کد خبر: ۳۸۰۱۰۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار:
رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران و رییس شورای هماهنگی بانک های خصوصی در گفت وگو با بولتن نیوز

چرا برخی بانک سودهای قانونی را به رسمیت نمی شناسند؟

سود سپرده و تسهیلات بانک ها کاهش یافته اما برخی بانک ها به این سیاست تن نمیدهند و اجرای آن را به زمان دیگری موکول می کنند. از سوی دیگر بانک ها نسبت به میزان سود تسهیلات و سپرده اعتراضاتی دارند و با وجود ابلاغ بانک‌ها درباره نرخ سود تعیین شده اقدام به دریافت و پرداخت با سود های غیر متعارف می کنند.
گروه اقتصادی-سود سپرده و تسهیلات بانک ها کاهش یافته اما برخی بانک ها به این سیاست تن نمیدهند و اجرای آن را به زمان دیگری موکول می کنند. از سوی دیگر بانک ها نسبت به میزان سود تسهیلات و سپرده اعتراضاتی دارند و با وجود ابلاغ بانک‌ها درباره نرخ سود تعیین شده اقدام به دریافت و پرداخت با سود های غیر متعارف می کنند.

به گزارش بولتن نیوز، کوروش پرویزیان، رییس شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی و رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران می گوید: یکی از مشکلات بانک ها این است که آنها را به مشروعیت نمی شناسند و یان بزرگترین معضل است. وی افزود: بانک یک بنگاه اقتصادی است و باید اقداماتی که انجام می دهد با در نظر گرفتن سود باشد تا هم سهامداران و هم سپرده گذاران را راضی نگه دارد. گفت و گوی ما را با این فعال بخش خصوصی و کارشناس بانکی بخوانید:

با اینکه مدتی است از کاهش نرخ سود تسهیلات می گذرد اما برخی بانک‌ها از کاهش سود تسهیلات امتناع می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید کسب و کار خود را داشته باشد و در عین حال باید برای ایجاد یک رابطه عقلایی و منطقی بین خود و مشتریان که شامل سپرده گذاران و دریافت کنندگان تسهیلات هستند تلاش کند. اینکه عنوان می شود بانک ها نرخ سود تسهیلات را کاهش ندادند این طور نیست. ببینید افراد برای دریافت تسهیلات همیشه سعی در کاهش نرخ سود تسهیلات دارند و برای سود سپرده به بانکی که بیشترین سود را پیشنهاد می دهد گوش فرا می دهیم و این رفتار عقلایی در همه افراد وجود دارد اما بین سود سپرده گذار و دریافت کننده تسهیلات باید یک نقطه تعادل وجود داشته باشد. به طور معمول بانک ها در مرداد سالجاری به پرداخت سود سپرده های یکساله متعهد می شوند.



بانک ها دستورالعمل دریافت و پرداخت سود را بر چه اساسی تعیین می کنند؟


بانک ها بر اساس دستورالعمل و مقرراتی که بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می کند ساز و کار خود را تعیین می کنند.

به شکل گیری رابطه منطقی اشاره کردید، به نظر شما براساس چه منطقی باید این رابطه شکل بگیرد؟

تورم می تواند یک ساز و کار منطقی به عنوان یک شاخص باشد. در زمانی که نرخ تورم رو به کاهش است نرخ سود تسهیلات هم بر اساس مبانی اقتصاد باید پایین بیاید اما در زمانی هم که نرخ تورم روبه رشد است باید نرخ سود تسهیلات افزایش یابد. البته برخی دولت ها زمانی که سر کار آمدند رابطه بین تورم و نرخ سود تسهیلات را قطع کردند در حالی که رابطه منطقی بین سود تسهیلات و سپرده گذاری نرخ تورم است و باید ملاک اصلی این شاخص باشد.

اکنون برخی سپرده گذاران ساز و کار تغییر در سپرده را نمی‌دانند. توضیحی در این مورد بدهید که با کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده افرادی که قبلا در بانک سپرده داشتند چگونه محاسبه می شود و افرادی که اکنون قصد سپرده گذاری و یا دریافت تسهیلات دارند با چه نرخی می توانند استفاده کنند.

آنهایی که قبل از اینکه سود سپرده کاهش پیدا کند، حساب باز کرده اند و سود 18 درصد قدیم را می گیرند. بر اساس اصول اقتصادی بانک یک بنگاه اقتصادی است و باید سود داشته باشد در نتیجه میزان سود سپرده و تسهیلات باید کمی تفاوت داشته باشد. به صورت عقلایی امکان پذیر نیست که بانک سپرده 18 درصدی بگیرد و تسهیلات 18 درصدی بدهد. تقاضایی که بانک ‌ها کردند و دادند این بود که یک فاصله زمانی بین اینها اتفاق بیفتد و راس زمانی اینها یا میانگینی که در یک دوره هست، اینها را در نظر بگیرد که مثلا اگر یک فاصله دو ماهه‌ای اتفاق می ‌افتاد در این دو تا تصمیم، روندی که برنامه ‌ریزی شده بود خیلی مناسب ‌تر قابل اجرا بود.



مشکل بانک ها برای دستورالعمل هایی که ابلاغ می شود چیست؟

متاسفانه برخی از دوستان ما در حقیقت بانک را یک بنگاه نمی ‌دانند، مشروعیت برای بانک قائل نیستند و این سبب گرفتاری و ایجاد تضاد بیشتر است. بانک هم یک بنگاه اقتصادی شبیه بنگاه‌های دیگر هستند. بخشی از اینها هم خصوصی هستند و سهامدار دارند. سهامداران هم باید برایشان سودآور باشد که در بانک سرمایه‌ گذاری کنند. لذا پیشنهاد من این است که ما اگر به عنوان تسهیلات‌ گیرنده‌ای خودمان را جای سپرده‌گذار و سهامدار بانک هم قرار بدهیم یا بالعکس، اگر من به عنوان سهامدار بانک هستم خودم را به جای تسهیلات ‌گیرنده یا سپرده گذار بگذارم که از آن طرف هم سپرده ‌گذار خودش را جای تسهیلات‌ گیرنده بگذارد. بنابراین یک منطق مشترک و رابطه مشترکی باید بین این سه بازیگر اصلی پیدا کنیم. البته این را بگویم که اینکه بیاییم به عنوان تسهیلات دهنده بگوییم بایستی افراد 20 درصد و... از آن را در بانک بگذارند و ما نگهداریم اصلا درست نیست.

برای مشاهده مطالب اقتصادی ما را در کانال بولتن اقتصادی دنبال کنیدbultaneghtsadi@

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نظری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
خب درست میگه.بانکها هم مث کاسبها باید دخل و خرجشون با هم بخونه.اگه حساب وکتابشون جور در نیاد اونوقت هم خودشون ضرر می کنن هم مشتریاشون. البته بانکهای حرفه ای کارشونو خوب بلدن اونم بانکهای ما که تو هر شرایطی اول منافع خودشونو در نظر میگیرن بعد منافع مشتریارو خصوصا سپرده گذارای کوچک رو.
محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
مشکل اصلی در مملکت ما وجود بیماری در اقتصاد است. طبیعی است اقتصادی که زیر بار تحریم های چندساله قرار دارد باید از سرمایه بانکها به آن تزریق شود . یا اینکه بانکها باید بخش عمده ای از بار فشار دولتها را بر عهده بگیرند یا نهادینه شدن این روند که تزریق نقدینگیها یا تعیین سودهای بانکی به صورت دستوری از ناحیه مراکز دیگر،همه دست به دست هم داده تا کارآمدی واقعی بانکها به طور ذاتی و کامل در خدمت شهروندان قرار نگیرد. لذا انصاف داشته باشیم و همه گناهان را به گردن بانکها نیندازیم.
شیخی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
اتفاقا دلیل قسمت اصلی همین بیماری اقتصادی کشور، عملکرد مدیریت بعضی از این بانکهاست. نمونه اش هم ماجرای فیش های نجومی است که از یکی دو تا بانک شروع شد. این موضوع را که نمی توانید منکر شوید.
فراهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
تا اون جا که من اطلاع دارم هیچ جای دنیا اینقد به سپردهای مردمشون سود نمیدن،حتی چن روز پیش تو تلویزیون می گفتن که ژاپن سود سپرده های بانکی رو صفر کرده. اینکه بانکهای ما اینقد سود میدن یعنی این برداشت درسته که اوضاع اقتصادمون درست نیست که مردم جای دیگه سرمایه نمیذارن چون به اندازه بانکها سود نداره. یه جاهایی بالاتر از بانکها و مدیران بانکها باید به فکر حل این مشکل باشن نه فقط بانکها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
در ژاپن و کشورهایی که سود صفر است ارزش پول در یکسال نصف نمی شود
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
1
تا چرخ تولید راه نیفته و کسب و کار رونق نگیره، اوضاعمون درست بشو نیست.ضرر وزیان و خوبی یه درصد یا چن درصد سود بالا و پایین سود سپرده و وام بانکی همش به خوب بودن رشد اقتصاد سالم یه مملکت برمیگرده،یعنی خودش معلوله نه علت.
روشنگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
1
همه این مشکلات به نگاه بعضی سباستمداران ما برمی گردد که فکر می کردند با برجام تمام مشکلات اقتصادی ایران حتی مشکل آب خوردن حل می شود.
امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
2
0
با تمام این تفاصیل که خیلیهاشو هم قبول ندارم،اما دوستان یه نکته رو فراموش کردید:اگه نفس کاهش سود سپرده ها و تسهیلات بانکی باعث بشه که سرمایه های مردم به سمت تولید بره خیلی خوب مبشه. ایشالله که بانکها هم وقتی این اوضاع رو ببینن،به این قانون تمکین می کنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
2
سود تسهیلات هیچ وقت از 50 در صد پایین نیامده و نمی اید این مردم بیچاره و مستاجرین بدبخت هستند که تاوان بی مدیریتی و بی مسئولیتی مسئولین را میدهند و این اقدامات کاهش سود سپرده هیچ تاثیری در هیچ حای اقتصاد ندارد بجز بدبخت تر شدن مردم همه میدانیم که هدف همه این سیاه بازی های مرگ براین وان و اقتصاد متلاطم فقط خالی کردن جیب مردم و از بین بردن سرمایه های ملی است و بس و به هیچ جا منتهی نمیشود بجز فقر و فلاکت مردم
کارمندسی سال سابقه صفرکیلومتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
نزددولت وسرمایه داران برای افزایش خدماتوکالاها درصدهاحدومرزنمی شناسندولی برای سود سپرده بازنشسته هاوپیران همینهامی گویندچرامثل ژاپن کم نمی شودشمامثل ژاپن زندگب بی تورم ایجادکنیدماازسودسپرده می گذریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
0
با این کارشون پول رو بی ارزش کردند و پدر مستاجر ها رو درآوردند,صاحبخانه ها دیگه پول پیش نمیخوان و کرایه‌های ماهانه سر به فلک گذاشته,طرف باید هفتاد,هشتاد درصد حقوقشو بده کرایه خونه, خدایا به اقتصاد دان های ما عقل و فهم عنایت فرما.آمین
morteza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
چون که از اقتصاد چیزی نمیدونن...
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین