کد خبر: ۵۴۶۸۷
تعداد نظرات: ۱۶۶ نظر
تاریخ انتشار:

احتمال تغییر نام واحد پول ایران به "پارسی"

معاون اقتصادی بانک مرکزی در اولین نشست 'اصلاح پول ملی' از احتمال تغییر نام واحد پول ملی به 'پارسی' و تغییر نام واحد فرعی آن به 'دریک' خبر داد.

بولتن نیوز: از دوستان عزیزی که نظر می گذارند خواهشمندیم نظرات تفرقه افکنانه که به وحدت ملی ما لطمه می زند را در اینجا قرار ندهند همه اقوام ایرانی از فارس،ترک ، کرد ، لر ، بلوچ ،عرب و...... ایرانی هستند و واحد پول کشور هرگز نباید موج تفرقه میان اقوام مختلف ایرانی شود و ایمان داریم مسئولین کشور نیز با این دید در صورتی که بخواهند واحد پولی کشور را تغییر دهند عمل خواهند کرد .

به گزارش بولتن نیوز به نقل از نسیم، حسین قضاوی اظهار داشت: تا به امروز بیش از 100 هزار نفر به سایت نظرسنجی اصلاح "رفورم پول" ملی مراجعه کرده‌اند که از این میان نام واحد "پارسی" پیشتاز برای واحد اصلی بیشترین آرا و "دریگ" هم بیشترین آرا را برای واحد فرعی کسب کرده است.
وی افزود: "رفورم پولی" فقط حذف صفر است نه تغییرات دیگر و حذف صفر پدیده‌ جدیدی نیست و تاریخ آن به قرن 19 بر می‌گردد

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۶۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱۲۷
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
19
23
با توجه به اینکه ما در مملکت اقوام غیر فارس نیز داریم این اسم پارسی ممکن است موجب فتنه شود پیشنهاد می گردد که نام واحد پول اصلی را آریا (نام اولین قوم ایرانی) و هر آریا را به صد قسمت مساوی به نام ایران تقسیم نمایند
پاسخ ها
داوود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
کم هزینه ترین نام همین است.
بنده پیشنهاد می کنم که نام چول آریا و نام جزء فرعی آن همان پول یا دریک باشد.
افشین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
درود بر شما
ما ایرانی هستیم نه عرب.باید فرهنگ"زبان"ومذهب ناب ایرانی داشته باشیم.نام پارسی وآریا بسیار شایسته است.
سهيل بشردوست
|
United States
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
26
16
اسم بسيار قشنگيه
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
26
14
به نظر من دریک شایسته ترین واحد پولی برای کشور متمدن ما میباشدو پارس یا فارس برای واحد فرعی باشد نه کلمه( پارسی).
و بهتر است عکس خلیج فارس نیز روی پول چاپ گردد.
متشکرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
21
37
انتخاب كلمه پارسي به عنوان واحد پول ، يعني كنار گذاشتن فرهنگ ديگر قوميتهاي ايراني وكه ريشه در افكار فاشيسمي وشوينيزم ذارد واز نظر حداكثر ملت كه داري نژاد ترك ، كرد ،عرب ،بلوچ، لر، گيلكي ،تركمن و....ميباشد مردود است (يعني حداقل براي حداگثر تصميم ميگيرد)
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
دوست عزیز اقوامی که ذکر کردی اکثرا از اصیلهای ارسی هستن منظور از پارسی گذاشتن مخصوص فارسها یا تهرانیا نیست بلوچ لر کرد همه اقوام اصیل ایرانی هستن ریشه بقیه رو هم میتونین از توی مطالب قومیتی تاریخی پیدا کنین
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
به نظرمن پارسی بهتره ، هرچی باشه زبان مادریماناست.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
نام فارسی یا پارس اسم قوم نیست اسم اصیل ایران است دوست عزیز اسم تاریخی است ربطی به زبان ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
دوست بزرگوار گیلکها را با خودت یکی نکن ما خودمان بلدیم کجایی هستیم ریشه و پیشینه خودمان را میشناسیم . نام پارسی بسیار زیباست . به میهن و زبانمان هم افتخار می کنیم . زنده باد ایران زنده باد خلیج همیشه فارس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
19
22
واحد پول بايد ايراني باشد نه تومان مغولي كه نه هويت ملي دارد و نه ديني همينطور ريال اسپانيايي به معني ملكه يا دينار فرسوده عربي. پس بهتر است اسكناس به نام پارسي و سكه بنام دريك باشد و يا پيشنهاد مي شود سكه به نام مادي و يا كوردي ضرب شود:
1.قوم ماد و يا كرد ها اولين قوم بر پا كننده و بوجود آورنده كشور ايران و بعدها امپراطوري بزرگ ايران هستند حتي در زمان هخامنشيان پارسي جزئ اركان اصلي حكومت بوده و مادر كوروش نيز از قوم ماد و كورد بوده و پارس و ماد هميشه در كنار هم تاريخ ساز ايران بوده و هستند.2.جمعيت نزديك به 40 ميليون نفر در مناطق كردستان 4 كشور ساكنند.3.جزو اقوام كاملا ايراني و آريايند4.زرتشت پيامبر ايران باستان از نژاد ماد و احيانا كرد ويا آذري مي باشد (به تعبير بسياري تاريخ دانان ايراني و غير ايراني آذري ها و تورك هاي ايران هم از قوم ماد مي باشند). 4.بيشتر تاريخ ايران با كوردها و ماد گره خورده است و احيانا حكومت هاي ساسانيان افشاريه زنديه و... از قوم ماد بوده اند.5.دلاوران ايراني وباستاني زيادي مانند كاوه آهنگر و بابك خرمدين و .. از ماد ميباشند.6.در شرق ايران در خراسان شمالي و كرمان و فارس كرد ها ساكنند و همينطور زاگرس تا مرز هاي غربي .7. احترام به برادران ديني و اثبات اينكه شيعه و سني و اقوام در ايران همه يكسانند8.پس از شكست ايران به دولت عثماني در جنگ چالدران تا هم اكنون و جدا سازي سرزمين كورد ها از مام ميهن كه بيش از هفتاد درصد جمعيت كورد ها و سرزمين ايران را در خود قرار داده سركوب هويتي شديدي توسط كشورهاي عراق و تركيه در طي صد ها سال صورت گرفته و قتل عام هاي بسياري توسط حكومت هايشان حتي در عصر حاظر انجام شده است و حركت هاي آزادي بخش انها از دست ترك ها و عرب ها به خاطر هويت آزادي خواهي ايرانيشان هنوز ادامه دارد از طرف ديگر اين حركت ها طي صد سال اخير توسط كشورهاي دشمن ايران سعي شده بصورت تحريف شده بر عليه ايران نيز استفاده شود پس بجاست به اين دلايل و صدها دليل ديگر به احترام برادران ملي ديني خود به احترام خون هزاران هزار شهيدي كه در طول هزاران سال دفاع از كشور در داخل و خارج مرزهاي كنوني به زمين ريخته شده و جواب دادن به ياوه گويي هاي بد خواهان ايران كه خواستار ايجاد اختلافات قومي مذهبي.. هستند سكه به نام ماد يا كورد ضرب شود.
و بايد اشعاري به زبانهاي كوردي لري تركمني و اذري به همراه مشاهيرشان و اماكن تاريخيشان حتي فراسوي مرزهاي كنوني بر روي پول نقش بندد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
موافقم که تومان کلمه مغلیه ونباید باشه اما دینار کلمه ای با ریشه فارسی است کلمه عربی نیست
کلمه دریک هماز داریوش میاد شاه مبلغ دین زرتشتی با این مخالفم
saba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
27
26
مگه مردم ايران فارسه كه اسم پول ايران پارسي باشه! اگه اين كارو بكنن بايد منتظر عواقب بدي باشند. مرگ بر فاشيسم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
من خودم فارسی زبانم به شدت تا پای جان با نام پارسی مخالفم چون اقوام ایرانی همه فارسی زبان نیستند هر چند که 95 درصد آریایی اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
فارس اسم کشور ایرانه اسمی قدیمی وریشه دار ربطی به زبا ن نداره مثل خلیج همیشه فارس
اسم کشورا میمونه وزبان کشورا اسمش را از اون میگیره زمانی در مصر عربی صحبت نمیشد وحالا که عربی صحبت میشه کسی نگفته مصر مصر نیست الآن اگه بگی یارو مصری صحبت میکنه یعنی عربی صحبت میکنه خ
خلاصه این که پارس وفارس ربطش حتما به زبان نیست
کامران ثنائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
8
12
تغییر نام واحد پول کشور به یک یکای ملی که یادآور عظمت تاریخ وفرهنگ مردم این سرزمین باشد ، کاریبسیار پسندیده می باشد.
اینجانب یکای " ساسانی" و پول خرد پشیز را می پسندم که نمودار بزرگی ایرانیان در زمان ساسانیانمی باشد .
موسی جعفریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
14
4
به نظر من واحد پول ایران لاد خوب است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
8
15
حذف صفرها از جلوی اسکناسها چاره بی ارزش شدن پول ملی نیست. فکر اساسی دیگری برای اقتصاد بیمار کشور و تورم زا لازم است. حذف صفرها به مانند آن است که فردی که اطراف شکمش را چربی گرفته عمل جراحی نماید ولی تغییری در رزیم غذایی و زندگی روزمره خود ندهد. پولی ملی را باید تقویت کرد.آنچه چاره اولیه به نظر می آید اینکه واحد پول به تومان که عملا و به طور غیر رسمی در معاملات ومحاورات روزمره بین مردم رواج دارد تغییر نماید و جز پایین آن نیز ریال باشد بدین معنا که ا تومان واحد پول و 100 ریال نیز اجزائکوچک آن باشد مانند یک دلار که سنت جزءکوچک آنست و یک دلار برابر 100سنت می باشد.
با تشکر
علی از کرج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
9
32
بعد از افغانستان که واحد پولش "افغانی" است؛ ایران دومین کشوری که واحد پولش با نفر انسانی برابری میکنه. 5 افغانی بده ی نون بگیر؛ 10 پارسی بده ی کیلو خیار بگیر!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
عزیزم الان چندین ساله در افغانستان با دلار معامله می کنند برو یکم مطالعه کن!
امير محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
5
18
به نظر من قبل از تعويض نام واحد پول وضعيت اقتضاد افتضاح مملكت را بايد تعويض كرد كه اين همه مردم در تنگنا نباشند
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
72
11
تومان
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
8
40
با سلام
منم میخوام بگم که کم کردن صفر هیچ چاره ای رو از اقتصاد دوا می نکند
ولی بهر حال اگه اسم پول عوض شه خیلی خوبه
و از اونجایی که من از هموطنان کورد زبان هستم تمایل چندانی به اسم پارسی ندارم چون یه خورده به نظرم نژاد پرستانه است
ولی بهر حال بهتر از تومان هستش
ولی اکه اسمی پیشنهاد شه که همه اقوام رو در بر بگیره خیلی بهتره مثلا آریا یا آریایی
یا چه میدونم یه همجین اسمی
با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
6
21
به نظرمن اینکه نام نژاد روی واحد پول گذاشته شود کار نادرستی است بجای آن میتوان ازواحدهای پولی نیاکانمان استفاده کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
15
20
ما ايراني هستيم. من خودم آذري هستم. لطفا بعضي ها كاسه ي داغ تر از آش نشن واسه ما. اينكه زبان ملي ما ايرانيان و يا واحد پول كشورمون از آذري گرفته تا عرب و كرد و بلوچ پارسي باشه هيچ توهيني به ما نيست. ما همه ايراني هستيم و اهل سرزمين پهناور پارس. اگه گذاشتن نام پارسي توهين به ما باشه پس پارسي بودن زبان ملي هم يه توهينه ديگه.بيايد از فردا همه زبان هاي ايراني رو قاطي كنيم و يه زبان تازه بسازيم تا خداي نكرده به كسي بر نخوره!!!! جمع كنيد اين خاله زنك بازي ها رو. بانك مركزي يه نظرسنجي آزاد گذاشته. پس هركي مي تونه توش شركت كنه و نظر بده و مردم نيازي ندارن ما براشون تصميم بگييريم.من با دريك موافقم بنا به دلايلي
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
سرزمین پارس نامی است که اعراب و یونانیها و به تبع آنها اروپاییها به سرزمین ایران داده اند و تعمیم جز به کل است. در اوستا و شاهنامه این سرزمین ایران آریاناویچ یا ایرانویچ آمده که سرزمین همه اقوام آریایی است. لذا پارس به جای ایران غلط است ولی ایران شامل پارس هم می شود.
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
کاملا با نظر نفر قبلی که به شما جواب داده مخالفم اولا اریانایی که در اوستا اومده منظور بلخ است
ثانیا تاقبل از این که کورش کشوری رابه نام فارس تاسیس کند ایران کشور ما شامل حکومتهای گوناگون بوده شامل ماد و... پس اولین اسم پارس یا فارس بوده پس دیدیم که همه قومها درکشور فارس جا گرفتن نه بلعکس .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
20
14
دینار گزینه مناسبی نیست؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
9
20
با اين كار ( پارسي كردن نام واحد پولي ) ميخواهند تخم نفاق و كينه بين مردم ايجاد كنند. ايران از اقوام مختلف تشكيل شده و نام واحد پولي ايران بايدنامي باشد كه اختلاف ايجاد نكند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
اولین باری که سرزمین عزیز ما اسمی در تاریخ پیدا کرد به صورت متحد اسمش فارس بود
ربطی به زبان نداره که ربطی به قوم داشته باشه
مهدي سليماني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
10
13
واحد پول هر چي باشه خوبه . پول باشه با واحدش كاري نداريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
21
6
تومان
ایران متحد
|
France
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
5
6
نام قومیتی روی پول کشوری که قومیت های مختلف دارد تفرقه افکنانه و دشمن شاد کن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
2
5
واحد پول بايد ايراني باشد نه تومان مغولي كه نه هويت ملي دارد و نه ديني همينطور ريال اسپانيايي به معني ملكه يا دينار عربي با ريشه يونانيه ديناروس. پس بهتر است اسكناس به نام پارسي و سكه بنام دريك باشد و يا پيشنهاد مي شود سكه به نام مادي و يا كوردي و يا آذري ضرب شود:
1.قوم ماد و يا كرد ها اولين قوم بر پا كننده و بوجود آورنده كشور ايران و بعدها امپراطوري بزرگ ايران هستند حتي در زمان هخامنشيان پارسي جزئ اركان اصلي حكومت بوده و مادر كوروش نيز از قوم ماد و كورد بوده و پارس و ماد هميشه در كنار هم تاريخ ساز ايران بوده و هستند.2.جمعيت نزديك به 40 ميليون نفر در مناطق كردستان 4 كشور ساكنند.3.جزو اقوام كاملا ايراني و آريايند4.زرتشت پيامبر ايران باستان از نژاد ماد و احيانا كرد ويا آذري مي باشد (به تعبير بسياري تاريخ دانان ايراني و غير ايراني آذري ها و تورك هاي ايران هم از قوم ماد مي باشند). 4.بيشتر تاريخ ايران با كوردها و ماد گره خورده است و احيانا حكومت هاي ساسانيان افشاريه زنديه و... از قوم ماد بوده اند.5.دلاوران ايراني وباستاني زيادي مانند كاوه آهنگر و بابك خرمدين و .. از ماد ميباشند.6.در شرق ايران در خراسان شمالي و كرمان و فارس كرد ها ساكنند و همينطور زاگرس تا مرز هاي غربي .7. احترام به برادران ديني و اثبات اينكه شيعه و سني و اقوام در ايران همه يكسانند8.پس از شكست ايران به دولت عثماني در جنگ چالدران تا هم اكنون و جدا سازي سرزمين كورد ها از مام ميهن كه بيش از هفتاد درصد جمعيت كورد ها و سرزمين ايران را در خود قرار داده سركوب هويتي شديدي توسط كشورهاي عراق و تركيه در طي صد ها سال صورت گرفته و قتل عام هاي بسياري توسط حكومت هايشان حتي در عصر حاظر انجام شده است و حركت هاي آزادي بخش انها از دست ترك ها و عرب ها به خاطر هويت آزادي خواهي ايرانيشان هنوز ادامه دارد از طرف ديگر اين حركت ها طي صد سال اخير توسط كشورهاي دشمن ايران سعي شده بصورت تحريف شده بر عليه ايران نيز استفاده شود پس بجاست به اين دلايل و صدها دليل ديگر به احترام برادران ملي ديني خود به احترام خون هزاران هزار شهيدي كه در طول هزاران سال دفاع از كشور در داخل و خارج مرزهاي كنوني به زمين ريخته شده و جواب دادن به ياوه گويي هاي بد خواهان ايران كه خواستار ايجاد اختلافات قومي مذهبي.. هستند سكه به نام ماد يا كورد ضرب شود.
و بايد اشعاري به زبانهاي كوردي لري تركمني و اذري به همراه مشاهيرشان و اماكن تاريخيشان حتي فراسوي مرزهاي كنوني بر روي پول نقش بندد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
11
3
بهتر است واحد پول ایران تومان و اجزاء آن ریال باشد
آژیدهاک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
2
5
با سلام به دوستان
نظرات متعدد خوانندگان عزیر را مطالعه کردم. اصولا نام واحد پول نباید نمایانگر برتری طلبی قومی یا نژآدی باشد بر این اساس با نام پارسی بعنوان واحد پول ملی مخالفم. ضمنا آنچه که باعث اعتبار و ارزش واحد پولی کشورها میشود نام و یا تعداد صفر آن(حذف یا اضافه ) نیست بلکه سطح رفاه اجتماعی، رونق اقتصادی و وفاق ملی است. بر این اساس دست اندکاران بجای تصمیمات محیرالعقول در عرصه اقتصاد متزلزل کشور به فکر جلب سرمایه گذاری و تامین زیر ساختهای ثبات بازار باشند و بیهوده تشنج آفرینی نکنند زیرا با این گونه اقدامات نابخردانه( حذف صفر یا تغییر نام پول ملی ) مشکلی از پیکر بیمار اقتصاد کشور حل که نمیشود هیچ بلکه عوارض وخیمی نیز به آن افزوده میشود.
آژیدهاک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
3
1
با سلام به دوستان
نظرات متعدد خوانندگان عزیر را مطالعه کردم. اصولا نام واحد پول نباید نمایانگر برتری طلبی قومی یا نژآدی باشد بر این اساس با نام پارسی بعنوان واحد پول ملی مخالفم. ضمنا آنچه که باعث اعتبار و ارزش واحد پولی کشورها میشود نام و یا تعداد صفر آن(حذف یا اضافه ) نیست بلکه سطح رفاه اجتماعی، رونق اقتصادی و وفاق ملی است. بر این اساس دست اندکاران بجای تصمیمات محیرالعقول در عرصه اقتصاد متزلزل کشور به فکر جلب سرمایه گذاری و تامین زیر ساختهای ثبات بازار باشند و بیهوده تشنج آفرینی نکنند زیرا با این گونه اقدامات نابخردانه( حذف صفر یا تغییر نام پول ملی ) مشکلی از پیکر بیمار اقتصاد کشور حل که نمیشود هیچ بلکه عوارض وخیمی نیز به آن افزوده میشود.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
11
واحد پول هرچی میخواد باشه به فکر توسعه وپیشرفت ایران باشید این مسئله را هم سیاسی نکنید جنبه داشته باشید
atila
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
4
7
تف به روی هرکی نژادپرسته
امير حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
6
متاسفانه در عصري كه بين اقوام و ملت هاي مختلف اين مملكت نياز به وحدت و يكپارچكي در برابر دشمنان قسم خورده داخل و خارج وجود دارد بعضي ها با اجراي سياست هاي غلط موجبات نارضايتي و دلخوري اكثريت مردم (قوميتها) ميشوند لذا شايسته است مسئولين يك كمي درست و منطقي فكر كنند و تصميم بگيرند.
morteza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
5
shoma chera ba ham dava mikonid sohbate kord lor baloch va digar aghvam nist sohbate iran ast in mohemtarin ast



tazeh az koja malome esmo avaz konan
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
7
سلام،به نظر من و همکارم : پارسه و دریک بهترین انتخاب هست.خسته نشدید از این کلماتی که هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی ما نداره .اروپایها هیچ گذشته ای ندارند ببین تو موزه ها شون چه خبره (البته همه از کشورهای دیگه)اما ما هنوز سردرگم هستیم که واحد پولمان را عوض کنیم یا نه؟
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
2
5
باسلام دريك مناسبتره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
11
4
به نظر من تومان مناسبتره چون جا افتاده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
4
4
vahede pol nabayad parsi bashe baese ekhtelafe ghomha mishe
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
3
10
واحد پارسی هم قشنگ است و هم افتخار هر ایران و ایرانی
سما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
1
5
واحد پول پاد و واحد فرعي پشيز
شایان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
1
6
هر اسمی که داشته باشه بعد از چند سال 10000بار از ارزشش کم میشه مثل اتفاقی که برای ریال افتاده پس بهتره از اسامی ارزشی مثل پارسی و اریایی استفاده نشه که بگیم پارسی ده هزار بار ضعیف شده است . بهتره از اسامی بسیار پیش پا افتاده استفاده بشه .
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
11
2
تومان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
3
9
پارسی بهترین نام ممکن میباشد چرا که ما همه چه از لر . کرد . ترک . همه در کشوری زندگی میکنیم که دنیا آن را به پارسی می شناسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
3
9
به نظرمن پارسی ودریک بهترین نام می تونن باشن چون نامهای اصیل ایرانی است وما باید اصالت ایرانی بودنمان رادر همه زمینه ها حفظ کنیم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
4
7
دریک یا پارسی
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
8
10
منم با نظر این استاد تاریخ کاملاً موافقم.ما از اول پارس بودیم و لا غیر.این نام برازنده واحد پول کشور عزیزمان ایران است
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
4
14
█║│█│║▌║││█║
█║│█│║▌║││█║
0098 13
made in Persa

بهترین گزینه فقط میتونه دریک باشه
zz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
1
5
چرابعضی بی ربط میگند

اولا این نام های جدید بهتر از نام های بیگانه است
ثانیا مگه اینکه زبان رسمیه ایران فارسیه باعث تفرقه شده ؟بیجهت جو را متشنج نکنید یعنی شما راضی هستید نام های بیگانه باقی بمونند اما نامی ایرانی بر پول کشور گذاشته نشه گذشته از این همه چیز به نظر سنجی ختم میشه خوب گاهی باید تابع نظر اکثریت بود.
محسن اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
9
0
اسم پارسی اصلا برازنده ی کشور نیست
همون دریک خوبه
زهرا فانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
2
7
به نظر من ریال اصلاً قشنگ نیست . پارسی خیلی پر معنی و کامل است .
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
3
7
پارسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
4
7
برای احترام به داریوش ,دریک از همه بهتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
3
7
دریک خوبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
13
2
زنده باد تومان
اتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
14
2
تومان خوبه چون همه ايراننيان بهش عادت
كردند
حاجی نورکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
11
3
تومان
امید ک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
6
0
ببینید دوستان به خدا زشته مثل بچه ها بشینیم سر انتخاب اسم چیزی که تو جیب 90درصد مردم نیست با هم دعوا کنیم...تورو خدا فکر کنین......
elham & reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
7
0
به نظر ما نام پارسي خوبه اما ممكنه اختلاف قوميتي پيش بياد پس همان نام تومان عاقلانه تره چون مردم عادت كردن به اين نام پس هزينه اش هم كمتر ميشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
5
1
آزادی یا وحدت یا پنا(پول نوین ایران)
ابراهیم
|
United States
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
5
پارس متعلق به تمام ایرانیان است نه تنها قومیتی خاص. مهم زیر یک رچم بودن است که همه ملیت ایرانی داریم با اختلاف نظر تنها به دیگران این اجازه را میدهیم که سو
استفاده کنند به عنوان مثال نام خلیج فارس که به علت اختلاف داخلی از این قبیل خلیج عرب بکار میرود.پارسی برازنده هر ایرانی و آریایی است.
M&L
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
2
بدنیست
محمد .م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
0
سلام قبل از نظر دادن میخواستم بدونم آیا این نظر ها هیچ تاثیری تو عوض شدن یا نشدن نام پارسی داره یا نه

اگه مسولیین افرادی رو بین مردم سایر نقاط کشور بفرستن و راجع به این موضوع با مردم بحث شود مطمءن باشید واحد پول بدین نام نخواهد بود
اینکه معلوم است با برخی کارها اوضاع کشور به هم میخورد انجام این کار با عقل سازشی ندارد لذا خواهشمندیم
جهت جلوگیری از این کار هر چه زود تر اقدام نمایید.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
7
1
دریک از همه بهتره و پارسی از همه بدتره.
اسفنديار ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
0
خطاب به بولتن
لطفا نظرات همه را بدون كم و كاست منتشر كنيد
مدیر پایگاه نظرات غیرمنطقی و غیرمرتبط و بی ادبانه یا در همین موضوع خبر نظر تفرقه افکنانه و یا نژاد پرستانه نظری نمی گردد
اسفنديار ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
4
0
خطاب به آنهايي كه تنها قوم ايران را فارس مي دانند بهتر است بروند تاريخ را مطالعه كنند
قوم آريا از حدود 3500 سال قبل به اين سرزمين آمدند و نام سرزمين خود را ايران (ريشه اش تركي است نه فارسي) گذاشتند قوم آريايي از سه دسته ماد،پارت و پارس تشكيل شدند بنا به عادت ما ايراني ها كه جلوي هر قومي يك «ي»مي گذاريم و مي گوييم زبان آنه براي مثال هندي!؟ است يك «ي» جلوي قوم پارس گذاشتيم و گفتيم پارسي در اينصورت بايد مي گفتيم مادي و پارتي!؟اين در حالي است كه مشترك قوم آريايي كه در كتيبه ها و كتابها موجود است پهلوي است اما بعد از حمله اعراب كه زبان و فرهنگ مردم تا حدودي تغيير يافت و با حكومت سامانيان زبان درباري آنها در قسمت هايي از ايران منسوخ شد كه هم اينك به زبان فارسي مشهور است و اين زبان كمتر است از 100 سال است كه زبان رسمي ايران است
روي سخن من با كساني است كه زبان خود را قند و شكر مي دانند و به به و چه چه ولي وقتي ديگران مي خواهند به زبان مادري خود سخن بگويند ... مي شوند و تجزيه طلب و غير ايراني اميدوارم روزي به آن درجه از درك و فهم برسيم كه همديگر را آنگونه كه هستيم بپذيريم نه آنگونه كه دلمان مي خواهد
اسفنديار ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
3
2
خطاب به آنهايي كه تنها قوم ايران را فارس مي دانند بهتر است بروند تاريخ را مطالعه كنند
قوم آريا از حدود 3500 سال قبل به اين سرزمين آمدند و نام سرزمين خود را ايران (ريشه اش تركي است نه فارسي) گذاشتند قوم آريايي از سه دسته ماد،پارت و پارس تشكيل شدند بنا به عادت ما ايراني ها كه جلوي هر قومي يك «ي»مي گذاريم و مي گوييم زبان آنه براي مثال هندي!؟ است يك «ي» جلوي قوم پارس گذاشتيم و گفتيم پارسي در اينصورت بايد مي گفتيم مادي و پارتي!؟اين در حالي است كه مشترك قوم آريايي كه در كتيبه ها و كتابها موجود است پهلوي است اما بعد از حمله اعراب كه زبان و فرهنگ مردم تا حدودي تغيير يافت و با حكومت سامانيان زبان درباري آنها در قسمت هايي از ايران منسوخ شد كه هم اينك به زبان فارسي مشهور است و اين زبان كمتر است از 100 سال است كه زبان رسمي ايران است
روي سخن من با كساني است كه زبان خود را قند و شكر مي دانند و به به و چه چه ولي وقتي ديگران مي خواهند به زبان مادري خود سخن بگويند ... مي شوند و تجزيه طلب و غير ايراني اميدوارم روزي به آن درجه از درك و فهم برسيم كه همديگر را آنگونه كه هستيم بپذيريم نه آنگونه كه دلمان مي خواهد
پاسخ ها
پارسا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
خطاب به اونای که کیفیت را فدای کمیت میکنند
اقوام را با شرف وانسانیت میشناسند نه با تاریخ و عدد ورقم
تورک اوغلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
4
2
اقایان جمع کنید این مزاحها را . انتخاب پارسی به عنوان واحد پول یعنی کنار گذاشتن سایر اقوام و توهین مطلق به تک تک انها، اگه قرار باشد واحد پولی تغییر یابد باید به صورتی باشد که مورد نظر و احترام سایر اقوام باشد و ایران هم فقط پارسی نیست که بتوان انرا واحد پول عنوان کرد ایران یعنی ترک ، کرد و لر وعرب وبلوچ و ... هستند که در مجموع کشور را تشکیل می دهد
و در ضمن انتخاب پارسی باعث ایجاد تفرقه و نفاق خواهد شد
بيژن
|
Germany
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
1
0
باسلام خدمت تمامي زحمتكشان ايران عزيز به نظر اينجانب ( سار ) واحد پولي خوبي است وميتواند جايگزين واحد ريال باشد و(قران) واحد خرد آن باشد . با احترام بيژن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
2
8
پارسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
8
2
تومان بهتره
مهدي نادري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
2
6
پارسي گزينه مناسبي است
turk
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
7
3
نه اين كارها باعث تجزيه ايران خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
ایران به این سادگیا تجزیه نمیشه
چرا حرفه بیگانرو تکرار میکنی؟
شهلا ج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
1
متاسفانه ما ایرانی ها انسانهای عاطفی هستیم;عاطفی نه به ان معنا که همیشه محبت کنیم ما همیشه طلب محبت کرده ایم.
از بد روزگار همیشه اقوامی به ما حجوم اوردند که به زور گفتن عادت داشتند!!! ما هم غریبپرست!!!!
پس چه زیباست که یک بار برای همیشه راهمان را جدا کنیم.
پارسی و دریک... به امید ایران ازاد!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
3
4
فقط پارسی و دریک!!!!!
امیر مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
3
6
پارسی و دریک
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
2
6
پارسی واحداصلی و دریک زیرواحد
حسین نصرابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
3
1
احتمالا تومان مربوط به دوره پهلوی است بر همین اساس من پارسی راواحداصلی وریال را واحد فرعی ترجیح میدهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
2
4
پارسی ودریک
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
1
3
اریا اصلی ودریک فرعی
سورنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
5
من لر بختیاری هستم و افتخارم به نام پارسی است حالا هر تجزیه طلب بی شرف وطن فروشی که ناراحته میتونه از سرزمین اریایی پارسی ایران مقدس گور کثیفش رو گم کنه
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
0
2
دریک مناسب می باشد
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
0
1
واحدپول ملی باید به تمام ملت ایران شامل شود وهرگزینه ای که باعث حرف وحدیثهای اختلاف برانگیز باشد ویا عامل بهم خوردن یک دلی ایرانیان سرفراز گردد منطقی وعقلانی به نظر نمیرسد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
4
فقط پارسی
درسطح بین الملل هم این اسم رو میشناسن نه دریک یا توما رو
علی.ع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
1
1
برام جالبه بدونم که آیا تغییر نام واحد پول یه مملکت میتونه وضع اقتصادی بد مردم رو بهتر کنه؟؟؟؟؟؟؟؟بعییییییییییده
مبينا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
3
اريا هم خيلي خوبه
میترا آریایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
0
2
سلام به همه ایران دوستان عزیز
من خودم با واحد پول# تومان و ریال #
موافق نیستم اما جامعه به استفاده کردن و شنیدن این واحد عادت کرده و ممکنه با تغییر کردنش سردرگمی پیش بیاد و تا بخواد جا بیفته آسیبهایی وارد کنه!!!!!!! خودم با واحد اصلی $ آریا $ برگرفته از نژاد آریایی و واحد فرعی
$ دربک $ موافقم.
به امید فرداهایی باشکوهتر برای ایران همیشه جاویدان....
پاسخ ها
A
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
بابا هرچی باشه فقط اقتصاد رو درست کنه که این احتمال بعیده
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
1
3
خسته نباشید..
بعد از سی سال تازه یادتان افتاده نام پول ایران را تغییر دهید..
اینهمه بدبختی و فلاکت در ایران هست شما چسبیده اید به نام پول..
معلوم است .. خودتان از قبل یک نام عربی برای واحد پول ایران انتخاب کرده اید. و این نظر سنجی فقط برای رد گم کردن است
نام پارسه را بجای ریال برای اقتدار ایران و نام دریک را بجای تومان برای عظمت ایران انتخاب کنید..
البته اگه ایندفعه حرفتان حرف باشد..
از طرف یک بی قدرت..
مدیر پایگاه زهره خانم یعنی اگر غیر از این اسم انتخاب بشود تقلب شده و مردم باید بریزند توی خیابان تا رای خود را پس بگیرند!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
0
0
با تغییر واحد پول دردی دوا نمی شود باید چاره ای برای سالم سازی اقتصاد کرد باید ارزش پول ملی را بالا برد اقتصاد سالم باعت افزایش تولید ملی میگرددو افزایش محصول ملی باعث افزایش اشتغال ودرنتیجه افزایش ارزش پول ملی میشود پس تغییر واحد پول بجز میلیاردها تومان هزینه وافزایش بیشتر تورم دردی را دوا نخواهد نمود.
آریا عزیزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
1
0
مورد تاًیید است
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
1
0
من یک فارسی زبان ساکن لندنم و در رشته تاریخ در حال تحصیلم
اگر نام پارسی برای اینکه اقوام اصلی ایرانی پارسها هستند گذاشته شود کار اشتباهیه
اقوام ایران مادها هستند که تو قسمت جنوب غربی دریاچه ارومیه زندگی میکردند
قوم پارس در ان دوران به آلانها معروف بودند که در اسیای میانه زندگی میکردند
اگر بنای گذاشتن نام پول ایرانی به علت تاریخ ایران است باید نام کردی یا ترکی گذاشته بشه که همان مادهای امروزی هستند
منم فارسی زبانم ولی اینو باید میگفتم چون حرف رایت و واقعیته
برای درستی حرف میتونید به نسخه ترجمه و یانیور نشده تاریخ هرودوت مراجعه کنید
یا حق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
ای خالی بند
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
0
4
من کاملا با واحد پول پارسی موافقم چون خیلی بهتر از ریال و تومان هست خودم اصالتا آذری هستم ولی با تمام وجودم به پارس و پارسیان عشق می ورزم چون ریشه و اصالت ما به همان ها برمیگرده
زنده باد ایران
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
0
2
موافقم. پارسی ایرانی که خیلی بهتر از ریال اسپانیایی هست
رستمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
1
2
به نظر من واحد پارسي بهترين نام و دريك هم براي جز خيلي زيباتر است. زنده باد ايران
log
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
1
2
من با پارسی و دریک موافقم
HAMED
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
0
BEHTARIN NAM VASE VAHEDE POOL DERIKE.HAME MIDOONIM KE TANHA NAM IRANIE KE GHADIM ROOYE VAHEDE POOL BOODE VA HANOOZAM ZENDAST
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
1
0
پارسی
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
1
1
من زاده پارسه هستم و بنظرم نام پارسی بهترین نامی است که میتوان برای واحد پول ایران سرافراز انتخاب کرد
زنده باد ایران
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
0
2
به نظر من نام آریا کامل ترین نام است که تمام قومیت ها را شامل می شود زنده باد هر چی ایرانی
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
0
1
چون ما زبانمان فارسی است باید واحد پولمان هم پارس باشد.زنده باد پدر ایران کوروش کبیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
0
1
من ایرانی هستم و نظرم اینه که واحد پول پارسی ها باید پارسی باشه. زنده باد ایران پارسی ها
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
1
0
متاسفانه اقداماتی در زمان رژیم پهلوی ها صورت گرفت که امروز باعث سوء تفاهم میان ایرانیان شد!
از جمله بیخودی نام دوگانه ایران/پرشیا را به ایران تغییر دادند فارس معادل زبان فارسی دری=یعنی زبان ایرانی از گونه دری و بدانید کشوری مثل آلمان سه نام دارد یعنی اصولا نام نمی بایست مشکلی ایجاد کند.
خدمت کسانی مثل جناب "اسفنديار ايراني" برسانم این پازی ها مثل پان آریایی و پان ترکیست از ارمغان های رژیم پهلوی و استعمارگران حامی اش بوده! کافی است به ویکی پدیا بروید بینید چه حجم عظیمی از اختلاف در مورد مفاهیمی همچون آریا و ایران و پارس وجود دارد! آن چه مسلم است چیز به نام نژاد پارسی نداریم. زبان قوم و ملت نمی شود. خراسانی ها و اهای پارسه (شیراز) زبانشان از یک خانواده هست ولی یک قوم نیستند همان طور که تاجیک ها و هزاره ها و پامیری ها و لرها و گیلک ها و مازنی ها و سیستانی و غیره هر کدام قومیت خودشان دارند ولی دز زبان و فرهنگ و هویت ملی یکی هستند! آریایی چیزی جز یک مفهوم زبانی و یا فرهنگی نیست و ایران هم هنوز در براه ریشه اش معنای درست علمی ارائه نشده. به دلیل کهن بودن بیش از حد اصولا بعید است به این راحتی ها به اجماعی در باره معانیشان رسید! مهم این است همه ما ایرانی متحد و در کنار هم زندگی مسالمت امیز و برابر و برادرانه داشته باشیم. با توجه به سوء تفاهمات بهتر ست از نام زبان فارسی دری استفاده نشود. زبان فارسی دری هزار سال ادبیات مکتوب دارد لطفا دیگر منکر بدیهیات نشوید ریشه این زبان از تیسفون است و از خانواده زبانهای آریوایرانی است و هم خانواده زبانی مانند اردو است!
نام دریک در حال حاضر بهترین برای واحد پول است و خردش هم درم که ریشه ایرانی دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
1
2
سلام منم یک ایرانی هستم
پارسی رو میپسندم دریک خرد
ایرانی باش ایرانی زندگی کن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
0
0
درک فقط درک
علی و افسانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
2
پول درشت پارسی
سکه دریک
گودرزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
0
0
تعصب قومیتی برااحمقهاست صفرهای پولو حذف کنن بهترین کاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
1
0
بهتر است واحد پولی هویت اسلامی داشته باشد نه ایرانی چرا که باعث تحریک اقوام ایرانی می شود که اکثریت هستند و به نظر من این پیشنهاد یک پیشنهاد انگلیسی است
ارش ایرن دوست
|
Switzerland
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
0
1
با اینکه شصت درصد مردم ایران
فارسی زبانند ولی اگر نام پول ملی "اریا" باشه بهتره

پاینده ایران
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
0
3
ریال همان رویال است به معنی سلطنتی که میبینیم درکشورهایی که سلطنتی هستند ریال دارند . قبل از ریال هم در ایران شاهی بوده مثلا ده شاهی . نام پول ایرانی هرچه باشد خوب است فقط ایرانی باشد و با پول اعراب یا کشورهای دیگر مشترک نباشد . که البته پارسی همخوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
اون چیزی که شما شنیدی شاهی در واقع دیناره قدیم به 25 دیناری پنج شاهی میگفتن
وبه 50 دیناری 10 شاهی
توی اینترنت هم میشه دید
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
0
0
باتوجه به اعتقاد مردم وهویت باید انتخاب بشه

نظر من

خمینی

امامی به عشق ائمه وامام خمینی و امام رضا ع که توی ایران حرمشونه



رضایی به عشق امام رضا

سامانی اولین حکومت مستقل اسلامی ایران ومشترک باسایر کشور های فارسی زبان مثل تاجیکستان

کوروش

فارس که نام ایرانه

فارسه یا پارسه

با دریک مخالفم چون از اسم داریوش هست و مثل کوروش وطن خاه نبوده

با تومان مخالفم

چون تومان به معنی هزار است و بی ارزشی پول رو میرسونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
2
0
واحد پول رو بزارین کاغذ یا ادم یا همچین چیزای تا دعوا نشه
nima
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
0
2
آقای ناشناسی که اسمتو زدی ناشناس. داریوش بزرگ جز نیاکان ماست. تبلیغ زرتشتی باشه. این چه حرفیه!!!!!. متاسفم ای کاش ایرانی نبودم ببینم مردم کشورم اونقدر نژادپرستند که واسه واحد ملیشون به جون هم میافتند. بهتره برید پیام سایت رو بالا بخونید بعد نظر بدید. ای تویی که میگی مسلمان برادر. برادری رسمش این نیست. ترکی مغولی کردی فارسی یا زرتشتی هستی یا مسیحی یا مسلمان، هرکس میخوای باش ولی ایرانی باش. آزاده باش. به هموطنت احترام بگذار. متحد باشیم باهم محض رضای خدا متحد باشیم.
یه قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
1
1
سلام
واحد اصلی میتونه دراخما باشه (واحد پول ساسانیان) و واحد فرعی هم دریک باشه (واحد پولی هخامنشیان)
به نظرم بهترین گزینه همینه!
نه؟
یگانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
1
اقوام ما هیچیشون نیست.بیکار هم نیستن سر این چیزها با هم اختلاف پیدا ..کنن. اگر مخالفید یه دلیل قانع کننده بیارید نه اختلاف اقوام.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
0
1
سرعت در کار مهمه قبل از اینکه دیر بشه پارسی خوبه و دریک هم عالیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
0
0
من میگم یک ملیون را هزار ریال حساب کنندوپنجاه تومن رو پانصد ریال وبقیه را به همین شکل تغییر دهند یعنی حجم پول کم شده وبه شما برادرا ی نظردهندگان چرا خود پرست شده اید ما همه زاده یک پدر ومادریم
هدف ما بایدسازندگی نه ایجادفتنه وخرابی
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
1
0
سلام
به نظر من بايد با دنيا پيش رفت مثلا چي مي شد اگه ميشد واحد پول ما مي شد دلار و...و...
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
0
1
درود بر شما
به نظر من هم نام پارسی و دریک شایسته ترین نام برای واحد پول ایران می باشد و می بایست مدتها قبل اینکار را میکردند.
mavi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
1
2
خواهشا دیگه ترک و فارسش نکنید
دریک اسم شایسته و مناسبیه
ابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
1
0
سلام
دریک قشنگه
خدا کنه که هرچه زودتر این طرح اجرا بشه
ریال ایران بین واحد های پولی از نظر ارزش از اخر سومههههههههههههه
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
0
1
ببینید دوستان من این تعصبات رو بگذارید کنار همون دریک قشنگ ترین عبارت است چرا که تمدن ما به کورش بزرگ،مادها وکوردها بر می گردد خواهشا الکی شلوغ نکنید واینکه اقوام مختلفی در ایران زندگی میکنند قبول ولی نظر قطعی با اکثریت است

@
عثمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
1
1
به نظرمن بایدحکومت اسلامی باشدچون ماهرچی دااریم ازاسلام هست
ترک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
0
1
به نظرم "دراخما" که واحد پولی ساسانیان بود به عنوان واحد اصلی باشه و برای واحد فرعی، "دریک" که واحد پولی هخامنشیان بود باشه. برای نماد این واحد ها، میشه از "د" (دال) استفاده کرد که برای دراخما یک خط روش باشه و برای دریک دو خط روش باشه، مثل $.
شهداد
|
United States
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
0
سلام
من به نظر همه احترام میذارم
به نظر من پارسی برای پول اصلی و دریک برای واحد پول فرعی کشورمون مناسب باشه
کشور ما ایرانه واز کوروش بزرگ به ارث رسیده
و الانم تمام ایرانی ها چه در شرق غرب شمال جنوب پارسین بیاین با این نام زیبا برای پول کشورمون :هم اتهاد وهم تاریخمونو برجسته کنیم یادتون نره که این نام ها به نفع هیچ قوم خاصی نیست و برای تمام ایرانیان جهانه و نظر من هم همین الان ثبت نمیشه ویه نظره پس بیاین به نظر هم احترام بذاریم من شخصا همه ایرانی ها رو تو همه جای کشور چه از شیعه سنی لر کرد ترک عرب بلوچ و...دوست دارم و میدونم همه اینرانی ها همین حس رو دارن فقط یه وقت ها شیطون گولشون میزنه
به امید سر بلندی ایران عزیزمون
دوستون دارم شهداد
امين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
1
0
به نظر من پارس اسم واحد پولي باشه خيلي بده چون وقتي ميخواي چيزي را بخري فروشنده ميگه پنج بار مثل سگ پارس كن و اين خيلي بد مي باشد.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
0
0
پارس واحد اصلي و ايران واحد فرعي
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
1
0
میگم به نظر من اینا که هی میگن تمدن ایرانی چرا از1400تمدن اسلامی ایران فاکتور میگیرن بعدش ما این قدر تو تاریخ کشورمون قهرمان داشتیم خو اسم اونها رو بزارن که به قومی هم بر نخوره ازیک عرب ایرانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
0
0
همچی قدیمیش خوبه . معامله کالا به کالا
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
0
2
سلام
من هم باتغییر واحد پول ایران بسیار موافقم به نظر من باید جای ریال دریک و به جای تومان نام پارسی باشد زیرا نه تنها ریال بلکه تومان هم کلمه ایرانی نیست واژه ای مغولی است.
ایرانی عاشق میهن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
0
2
خدا کنه فقط واحد پولمان ایرانی نشه من امید دارم همه ی ابعاد زندگیمان یک روز که دیر نیست ایرانی میشه
بیژن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
1
سلام بر همگی به نظر من پارسه و یا ریال جدید! اسم فارس را اعراب بعلت نداشتن "پ" به "ف"تغییر دادند پارس و پارسی درست است.پارس در بر گیرنده همه ایرانیان است از هر قوم و طایفه .
شایان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
2
0
همون تومان خیلی خوبه
mohsen
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
1
ایرانیک .
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
0
0
فعلا اسم پول را بگذارید کنار و فکری به حال اعتبارش کنید
در دیگر کشورها قیمت گرانترین خودروها از چند صد هزار واحد پولشان تجاوز نمی کند اما اینجا قیمت یک حلبی به اسم پراید بالای دویست میلیون واحد پول کشورمان است
بوگاتی با اون همه عظمتش به میلیون دلار نمی رسد اما پراید ما با افتخار از مرز دویست میلیون ریال هم گذشته است
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
1
0
اسمي خوبيه اما تو دهن جا نميوفته.همون تومان بهتره.گرچه يادگار عهد تاتار و قاجاره با خاطرات تلخ از آن دو دوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
1
نام پارسی بهترین است . دریک و آریا و سایر نامهای ایرانی هم خوب است . پارسی ارتباط خوبی با نام خلیج همیشه فارس دارد .
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
من نام (( ارن )) را انتخاب کردم که مخفف واژه ایران کشور خودمان است بصورت یکی در میان > ایران> ارن ern
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
1
فارس بودن مهم نیست.مهم ایرانی بودن ماست.مهم کوروشی بودن ماست که الان کم رنگ شده،پارسی حداقل عربی نیست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
1
1
همه ما ایرانی هستیم با هر دین و مذهب یا هر قوم و زبانی بهتره که تعصبات رو چه دینی وچه قومی رو کنار بگذاریم و به نظر من پارسی و دریک مناسبه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
2
لر ها و بختیاری ها که از قو پارس هستند وبازماندگان هخامنشیان هستند وبیشترین جمعیت کشور از این دو قوم هست پس اگر قرار است پول تغییر کند باید نام پارس یا هخامنش یا دریک را به خود گیرد البته کورد ها هم که از ماد ها هستند هم ایانی اصیل هستند اما تمام این افتخارات به ترک های عوضی وبیشعور می رسد
دلشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
دینار لاتینی و معرب مأخوذ از دیناریوس یونانی است و بعضی گویند که سکه ای قدیمی در فرانسه بنام «دنیه » وجود داشته که از کلمه ٔ لاتینی مشتق شده است و معنای دیناریوس «ده تایی » است همانطور که درنزد عرب دینار ده درهم بوده است
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین