کد خبر: ۱۵۱۴۳۰
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار:

یک تحلیل ساده جامعه شناختی از اینکه «چرا روحانی رأی آورد؟»

محمد پورغلامی

ما با نسلی روبرو هستیم که نه تنها دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ندیده اند، بلکه تازه در دوران دولت دوم هاشمی به دنیا آمده اند. در دولت اصلاحات دور و بر ده سال سن داشتند. نه از سیاست های تعدیل اقتصادی و تورم 49درصدی دولت هاشمی چیزی دیده اند و نه از فجایع فرهنگی- سیاسی دولت اصلاحات چیزی به خاطر دارند.

به گزارش بولتن نیوز، اولین تجربه انتخاباتی این نسل به طور جدی، انتخابات 88 بود. اصلاح طلبان و سران فتنه به جوانانی که تازه سنی بین 18 تا 22 سال داشتند چنین گفتند که جمهوری اسلامی در رأی آنان دست برده است. نظام را به "تقلب در انتخابات" متهم کردند. نوجوانان و جوانانی که آشفته مسائل مبتلابه دوران بلوغ و جوانی بودند، حالا با پدیده دیگری به نام "نظام متقلب" هم روبرو شدند. یقینا بخشی از آشوب های فتنه 88 محصول چنین نگاهی از سوی جوانان به نظام بود.

در طول این چهار سال این نسل بیشترین چیزی که به چشم خود دید، بی تدبیری های دولت در دولت مداری، بی اخلاقی های سیاسی، دعواهای مزخرف بین سیاسیون، اتهام های مختلف و بی پایه به نظام، تحریم ها و تهدیدهای بین المللی، و آشفتگی های اقتصادی بوده است.

حال در سال 92 با نامزدی روبرو شده اند که به آنها وعده و وعیدهایی امیدوارکننده برای پایان دادن به این دوران را می دهد. واضح است که اکثر این افراد برای رهایی از "وضع موجود" به سمت چنین نامزدی گرایش پیدا می کنند. برای همین هم هست که معتقدم ائتلاف اصولگرایان حول محور قالیباف یا جلیلی یا هر کس دیگری هم هیچگونه فایده ای نداشت.

"امید به تغییر" همواره یکی از مهم ترین عوامل، جهت رأی دادن به نامزدهای انتخاباتی برای ایرانیان محسوب می شود. روی همین اصل، در دوره ای مردم به خاتمی رأی دادند، در دوره ای به احمدی نژاد و حالا هم به روحانی. نه رأی به احمدی نژاد در مرتبه اول، رأی به اصولگرایی بود و نه رأی به روحانی، رأی به اصلاح طلبی. که مردم نه با اصولگرایی (به معنای سیاسی ش) کاری دارند نه با اصلاح طلبی.

معتقدم یکی از بزرگ ترین ثمرات انتخاب حسن روحانی، ایجاد "امید" در همین جوانانی بود که تا پیش از این تصور می کردند برای نظام محلی از اعراب ندارند و رأی آنان هیچ تأثیری ندارد و انتخابات، فرمایشی است و از پیش هم، "رئیس جمهور" بعدی مشخص شده است.

حال باید درود فرستاد بر "اَبَـر مردی" به نام "خامنه ای" که نه تنها این نسل را که حتی "مخالفین" نظام را هم به رسمیت شناخت و آنان را نیز به آینده ایران امیدوار کرد.

دوستان! ما گرفتار "حجاب معاصرت" هستیم و عظمت "خامنه ای" را آنگونه که باید درک نکرده ایم. تاریخ اما خواهد نوشت این "اَبَـر مرد" چگونه سطح عقلانیت سیاسی- فرهنگی جامعه ایران را تعالی داد آن هم در شرایطی که گروه ها و جریان های سیاسی و نخبگان فکری ما گرفتار دعواهای حیدری- نعمتی خود بوده اند.

پی نوشت:

در این متن سعی شده از منظر نسل جدید به انتخابات 92 نگاه شود نه لزوما همه زوایا و جوانب آن.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳۷
منصور
|
DENMARK
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
13
34
بسیار خوب، بگیریم که این تلاش خوبی است برای تحلیل چرایی انتخاب روحانی. حال سئوال این است که نویسنده چزا حالا به این موضوع اشراف پیدا کرده و نه قبل از انتخابات؟
پاسخ ها
raha
| QATAR |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
آخه قبل انتخابات وقتی هنوز چیزی معلوم نیس، معلوم نیس که کی رای میاره چجوری میخواید علت عدم انتخاب بقیَرو بررسی کنیم :؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اول باید یه چیزی موضوعیت پیدا کنه بعد اون رو تحلیل کنند چیزی که معلوم نیست تحلیلی نداره جانم!!
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
چه باحال هستند یه سری ها!! اگه قبل از انتخابات کسی چیزی بنویسه می گن داره خیال بافی می کنه و تبلیغه و می نویسه برای رأی جمع کردن و اینا.
اگه بعدش هم بنویسه می گن برا چی الآن فهمیدی و قبلا نگفتی؟
خوب من می گم اصلا نظر ندیم. نه کسی مقاله ای بنویسه، نه کس دیگه ای نظری منتشر کنه. چه کاریه؟؟!
چکش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
یعنی قبل از انتخابات حتی احتمال این موضوع رو هم نداده بودند؟
سما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
8
34
بعید میدونم این نظرم رو هم منتشر کنید، محمد پورغلامی نویسنده محترم،شما خودتون در زمان اصلاحات چند سالتون بوده؟؟اگه اینجوری بود که شما می فرمایید پس چرا پدر مادرهامون به روحانی رای دادن،چرا در قم به عنوان یکی از شهرهای مذهبی و حساس به حجاب و فرهنگ، اکثریت به روحانی رای دادند؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
مطلب گفته شده یکی از دلایل رای به روحانی است سناریوی مشکلات اقتصادی پیش آمده، لباس دکتر روحانی که باید گفت مردم زیادی اعتقاد به این امر دارند، تقابل با رویه دولت در دوسال اخیر ، ائتلاف عارف و...از دیگر عوامل است، شاید مشکل در عنوان است که عام تر از مطلب نوشته شده می باشد.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
با نظر ناشناس کاملا موافقم لباس روحانی دوسال اخیر ائتلاف عارف اصلی ترین دلایل رای آوردن روحانی بود
هلن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
31
18
چه عجب بولتن جان!
بعد از مدتها ما از شما یه حرف درست و برحق شنیدیم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
21
26
تحليل خوبي بود
فقط منتظر حرفهاي رهبر عزيزم هستم پس از انتخابات
سخنان ايشون به من آرامش عجيبي ميده احساس اميد ميده
خدا ايشون را در پناه خودش حفظ نمايد وجود ايشون براي كشور ما بركت نعمت و رحمته
بعضي از تحليل هايي كه مي كنند شايد من ساليان بعد بهشون ميرسم و اينجاست كه شاكر خدا ميشوم بابت داشتن چنين رهبر فرزانه اي
raha
|
QATAR
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
7
13
خوب درسته که رای به اصلاحات نبود اما ممکنه منجر به اصلاحات بشود

من معتقدم اگه با همین کسایی که به ظاهر فقط میخوان از وضع موجود رها شوند کمی عاقلانه حرف زد و البته با توجه به نظرات اونها واحترام به نظرشون میتونیم به جاهای خوبی برسیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
57
17
به نظر شما این نسل جوان که رای اولی یا دومی باشند چند در صد رای داشتند؟من خودم در انتخابات پای صندوق بودم در یک شعبه سیار در سه تا از محروم ترین روستاهای آذربایجان، رای صندوق ما و سایر صندوق های شهرستان ما که اکثرا افراد سالخورده هستند(به دلیل مهاجرت و یا کار کردن جوانان در شهرهای بزرگ)بالای 60 درصد اقای روحانی بود این در حالی است که رای این شهرستان در سال 88 بالای 70 در صد احمدی نژاد بود با این مثال نقض فکر کنم خیلی تحلیل ضعیف و دور از واقعیت جامعه با هرنیتی که دارید ارائه نموده اید.
پاسخ ها
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
در کل، من که خودم هنوز اصلا و ابدا نفهمیدم چرا رأی ها به این سمت رفته. خیییییییلی حرفه که رأی آقای روحانی به تنهایی از مجموع آرای پنج نامزد رقیبش بیشتر شده. من توی نجف آباد زندگی می کنم و می دونم که رأی مردم شهرم به آقای روحانی یه دلیل کاملا سیاسی داشته. اما خییییییلی دوست دارم از زبان شماها بفهمم برای چی بقیه ی مردم به ایشون رأی داده اند.
راستی یه چیز دیگه، صدا و سیما خیلی از مردم جلوتره! واقعا فکر نمی کنم درصد زیادی بوده باشند که مثلا به مناظره ی اقتصادی و بررسی علمی نظرات و نظریات در مقایسه با هم دیگر رأی داده باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
19
31
درود برسیدعلی
نایب برحق امام زمان(عج)
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
22
28
جانم فدای امام خامنه ای
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
15
11
کاش میگفتین که برخی رفتارهای خود همین ابرمرد باعث ایجاد چنین حسی در بین جئنان شده بود
پاسخ ها
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
مثلا چه رفتارهایی؟؟! این که نظرشون به نظر فلانی نزدیک تره؟ آقای خامنه ای به جایش از خیلی ها دفاع کرده اند. از دولت اصلاحات هم دفاع کرده اند، هم زمان خودشان، هم بعدش، حتی. آقای رفسنجانی را هم که روی چشمشان گذاشتند. شک دارم در این ده سه دهه ی اخیر ایشان در مقام رهبری از کسی با اسم- و نه سمت- این طور دفاع کرده باشند که در سخنرانی بعد از انتخابات88 از آقای رفسنجانی دفاع کردند.
متأسفانه به گوش هایمان هم فیلتر وصل است، هم تبدیل کننده. اعجوبه هایی هستیم که دومی نداریم. غیر از آن چیزی که می خواهیم نمی شنویم.
چکش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
دو سطر آخر کامنت جناب نجف آبادی را باید با طلا نوشت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
8
22
چرا نمیخواهید قبول کنید که هم جوانان و هم بقیه جامعه، رفاه، امنیت و آسایش میخواهند. جامعه نمی خواهد در حصار قوانین دست و پاگیر و سنتی بماند. جوامع از یکدیگر نفوذ پذیرند و جامعه ما هم مستثنی نیست. باید خواسته های نسل جدید را پذیرفت. هویت ایرانی را باید جامع دید و نه تک بعدی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
من به نقد شما مثبت دادم چون منطقی بود بخشی از آرای آقای دکتر روحانی هم به همین دلایل شما برمیگردد.ما برای دکتر آرزوی موفقیت هم داریم به عنوان رئیس جمهور قانونی ایران اسلامی.اما :
شما مطمئنید آنچه را که درج کردید با رای به ایشان محقق می شود.به نظرم تمام نگرانی های محبین امام خامنه ای از این جهت است که مبادا از آرمانهای مقدس اسلامی دور شویم و به سازش با استکبار جهانی تن دهیم .شما که فکر نمی کنید امثال احمدی روشن ها وشهدای جنگ و ... فقط برای تامین رفاه و آسایش از جان خود گذشتند. ولی تامین امنیت حکومت اسلامی آن هم از نوع شیعه بحثی دیگر است به قیام عاشورا فکر کنید شما به من بگویید فلسفه شهادت حضرت و طفل شش ماهه چه بود؟ باور کنید ما هم امیدواریم اقتصاد بهبود پیدا کرده و مردم در صلح و امنیت مالی و .. باشند اما نه به هر قیمتی. تفاوت بولتنی ها با برخی دیگر همین است و بس.
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
5
19
مردم یک عده فلیل را که قدرت و ثروت کشور را به صورت رانت مادام العمر در اختیاز خود قرار داده اند نمی خواهند.
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
8
11
جالب بود
مهلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
9
11
احسنت
تحلیل جالبی بود
امیر حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
63
33
طوری صحبت می کنی انگار با یک عده بی سواد طرفی!
آخه درسته من 22 سالمه و زمان رفسنجانی رو به درستی به یاد ندارم ولی زمان خاتمی خوب یادمه!
اینم بهتون بگم که زمان بنی صدر هم خوب یادمه!!!!!!!
چرا؟؟؟؟
چون بولتن جان بنده لیسانسه ام خیر سرم!
نکنه فکر کردی ماها همه بی سوادیم!
زمان بنی صدر رو یادمه چون خیلی دربارش خوندم!
دانستن درباره چیزی لزوم بودن در آن عصر نیست!
مثلا الان شما زمان نادر شاه مگه بودی؟
ولی اطلاعات داری دربارش! نداری؟
پس حرفت خیلی غیر منطقیه!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اشتباهی منفی
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بله، این که بدانیم در هر دوره ای چه گذشته فقط منحصر به بودن در آن دوره نیست. مثلا خیلی ها هستند که در زمان آقای هاشمی بوده اند و عاقل و بالغ هم بوده اند، اما تورم 49 درصد را قبول نمی کنند.
چیزی که به نظر من باید قبول کنیم اینه که بخش زیادی از ما، بخش خیلی خیلی خیلی زیادی از ما، بر اساس اطلاعات و مقایسه های واقعی و کامل تصمیم نمی گیریم. این مربوط به همه ی نسل هاست.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
آقاي اميرحسين 22 ساله آيا واقعا همه چيز را ميداني؟
چقدر از دوران جنگ ميداني؟
راستي تعداد قطرات خونهاي شهداي ما را كه براي عزت ايرات ريخته شد ميداني؟
راستي چندتا از شهداي ما ليسانس چندتا فوق ليسانس يا بالاتر بوده اند؟
شهيد چمران و بابايي را كه ميشناسي؟
به ليسانس نيست حتي به فوق ليسانس و بالاتر هم نيست
به وجدان است به معرفت است
دشمن از هر راهي حاضر ضربه برنه حتي احساساته من و تو را به بازي بگيره اما به هدفش برسه و بخدا اگر ذره اي دلش به حال ما بسوزد
مهم هوشياري ماست و پشت سر ولايت فقيه حركت كردن
یکی مثل همه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
14
33
خیلی جالب یود!! دولت اصلاحات با تورم 17 درصدی تحویل گرفت و تا 10 درصد رسوند، در اون دوران بهترین روابط رو با دنیا داشتیم، اما دولت آقای احمدی نژاد چه؟ چه تورمی داره؟ چه جور روابطی با دنیا داره؟ ما نسل تحصیل کرده ای هستیم، شما هم بهتر است احترام دموکراسی را نگه دارید و به رای اکثریت تمکین کنید!!!!
پاسخ ها
raha
| QATAR |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بولتن خیلی وقته اعلامِ تمکین کرده شما ندیدی
شرایط به هیچ وجه با هم قابل مقایسه نیست اون موقع شرایط بود ولی تو زمان آقای احمدی نژاد خیلیا نخواستن این شرایط به وجود بیاد
سادات
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
دوست عزیز تحصیلکرده همه تمکین کردند دیدید که اجازه شادی و جشن به شما دادند بدون اینکه سطل آشغال، بانک، مغازه و آتش زده شود و خونی ریخته شود و ناسزاگویی صورت بگیرد این است پذیرش دموکراسی که سال 88 خیلی ها با دروغ بدان تن ندادند واین است سیره بولتنی ها
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
من 23 ساله هستم، لیسانس دارم و در زمینه ی شهرسازی فعالیت می کنم. اقتصاد و تورم یکی از زمینه های اصلی فعالیت ماست. اما اصلا ادعای من خیییلی اطلاع دارم را نمی کنم.
رکورد تورم بعد از انقلاب متعلق به دوران آقای رفسنجانیه. این هوا تحریم نداشتیم اصلا، بحث هدفمندی هم نبوده که پول این قدر بیاد بریزه تو دست و بال مردم. شما که باسوادید لطفا به من بگویید این تورم دقیقا به چه دلیلی بوده، و این را هم توضیح بفرمایید که اون همه آدمی که برای انتخابات 92 آقای هاشمی را ناجی اقتصاد ایران می دانستند، دقیقا با چه استنادی این حرف را می زدند؟؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
در پاسخ ب ه آقای نجف آبادی باید گفت که زمان رفسنجانی با زمان احمدی نژاد تفاوتهای اساسی دارد چرا که آنزمان کشور تازه از جنگ رهایی یافته بود از طرفی باید ویرانیهای بوجود آمده و تاسیسات زیربنایی کشور را بازسازی میکرد واز طرفی که از اصلی ترین دلایل پذیرش قطعنامه هم بود خزانه خالی دولت را داشتیم که میتوانست تورم صد در صدی ایجاد کند که 49% را توجیه پذیر میکند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
وچقدرهزینه دادیم رابطه قدرتمندانه ارزش داره نه به هرقیمت.امیدواریم روحانی به شعارهاش عمل کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
4
59
با اين ليست كابينه تسنيم اگر صحت داشته باشد عقب گرد به سال ٧٢ و ٧٦
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
عقب گردی که هاشمی عنوان کرد خدا نکند عقبگرد به سمت تورم 50 درصدی زمان ایشان باشد که وا مصیبت.(اعضای کابینه که من دیدم تقریبا اکثرشان مال همان دوره ریاست جمهوری ایشان است)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
23
12
شما میخای با این حرفا خودتو توجیه کنی. به مردم بچسبونی و روشنفکر جلوه بدی . نه اقا جان مردم همیشه از شماها جلوترند و خوب بد رو از خوب تشخیص میدن .امروز عصر اطلاعات اقا شما بی خبرید و باید هر چیزی رو ببینید .مردم مطالعه میکنند جانم برو تو اجتماع بگرد بعد تفسیر کن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
خب این یک تنحلیل بود درست یا نادرست . چرا این قدر ناراحت شدید شما هم میتونید با همان اطلاعات که فرمودید آن را به صورت منطقی رد کنید تا دیگران هم بهره ببرند!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
10
15
اینکه برخی فکر میکنن دولت اصلاحات وضع خوبی داشتند و ارزانی بود بله بنده 44 سال سن دارم باید عرض کنم "دیکته نانوشته که غلط نداره " در زمان خاتمی پروژه ای چندان شروع نشد که هزینه بر باشه تازه بسیاری از پروژه های قبلی هم تعطیل شد . به قول خانم ابتکار که تنها مرد دولت اصلاحات بود برای ساماندهی سوخت تا خواستیم کار را شروع کنیم دوستان در همان چند قدم اول کار را خاتمه یافته اعلام کردند چون کار اجرایی پول - خور است و دوستان اعلام کردند اگر ما کار را شرع کنیم ممکن است تورم زا باشد و به مردم آسیب وارد شود بعد انتخابات آینده مردم به ما رای نمی دهند در حالیکه احمدی نژاد گفت این طرح ها باید اجرا شوند و دولت های گذشته کوتاهی کرده اند و من اگر هم رای نیاورم ، مهم نیست مهم انجام کار است
پاسخ ها
نجف آبادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
عیول!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
آفرین دیکته نانوشته غلط ندارد خاتمی بیشتر دنبال مطرح کردن خودش تو دنیا با گفتگوی تمدنها بود در صورتیکه تو خود ایران با جناح مخالفش نمی تونست حرف بزنه
مونا00
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
منم با ناشناس موافقم اصلا زمان خاتمي هيچ رشد و توسعه اي نداشتيم كه بخواد باعث ايجاد تورم كنه دوستاني كه مخالفن لطف كنن يه چند مورد كارهاي اجرايي دولت نام ببرن ما مستفيض شيم
سیدمصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
0
13
دیر شد !!!!!! بر این قبری که مرده درش نیست گریه نکنید !!! شش دانگ حواستان را جمع کنید که مطالبه مردم چیست !!!؟؟؟؟ رفتید دنبال تقسیم غنائم و تکبر و خود خواهی یکدفعه ...... را برد !!!!
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
57
57
من تحقیق کردم و دیدم اکثر افراد روستائی و افراد کم سواد و کم اطلاع شهری به روحانی رای دادند .

و افراد باسواد و تحصیل کرده به اصولگراها رای دادند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
5
57
من 24 سال سن دارم. از زمان هاشمی کاملا یادم میاد چون وضعیت مالی خانواده ما بسیار پایین بود. با وجود این که پدر و مادرم هر دو کارمند بودن ولی حقوقشون کفاف یک زندگی حتی در حد متوسط رو نمی داد. گاهی هفته ها می گذشت و رنگ گوشت رو نمی دیدیم. به قول مامانم دست گذاشته بودن رو خرخره مردم و در عوض مدام خودشون رو مقدس می دونستن. کسی جرأت نداشت کم تر از آیت الله هاشمی بگه. صدا از حنجره کسی در نمی اومد. من از اون موقع یادمه که فکر می کردم وظیفه رئیس جمهور احداث پروژه هاست چون هاشمی فقط یا داشت کلنگ می زد یا روبان قیچی می کرد. همه از جمله خانواده من از لج هاشمی رفتن به خاتمی رای دادن و انصافا وضعیت اقتصادی بهتر شد. اما با افتضاحات فرهنگی دوران مثلا اصلاحات از رای شون پشیمون شدن. من از کنفرانس برلین، 18 تیر، کتاب های ضد اسلامی و موهن به ساحت اولیا و انبیا و سایر دسته گل های این دوران یادم میاد. با اومدن احمدی نژاد دری از امید به روی همه باز شد. هم وضعیت معیشتی بهبود پیدا کرد و هم وضعیت فرهنگی به معنی عام. از دو سال اخیر که بگذریم حتی خود باوری هم رشد کرد. من همیشه قبل از انتخابات فکر می کردم مردم دو رئیس جمهور قبل و فجایع رو یادشون نمی ره و حتما به کسانی رای می دن که سابقه سیاه ندارن و این افراد معلوم الحال ازشون حمایت نکردن و تعجب می کنم چه زود حافظه مردم پاک شد. امیدوارم با فجایع اون زمان ها دوباره رو به رو نشیم
پاسخ ها
حانا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
باهات موافقم بعضی اوقات با سیاه نمایی بعضی ها گذشته ها روخوب فراموش میکنیم این دوسال اخیر وضع اقتصادی بد بود ولی احمدی نژادم کم کار نکرد برا این ملت کلی پیشرفت فقط تو زمینه انرژی هسته ایو فضایی داشتیم ولی بعضی از اقایون به اصطلاح نامزد خیلی بی انصافانه به دولت فعلی نگاه کردند در صورتی که تو کارنامه ی خود اصلاحاتیا همچین گل وبلبل نبود اصلا یه واقعیته که انسانا فراموشکارند
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
5
55
عزيزم . يه سرچ كوچيك بكن بعد آمار بده.همه خدا رو كه قبول داريم .به خدا كه طرفدار احمدي نژاد نيستم اما در خرداد سال 74 و در دوره دوم رياست جمهوري حضرت آيت الله !! تورم به نزديك 60 درصد هم رسيده.حالا اين تورم رو با حداكثر تورم دولت احمدي نژاد كه اواخر پارسال و اوايل امسال بوده (حدود 34 درصد) مقايسه كنين.نگين كه آمار دروغه چرا كه هر سال و در تمامي دولتها اين بانك مركزي بوده كه نرخ تورم رو حساب مي كرده و هر دولتي هم بانك مركزي طردار خودشو داشته پس اگه تورم 34 درصدي رو چندين برابر اين عدد مي بينيد (كه درست هم مي بينيد) تورم حدود 60 درصد رو هم بايد چندين برابر 60 درصد ببينيد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
احسنت همیشه باید حرف حق رو زد و درود بر شما دوست عزیز که بدون در نظر گرفتن جناح یا شخص خاصی حقیقت رو بیان کردین
مهدي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
يعني چي كه يه عده تند و تند فقط منفي ميدن.خب برادر من بياين درست حرف بزنين ببينيم كجاي حرف صحيح نيست تا ما هم متوجه بشيم.مگه قدرت سرچ كردن رو ازتون گرفتن خب برين بچرخين و از پدراتون بپرسين كه زمان هاشمي چه فاجعه اي اتفاق افتاد و ايشون با كمال خونسردي جواب داده بودن بالاخره بايد كشور پيشرفت كنه و بالطبع عده اي از فقرا زير چرخ اين پيشرفت له ميشن.از بزرگتراتون بپرسين ببينين هاشمي دقيقا همين جملات كثيف رو گفت يا نه؟مگه كرباسچي سال 74 نگفت كه كسي كه درآمد كمتر از يك ميليون تومن داره نبايد بتونه تو تهران زندگي كنه.يك ميليون سال 74 چقدر الان ميشه؟
اگه فاجعه تورم عجيب و غريب دولت احمدي نژاد حدودا يك سال يا كمي كمتر بود تورم كمرشكن رفسنجاني حدود 5 سال كمر ملت رو شكست كه.چرا ما اينقدر زود فراموش ميكنيم؟؟؟اگه رفسنجاني ويرانه بعد از جنگ رو تحويل گرفت،احمدي نژاد هم با شديدتريت تحريم تاريخ ايران مواجه شد.بابا من توي كار دارو و توزيع دارو به داروخانه ها هستم.به خدا دارو توي گمرك ايرانه اما شركت توليد كننده يا نماينده توزيع اون شركت توي ايران اجازه ترخيص و در برخي موارد اجازه توزيع اون رو نميده.به قرآن دروغ ميگن كه ميگن دولت ترخيص نميكنه.من خودم دستم تو كاره و دارم حداقل اين يك مورد رو با چشم خودم ميبينم كه بدبخت وزارت بهداشت چقدر اين ور و اونور ميزنه اما دستش بسته است و هيچ كاري نميتونه بكنه.خدا رو گواه مي گيرم كه خودم از منتقدين دولت هستم اما واقعيت رو كه نبايد پنهان كرد و به دور از مردونگيه كه متاسفانه بين همه مون دارو اين عادت بد رايج ميشه.
مدیر پایگاه آقا مهدی تا جایی که بنده یادمه کرباسچی اون زمان گفته بود هر کس زیر صد هزار تومان درآمد داره نباید در تهران زندگی کنه
بنده شخصا فشار اقتصادی اون زمان را هرگز از یاد نمی برم ما که بچه تهران بودیم مایوس بودیم که بتونیم در تهران زندگی کنیم هر روز قیمتها افزایش پیدا می کرد و کسی هم جرات اعتراض نداشت و بنحوی یک خوسانسوری شدید در رسانه ها حاکم بود و  یک تملق شدید از دولت در اکثریت رسانه های آن زمان رایج  و  تنها در  مجالس خصوصی نیروهای ارزشی و حتی مردم عادی اعتراضات بشدت رواج داشت اما این اعتراضات تا زمان دولت احمدی نژاد رسانه ای نشد یا اگر هم شد بصورت طنز و یا خیلی محدود بود  در واقع رای به دولت خاتمی یک اعتراض خاموش و کوبنده به دولت سازندگی بود اما متاسفانه دولت اصلاحات ادامه دهنده همان سیاست اقتصادی دولت سازندگی شد با چاشنی توسعه سیاسی و بحرانهایی که مردم را بعد از 8 سال به سمت اصولگرایان هدایت کرد و در سال 84 بازهم این مردم بودند که با رای خود اصلاح طلبان را از رسیدن به قدرت اجرایی کشور محروم کردند 
مهدي
| CANADA |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
بولتن عزيزم سلام
لطفا متن زير را كه برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران است درج كن تا اصل ماجراي فاجعه دهه 70 بيشتر براي عزيزاني كه يا در آن سالها نبودند و يا به دليل كمي سن در ياد شريفشان نيست و يا دوستاني كه فراموش فرموده اند روشن گردد :
" برنامه ای که کرباسچی مطرح کرد اجرای گسترده طرحهای عمرانی بود که تا ان زمان در هیچ یک از شهرهای کشور سابقه نداشت و بخش عمده ای از هزینه این اقدامات بر اساس برنامه مطرح شده از محل عوارض و مالیات های شهرداری تامین می شد.

این اقدام در نهایت باعث رشد شدیدی قیمتها در پایتخت شد و طی پند سال هزینه زندگی در پایتخت به شکل سرسام آوری بالا رفت و به دنبال خود انتقادات جدی را دامن زد که در پاسخ به آن مدافعان وطراحان برنامه عمرانی تهران بیان می کردند افزایش قیمت ها باعث کاهش جمعیت تهران شده و در عمل مهاجرت به پایتخت را معکوس خواهد کرد.

در توجیه این اقدام نیز بیان می شد هیچ دلیلی ندارد افرادی که توان زندگی در پایتخت راندارند بتوانند در تهران زندگی کنند و این افزایش ها افشار کم درآمد را از تهران دور می کند.

زمانیکه کرباسچی در دهه ۷۰ شهردار تهران بود می‌گفت باید تهران از نظر مدرن بودن تبدیل به شهری بشود که هر کس زیر ۵۰۰ هزارتومان درآمد دارد تهران را ترک کند چون نمی‌تواند هزینه‌های چنین شهری را پرداخت کند. این نوع تفکر ناشی از یک عقل ابزاری است که فقط دغدغه فنی دارد و مسایل فرافنی و فراتکنیکی مثل دغدغه عدالت در آن راهی ندارد.

سخن کرباسچی از آن جهت اهمیت دارد که وی یکی از نزدیکان آقای هاشمی است که در حزب کارگزارن نقش اصلی در اجرای منویات آقای هاشمی داشت.

برای درک در آمد ۵۰۰ هزار تومانی آن زمان شاید بد نباشد به فیش های حقوقی آن زمان نگاهی کنیم تا مشخص شود فاصله طبقاتی و سردمداری تکنوکرات ها چه آرمان شهری می ساخت.

برای مثال فیش حقوقی یک دبیر در سالهای پایانی دوران سازندگی می تواند الگوی مناسبی را ارائه دهد. فیش حقوقی یک دبیر آموزش و پرورش پایان دوره سازندگی و به طور دقیق تر ۱-۱-۷۶ با ۱۹ سال سابقه و حتی با وجود مدیریت یک مدرسه بالغ بر ۳۸ هزار تومان است و در این شرایط عضو و رئیس حزب کارگزاران سازندگی مدعی است تهران باید شهری شود که کسی که زیر ۵۰۰ هزار تومان در آمد دارد از شهر برود با یک حساب ساده فرض کنید با این تقاوت تقریبا ۱۲.۵ برابری در شرایط امروز اگر بنا به خواست سرداران سازندگی بود اکنون باید کسی که ماهیانه زیر ۱۰ میلیون در آمد داشت باید از تهران می رفت.
"
ممنون ميشم اگه متن فوق را در دسترس دوستان قرار دهي و ميدونم روحيه حق گويي و حق طلبي سايت خوبت مانع درج اين جوابيه نخواهد شد.
ضمنا دوستان عزيزم رو دعوت ميكنم قبل از هرگونه اظهار نظري درباره موارد مطرح شده در خبرها و نظرات لطفا كمي در فضاي اينترنت جستجو كنند تا دچار اشتباهي كه بنده در درج مبلغ مورد نظر كرباسچي شدم (1 ميليون كه در واقع 500 هزار تومان بوده ) نشوند.
عادله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
0
2
اینم شانس ماست حالا خدا خودش به همه رحم کنه
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
0
1
کاش می شد به باسخها هم رای داد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
0
1
حالا میخوان کرباسچی دوباره شهردار بشه تو سایت بارسینه رو نگاه کنین
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین