایق سواری هم میشد کرد شنا هم انجام میگرفت و خلاصه کلی توریست می آمد شهرهای اطراف دریاچه و انجا رونق خاصی داشت یادش بخیر وقتی باید هتل چندین ستاره شرفخانه را چند ماه زودتر رزرو میکردی تا میتوانستی چند شب از اتاقهای رو به دریاچه بهره مند میشدی خلاصه یا شانس بد دکتر بود یا گزارش نادرست یکی از دو استاندار که باعث صدور دستور قطع کردن آب ریز دریاچه به آن و جمع شدن آبها در سد .واز طرف دیگر شروع فاز 2 احداث پل روگذری که قرار بود برای رفت و امد خودروهای شهرهای اطراف از روی ان پولی در یافت نشود که دقیقا یک هفته بعد از شروع این طرح مفلوج پیمانکار شروع به اخذ وجه کرد و اعتراضها نتیجه نداد .از طرف دیگر افزایش گرمای آفتاب سوزانی که در تصویر مشخص است منظور اصلی حقیر نگارنده بوده که بعضیها آن را به رئیس جمهور عدالت گستر در دستور نسبت دادند که ابدا اینطور نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
8
9
كاره محموده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
2
1
بدیهی است که مشکلات اقلیمی واکولوژیکی منطقه ای هیچ ربطی به سد سازی ندارد بلکه سد سازی وایجاد کانال می تواند باعث استفاده بهینه وبهتر از منابع آب محل نیز باشد.به نظر میرسد انتقال بیشتر آب از رودخانه های مرزی به منطقه وصرفه جویی در مصرف آب شیرین با ترویج سیستم های نوین آبیاری در مزارع ومحدود سازی عرصه دریاچه ارومیه بمنظور کاهش تبخیر بهترین راهکارهای مقابله با این بحران در منطقه است. مثلا دولت می تواند از تمام زمینها وباغات منطقه که سیستم آبیاری صحیحی ندارند حق آبه بیشتری دریافت وزمینهایی را که از سیستم نوین استفاده می کنند از دادن حق آبه معاف نماید همچنین طرحهایی برای انتقال بیشتر آب به منطقه اجرا نموده وسطح آبگیری دریاچه را بمنظور کاهش تبخیر محدود نموده و با ایجاد سبزینگی در آب قسمت محدود شده از تبخیر بیشتر آب جلو گیری نماید
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سلام،
بجز بخش های مربوط به انتقال آب از سایر منابع آبی و نیز دفاع از برنامه های سد سازی ، با سایر نکته نظرات شما موافق هستم.
نگرانی اصلی از مثال "مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد" می باشد که نکند در پشت پرده برنامه انتقال آب موضوع تغییر کاربری زمین های واقع شده در مسیر انتقال آب مطرح باشد و در نهایت آنچه که باقی می ماند مصداق همان داستان معروف نقل شده در مثنوی باشد که "... خر برفت و خر برفت و خر برفت!".
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دوست عزیز مخالف جناب آقای شمس
تغییر کاربری اراضی مسیر انتقال اگر تغییر مراتع سبز باشد که منع قانونی دارد ولی اگر تغییر اراضی کاملا خشک به اراضی زراعی بویژه با سیستم آبیاری مناسب صورت پذیرد از نظر زیست محیطی باعث افزایش رطوبت منطقه و اعتدال بیشتر خواهد بود پس خر برفت وخر برفت وخر برفت تا به منزل برسیم. علاوه بر این شاید اثرات سدسازیها علاوه بر اثر تخریبی کم در دریاچه اثرات دیگر مفیدی در سبزینگی منطقه واعتال آن برای افزایش بارندگی ومعیشت مردم داشته باشد !!!!
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سلام
جناب آقای رضا عزیز،
مشکل اصلی در این منطقه همانا عدم استفاده از "سیستم آبیاری مناسب" است که در کامنت شما هم بنحو مناسب به آن اشاره شده است. بنده هم با شما موافق هستم که اراضی کاملا خشک و لم یزرع را می توان با کاربست روش های مناسب به اراضی سرسبز و مزارع پر ثمر مبدل کرد این روش ها در خیلی از جاها جواب داده است. اتخاذ چنین تدابیری می تواند بنحو مطلوب منطقه اکولوژی را متحول سازد.
نگرانی ابراز شده از این بابت است که نباید اجازه داد تا با صرف سرمایه گذاری های کلان و انرژی های فراوان، اصل مسئله به بوته فراموشی سپرده شود و آب های هدایت شده از سایر منابع در بین راه صرف استفاده در کشت های غیر اصولی گردد و بدلیل اتلاف زمان آنچه که به سونامی دریاچه در حال موت خوانده شده است کل منطقه را به اعماق یک فاجعه زیست محیطی ببرد...
آزاده
|
Poland
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
4
عامل خشکی دریا بیفکری است چرا که 100 کیلو متر آن ور دریاچه وان دارد سر ریز می شود ولی این ور 41 سد و 45000 حلقه چاه اطراف دریاچه مظلوم زده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
1
1
در بخشی از یک خبر در اینترنت خواندم:
این جاده که در ابتدا با بدوی ترین شیوه ممکن بدون هیچ مطالعه ای ساخت خود را آغاز کرده بود برای ادامه هم با مخالفت کارشناسان عمرانی و زیست محیطی رو به رو شد.

به نظر مهندسان منتقد به مرور زمان آب دریاچه قسمت های زیرین خاک را می شوید و باعث فرو نشست خاده می شود. همین امر باعث خواهد شد که هزینه نگهداری آن از هزینه ساخت بیشتر شود. اما بازهم کسی این سخنان را نشنید و همچنان دولت ها به ادامه احداث جاده اصرار داشتند.
دریاچه اورمیه دیگر دو نیم شده بود. جریان آب مختل شده بود. وضعیت در نیمه شمالی بدتر از جنوبی بود. از انجا که 86 درصد از ابهای ورودی به دریاچه از ناحیه جنوبی بزرگراه وارد آن می شود این عامل باعث تفاوت در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی به ویژه رژیم رسوب گذاری نواحی شمالی و جنوبی دریاچه شد و غلظت نمک در نیمه شمالی بالا رفت.

رفت و آمدهای ماشین ها سکوت بکر دریاچه را برای همیشه نابود کرد و پرندگانی که قرن ها در آنجا زندگی کرده بودند مجبور به کوچ اجباری شدند.

در حالی که اورمیه به حالت احتضار در آمده بود ادامه احداث بزرگراه به صورت یک و نیم کیلومتر بین دو جاده از طریق احداث پل رو گذر صورت گرفت. اقدامی که دیگر فایده ای برای حیات اورمیه نداشت و ندارد.
ایلقار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
1
5
1.این دریاچه هزاران ساله که هست و تا اونجایی که من میدونم از عصر یخبندان.چرا تا الان خشکسالی نداشته؟وطی این چندین سال خشکسالی شد؟
2.چرا برای اسم خلیج فارس این همه حساسیت هست حتی کشورهای دیگر نمیتوانند اسم دیگه ای روش بذارن ولی برای خود دریاچه ارومیه (نه اسمش)کسی ککش هم نمیگزه؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سلام،
ایلقار عزیز!
با بخش نخست دیدگاه شما کاملا موافق هستم ولی پیشنهاد می شود برای بخش دوم آن باز نگری فرمائید.
هر گوشه ای از این سرزمین، جزئی تفکیک نا پذیر از وجود عظمت مردم شرافتمند کشور مان عزیزمان ایران است.
حشک شدن دریاچه ارومیه در کمتر از سه دهه اخیر که از نظر زمین شناسی حتی لحظه ای هم محسوب نمی گردد ریشه در دخالت های نابجای عوامل انسانی مستقر در منطقه و برداشت های بی رویه از آب سفره های زیرزمینی است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
4
3
تو درج مطلب و عکسهاتون جانب انصاف رو رعایت کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سلام،
از قضا عکس بسیار قشنگ و گویا و پر محتوایی است و نشان دهنده حساسیت مسئولان ارشد کشوری به یک معضل ملی و منطقه ای است بصورتیکه رئیس جمهور کشور همراه با اعضای هیئت دولت بدلیل حساسیت امر برای بازدید عینی و نزدیک حضور بهمرسانیده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
3
انصاف نیست این مساله را فقط به دولت آقای احمدی نژاد نسبت داد. هر سه دولت هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد به یک اندازه موثر بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نه بابا همه اش تقصیر احمدی نژاد مد شده دیواری کوتاه تر از احمدی نژاد پیدا نکردن جواب اینهمه تهمت رو فقط خدا میدونه تو این دنیا و اون دنیا چه جوری باید بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
4
0
حالا چی میشه این دریاچچچچچچچچچچچچه خشک شه؟
مدیر پایگاه حتی اگر هیچ اتفاق خاصی نیفتد همین که یک دریاچه زیبا  از بین برود خود بدترین حادثه ممکن است چه رسد به اینکه کارشناسان معتقند با خشک شدن این دریاچه کل اکوسیستم منطقه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت وطوفان های نمک خسارات بسیار زیادی به بار خواهد آورد .
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
با سلام،
اگر دریاچه خشک شود:
گل های رنگارنگ باغات و مزارع منطقه از بین می روند؛
آواز پرندگان در منطقه و چه چه بلبلان قشنگ خاموش می شود؛
سونامی طوفان های نمک و مواد سمی کل استان های همجوار را می پوشاند؛
کشاورزی منطقه از بین می رود ؛
منطقه ای که روزی به انبار غله کشور شناخته می شد به منطقه کویری مبدل می شود؛
مهاجرت های ناخواسته بصورت فوج شروع می شود ؛
کرکسها و لاشخورها در آسمان منطقه به پرواز در می آیند....
البرز سر بلند، دماوند سرفراز در سوگ "سهند" و در عزای عروس کوه های ایران "سبلان" کمر شکسته به تعزیت می نشینند؛
حلا متوجه شدید که چی میشه ...
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
1
2
متاسفانه بجای فکر برای آینده دائم دنبال مقصر در گذشته میگردیم من پیشنهاد میکنم که زوجهای درشرف ازدواج قسمتی از مهریه خود را مثلا ریختن چند هزار لیتر آب در دریاچه ارومیه ( توسط تانکر) قرار دهند واز این طریق یا راههای دیگر فراخوانی ملی جهت احیا دریاچه در پیش گیرند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
با سلام،
جناب آقای حسینی!
اجازه دهید پیشنهاد شما را به این صورت تکمیل کنم که زوج های جوان از هدایایی که برای ازدواج خود دریافت می دارند یک (ربع، نیم و یا تمام) سکه به بنیاد مردم نهادی که برای برای احیای دریاچه های در حال خشک شدن کشور فعالیت می کند هدیه بدهند.
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
1
1
بهترين راه چاره اينكه:
به تعداد چاههاي غيرمجاز بايد در اطراف درياچه، چاه عميق بزنيم و آب حاصله را بداخل درياچه بريزم!!!!!!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
با سلام،
از قضا این پیشنهاد قابل بررسی است و تعجب بنده از هشت تا علامت تعجبی است که در آخر پیشنهاد خود آورده اید چرا که با این راهکار چاههای کم عنق و نیمه عمیق که بصورت های غیر قانونی حفاری شده اند خشک و یا راندمان خروجی آنها بحداقل افت می کند.
بهر حال یک پیشنهاد قابل بررسی از سوی کارشناسان و متولیان رسیدگی می باشد ...
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
0
0
هر چی از دستشون برمیاد بکنن تا حداقل کم کم خشک بشه و دنبال چاره برای برداشتن نمکش کنن یا کلا تا اون وقت چاره برای پرکردنش بکنن.
سسس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
0
0
با سلام خدمت دوستان و هم وطنان عزیز ....

یک جمله ای از یک عزیز به خاطر دارم ان هم این است که چه کرده ایم ؟
یا چه بوده ایم ؟
مهم لفظ و معنای این جملات نیست زمان گذشته است دقت کنیم هم اکنون زمان این جمله است:

چه باید کرد...؟
ماایرانی ها خصلت های جذابی داریم خیلی میگوئیم علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد ولی دقیقا به فکر علاجش به فکر درمان و ریشه کردن معضلات درست بعد وقوع واقعه اقدام میکنیم ....یعنی همیشه به این نکته میرسیم که هونز فرصت هست ...................
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
0
باعرض سلاموادب
دوستان دولت باید زمینهای کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه را از غرقابی به آبیاری تحت فشار وقطره ای تبدیل کند متاسفانه بعلت هزینه های زیادوگره کورهای ادارات کشاورزان قادر به این کار نیستن
اگر دولت بصورت وام تسهیلات دراختیار کشاورز بگذارد تا زمینهای زیرکشت را لوله گذاری کنن مازاد آب را میتوان به دریاچه تزریق کرد واز خشک شدنش جلوگیری بشه
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین