کد خبر: ۳۷۵۶۷
تعداد نظرات: ۱۹۷ نظر
تاریخ انتشار:

ضریب هوشی 84 برای ایرانی ها

دکتر شهرام یزدانی

اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانی‌ها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمده‌اند، اما برای اینجانب، این آمار هیچ‌گونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال  هفتاد و نه در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان نظریه "ترقیق هوشی" پیش بینی کرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در کشور را بررسی خواهیم کرد و سپس به راهکارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهیم پرداخت.
ضریب هوشی چیست و اهمیت آن در چیست؟
ضریب هوشی یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.
برای به دست آوردن سن عقلی راه‌های زیادی وجود دارد و معمولا کارشناسان از تست‌های خاصی استفاده می‌کنند که جنبه‌های مختلفی مانند تشخیص الگوها، قدرت حافظه کوتاه ‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ها، سرعت محاسبه فرد، درک روابط یا جبر، اطلاعات عمومی، محاسبات ریاضیات، درک فضایی، منطق و املا را ارزیابی می‌کند.
به این ترتیب دستیابی به میانگین ضریب هوشی بالاتر یکی از ابزار توسعه و به طور هم‌ زمان یکی از دستاوردهای مهم توسعه محسوب می‌گردد.
ضریب هوشی اقوام و ملل
مطالعات فراوانی روی تفاوت متوسط ضریب هوشی در کشورهای مختلف صورت گرفته است.
میانگین ضریب هوشی در آمریکا و انگلستان حدود 100 است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، کره‌ای، هنگ کنگی و تایوانی 105 و برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین 78 و 90 و برای کشورهای آفریقایی پایین تر از صحرای آفریقا بین 65 تا 75 است. در این میان کشور ما ایران با ضریب هوشی متوسط 84 رتبه 97 را بین 185 کشور جهان دارا می‌باشد.
اما هنگامی که با تفاوت میانگین ضریب هوشی میان دو کشور یا دو نژاد مواجه می‌شویم قایل شدن به تفاوت ژنتیکی، به نوعی به معنای وجود نژاد برتر (ژن برتر) است.
جدای از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی متعددی روی ضریب هوشی تاثیر می‌گذارد وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در دوران کودکی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر ضریب هوشی تاثیر می‌گذارند.
مهاجرت نخبگان و ضریب هوشی
مهاجرت انتخابی نخبگان اثری مخرب بر توسعه ملل می‌گذارد. بدیهی است که بار توسعه و پیشرفت جوامع بر دوش هوشمندان و نخبگان هر جامعه‌ای است. حال وقتی در یک جامعه شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان در گذر زمان آن را ترک می‌کنند، نه تنها خروج آنها مستقیماً جامعه را متاثر می‌کند، بلکه در دراز مدت، ذخیره ژنتیکی کشور را نیز فقیرتر می‌کند و در نسل‌های آتی، روند انتقال ضرایب بالای هوشی به «نسل‌های آینده» با اختلال مواجه می‌شود.
این امر در مورد کشور اسکاتلند طی بیش از نیم قرن به دقت مطالعه شده است. از اوایل قرن بیستم، هر ساله تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده اسکاتلندی به انگلستان مهاجرت می‌کنند. درصد متوسط مهاجرت سالانه تحصیل کردگان دانشگاهی از اسکاتلند به انگلستان 17.2 درصد و ضریب هوشی متوسط این مهاجران 108.1 می‌باشد.
این موضوع سبب شده است که میانگین ضریب هوشی اسکاتلندی‌ها به طور متوسط در هر نسل یک امتیاز نسبت به نسل قبل کاهش پیدا کند و اسکاتلندی‌ها در اواسط قرن بیستم به کم‌هوش‌ترین ملت اروپایی (با میانگین ضریب هوشی 97) تبدیل شدند.
بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، ایران با ضریب مهاجرت 15 درصد، رتبه اول را در میان 61 کشور توسعه نیافته و در حال توسعه دارا می‌باشد و می‌توان تخمین زد که در طی سه دهه اخیر حداقل سه واحد از ضریب هوشی متوسط ایرانی‌ها صرفا به سبب مهاجرت کاهش پیدا کرده است.
مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش میانگین ضریب هوشی ملل نمی‌شود، بلکه این کشورها را از نوابغ تهی می‌سازد. با نگاهی به فهرست اسامی افرادی مانند لئوناردو داوینچی (ضریب هوشی220)، گوته(210)، پاسکال (195)، نیوتن (190)، لاپلاس (190)، ولتر (190)، دکارت (185)، گالیله (185)، کانت (175)، داروین (165)، موزارت (165)، بیل گیتس (160)، کوپرنیک (160) و اینشتین(160) به ‌سادگی درمی‌یابیم که توسعه دانش بشر در طول تاریخ بیش از هر چیز مرهون افراد نابغه می‌باشد. نوابغ همان کسانی هستند که توان حل پیچیده‌ترین مشکلات یک کشور را دارا می‌باشند و مسوولیت راهبری کشور را در وضعیت‌های بحرانی بر عهده دارند.
تاثیر نوابغ روی توسعه جوامع به حدی است که می‌توان عبارت معروف «ملتی که قهرمان ندارد، هیچ چیز ندارد» را با جمله «ملتی که نوابغ را در راس مدیریت خود ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید» جایگزین کرد.
کنترل موالید و ضریب هوشی
بررسی‌های متعدد ارتباط بین هوش و تحصیلات و همچنین ارتباط میان تحصیلات و تبعیت از سیاست‌های کنترل موالید را به اثبات رسانده است. ضریب هوشی متوسط 20 درصد، پرهوش جامعه حدود 115 و ضریب هوشی متوسط 20 درصد، کم‌هوش جامعه حدود 85 درصد می‌باشد. اگر فرض کنیم که میزان زاد و ولد در گروه کم‌هوش جامعه تنها 30 درصد بیش از میانگین جامعه و میزان زاد و ولد در گروه پر هوش جامعه 30 درصد کمتر از میانگین جامعه باشد، میانگین ضریب هوشی نسل دوم از محاسبه زیر به دست می‌آید:
0.2×1.3×85) + (0.6x1x100) + (0.2×0.7×115) = 98.8
تحلیل فوق به خوبی می‌تواند آمار توصیفی ارایه شده از سوی نهادهای بین‌المللی را توجیه نماید، اما اصلاح این وضعیت نیازمند اتخاذ رویکردی مداخله‌ای و همه‌جانبه است. اتخاذ تمهیدات و سیاست‌های علمی برای فقرزدایی و مقابله با شکاف رو به فزونی طبقاتی، توجه به مدیریت عوامل خطرزای سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، حمایت و مدیریت علمی نخبگان و تلاش برای متوقف و معکوس نمودن سیر مهاجرت نخبگان و بازنگری علمی سیاست‌های کنترل جمعیت تنها بخشی از رژیم ‌درمانی ملتی است که به تدریج هوش خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که میانگین ضریب هوشی هر نسل 1.2 امتیاز از میانگین ضریب هوشی نسل قبل کمتر شود
 

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۹۷
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۵۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
14
90
قربون دهنت .خیلی درست بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
این جدول منبعش چیه!؟ برا اساس چه مستنداتی شکل گرفته!؟
طبق معمول یک امار جهانی بی سند...
عمر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
10
81
خیلی خوب بود ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
منبع این چرندیات چه!؟
ایران با وجود نخبگان زیاد و کلی داشمند ممطعنن بالاتر از جماعت یانکی ها و انگل هاست.
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
14
70
من تا حاتا فکر میکردم ایرانی ها باهوشترین ادم های جهان هستند و همیشه برام سوال بود چرا ایرانی ها با این ضریب هوشی اینقد عقب افتاده هستیم پس من تا حالا اشتباه میکردم مرسی که واقعیت رو فهموندی به من
پاسخ ها
آرمین
| United States |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
عقب موندگی ما بخاطر این است که واقعیتها را دیر فهمیدیم، چون تعصبات نمیزاره
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
از کوزه همان تراود که در اوست .
وضعیت جامعه ، اقتصاد ، امنیت و .... نشاان از ضریب هوش پایین دارد . مخصوصا هوش اجتماعی مردم ایران بسیار پایین است .
س
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
با سلام ،
در پاسخ به آقای اسماعیل که چرا با وجود هوش بالا اینقدر عقب مانده ایم ، باید بگم که سیاستگذاری بلند مدتی در این زمینه صورت گرفته از خیلی وقت پیشها ، که انسانهای نادان را مدیر گروه دانا کنند، همون حکایت هست که میگه یک گروه شیر با مدیریت گوسفند می تواند از یک گروه گوسفند با مدیریت شیر شکست بخوره
و البته لازم به ذکر هست که دلایل اصلی می تونه فقر اعتماد به نفس ، حسرت خوردن ، نا امیدی ، منفی نگری و ... را به دلایل پایین آمدن این هوش اضافه کرد ، امیدورام اجازه کار روی این موضوع توسط کاردان آن داده شود بلکه به موفقیت بیانجامد ، همه کشورها این دوره ها را گذرانده اند ، با مایوس شدن کاری درست نمیشه باید حرکت کردم کار کرد مبارزه کرد (البته از راه درستش) ، تا به نتیجه خوب رسید ، ناگفته نماند اینها زمانی به سرانجام خوب خواهد رسید که ما رها نکنیم و واقعا در حد توانمان کار و کمک کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
اولين چيزي كه ضريب هوشي يك جامعه يا منطقه را نشان ميده رانندگي مردمان ان است ، مثلا جايي كه در يك ترافيك سنگين بزور افراد ميخوان لايي بكشن ضريب هوشي پاييني دارند
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
26
17
افريقا زير 70 ؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني به طور متوسط همه منگوليسم اند
يعني حتي قدرت درست تكلم هم ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
نه بابا...
اگر کتابی در مورد روانشناسی کودکان استثنائی بخونی میبینی که برخی ضریب هوشی زیر 25 دارند !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
توضيح داده كه ، كسي كه 20 ساله هست با ضريب 70 اندازه يك ادم 14 سايه درك و فهم و يادگيري داره نه عقب مانده باشن
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
3
21
oh my god
Saeed
|
United States
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
40
24
ايراني ها باهوشن اما استرس زياد تغذيه و نا مناسب كودكان و زنان باردار و فرار مغزها باعث شده عقب بيافتيم.
هييف.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
اینم یک نمونه بارز تعصب که دوستمون گفته بودند
مهرداد
|
United States
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
3
16
خیلی جالب بود،ممنونم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
7
23
خوبه که واقعیتو رو کردید البته عواملی چون محیط نامناسب دغدغه ها و استرس به این شرایط دامن زده و باعث فرار نخبه ها گردیده ...
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
33
11
ایرانی ها خیلی باهوش هستن اما پشتکار یا کسی که اونا رو حمایت کنه ندارن .
پاسخ ها
سجاد
| United States |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
ضریب هوشی ربطی به حمایت و پشتکار نداره. یاد مغالطه اسکاتلندی واقعی افتادی. سرچ کنید راجع بهش بد نیست
ناشناس
| United States |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
پس این مقاله یعنی کلا کشک! قربون اعتماد به نفست
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
4
23
به نظر من عوامل تغذيه اي و محيطي از عمده دلايل هستش.مثلا آفريقا كه از لحاظ محيطي و تغذيه اي در بدترين وضعيتند
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
17
22
به نظر من هوش در واقعیت قابل سنجش نیست و تمام المانهایی که تا کنون برای سنجش آن در نظر گرفته شده به نوعی ناقص هستند.
مغز انسان قدرت بسیار ماورایی دارد که در موقعیتهای خاص نبوغ عجیبی از خود نشان میدهد که بعضا دیگران هوش قلمداد میکنند.
در زمانی باید نگران ظرفیتهای این چنینی بود که همه مغز ها در دنیا با حداکثر توان خود مشغول به کار باشند و در واقع در زمانه ما محال است و در نتیجه خیلی قابل بحث نیست.
کاربر اینترنت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
15
11
احتمالا تست هاس هوش رو با الکی زدن ، تو دبیرستان هم به ما دادن بچه ها حوصله نداشتن فکر کنن همه شانسی میزدن !
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
اگه یکم باهوش بودن الکی نمیزدن! شمام اگه الکی زدی به خودت شک کن
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
48
21
نگو این حرفو من تو دبیرستان نمونه توی یه شهر متوسط بودم از 160 میانگین 130 بود هوش همه حالا هم تو دانشگاه رشته مهندسی شرایط مشابهی داریم اونا فقط میخوان اعتماد به نفس ایرانی ها رو کم کنند تا حالا شده بگن ایرانیا تمام دنیا رو تو جنگ شکست دادن؟ نمیگن تا حالا شده بگن ضریب پیشرفت ایران توی علم هایی مثل پزشکی؟ هسته ای ؟ بنیادی؟ یا حتی نظامی چنده نمی گن! کشوری که با حدود 30 سال تونسته به سطحی برسه که از بمب هسته ای داشتنش می ترسن یعنی نابغس!
هوش به کنار فقط غیرت ایرانی!
پاسخ ها
چرته
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
غیرت اسمم
ناشناس
| Norway |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
دوست عزیز، اصلا این طور که فکر میکنی نیست. من نمیدونم در مورد چه دبیرستانی صحبت میکنی و چه تستی از شما گرفته بودن اما متوسط هوش (IQ) دانشجویان دانشگاه های خوب کشور هم 130 نیست. 130 خیلی عدد بالاییه برای متوسط حتی برای یک دانشگاه. چرا فکر میکنی همه به غیر از ایرانی ها با هدف غیر سالم حرف میزنن؟ خیلی از این آمار ها از درون تحقیقات علمی در میاد و واقعا بسیاری از دانشمندان در سراسر دنیا آدم های صادقی هستند و سیاست روی اون ها تاثیر نمیذاره.
ناشناس
| United States |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
والا ما که تو مدرسه تیزهوشان (سمپاد) بودیم اونجا متوسط 112 بود!؟ آمار زیر معده ای ندهید
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
در جواب ایرانی باید بگم که
بنده کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم و کاملا با این مقاله موافقم
این مقاله میخاد بگه که به ازای هر هر نفر نخبه ای که جامعه رو ترک میکنه ما ژن های برتر رو از دست میدیم
شاید شما در حوزه ژنتیک مطالعه ندارید پس لطفا بجای تعصب غلط و انکار واقعیت ها تشریف ببرید چن تا کتاب تو حوزه ژنتیک مطالعه بفرمایید و ب فکر راه حل باشید
ضمنا جنابعالی بازم همون توهم دشمنان پشت پرده هستند رو مطرح میکنید اما اینو نمیدونید که دکتر شهرام یزدانی ایرانی هستند و خیلی هم ب ملیت و اصالتشون می بالن
متاسفانه اگه این وضع همینجوری پیش بره ما باهر فراری بهترین ژنها رو از دست میدیم
چون نابغه ها میرن اون ور اب زاد و ولد میکنن
در نتیجه نسل های اینده ما رو قشر متوسط تشکیل میدن
سعید
| United States |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
پیاده شو با هم بریم...کی تموم دنیا را شکست دادیم؟.................................................................................................................
مدیر پایگاه سلام بحث را روی موضوع خوبی شروع کردی ولیکن خواهشا جانب ادب را رعایت کرده و بر اساس احساسات قضاوت نکنید
محبوبه.ش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
ضریب هوشی یا (آی کیو IQ) عددی است که میزان هوش یک انسان را مشخص میکند. این میزان با آزمایش های مختلف و آزمون های متعدد هوش مشخص و در نهایت به عددی ثابت میرسد، این عدد در ۹۵ درصد انسان های معمولی بین ۷۰ تا ۱۳۰ است. گر چه هیچگاه به صورت رسمی و توسط یک موسسه معتبر از یک جامعه آماری ایرانی تست هوش گرفته نشده همینطور تحقیقاتی که کشورهای مختلف و آمارهای متفاوت نشان میدهند، بیشتر جنبه تجاری دنیا را می بینند، چرا که نبض تجارت دنیا به سمت کشورهای جنوب شرق آسیا رفته و اینگونه آمارها صرف گرفتن بازار جهانی آن کشور را نشان می دهند. لذا با توجه به گوناگونی سازمان های تحقیق کننده در این باب و اختلاف در نوع تست ها نمی توان اطمینانی به ارقام داشت

منبع: http://www.asemooni.com/science/cognizable/iranian-iq-in-the-world
نفس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
29
13
نه بابا من كه يك دانش آموزم ضريب هوشيم 115 هستش اون وقت كلا نبوغ و نخبه هاي ايراني 80 است؟؟؟دروغه.....
باور نكنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
واقعا تو 115 هستی ؟ خدایی ؟ نابغه تو حتی نگرفتی متن چی گفته ؟ کجا گفته نابغه های ایرانی دارای ای کیو 80 هستند .؟ راستی معنی میانگین رو بلدی ؟ نابغه!!!!!
سعید
| United States |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
با این جمله ات معلوم میشه ضریب هوشی شما زیر 15 هست،تو حتی نفهمیدی ضریب هوشی به سن ربطی نداره یا تحصیلات...
عبد الحمید
|
-
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
20
14
خوب بود در این معرفی ، کسانی مثل ابو علی سینا ، فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی ، خیام، بیرونی وووو را هم معرفی کرده بودند


زمانی که در ایران دانشگاه جندی شاپور تدریس میکرد
اروپائیان سواد را ننگ میدانستند وهر کسی که دارای موقعیت اجتماعی بود خادمی به عنوان کاتب همراه داشت .

برای روشن شدن این واقعیات پیشنهاد میدم کتاب (خدمات متقابل اسلام وایران) نوشته شهید مطهری را بخوانید تا تفاوت ما را با اروپائیان متوجه شوید

موفق باشید
پاسخ ها
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اگه بدونین همه اونهایی که شما معرفی کردین درواقع ترک و ترکستانی بودند مشکلتان حل می شود راه دوری نرویم مطابق امار های بین المللی ترکها باسواد ترین مردم دنیا و باهوش تریم مردم منطقه هستند سطح باسوادی در اذربایجان 99.8%قزاقستان قیرقیزستان وترکمنستان 99.5%ازبکستان 98%مغولستان 97% ترکیه 96% (ایران 85% افغانستان 28%)متوسط ای کیوی مردم مغولستان 101 قزاقستان 94ترکیه و قیرقیزستان90 اذربایجان 88 ترکمستان وازبکستان 87ایران 84 کشورهای عرب 86
مسعود
| United States |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
مراد جان زیاد به نژاد و ملیت نناز لطفاً! ترکها هم همون چیزی هستن که بقیۀ ایرانی ها هستن!
به طور کلی می گم افتخار به اون چیزی که خود آدم در اون نقشی نداره منطقي نيست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
جناب مورات، شما درست میفرمایید، ترکها 7000 سال قبل شوروی و آمریکا انسان فرستاند به فضا و کلا علم و دانش را ترکها برای جهانیان به ارمغان آوردند. علاوه بر ابن سینا و بیرونی و... که در واقع تورک و تورکستانی هستند انیشتین و نیوتن و گالیله و ... هم تورک و تورکستانی هستند! حتی موجودات فضایی هم تورک هستند!
امثال تو هستند که باعث افت میانگین IQ ایرانیها شده اند
سعید
| United States |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
بی اساس حرف نزن(زمانی که در ایران دانشگاه جندی شاپور تدریس میکرد
اروپائیان سواد را ننگ میدانستند )اصلا ما دانشگاه را از اروپا یاد گرفتیم وگرنه الان بجای اینترنت تو مکتب داشتی فلک میشدی...
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
10
10
دقیقا کدوم نهاد معتبر ازمون های سراسری تست هوش از ایرانی ها گرفته که شما امدین اینجا داستان می گید...
در ضمن هنوز هیچ تست هوشی که ضریب هوشی واقعی رو نشان بدهد ساخته نشده که انقدر با اطمینان سخنرانی می کنید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
7
6
تکلیف اون ایرانی هایی که ضریب هوشی بالا دارند چیه؟
حتی اونایی که ازشون تست هم گرفته شده، در مقاطع مختلف.
parisa
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
2
4
ahmagh mianginesh 84 in vasat momkene yeki 50 bashe yeki 180
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
آقا ی پرشیا اولا لطف کن یه ذره با ادب تر دعوا که نداریم. دوما شما که از این اسمای خوشگل موشگل می زاری لطف کن فارسی بنویس.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
دوست عزیز ناشناسم ایشون خانم پریسا بودن نه آقای persia
ایرانی کرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
5
5
یه بار یه برنامه تست هوش رو گوشیه آندرویدم ریختم و دو بار 40 تا تستشو جواب دادم. ضریب هوشیم در هر دو مورد 121 شد. ولی نکته ای که هست اینکه اولا برنامه به انگلیسی بود و اعتراف می کنم صورت مسئله بعضی تست ها رو متوجه نمی شدم و وقت زیادی واسه اونا هدر می رفت آخه 40 تست رو باید تو 40 دقیقه جواب می دادم
ثانیا بعضی تست ها به این صورت بود که گزینه ها کلمات انگلیسی بود که معنیشو اصلا نمی دونستم که جواب بدم
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
4
4
ضریب هوشی من 92 بود با تشکر از دانش مندی من این متن را واقعی نوشتم پس بقیه خنگ هستند
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
5
3
اصلا چرا باید هنگام بررسی ضریب هوشی یک کشور هویت آن معلوم نشود؟ به نظر من هنگام آمار گیری مثلا از کشور انگلستان، فقط افرادی باید مورد بررسی قرار گیرند گه انگلیسی هستندو مهاجران به صورت جدا گانه بررسی شوند.
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
10
7
اینا همش دروغه چون با چه اماری امدن تو ایران ضریب هوشی اندازه گرفتن داخل مدرسه ما متوسط ضریب هوشی113 بود
پاسخ ها
سمن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
دوست عزیز افرادی که عقب ماندگی متوسط- شدید-عمیق دارن 95 درصد نمیتونن اصلا به دبیرستان برسن که ازشون تست هوش سراسری بگیرن :| کسایی هم که سندرم دان دارن عقب مانده میشن که احتمال ابنلا به این سندرم از همه سندرما بیش تر پس همین که الان تو دبیرستان داری درس می خونی یعنی خیلیا از این فیلتر رد نشدن
ناشناس
| Australia |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
دروغ نیست به نظر من آقا ابراهیم ، من هم ایران زندگی کردم هم جای دیگه و با ملل مختلف خیلی برخورد داشتم ، من با ملل مختلف توی یه خونه زندگی کردم و توی یه محل همکاری کردم. به نظر من ایرانی ها باهوشتر از ملل دیگه نیستند ، نه اینکه خدای نکرده بگم خنگ ترند نه! ایرانی ها هم یک ملتی هستند در کنار بقیه ... همین و بس. نه باهوش تر و نه با اطلاع تر و آگاه تر ...
سیاووش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
17
4
چرا اینقدر ضریب هوشی ایرانیان را پایین زده اند در صورتی که بسیاری از نخبگان جهان ایرانی هستند
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
برادر محترم کدام ایرانیا اگه منظورت بوعلی ابو ریحان خوارزمی و فاراربی اند انها که داخل قلمرو امروزی ایران نیستند اگه عصر معاصر را بگیری هم متاسفانه ایرانیا سهم کمتری در پیشبرد علم داشته اند کشور المان 97 تا برنده جایزه نوبل داره کشور ایران چندتا داره؟
مدیر پایگاه این چه نوع نگاه ناصوابی است که کسیی به میهن خود دارد ،هوش وسابقه و جلوداری ایرانیان در علم ودانش همیشه زبانزد همه مورخین بوده است.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
0
10
گیریم که درست . باید به خاطر داشت که هوش همه چیز نیست. ما می تونیم با تلاش بیشتر ترقی کنیم . شمایی که مخالف حرف من هستی لطفا دلیل بیار .
گر چه هنوز هم من به ایرانی ها ایمان دارم.
این نباید باعث نا امیدی بشه چرا که همون اینشتینی که خیلی بهش می نازن اقرار کرده بوده که با تفکر و تلاش زیاد به اینجا رسیده. با تشکر
حسام
|
United States
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
7
6
من هم با اون دوستانی موافقم که میگن معلوم نیست این ازمایشها از چه کسانی ودر چه رده شغلی وخانوادگی وتحصیلی گرفته شده اصلا ملاک ارزیابی چی بوده از کیها ازمایش گرفتن/
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
4
12
حالا میفهمم چرا هرچی میخونم نمیره تو مخم چون عقبموندم
ارتمیس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
7
6
فکر نمی کردم وضعمون این قدر بد باشه
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
9
3
سلام . من به شما بگم خری یه لحظه فکر میکنی هستی یا نه؟؟؟ واقعا میگما!!!!
هر چیزی تاثیر خودشو داره میدونید چند نفر به خاطر همین امیدشون رو از دست میدن ؟
تازه پیشرفت یه کشورم فقط به هوش نیست دوست من اگه بود همین اروپایی ها چرا تو قرون وستا در هه ی جنبه ها له بودند؟؟؟ با اینکه باهوشند !!!! قبول کن که این حرفی که میزنن خیلیم درست نیست . :دی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
خودت فهیمیدی چی گفتی ؟
قرون وسطی درسته
و الان اروپا بعد از 600 سال فاصله و با کنار گذاشتن تعصبان مذهبی و خرافات و احترام به مردم و آزادی و حفظ محیط زیست تونستن بسیار پیشرفت نمایند مقایسه با دوران باستان کمکی به ما نمی کنه
دینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
2
8
واقعاً جالب تو این جامعه ی در هم و برهم که پر از فقر فرهنگی اقتصادی و غیره هست و مردمی که فقط تک تک به خودشون فکر می کنند باید چنین ضریب هوشی وجود داشته باشه واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
2
8
نخبگان كشور و افرادي كه تحصيلات تكميلي رو ادامه ميدن يا ازدواج نميكنن يا انقد سنشون بالاس كه بچه دار نميشن
تازه بيچاره ها انقد سنشون بالاست و درگير استرسهاي مختلف هستن كه بچه هاشون ناقص الخلقه يا پيش از موعد به دنيا ميان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
2
10
فكر كنم اون عده كه اين آمار رو با IQ خودشون مقايسه ميكنند رسماً از IQ پايين برخوردارند بابا جان ميگه ميانگين اگر يك كم رياضي هم خونده بوديد ميفهميد ميانگين متوسط جامعه هست و البته اون دسته كه زير اين ميانگين هستند يا قدرت خريد كامپيوتر و اينترنت رو ندارند يا هوششو ندارند كه اينجا بيان و بگن IQ پايين دارند تازه بيان هم كدوم ايروني رو ديديد كه بگه چيزيو كم داره هممون فقط تا حرف ايراني ميشه ميريم سراغ تاريخ و چند تا اسم رديف ميكنيم كه اينها دانشمنداي ما بودند بابا يك كم به خودتون بياين شما خودتو چند مرده حلاجيد در هر حال كافي با دانش آموزهاي الان بشينيد و صحبت كنيد جز تلفن موبايل و رفتن تو اينترنت در باقي موارد عملاً حرفي براي گفتن ندارند تازه ورزش هم الان بسيار افت كرده كه دليلش بازي هاي كامپيوتري و اينترنت و سرگرمي هاي اينگونه هست كه اينم رو هوش تاثير داره
ایرانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
1
12
مردم ما و میزان هوششانرا باید در روابط عمومی و موقع رانندگی اندازه گرفت که با چه ترفندهایی کارشانراپیش می برند . نسل آینده ما هم با دیدن این رفتارها عقبتر و ضعیفتر می شود . در چند سال آینده شاهد خواهیم بود که افغانستان از ما پیشی می گیرد چون گذشته وتاریخشان را انکار نمی کنند بلکه به دنبال آینده بهتری هستند .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
2
15
من به عنوان کسی که بیش از یازده ساله دارم تو دانشگاه تدریس می کنم این موضوع رو خیلی لمس کردم. شروع هر ترم تحصیلی و دیدن دانشجویان جدید فقط می گم: دریغ از پارسال.
این امار نادرسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
9
3
جدا از معقوله تاریخ تمدن که بر روی ژن تاثیر میذاره جدا از پیشرفت های علمی با روش های اموزشی نادرست و امکانات کم جدا از داشتن مدال اورترین جوانان المپیادی در کشورهای در حال توسعه جدا از نبود امکانات اموزشی برای افراد با درامد پایین یا روستاییان و غیرو غیرو ایران جوان ترین کسور دنیاست و می دونیم که سن بر روی ضریب هوشی تاثیر میگذاره پس چطور کشورهای اروپایی که بعضا جمعیتی پیر دارند از ما باهوشترن این امار از پایه نادرسته چون از فاکتورهایی استفاده میکنه که صحت اونها در ایران قابل تایید نیست
مهرانگیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
0
13
در مورد ضریب هوشی نظر تخصصی نمی تونم بدم ولی به عنوان یک دبیر چیزی که کمبودش در بچه ها به شدت احساس میشه کمبود و حتی نبود انگیزه است. تلاش کم و توقع زیاد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
وقتی با دلالی و رانت و ... میشه میلیاردها دلار پول پارو کرد چرا باید تلاش کنند
بنده به عنوان یک فوق لیسانس و یک نخبه درآمدم از بسیاری از همکلاسیهای دوران مدرسه که در کار دلالی و واردات از چین رفتن کمتره
من الان پشیمونم که چرا درس خوندم و دلال نشدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
1
8
بنظر من هوش ادما بسته به محیطی که در اون رشد میکنن پرورش پیدا میکنه حالا خودتون کلاهتون بگذارید قاضی.اصلا محیط فرهنگی وعلمی مناسب وجود داره،
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
1
10
من حدود 20 سال پیش کم شدن هوش ایرانی ها را به دلیل
زاد و ولد کمتر با هوش ها ومهاجرت نخبه ها برای روزنامه همشهری ارسال کردم ولی به دلایلی که من نميدانم آنرا چاپ نکردند ،
خوشحام از اینکه این مطلب را رسانه ای کردید.موفق باشید.
Mercedeh
|
United States
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
3
3
به نضر من هوش زياد يا كم نميتواند فقط برأي يك كشور خاص باشد و شرايط بسيار مةم هست و أنسان موجود بيجيده اي است كه ناكهان در شرايط خاص راهكار خاص بيدا ميكند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
7
3
اگر به پراكندگي جهاني ضريب هوش كمي دقت كنيد متوجه ميشويد كه عموما ضريب هوشي با ميزان درامد سرانه ان كشور رابطه مستقيم دارد مثلا در امريكا يا انكليس كه مثال ميزنيد سطح درامد سرانه بالاتري نسبت به كشورهاي افريقايي دارد و بنابر اين امكانات و شرايط بهتري براي اموزش پيشرفت تحقيق وغيره وجود خواهد داشت. حال بايد ديد اگر ايرانيان درشرايط جامعه اروپا يا امريكا قرار داشته باشند ظريب بهره هوش شان چقدر است اين تست براي بررسي فردي شايد مناسب باشد ولي براي بررسي جمعيت كلان يك كشور ناقص است. بنا بر اين بايد ظريب هوش يا خلاقيت يا نبوغ در جامعه را با توجه به امكانات موجود در ان جامعه در نظر گرفت در اين صورت قطعا امارهاي ارايه شده تغيير خواهد كرد . و در خصوص افرادي چون داوينچي، نيوتون ، ابن سينا و غيره ، اگر به تايخچه زندگي اين افراد نگاه كنيد انچه كه در تمام اين افرادعامل موفقيت بوده ، همت و پشتكار خستگي ناپذيرايشان بوده است و نه صرف باهوش بودن.
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
4
4
از زحمت محقق متشکرم مقاله خوبی بود البته بنده فکر میکردم ایرانیها بیشتر باشد ناگفته نمونه که اگر مقایسه فرد به فرد باشد مطمنم ایرانی دارای رتبه بهتری است.
حيران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
6
5
محقق محترم مي بايست مراجع تحقيقشان را مي نوشتند. ضمنا مرقوم نكردند اي كيو ايراني ها چطور اندازه گيري شده؟ با كدام استاندارد؟ توسط چه گروه تحقيقاتي؟ ضمنا اعداد ذكر شده براي افريقايي ها انان را بر اساس تعريف در زمره عقب ماندگي ذهني قرار مي دهد. در حالي مه مطالعات معتبر اين نظر را تاييد نمي كند. ظاهرا ما ايراني ها دايم در افراط و تفريطيم زماني خود را نابغه دهر و زماني ملت خنگ معرفي مي كنيم!
زرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
2
22
كامنت هاى برخى هموطنان جاى شكى در صحت رقم ٨٤ باقى نميگذاره متاسفانه.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
4
البته برعکسش هم صادقه کشورهای باهوش سطح اقتصادی ورفاهی بالاتری دارند
بي نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
10
خيلي جالبيم ما ايراني ها.. اگر يه مسئولي بياد پشت تريبون و بگه فلان كار رو مي كنم و مملكت رو از اين رو به اون رو مي كنم همه هيجان زده مي شيم و براش كف مي زنيم و هورا مي كشيم اما هيچكدوم دليلي براي اثبات ادعاش ازش نمي خوايم.. اما اينجا كه در مورد يه تحقيق آماري ساده صحبت شده همه يه ضرب انكار مي كنيم و ميگيم دروغه.. بله چون اون به ذائقه مون خوش مياد و اين يكي نمياد.. همچين ملتي هستيم ما
ريحانه
|
United States
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
4
2
به نظر من نميشه اينطور با قطعيت گفت. متوسط هوش ايراني ها نميگم بالاست, اما انيدرهاهم پايين نيست. اين هوشي كه شما گفتيد تقريبا نزديك به عقب ماندگي حفيفه! افقط كافيه يكم به اطرافمون نگاه كنيم تا بفهميم اينطور ك ميگن نيست. اولا بايد ديد اين ضريب هوشي را با چه آزموني سنجيده اند! كه به احتمال زياد بايد وكسلر باشه. اگر واقعا وكسلر باشه ايراد زيادي به اين تحقيق وارده. تست هوش وكسلر كه الان همه جا پركاربردترين تسته, براي افراد فارس زبان هنجاريابي شده. ثانيا هنجاريابي اون حتي براي افراد فارس زبان هم بسيار قديميه. واقعا نميشه به نتيجه اون اطمينان كرد. اگر دوست ندارين نوابغ مهاجرت كنن, فكر بهتري بكنيد. اين حرفا تحويل مردمي كه واقعا عقب ماندگي ندارن, راه حل اين مساله نيست.
پاسخ ها
سعید
| United States |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
اتفاقا من فکر میکنم کاملا درسته،به چند دلیل یکی این بلاهایی که در طول تاریخ سر خودشون آوردند دوم وضعیت توسعه که اگه نفت نداشتیم الان تو مایه های آنگولا بودیم سوم اکثر نخبه های علمی مهندسی تجاری و ...رفتند یا به فکر رفتن هستند...
سیمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
5
منکه از شنیدن این خبر شوکه ومتاسف شدم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
13
2
به نظر من ملتي كه تونسته سي و اندي زير سخت ترين شرايط ازجمله جنك وتحريمهاي شديد اقتصادي و افت شديد ارزش بول و رشد نامتناسب جمعيت دوام بياورد نابغه اند. اينو اونايي كه بايد بدونند ميدونلي قضيه را طور ديكري وانمود ميكنند كه اعتماد بنفس مارا ازمون بكيرند. تو تمام دنيا هيج جامع اي توان مقابله با اين همه فشار و نا هماهنكي را ندارد حتي براي مدتي كوتاه
پاسخ ها
مهدی
| Netherlands |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
این نفت و گاز ایرانه که در برابر تحریمها ازمون محافظت کرده وجدانا اگر ما نفت و گاز نداشتیم چه تفاوتی با افغانیا داشتیم ؟!
سعید
| United States |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
ضریب هوشی چه ربطی داره به دوام آوردن یا نیاوردن؟؟؟؟
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
تا دوام اوردن و توام مقابله رو چی تعریف کنی
اینکه فقط زنده ایم رو که نمیشه بهش بالید و بگیم پس ضزیب هوشی مون بالاست
الان من که اطرافم رو می بینم هیچ کس زندگی نمیکنه فقط مثل مرده ها دارند توی شهر قدم میزنند نه انگیزه ای نه امید به پیشرفتی اقتصادی چیزی
وضع مملکت خیلی خرابه و نمیشه افتخار کنیم که ما دوام اوردیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
2
6
حقیقت تلخه اما وجود داره.
پژمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
2
8
سلام.دستت درد نکنه بولت نیوز.حداقل روشنگری کردی.مردیم اینقدر شنیدیم ایرانیا با هوشن بعدش دیدیم حتی نمیتونیم اسباب بازی تولید کنیم.تازه اگر باهوش بودیم یه بار جایزه علمی نوبل رو ما میبردیم.پس خبرت خیلی درسته
کسری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
1
7
البته خیلی مطمئن نیست ولی دوست عزیزی که از پیشرفتهای ما در زمینه پزشکی نظامی و هسته ای گفتن باید بگم همش اگه ما تو این سی سال هر ده سال یه پالایشگاه ساخته بودیم الان سه پالایشگاه دیگه داشتیم و نفتو نمیدادیم خارج بنزین بگیریم ،یه آسفالت سالم تو خیابونا داشتیم 20 سال پراید تولید نمیکردم و تازه بعد از اینهمه مدت چراغ جلو پراید از چین میاد و ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
10
خدا را شکر که این اطلاعیه را دادین چون دیگه خیلی زشت بود که به کشوری در شرایط ایران بگیم که ضریب هوشی بالا دارن
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
1
6
با نطر مطرح شده تا حد زیادی موافقم. آنقدر گفته شده ملت هوشمند و دانا و نابغه که امر بر ما مشتبه شده که واقعاً اینطور است. اگر اینگونه بود ما بایستی به معیارهای توسعه یافتگی نزدیکتر میشدیم. در مقایسه با گذشته ، امروز پیشرفت نکرده بلکه بر اساس رتبه بندی شاخص های توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تنزل هم کرده ایم. اینکه چشم هایمان را ببندیم و واقعیت های موجود را انکار کنیم ، ما را به آنچه می خواهیم باشیم نزدیک تر نمی کند. از ایشان هم به خاطر تلنگری که به ذهن سیاستمداران آگاه کشورمان زده اند سپاسگزارم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
1
3
همیشه پشتکاروتداوم فکریه که می تونه استعدادها روکارا کنه، ومتاسفانه ماایرانی ها ذاتاتن پروریم وخلاقیت وابتکارکمتربه خرج می دیم ومنتظریم که جرقه رویکی برامون بزنه، اگه هم زده شدتاآخرش می ریم، ضمناتمام اندیشمندان مادربی امکاناتی به جایی رسیدن، همین استفاده ی سوء ازامکانات عامل پست رفت ماست و.........
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
7
منم بايد فرار كنم كه در جا آمار ضريب هوشي نصف بشه!!
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
من حساب کردم اگه این حرف شما درست باشه ضریب هوشی شما باید 40 میلیون باشه
اقا شما ادرس بده بیایم دنبالت ...
سهیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
3
تاسفم برایکشور عزیزمون وبچه هامون که باید آیندهشون رو
سلجوقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
5
کاش گروهی تو ایران پیدا بشه رو اقوام مختلف ایرانی این تحقیق رو انجام بده و سپس میانگینش رو با این تحقیق بسنجه البته از انتشارش خودداری نکنن و واقعیت ها رو همه کشور بپذیرند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
15
1
میشه بگی ضریب هوشی اون دانشمندا رو از کجا آوردن
و منبعش کجاست
این یه توهین بزرگه
ایرانی ها از نسل آریایی ها هستند مثل آلمانی ها و مورد قبوله همه ی افراد دنیاس که آریایی ها نسل برتر تاریخ در جامعه هستند
دیگه چنین مقاله هارو تو سایت قرار ندید
پاسخ ها
مهدی
| Netherlands |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
المانیا از نژاد ژرمن هستند اگر منظورتان زبانهای هندواروپایی است که نظربه اریایی از ان نشات می گیرد بدان که کل اروپاو قاره امریکا هند و پاکستان و بنگلادش و افعانستان هم اریایی است اره اینجوریاس عزیز
Arman
|
United States
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
1
11
این مسئله چیز جدیدی نیست و در سالهای قبل هم ایران در رنگینگ هوش در بین کشورهای دنیا آی کیو 84 را داشت.

آنچه بنظر میرسد در مقاله آقای دکتر یزدانی از قلم افتاده فاکتور توهم بیش از حد ایرانیان و اعتماد بیش از حد انان بخود است. جامعه ای که هنوز در بند توهمات گذشته خود، همچنان خود را آریایی و با بالاترین ضریب هوشی در جهان میداند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
2
3
به نظرمن همه باهوشند به شرط ینکه هدفی واقعی داشته باشن وبخوان بهش برسند تمام سعی خودش رو بکنن ومهمتر از همه اینکه خودشون رو دست کم نگیرن
مهرنوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
0
4
درود بر نویسنده این مقاله .چه موضوع عالی واسه تحقیق و پرسش
اطلاعات فوق العاده بود و لذت بخش
Mercedeh
|
United States
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
4
0
به نضر من هوش زياد يا كم نميتواند فقط برأي يك كشور خاص باشد و شرايط بسيار مةم هست و أنسان موجود بيجيده اي است كه ناكهان در شرايط خاص راهكار خاص بيدا ميكند
کمشناس
|
Austria
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
1
7
اخ اخ کوروشم درد گرفت!
اتیلا
|
United States
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
0
4
مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش میانگین ضریب هوشی ملل نمی‌شود (می شود!)، بلکه این کشورها را از نوابغ تهی می‌سازد.
خنگ ترین کامنت گذار تاریخ
|
United States
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
1
5
وقتی یکی میگه دانشجوی شریفم همه ذوق مرگ میشن...خب شریف دانشگاه 400 ام دنیاست. یعنی 400 تا دانشگاه هرکدوم با حداقل 10000 دانشجو رو در نظر بگیرید میشه 4 ملیون دانشجو-حداقل- که از دانشجوهای بهترین دانشگاه ایران به طور متوسط بهترن....حالا ببینید وضع بقیه ملت چقدر خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
پورفسور،امکانات شریف باعث میشه که 400 ام دنیا باشه نه دانشجوهاش!خیلی از همین دانشجوهای دانشگاه شریف و البته دانشگاههای پایین تر از شریف برای ادامه تحصیل میرن بهترین دانشگاههای دنیا
شعله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
0
6
تا حالا که با هوش بودیم برای ایران چه گلیی کاشتیم که حالا که ب بیهوش شدم میخوایم چه خاکی برسر کنی
کیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
4
4
من یک معلم هستم دانش اموزان به این گونه ازمون ها توجه چندانی نمیکنن و به احتمال زیاد الکی پاسخ میدهند حتی از رویی هم تقلب میکنن انقدر که نسبتت به درس ومدرسه بی توجه هستند حتی خود مدارس هم چنین ازمون هایی را جدی نمیگیره چه برسه به بچه ها من وقتی پایان نامه فوق لیسانسم را مینوشتم متوجه شدم حتی معلمان هم به پرسشنامه های من درست پاسخ نمیدهند این فرهنگ غلط ما که میگه پاسخ دادن درست به این ازمون چه سودی برای مادارد بله من نمیخوام بگم ایرانی ها با هوشند ولی تربیت نادرست انها باعث این ابروریزی شده اگر در چین نتیجه ضریب هوشی بالا بوده انها به درستی به ازمون پاسخ دادن چون چیزی را در مدرسه الکی نمیگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
شما با این استدلالت نرو سر کلاس لطفا
شادی
|
United States
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
2
3
وقتی در ایران دانشگاه تهران یا شریف درس خونده باشی و بعد برای تدریس بری دانشگاه ازاد یا علمی فرهنگی و یاغیر انتفاعی تفاوت هوش در اغلب موارد مشهوده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
0
نظر علی، ۲۲:۴۵ مورخ ۱۶ ام رو یکبار دیگه بخونین
yeki
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
4
اینایی که میگن خیلی از نخبگان دنیا ایرانی هستند ، خب عزیز من اونا مهاجرت کردن. این مقاله نمیگه ایرانی ها . میگه جامعه ی ایران! فقط کسایی که تو جامعه اند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
3
0
به نظر من هنوزم اگر عواملی چون استرس در زندگی وکار.وضیت مالی و چگونه بدست اوردن پول برای امرار معاش .واز همه مهتر تغذیه در ایرانیها حل شود 'هنوز هم ایرانیها میتوانند انسانهای باهوش باشند..
طيار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
4
من ميگم هيچ ندارد ملتي که نياز به قهرمان دارد.
طيار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
3
من ميگم هيچ ندارد ملتي که نياز به قهرمان دارد.
شهریار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
5
متعصبانه برخورد نکنید،این یک موضوع علمی است. ترقیق هوش ،بدلیل مهاجرت نخبگان یا کناره گیری وبی اعتنایی آنها درحال افزایش است. چرا کشورهای توسعه یافته برای پذیرش افراد مثلا دردانشگاه ،نمره ی آیلز 6 یا7به بالا میخواهند،چون میخواهند هوشهای بالا راببرند،اونها که نمیان غضنفر وجلبک جذب کنند. هوش منفی وخرابکاری درایران رو به افزایش است.باید فکری کرد. ضمنا بهره هوشی داوینچی واینشتین بالا بوده شکی درآن نیست. اگه مطالعه ندارید ،لطفا بحث نکنید.چون متعصبانه بحث خواهید کرد. جامعه داره خنگول میشه
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
8
0
معیار تعیین ضریب هوشی جوامع و نژادها را از کجا آوردن؟ کجای دنیا موجودات باهوشی پیدا میشن که از سوراخهای قوانین اقتصادی کشورشان عبور میکنن و رکوردهای بی سابقه اختلاس و پولشو یی و ...را بجا میگذارن؟! حالا باز هم بگن ضریب هوشی ایرانی ها کم شد .پایین اومد ووو. .......
والله بخدا.....
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
0
4
با مطالعه کامنتهای زیر خبر هم تقریبا میشه میانگین هوش ایرانی ها رو تخمین زد!
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
1
5
دلايل افت ضريب هوشي ايرانيان
1- فرار مغزها
2-افزايش جمعيت كه سبب رشد هندسي كم هوشان و رشد حسابي باهوشها و در نتيجه كاهش ميانگين هوش

3-گرم شدن كره زمين طي چندين قرن و در نتيجه انتقال هوش از كشورهاي خط استوا به كشورهاي شمالي
و .......
نشانههاي كم هوشي
1-عدم مطالعه
2-تماشاي زياد تلويزيون
3-سرگرمي به جاي تفريح
4-برنامه كوتاه مدت به جاي بلندمدت
5-توسعه نيافتگي
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
2
2
من هم از نویسنده محترم تشکر می کنم به نظرم,میزان هوش فقط به ژنتیک بررسی نداره وعوامل دیگری هم دخیلندهوش هم مثل هوش هیجانی متغیر است واین وظیفه دولتهاست که این عوامل را فراهم کند چه بسا کشورهایی که الان جز باهوشترین ها هستند,قبلا میانگین هوشی بالایی نداشته اند
نازنين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
5
2
شمايي كه ميگي شريف دانشگاه ٤٠٠ ام دنياست
همين خانم مريم ميرزاخاني كه برنده جايزه نوبل رياضي شده و الان استاد دانشگاه استنفورد هستن ، دانشجوي شريف بودن
بنظرم ايرانيا باهوشن ، فقط بدليل شرايط بد جامعه و ضعف سياستهاي دولت اين اتفاقات افتاده
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
3
0
واقعيت اينه كه ظريب هوشي به پارامترهاي زيادي بستگي داره ولي در شرايط سخت اصولا ادمها باهوشتر خواهند شد ولي هوش تربيت شده يا نشده .... مسئله اينه يك دزد ماهر ادم خنگي نيست يا بچه اي كه تو خيابون از پس خودش بر مياد ادم خنگي نيست حتما توانايي ذهني و جسمي خيلي خوبي داره ... هوش يا خنگي هميشه با اميزش از ذخيره ژنتيك قابل استخراج هست مشكل اسكاتلند عدم كثرت مناسب جمعيت اين كشوري با هفتاد و پنج ميليون نفر هرگز چنين مشكلي نخواهد داشت
شادمهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
8
کل مردم دنیا به کار و تلاششان افتخار می کنند ما ایرانیا به هوش نداشتمون مگر فراموش کردید سخن ان بزرگ مرد امریکایی را که فرمود موفقیت شامل 99% تلاش و کوشش و 1% هوش است مگر فراموش کردید توصیه ان بزرگ مرد امریکایی را که فرمود برای جوانان سه توصیه دارم 1-کار 2-کار 3-کار انقدر غرور کاذب داریم که نمی خواهیم از توهم بیرون بیاییم بدانید که قبول واقعیت خودش یک پیشرفته است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
4
من فوق لیسانسم هوشم تو یه تست هوش معروف و تخصصی شد ۱۱۵ تو همون تست برادرم که دیپلمشو نگرفت و رفت تو کار ازاد شد۱۳۰ درصورتی که برادرم چندسال از من کوچکتره و تو کسب و کارش خیلی موفقه مطمینا تحصیلات ربطی به هوش نداره و هوش هم ربطی به موفقیت نداره الان تو دنیا به جای سنجش هوش IQ دارن هوش هیجانی یعنی eq رو بررسی میکنن و اونو عامل موفقیت و پیشرفت قلمداد میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
0
5
دکارت به طنز می‌گه:
«در بین تمامی مردم تنها عقل است که عادلانه تقسیم شده، زیرا همه فکر می‌کنند به اندازه کافی عاقلند.»

به نظر من که درست می‌گه.
مجتبي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
1
3
ببينيد دوستان نبايد متعصبانه برخورد كنيم من با نظر نويسنده كاملا موافقم ضريب هوشي ميانگين كشور پايينه از استثنا صحبت نكنيم ..
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
1
1
خدا را شکر و هزاران مرتبه شکر که در ایران یک نفر عاقل پیدا شد منظورم دکتر شهرام یزدانیه دکتر کجایی من بیام دستتو ببوسم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
1
7
با اینکه تقریبا 80 درصد اختراعات و اکتشافات علمی در اروپا و امریکا اتفاق افتاده اعتراف کرده اند که هوش اروپاییان از کشورهای شرق اسیا پایین تره؟هوش امریکاییا از مردم چین پایین تره؟ شگفتا شگفتا این جوانمردی و صداقت واقعاستودنیست
سولار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
4
سلام من كاملا موافقم ،چون خودم بصورت مستقيم با بچها سرو كله ميزنم و ١٢سال تو مهد كودك كار ميكنم كارشناسى ارشد روانشناسى تربيتى خوندم و مادر هم كه همين رشته رو خونده و ٣٥ سال تو اموزش و پرورش بوده ومستقيم با هر نسل جامعه كار كرده ،وقتى بچها رو از هر نظر مقايسه ميكنيم با چند سال قبل كاملا اين افت در همه زمينه هاى هوشى مشخص و مبرم هست ،و جالب اينجاست كه اوهنهايي هم كه از نظر هوشى نسبتا بالاتر هستن قصد مهاجرا دارند واين فاجعست،اين رو از يك معلم ابتدايي بپرسيد خيلى راحت براتون توضيح ميده كه چقدر بچها افت كردن!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
6
2
به نظر من فاجعه هاي تاريخي هم تاثير زيادي دارند،اينكه مردم ايران در طول تاريخ(به اجبار يا اختيار) با چه نژادي اميزش داشتند و تركيب شدند
اين تفاوت رو مي تونيم تو كشور هاي مختلف كه قبلا از يك نژاد بودند مشاهده كنيم
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
من فکر نمی کنم تاثیر سوئی داشته باشد ایرانیا مورد حمله یونانیا اعراب مغولها و ترکها بوده اند ضریب هوش همه انها بیشتر از ایران یا برابر است پس طبیعتا که باید ضریب هوش کشور را بالا برده باشند
مژده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
7
2
آخه یه ذره این ضریب هوشی غیر طبیعی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی کمه من که یه دانش آموزم ضریب هوشیم125
بعد میانگین ضریب هوشی کل ایرانی ها84؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
خب بستگی داره...
مثلا ممکنه شما ضریب هوشیت را با آزمون ریون سنجیده باشی
یا آزمون استنفورد-بینه
یا...
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
8
0
من نمیدونم اینا کی بررسی کردن که ایرانیا ضریب هوشی 84 رو دارن اصلا هیچ منبع معتبری وجود داشته از اون دریافت کنن.
بعدش شما میتونید درمورد کوروش کبیر بخونیید که نصف جهان یک دوره برای او بوده ودلیل دیگش هم اینه که ایران تو منطقه خاورمیانه بوده و چندین بار زیر حمله ی قوم های دیگه و این مانع پیشرفت ایرانیها میشده و ی دلیل دیگش هم هست که ایران تو دوره تمرکزش رو ادبیات و عرفان بوده با این که کشور های اروپایی تمرکز شون رو فیزیک و هر چیزی که باعث میشده اون کشور رو صنعتی کنه شما اگر دقت کنین نمیتونین منابع زیادی از شعر و شاعری به زبان غربی پیدا کنید.
بدرود
پاسخ ها
بهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
برادر محترم تا کی باید توجیه کنیم اینکه کوروش صاحب نصف جهان بوده چه ربطی به ضریب هوش دارد مگر بقیه ملت ها جهان گشا نداشتند دوم اینکه ایران از زمان صفویان به بعد مرز مشخصی داشته ادبیات و عرفان فیزیک یا شیمی هم همش توجیه است مگر کره جنوبی 50 سال پیش چی داشت ؟یا تایوان ؟یا همین تایلند و مالزی -کشور هند هم ضریب هوشیش حتی کمتر از ماست ولی به خاطر برخی سیاست هایش پیشرفت قابل توجهی داشته مثلا یکیش تحصیل به زبان انگلیسی که زبان علمی جهان است و دانشجوبان و دانش اموزان می توانند به منابع بی نهایت دسترسی پیدا کنند دوم سرعت بالای اینترنت سو م تعامل سازنده با جهان -خودمان باعث و بانی عقب ماندگی مان هستیم یکیش همین داشتن تعصب است تعصب خودش مانع پیشرفت است
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
5
1
سلام،
موافق یا مخالف نیستم،اما مایلم بدونم بر چه اساسی این اعداد اعلام شده؟
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
8
1
چرا بعضی ها دوست دارند اینقدر ملت خودشون بدبخت اصن باشه شما راست میگید ما ضریب هوشیمون 60 شما که اینقدر آدم منطقی هستید حالا این درسته که با تاسف بگید ما اینطوری هستیم همین اصلن پنجاه پیش چیزی نداشت با تلاش خودشون رو تونستن به جامعه غربی برسونن ایران هم همون دوره راه صنعتی شدن رو پیش گرفته بود ما پیکان زدیم اونام اولین ماشینشونو زدن وی ما تو کشورمون ی اتفاق فاجعه بار افتاد که نشد صنعتی شیم حالا اگه ما صنعتی میشدیم جامعه غرب میومد در مورد ما اینطوری اصن شما از وضع ایران تو المپیاد ها خبر دارین من میخوام بگم ما هوشمون اونطور که میگن نیست چون نتوستیم و نمیتوانم فعلا با اتفاق هایی که برامون افتاد و محدودیت هایی که الان وجود داره خودمون رو نشون بدیم، درضمن ایران از اکثر کشورهای اروپایی رتبهش بهتره تو المپیاد حتی انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
همه کشورهانه تنها به نوابغشان انقدر امتیاز می دهند و در کشور خودشان نگه می دارند بلکه از کشورهای دیگر نخبه جذب می کنند یکیش المان به پرفسور سمیعی چسبیده ولش نمی کند شماحساب کنید چند در صد از نوابغی که در المپیاد رتبه می اورند در ایران می مانند یکی از المپیاری ها همین پرفسور مریم میرخانی بوده که اخیره برنده جایزه نوبل ریاضی هم شده و الان در خدمت امریکاست ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
1
11
تعجب این است که در مقابل یک تحقیق علمی هم سفسطه میکنند وبا تعصب صحبت می کنند، ما اگر ضریب هوشی بالایی داشتیم الان در این جایگاه نبودیم
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
7
2
ظاهرا کشورهای اسیای میانه و مغولها ضریب هوشیشان بالاتر از ماست با توجه به اینکه انها از سطح تمدن پایین تر از ما بر خوردار بودند و دیرتر از ما متمدن شدند و با توجه به اینکه این به موضوع تحقیقات من هم مربوط می شود از تمام بازدیدکنندگان و صاحبنظران سایت می خواهم به این سوال پاسخ دهند که چرا ضریب هوش ترکها بالاتر از ایرانیهاست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
5
1
همش دروغه باورنکنید تا حالا هیچ نهاد رسمی از ایرانیان تست هوش نگرفته بعدشم 84 یعنی خنگ خودتون فکر کنید یعنی ما تا این حد پایین درحالی که مدال های زیادی در المپیاد کسب نمیگم نه خودتون رو خیلی ببرین بالا نه خیلی بیارین پایین در سال 2002 اولین تحقیقی که درمرد هوش انجام شد به برسی رابطه هوش با تجارت پرداختند نه خود هوش
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
انکار واقعیت تغییری در واقعیت ایجاد نمی کند
علامه دهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
8
0
با هوشترین مردمان فقط ایرانی ها هستند فقط 3 مثال میزنم:
1- دسترسی و کشف علم هسته ای فقط در حدود 35 سال در صورتی که حتی در 35 سال پیش حتی سواد هم در کشور ما وجود نداشت چه برسد به علم هسته ای
2- به دام انداختن و نشاندن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین امریکا فقط در طول چند ساعتی که این توانست 200 کیلومتر رو بپیماید و بالاتر از این ساخت هواپیمای بدون سرنشین حتی بالاتر از امریکا و فروش ان به روسیه
3- سخنی هم از پیامبر بزرگ اسلام نقل میکنم:
علم اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت
پاسخ ها
سعید
| United States |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
خدا عمر بده به روسیه....
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
7
0
تمامی این مطالب از هیچ گونه اعتبار علمی بر خوردار نمی باشد زیرا که هیچ گونه اسناد رسمی در این خصوص وجود ندارد
منظورم اسناد رسمی و بین المللی است قابل توجه بیسوادا
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
7
کجا ایرانی ها باهوش هستند؟
نخبه داریم ولی عموما بهره ی هوشی پایین و هوش اجتماعی به شدت پایینی داریم
از رفتارهای خاله زنکی و زیرآب زنی و سطحی نگری وووووو کاملا مشخصه
ولی خودمون رو فریب می دیم و خودمون رو تافته ی جدا بافته می دونیم
نفیسه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
4
0
با تشکر از آقای یزدانی ، دلایل کاهش میانگین ضریب هوشی کاملا صحیح به نظر میرسه ، در مورد عدد ۸۴ هم با نظر یکی از دوستان که معلم بودن و معتقد بودن که دانش آموزان اینگونه آزمونها را جدی نمیگیرن و این به فرهنگ عمومی ما ایرانی ها در عدم مسئولیت پذیری برمیگردد، هم کاملا موافقم ، این عدد شاید اگر طی سالهای آتی روی مسائل فرهنگی مرتبط با حس مسئولیت ، جدی بودن و انگیزه بیشتر کار بشه، چند رقم بالاتر بره.

هوشبهر یک ساخصه ژنتیکی است ، ژن ها در چند نسل می تونن تقویت یا تضعیف بشن ، تغذیه ، خورشید ، آب و هوا ، منابع صلبهی غنی کننده مواد غذایی و ... در کنار عوامل انسانی مثل فشار ،و استرس ، فقر ، اشتغالات ذهنی ... می تونن روی میزان ضریب هوش افراد موثر باشن .

یک کشور در گیر جنگ ، قحطی ،یا فشار فقر ،طی چند نسل ، زن های عالی خودش را از دست میده ، حتی والدین خیلی باهوش در این شرایط احتمال بدنیا آوردن فرزندان کم هوش و دارای اختلالت مختلف درشون افزایش پیدامی کنه .
حالا تصور کنید از زمان اوج قدرتمندی ایرانیان ، حتی اگر فرض کنیم ، زمانی جز باهوش ترین مردم دنیا بوده ایم، چقدر از این اتفاق ها افتاده. وقتی طی چندسال ( مطابق مقاله حاضر) دو نمره کاهش در میانگین ضریب هوشی داشنیم ، طی قرن هاها ، چه بر ما رفته ، مسلما کاهی این عدد بالا رفته و گاهی کاهش یافته . نمیشه به گذشته های دور اتکایی کرد .
البته باعث افتخار ماست هر آنچه بوده ایم ، اما واقعیت ، پذیرش و تلاش برای تغیی در بلندمدت خیلی ارزشمندتره
Negar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
0
4
تو كشوري كه هوش معياري براي هيچ يك از شغل ها نباشد و فقط پارتي بازي و دودرگي بهترين راه حل موجود براي بالا بردن فرصت هاي شغلي خود باشد(اگه غير از اينه بگين!نفر برام مثال نزنين چون از اون نفرا تست هوش نگرفتن از همه گرفتن )هوش چه اهميتي داره كه حالا بخوان تست هوش بدن؟ به چه كارشون اومده؟ دوست عزيز تا چيزي به كارت نياد كشكه ايراني جماعت هوش نهفته و خوابيده دارن كه به دلايل سياست هاي غلط كشور عزيزمان همچنان نهفته باقي مي مانند و جايي براي شكوفايي و رشد پيدا نميكنن. به خدا قسم ايراني خيلي باهوشه ولي هيچ كدوم درس نميخونن حالا چرا نميخونن چون تشويق نشدن چون مملكت از همون اول داره به اينا ديكته ميكنه كه هوش به درد نميخوره بلكه دودره بازي ميخوره اينا ميشن هوش سياه .بعضي شون بازم ميگم بعضياشون شانس ميارن فرار ميكنن كسي ميشن و براي كشورمون جز اسم هيچ چيزي به ارمغان نمي اورند!به خدا قسم اگر تو كشور ما مثل كشورهاي توسعه يافته هر كس تو كاري كه توش خوبه مشغول بشه ايران ميشه بهشت كه تا صدها سال هيچ كشوري نميتونه به خاك پاش برسه. هوش اكتسابي هم ميشه حالا اگه حسلاب كنيم از چندين هزار سال قدمت ما كه امريكا نداره خب ما باهوش تر از اوناييم خيلي واضحه بايد برين خداتونو شكر كنين جزو كشوراي متوسطيم چون اگر همون امريكايي رو بيارين تو كشور ما زندگي كنن متوسط هوششون به ٦٠ هم نخواهد رسيد. اينو هم قبول دارين كه هوش با تحصيلات رابطه مستقيم داره به شدت پس وقتي باهوش هاي ما نه بزار بگم فوق باهوشاي ما ميشن كارمند ميشن سوپور ميشن كارگر ميشن پس چه انتظاري ميره دوست عزيز اين امتياز بايد براي شما افتخار باشه وضع كشور ما براي جوانان افتضاحه اگه ميتوني بخون تو دانشگاه هاي تهران فرار كن فرار
راز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
0
6
سلام. من به نظر ژنتیک موافقم. به نظرمن باید یک ژن سخت کوشی وتلاش برای ایرانی هااختراع بشه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
2
0
اصلا نمیشه رد کرد که انتقال دخایر ژنتیکی از یک منطقه به منطقه دیگر باعث بهم خوردن تعادل زنتیکی قبلی در منطقه مبدا میشه ولی اینو هم برید مطالعه نمایید که اولا باید این بهم خوردگی تعادل ژنتیکی را یا باید در زمان بسیار طولانی انتظار داشت نه 50-60 سال یا باید انتقال ذخایر از جمعیت مبدا باید بسیار بیشتر از اینها باشه نه 2 هزار نفر در سال
روح ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
5
باسلام
دوستان عزیزم چرا به شما بر خورده؟
اونموقعی که داشتند کشور رو تاراج میکردند و نخبه امکان رشد نداشت کسی صداش در نیومد؟
اونموقعی که نخبه ایرانی راهی دانشگاهای امریکا و اروپا میشد
می گفتید ایرانی ها توهم نخبگی دارند!
بعد هم دوستان عزیز این امار تقریبا درسته
میدونم به رگ غیرت تون بر خورده ولی قبول کنیم که کم کاری کردیم برادرم کم کاری کردیم.
اونموقعی که افراد نا لایغ رو سرپرست نخبگان کردیمو پخمگان رو نخبه جا زدیم.
برادرم اشتباه کردیم.
اونموقعی که برای استخدام نخبه وطنی شرط و ملاک جذب رو نیروی ارزشی گذاشتید جفا کردید.

وقتی سرانه مطالعه روزی 20 دقیقه بود کسی خم به ابرو نیاورد.
پاسخ ها
سعید
| United States |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
2 دقیقه عزیزم نه 20 دقیقه.باهات موافقم بچه های خوب دانشکده ما الان یا آمریکا هستند یا کانادا فقط من خنگول تو ایران موندم...
رضانخبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
4
0
به نظر من ضریب هوشی ما بالای توده ولی چون با ضریب هوشی برا پارکت قاطی شده اومده پایین
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
4
0
سلام دوستان مطلبی را که خواهم گفت ربطی به تعصب ندارد وقتی توی جامه ی انقدر مشغله پیدا کردن کار فشار عصبی برای نداشتن پول کافی کار مناسب ازصبح تاشب سگدو زدن جای برای ابتکار نمی زاره ولی با این حال شما می توانید هوش برخی پیرمرد های ایرانی بیسواد را با دانشمندان امریکای مقایسه کنید این مقاله رو امریکایه قراردانند توقع نداشته باشید روباه حیله گر درست کفته باشند ازون مهم برای بدست اوردن میانگین حداقل باید80 درصد جامه مورد ازمایش قرار بگیرد اونا چطور این کار کردند الله اعلم امید وارم تیزبین تر باشید.
ahmad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
5
0
سلام دوستان شما میگید ضریب هوشی مون کمه ولی از من تو مدرسه پارسال (سال اول دبیرستان) اتست ای کیو گرفتن و 137 اومد.
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
0
بعضی ها فقط برای خوانندگی و بازیگری ساخته شده اند یعنی دو فاکتور بیسوادی و شهرت بدون زحمت
آریایی
|
Russian Federation
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
5
1
چیزی که منبع نداره درست بودنش آشکار نیست. کی آزمون بهره هوشی از ۱۰۰ میلیون ایرانیا گرفتن که من ندیم و مردم شهرامون ندیدن؟؟ کی گفته ۸۴٪؟!!! چرته!
همه عالم آدم می دونن که خیلی از دانش مندای جهان ایرانین مثه آقایان پروفسور سمیعی که پدر مغز جهانه و همه ی کشورا بهش شهروندی افتخاری دادن! مثه آقای دکتر شکیبایی که توی سی سالگی یه رشته تو دندون پزشکی ساختن که از سراسر جهان چار تن افتخار داشتن شاگردش باشن مثه آقای پروفسور نادری که مسیر حرکت به ماه رو مشخص کردن واسه ناسا و چند روز پیش یه سیارک به نام ایشون زدن سیاره ی نادری! مثه آقای فردوسی که مریخ نورد کیوراسیتی یا کنج کاوی رو مسیولیت کنترل و هدایتشو به عهده داشتن و ایشون اولین مریخ نورده جهانو به این کره ی سرخ، بهرام فرستادن مثه آقای امیری و محمدی و ایرج زاده و علوی و آریایی و... هزاران نفر دیگه.
هم چنین توی دبیرستان از ما که آزمون گرفتن میانگین مدرسه ۱۲۷ بودش تازه همه ی شهرای ایران مدرسه ها و آموزشگاه ها رو ببینید می گیرید که همه ی شهرا تو این سنجشا و آزمونا رتبه و نتیجه و دستاورد خوبی داشتن
و نیز این که سطح آموزش در ایران، در جهان در بالاترین تراز هستش همه ی دانش جو هایی که تو خارجن مصاحبه هاشونو بخونین تا ترم سوم چارم شون تو دانش گاه واسه خاطر آموزش سطح بالا راحت بودن و اینو بدونید واسه نمونه در آمریکا درس مثلثات ریاضی رو دانش جو ها تو دانشگاه می خونن ولی این جا اول دبیرستان!!
ما به سخن پيامبرمان كه می فرمایند: اگر علم در ثريا هم باشد مردانی از پارس به آن دست پيدا خواهند كرد ايمان راسخ داريم.
آشکار و روشنه که این جور مقاله ها تنها نوشته می شه که روحیه ی ایرانیا رو خراب و نابود کنه.
همه می دونن که ایران خاریه تو چشم کسایی که نمی تونم ببین و داره آزارشون می ده و می خان از میون ببرنش.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
4
مثل روز برام روشنه كه اين متن كاملا درسته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
7
0
سلام من کلاس پنجم هستم و ضریب هوشیم 160و در پنج سالگی 120 بوده .اما توی مدرسه هیچ کس بهم توجه نمیکنه برای همینم بابام بهم گفته که حیفه توی ایران تحصیل کنی و برات تره هم خرد نکنن.نمره های مدرسم اینان::
ریاضی:18
علوم:20
فارسی:20
املا:19
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
2
2
متاسفانه در این متن به سوال های تست هوش گرفته شده اشاره ای نشده، سوال ها از این قرار هستند:الف – دانش و اطلاعات عمومی ب – درک (برای سنجش آگاهی از شناخت و آگاهی های اجتماعی)پ – حساب ت – تشخیص شباهت ث – واژه ها ج – تکرار اعداد.
واضح است که موارد الف و ب و ث را میتوان با بالابردن دانش و سواد افراد بهبود بخشید. همه میدانیم که سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است. و مدرک دادنهای کیلویی و الکی مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باید کیفیت سیستم آموزشی را بالا برد(اگر دقت کنید پایین ترین هوش را کشورهایی دارند که دارای نظام آموزشی ضعیفتری هستند) همچنین شایسته سالاری را در کشور نهادینه کرد تا افراد به تلاش برای کسب دانش بیشتر تشویق بشوند.همین کشورهای شرق آسیا که طبق آمار بالاترین هوش را دارند، خیلی دیرتر از کشورهای اروپایی پیشرفت کردند. این یعنی اینکه ما هم میتوانیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
2
0
یکم فکر داشته باشین.بر اساس تعاریف بهره هوشی در افراد عقب مانده ذهنی، بهره هوشی فرد عقب مانده ذهنی آموزش پذیر یا بقول خودم ما مرزی بین ۷۰ تا ۸۴ هست.ینی میانگین مردم ایران عقب مانده ذهنی هستند؟؟؟تا کی خودتون ب خودتون توهین میکنین آخه؟؟.
بر اساس روش های آماری میان مثلا از ده هزار نفر شاید نمونه گیری میکنن بعد اونو تعمیم میدن ب ی جامعه.حالا معلوم نیس اون نمونه گیری درست بوده نبوده سوگیری ها رو رعایت کرده نکرده.
سعی کنین اینقد جانبدارانه و یا زود قضاوت نکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
عزیز دل امار یعنی همین نمیشه که از 80 میلیون نفر تست هوش گرفت ! 1000 نفر از اقشار مختلف جامعه رو رندم انتخاب میکنن و ازشون تست میگیرن بعد تعمیمش میدن به کل کشور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
4
0
از وقتی این نخبگان سیاسی فرار کردند و شرشون رو کم کردند ضریب هوشی ما بیشتر شده .
چون بیشتر تلاش می کنم و استعداد و توانایی هامون شکوفاتر شده و وقت و ذهنمون درگیر جر و بحث های سیاسی نمیشه !
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
1
10
کاملا معلومه که ایرانیا کم هوشن اخه کدوم ملتی تو قرن بیستم انقلاب میکنه و یک مشت اخوند (که انگار انسانهایی هستند که از هزارو پونصد سال پیش به عصر حاضر اورده شدن) رو سر قدرت بیاره؟؟ اگه مردم یکم هوش داشتن الان وضعمون این نبود مسلمه که اقلیت باهوش مردم هم فرار کنن چون اکثریت کم هوش کل کشورو به فلاکت کشوندن طرف نمیتونه خرج زنو بچشو بده ولی انتخابات که میشه شناسنامه به دست اول صف ایستادن چرا؟؟سادست این ادم مغزش کار نمیکنه
پاسخ ها
سعید
| United States |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
آفرین به بولتن نیوز که این نظر رو چاپ کرده..حقیقته حقیقت
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
هزار افرین بر این نظر و بر شما که منعکسش کردید
مغز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
3
این نظرات خنده دار نشون میده که چقدر آمار درست هست و صحت داره.تحریم چه ربتی به آی کیو داره . همین شماها باعث میشین میانگین آی کیو بیاد پایین اگر 100 نفر تو ایران ضریب هوشی 140 داشته باشن بقیه با ضریب هوشیه افتضاح آمار رو پایین میارن.نیاز به زور زدن و فحش دادن نیست اگر میانگین ضریب هوشی بالا بود خود به خودکشور دست خوش آبادی و پیشرفت میشد .
سعید
|
United States
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
2
پیشرفت و توسعه یافتگی یک کشور فقط به ضریب هوشی بستگی نداره.توصیه میکنم کتاب(ما چگونه ما شدیم)از صادق زیباکلام رو بخونید...
نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
2
پیشرفت یک کشور فقط ربطی به ضریب هوشی نداره اول تلاش و پشتکار بعد ضریب هوشی ،ایرانیها یکی از تنبلترین افراد کره زمین هستند تمام کشورهای اروپایی که ضریب هوشی بالایی دارند با تلاش و پشتکار کشورشون به اوج رسوندن نه فقط با ضریب هوشی
داریوش بزرگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
3
0
ما تو بد منطقه ای هستم دورتادور ما را کشورهای عقب افتاده گرفته اند که مانع پیشرفت ما شده اند
سمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
0
2
سلام
من ضریب هوشیم بین 112 تا 118 هست
تا الان فکر میکردم ضریب هوشی ایرانی ها خیلی بالاست اینجام که نوشته میانگین هوش ایرانیها 84 هست رو باور نکردم
اما همینکه واکنش کاربران رو به این خبر خوندم باورم شد که حداقل میانگین ضریب هوشی نظردهندگان اینجا خیلی پایینه چون قطعا اگه از سوی مجامع بین المللی دوباره اعلام بشه خبر قبلی اشتباه بوده و ضریب هوشی ایرانیا بالاست همین نظردهندگان میرن ایندفعه با استدلالهای برعکس چیزی که اینجا گفتن میگن بله هوش ایرانیا خیلی بالاست
"یعنی ایینجور ادمها نشستن تا ببینن غربیها چه نظری راجع بهشون دارن تا اونو تایید کنن ولی خودشون هیچوقت فکر نمیکنن"
یا همینکه راجع به ضریب هوشی مردم استانهای مختلف رو بذارن بازم همین کسایی که اینجا نظر دادن اگه امار ضد استان خودشون باشه شروع به دادن بیانیه شدیدالحن و تخریب و ... میکنن، اما همینکه علیه ایران باشه میگن آره اینجا ایرانست
واقعا تاسف باره
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
3
0
ب نظر من چرته اولا معلوم نیست از کیا در چه حد سواد در چه وضع اقتصادی تست گرفته شده دوما پنج شیش نفر از یک جامعه بیاری تست بگیری ازشون که معلوم نمیشه پنج شیش نفر دیگه از همون جامعه بیار میانگین ضریب هوشیشون با هم فرق داره الکی که نیست چقد بدبختو زود باورین بخدا میانگین ضریب هوشی ی جامعه وقتی درسته که از تمام افراد جامعه تست گرفته شه و میانگین اون اعلام شه اون میشه ضریب هوشی یک ملت یا کشور نه از ده پونزده نفر تست بگیرن بعدش بگن ضریب هوشی این کشور انقده باید از همه تست گرفته بشه تا مشخص بشه اون قابل قبوله
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
0
دلیل پیشرفت کشورهای توسعه یافته داشتن فکر باز هستش. اونها اجازه دارن در مورد هر چیزی فکر بکنن وبا تمام شجاعت و جسارت اونو عملی کنن. ما خیلی روحیه جسارت و شهامت رو برای شکستن مرزهای علمی نداریم!! و این بخاطر بستر فرهنگی اشتباه که توش پر از رودربایستی های بی مورد هستش!!
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
3
0
به نظر من این دست امارا کلا غلطه!
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
2
84 درسته
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
1
0
نظراتتون رو خوندم جالب بود هر دو طرف موافق ومخالف در مجموع منطقی صحبت کرده بودن اما جالب هستش که این مطلب رو هم بخونید .....نظرات جهانگردان خارجی در مورد ایرانیان زمان قاجاریه که از نظر تاریخی بدترین دوره ی تاریخی ایران بوده هستش .....خودتون با محور قرار دادن انصاف نظر بدید(بدترین دوره) ....منبع با صفحش هست .... (14) هوشمندی و علم دوستی نه تنهـا سفرنامه نويسان اروپايي بلكه صاحب نظران و پژوهشگران بر اين عقيده اند كـه ايرانيان از هوشمندي و زيركي خاصي برخوردارند . گروهي علت آن را آريايي بودن آنها مي دانند و گروه ديگر آب و هوا و شرايط خاص زندگي از جمله درگيري با انقلابات و وضعيت هاي پر پيچ و خم تاريخي . (1) بلوشر زيركي و هوشياري ايرانيان را مهم ترين عامل ، در از بين بردن سلطه ها ي گوناگون به آن ها مي داند و همين امر همراه با فرهنگ برتر ايراني را علت بر پا ماندن اين ملت مي پندارد كه به وسيله ي آن پس از شكست ، در طي نسل ها توانسته اندك اندك راهي پيدا كند و از اسارت خود را نجات دهد . (2) در كتاب نامه هايي درباره ي ايران ، نويسنده – ژي.ام.تانكواني – بعد ازبر شمردن برخي خصلت هاي منفي ايرانيان نمي تواند منكر هوش سرشار آن ها شود : « ايرانيان بسيار باهوش و سرشار از فهم و شعورند . بسيار راحت و بدون هيچ دغدغه ي خاطري ، هر گونه راه و رسم زندگـي خارجيـان را كه بهتـر از روش خود تشخيص دهند ، مي پذيرند . اگر فاصله اي طولاني آنان را از اروپا دور نمي كرد ،‌استعداد و شايستگي آن را دارد كه در مدتي كوتاه از مظاهر جديد تمدن برخورداري كامل داشته باشند . » (3) همين نويسنده در صفحاتي بعد به اين نكته اشاره مي كند كه شرايط انتقال دانش هاي روز در ايران وجود ندارد و آموزش هنوز به شكل سنتي خود كه شبيه مدرسه هاي روستايي آن هاست ، رواج دارد و چقدر تاسف مي خورد كه : « با اين همه منابع و استعدادهاي طبيعي كه ما دلمان مي خواست كشور ما آن ها را داشته باشد ، ايرانيان باز هم از قافله ي دانش و پيشرفت اين قدر عقب اند . هر ايراني از هوشي تند و ذهني وقاد برخوردار و شيفته پر شور علم و آموختن است . اما چيزي كه كم دارد چراغ دانش و حكمتي است تا با نور آن انديشه اي روشن پيدا كند و در كوتاه مدت در عرصه علم و صنعت خود را به ما برساند . فريزر نيز در موارد مختلف از هوش ايرانيان حرف مي زند و تعجب مي كند كه چگونه ممكن است ملتي چنين باهوش ، بي تمدن باشد . (4) شاردن نيز به نوبه ي خود اين گونه از هوش و حافظه و ذكاوت ايرانيان مي گويد : « حالت روحي ايرانيان نيز مانند بدن آن ها ظريف و عالي است . قوه ي تفكرشان فعال و 1 - ( مهين اويس – ص. 242 ) 3 - ( ژي.ام.تانكواني – ص. 205 ) 2 – ( همان ) 4 - ( مهين اويس – ص. 242 ) باهوشي (15) ذهنشان سريع الانتقال ، سرزنده و الهام بخش است . آن ها از حافظه هاي قوي و آزاد برخـوردارند و با اشتـياق فـراوان به سـوي كـسب عـلوم ، مخصوصـا علـوم سبـعـه و فنون كشيده مي شوند . » (1) شاردن ارزشي را كه ايرانيان براي كسب علم قايل بودند تاييد مي كند. « ايرانيان با چنان حرارتي عالمان و خواستاران علم را احترام مي گذارند و گرامي مي دارند كه بدون شك مي توان گفت ارج نهادن به علم و تحصيل جزء سرشت ايشان است . » (2) البته پر واضح است كه اين علم دوستي در هوش و ذكاوت آنان ريشه دارد. نبوغ ايرانيان به جاي هر حرفه ي ديگر در راه كسب دانش به كار مي افتد و مي توان گفت آن ها چنان در كسب دانش پيش رفته اندكه با درنظر گرفتن چيني ها هم پس از اروپاييان قراردارند.» 3 اين برداشت ها در زماني كه از بدترين دوره ي تاريخي ما محسوب مي شود ، مايه ي مباهات ايرانيان مي باشد ، ولي چقدر دردناك است كه اكنون در آسيا ، با وجود ژاپن ، كشوري صنعتي و پيشرفته و چين كشوري موفق در تجارت بين الملل كه به بازارهاي اروپايي نيز رخنه كرده،ايران هنوز نتوانسته چنان به جايگاه شايسته ي خود دست يابد ... و دلايل اين امر خود مجال ديگري مي طلبد . تاورنيـه نيـز اين مطلب را به وضـوح در سفرنامه ي خويش آورده است و معتقد است كه : « ايرانيـان از همـه ي ملل آسيا باهوش ترند و از فرنگي ها در عقـل و كفايـت هيچ عقـب نمي مانند . » (4) هانري رنه د. آلماني اين نكته را به شكل ديگري بيان مي كند : «‌ ايراني بسيار هوشمند است و اگر كلمه " افيون " عطش را زايل نكرده باشد ، مسائل را به خوبي درك و تحليل مي كند . » (5) كلمه " افيون " جاي بسي تامل دارد . مي توان هم در معناي ظاهري آن ماند و آثار مخرب مواد مخدر بر روحيه و توان شخص را در نظر گرفت و هم فراتر از اين معناي ظاهري ، تلويحا آن را هرگونه عوامل مخرب اجتماعي و سياسي و اقتصادي تلقي كرد. چه بسا عوامل نامساعد محيطي كه هوش و استعداد و شوق علم آموزي و پيشرفت و تحول ملتي را تباه ساخته است . در سفرنامه پولاك هم به اينكه که « ايراني زود مطلب را مي گيرد و به سرعت مي آموزد » 1 – ( رونالد فرير – ص. 221 ) 4 – ( تاورنيه – ص. 10 ) 2 – ( همان – ص. 256 ) 5 – ( هانري رنه د. آلماني – ص. 334 ) 3 – ( همان ) باهوشي (16) صریحا اقرار شده است . (1) ژان اوتر ، سفرنامه نويسي كه در عصر نادرشاه در ايران به سر مي برده نيز اين صفت ايرانيان را مستقيما بيان كرده است : « ايرانيان از نظر فكر و انديشه بسيار مستعدند ، به علوم و هنر ، بطور كلي تمام آنچه كه توجه آن ها را جلب نمايد به آساني دست مي يابند .... دانش همگاني و به اصطلاح معلومات عمومي آنها در سطح بالاست و به زحمت مي توان آن ها را گول زد . به همين جهت ديـده مي شود يهوديـان تركيه خيلي ثروتمنـد هستند و كليمـي هاي ايران مسكين اند . » (2) استدلال ژان اوتر در جمله ي اخير جالب توجه است ! اين نويسنده نيز به ميراث علم دوستي ايرانيان اشاره دارد : « در گذشته ، ايرانيان براي آموزش خيلي دل مي دادند و از ميان آنان مردان دانشمند و ماهري برخاسته و به علومي كه در نزد مسلمانان با ارزش است ، دست يافتند . » (3) 1 – ( پولاك – ص. 20 ) 3 – (همان– ص. 87 ) 2 – ( ژان اوتر – ص. 85 ) راضي به سرنوشت (17) راضي به سرنوشت يكي از صفاتي كه در ميان ايرانيان ، توجه خاص سفرنامه نويسان را به خود جلب كرده و در بسياري مواقع تعجب آنها را برانگيخته اين است كه ايرانيـان به آنچه برايشـان رخ مي دهد ، تسليم و راضي هستند و كمتر دچار تنش و هيجان مي شوند . چرا كه معتقدند نه روزگار خوشي دوام دارد و نه ناخوشي هميشگي است . همه چيز را گذرا مي دانند و به سرنوشت مي سپارند . بطور مثال در سفرنامه شاردن در مورد ايرانيان مي خوانيم كه : « تفكر آن ها درباره ي خير و شر جاري در زندگي و حوادث آينده ، فلسفي است .... از هرچه دراختيار داشته باشند لذت مي برند و از به كارگيري هرچه به اين امر كمك رساند رويگردان نيستند و آينده را به دست تقدير و سرنوشت مي سپارند . سخت بر اين باورند كه سرنوشت تغيير ناپذير است . به همين دليل وقتي كه سختي و جرحي بر كسي روي آورد برخلاف اكثر مردم عالم مستاصل نمي گردند ، زيرا معتقدند كه مقدر بوده است ، چنين شود . » (1) پولاك نيز به اين امر اشاره دارد : « ايـراني ... بـخـت و شـوربخـتي را با خـونسـردي كـامل مـي پـذيـرد و بـر خـود هموار مي كند ....» (2) همين نويسنده در جاي ديگري كه بحث آن در مورد مراسم خاكسپاري ايرانيان است . به اين نكته به شكل ديگري اشاره مي كند و براي او بسيار شگفت انگيز است كه ايـراني در برابر مرگ آرامشي خاص دارد . « ايراني با آرامش و تسلط بر نفس اعجاب آوري در انتظار مرگ مي ماند . هرگز آن حال پر شكنجه ترس از مرگ را كه اغلب ، پزشك با آن در اروپا روبرو مي شود ، در آنجا نديدم... اين آرامش خيال بيشتر از آنجا ناشي مي شود كه به تقدير محتوم غير قابل تغييري اعتقاد دارند كه بايد انجام پذيرد و بدون آنكه اجل فرار سيده باشد . به قول سعدي حتي ماهي نيز به روي خشكي نخواهد مرد .... » (3) البته بايد اين حس تسليم و رضايت را در روحيه ي معنوي كه متكي بر اخلاقيات است ، در ايرانيان جستجو كرد . براي نمونه توجه شاردن به اخلاقيات ايرانيان ، نشان دهنده اهميت آن در ساخت زندگـي ايشان بوده و نمود آن در سايـه خصوصيات روحـي آنان را بيان كرده است : 1 – ( فرير – ص . 222 ) 3 – ( پولاك – ص. 248 ) 2 –
313
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
3
1
مهم ترین عامل درپیشرفت پشتکاراست نه ضریب هوشی!!!
عباس
|
Netherlands
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
2
شاید برای مدتی کوتاه، ولی هیچگاه برای مدتی طولانی و یا همیشگی، افراد کم هوش نمی توانند در راس جماعتی نخبه قرار گیرند. من از مدتها پیش به این موضوع که میانگین هوش ایرانیان نباید رقم چشمگیری باشد، پی برده بودم. مهمترین دلیلش این است که خود را باهوش ترین ملت دنیا می دانند. و این در حالیست که از قافله ی تکنولوژی و دانش عقبند و با اینکه روی زمینی پر از منابع و معادن جای خوش کرده اند، اکثریت در فقر زندگی کرده و در عالم سیاست و ایئولوژی همواره سرشان کلاه می رود.
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
2
0
یه صاحبنظر و نخبه ای پیدا بشه و خواهشا توضیح بده که چرا سطح هوش و باسوادی کشورهای اسیای میانه و حتی مغولستان از ایران بالاست؟این سوال بد جوری منو درگیر کرده تا حالا هم نتونستم جوابی براش پیدا کنم
ایا درست است که نژاد ژاپنی ها به مغولها بر می گردد؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
1
در راس کشور ما هم یه نابغه وجود داره ! احتمالا با ضریب هوشی 50
مصطفی مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
0
من یک ایرانی هستم و ضریب هوشیم 166 هست و به زودی نام خودم رو در فهرست نوابغ جهانی ثبت می کنم.
در این فهرست تا این لحظه فقط یک ایرانی هست که من اون رو به دو ایرانی ارتقا خواهم داد.

من به ایران و نژاد ایرانی افتخار می کنم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
ضریب هوشی از پیشرفت کشورها مشخصه دیگه نیاز به لیست و آمار نداره که ایران هم همون هشتاد زیادم هست با این اوضاع اقتصادی
معصومه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
سلام. من تمام نظرات رو خوندم. در خصوص رد یا تایید نوشته های این مقاله نظری نمیدم چون مطالعه جامعی درباره ضریب هوشی ایرانیان و سایر کشورها ندارم. حرف من اینه در کشور ما روابط جای شایسته سالاری رو گرفته. برخی افراد بی لیاقت مناصب مهم کشوری رو گرفتن و بر نخبه ها مسلط شدن و با تصمیمات غلطشون باعث شدن نخبه های ما فراری بشن و تا بخوای اعتراض کنی دین رو سپر بلا میکنن. و تا زمانی که این جماعت بر کشور مسلط باشند ایران پیشرفت نخواهد کرد.
خواهش نظر بدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
هرکی میخونه موافقه + بده هرکی هم نیست -
ژن در هوش تاثیر داره ولی محیط میتونه ژن مفید رو تقویت و صد البته ضعیف کنه چه جوری 84 شده:بنا به دلایل زیر
1ملتی که توی اون 4 ساعت وقت میذارن دانش آموز و سر جلسه ی کنکور میگن نخبس یا کودنه
کجای دنیا آینده فرد تو 4 ساعت مشخص میشه
2کتک خوردن دانش آموزان با مشت و سیلی
پی در پی توسط معلمان بیشعور بعد ناظم می آد هر چی بد و بیراه تو دهنشه نثار دانش آموز بیچاره میکنه

3حق نداری از هیچی انتقاد کنی تفکر کنی نظر بدی فقط باید بزنن تو سرت و تهمت بشنوی
4اعتماد بنننننننننننفستو از دست میدی انگیزه و روحیت له میشه
برو ویکی پدیا هوش 84 از روی در آمد ناخالص جامعه اس
که کاملا مطابق با وضع زندگی مردمه
پریسا
|
United Kingdom
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
به اضافه تمام عواملی که دوستان فرمودند باید پرسید اصلا این نتایج رو چ کشورهایی صادر فرمودند حتما کسانی ک خودشون بالاترین رتبرو دارن تو جدول ...هوش ایرانیان تعصب نیست چرا که ایرانیان جدیدا ب دزدی و تقلب و خلاف و جعل شهره میکنن که همه اینا جدا از بار منفی ک دارن بسیار هوش بالایی میخواد در درجه اول درضمن در مملکتی که نخبگانش همه فرار مرزا شدن این امار جای تعجب نداره امابازهم تعحب اوره چون بواقع من تمام اطرافیانم باهوش هستند یا تیز هوش همیشه تو زندگیم ادم باهوش بیشتر از کودن دیدم حتی ادم تیز هوش اما رتبه ایران در حد جوامع عقب مانده درج شدن.
نقشه ی اقوام به جای IQ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
نقشه ی این تحقیق انگلیسی در اینترنت هست . نقشه ای که در آن سلتها(گالیرها)ی گوش دراز اروپایی با هوشبهر بالای 100 مشخص شده اند ارزش علمی ندارد .............!
در این نقشه تمامی مناطق مطعلق بع ایران بزرگ (کل خاور میانه + کشورهای شرقی تا چین + ترکیه + آذر بایجان ) به رنگ زرد (هوشبهر کمتر از85) مشخص شده اند .......
مهيار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
كلي خنديدم نوابغ از هوششون دفاع مي كنن خوب با كمال احترام امثال همين تعصباتي كه البته ريشه در كم هوشي داره باعث اينه كه مي بينيم و البته هم تنها كم استفاده كردن مردممون از مغزشون باعث اين نيست دولت هم مسئوله كه مردم تحصيلات و تغذيه داشته باشن تا خوب رشد كنن و ادماي با هوش از اين شرايط جامعه و جامعه ي كودن فرار نكنن به سمت غرب جنايتكار شايدم مشكل ما اينه كه مدير مسئول هامونم از طيف اين مردم اند بلكه ام افريقايي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
کاملا از وضع اقتصادیو وضعیت رانندگیو امید به زندگیمون معلومه که ضریب هوشیمون چنده حقیقت همیشه تلخه
بی خیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
راستش من خیلی به علم روانشناسی اعتقاد ندارم.
راستش واقعا هم علم نمی دونمش
تو دانشگاه سر کلاساشون می رفتم می نشستم.
با استاداشون بحث می کردم.
ازشون می پرسیدم بابا تو برای این حرفی که زدی چه استدلال و منبعی داری ؟ از کجا مطمئنی و چرا حداقل حدس محتملت اینه؟
بعد کلی دعوا و بحث آخرش معلوم میشد که ته ته دلیلشون اینه که چون این حرف رو فلانی زده پس درسته.
این جماعت انگار اصلا از مغز تعطیلند...
ازم آزمون هوش گرفتن با دو تا تست وکسلر و ریون پیشرفته میگن تو بالای 180 هستی
از اون ور ازم آزمون تفکر گرفتن میگن تو از 20 شدی 12 !!!
میدونم یکی نیستند ولی نبایدم اینقدر از هم مستقل باشند...
خلاصه با یه همچین آدمایی شدیم جامعه علمی
عادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
ميزان ضريب ه
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
من خیلی تعجب کردم و کلی ناراحت شدم بعدش هر چقدر که فکر کردم نفهمیدم جوشی که دارم میزنم از روی تعصبم روی ایران و ایرانی هست یا این اخبار واقعا با عقل جور نیست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
عزیزان به خدا قسم این واقعیت دارد.به هر کسی که میپرستید این واقعیت دارد.
ما ها گول تعصبات و خرافات خودمون رو میخوریم و به این وضع وحشتناک رسیدیم الان لیسانسه ها عملا تواناییه هیچ کاری رو ندارند!غیر از اینه؟من یکی از دوستان پدرم رو یادمه که واسه پدرم تعریف میکرد:
بابا اون اقا اومد پیش من گفت من برنامه نویسی خوندم و دنبال کار میگردم خب گفتم یه برناه بنویس که میان گین چند تا عدد رو حساب کنه گفت اقا عزیز من توری خوندم معدل لیساسم هم خیلی بالاست و باید کار کنم دوست پدرم گفت گفتم یالا خوش اومدی بزن بیرون ببینم!
عزیزان بیشتر تحصیل کرده های ما با نمره های6 که گرفتند استاد اونو کرده ده پاس شدند و اومدند بیرون!این ها نمیتونند بار پیشرفت کشور رو به دوش بکشند و کشور رو به مسیر فقر هوشی و علمی میبرند!و من میترسم که واقا چند ساله دیگه این 84 برسه به 74 و همین طور پایین بیاد!اکثر دانشگاهی های ما عملا بی فایده و هزینه بر برای کشور هستند!خدا لعنت کنه اون کسی رو که گفت جامعه ی باسواد بیکار بهتر از بی سوادشه!و منظورش از باسواد ها همین امل هایی هستند که نه جایی راشون میدند نه جایی میپزیندشون!لیسانسه های ما همین عراق برند براشون کار نیست!توی همین افغانستان برند به خدا قسم اب دار چی میشند!خب این دولت واقا چی بگم؟این دولت مظلوم بعد باید واسه این ها کار ایجاد کنه!خب چه کاری؟اخرش همین هست که پشت میز بشینی و کاغذ ورق بزنی و دولت کشور من مجبوره پول نفت منو حروم اقایی کنه که فقط به غیر از کاغذ ورق زدن عملا چیزی بلد نیست!خب دولت داره به کاغذ ورق زدن پول میده بودجه کم میاد و چوبشو هر چی ادم با استعداد میخورند و کشور با کاغذ ورق زدن پیشرفت نمیکننننننننه!رییس محترم مجلس گفت جوون ها جای مدرک گراای برند پای تخصص البته تحصیلات باید باشه و خیلی همه و خود من قطعا تا اخر ارشد پیش میرم ولی تحصیلات ننون نمیشه داشنگاه مزخرف درس میده به شما:به روح کی به قسم استاد من حلقه های فور رو خوب بلد نبود! و به من اشتباه درس میداد!توی یه فیلم به نام ex machine دیدم که کاراکتر اصلی گفت من به دانشکده رفتم و کد نویسیم پیشرفت کرد الان ما ها وقتی دانشگاه میریم واقا همین رو که هم بلدیم فراموش میکنیم!غیر از اینه؟یه کم تلاش و افزایش سطح فکر واقا مشکلات رو حل میکنه ما ها تنبل هستیم این یه واقعیت هست!به دیدگاه من کشور من یکی از تنبل ترین کشور های دنیاست!بابا به خدا قسم همه چیز وظیفه ی حکومت نیست!به خدا این طوری نیست!علت این که دولت ما این قدر بزرگه واقا بی عرضگیه ما مردم بوده دولت چاره ای نداشته!واقا هم هر طور فکرشو بکنید همین طور هست با وضعیتی که ما مردم داریم واقا اگه دولت ما رو ول کنه خدایشش از گرسنگی نمیمیریم؟پس انتقاد نکنیم چرا دولت داخالتشو در اقتصاد کم نمیکنه!دلیلش همین هست که ما مردم یا واقا تنبل و بیعرضه هستیم یا بسیار دزد و سو استقاده گر!یعنی دولت یه خرده فضا رو ازاد بزاره میشه کان فساد و دزدی و هر چی فکرشو بکنید!این ما مردم هستیم که باید بار فشار دولت رو کم کنیم و از جون و بدن و فکر خودمون واسه کشور مایه بزاریم!نه این که تا به دنیا میام پدرمون بگه دولت دولت دولت دولت!یا علی مدد

پاسخ:
در عین اینکه با بخشی از اظهارات شما موافقم این بر می گردد به سیستم آموزشی ما ولی با کلیات تظرات شما و نتیجه گیری شما موافق نیستم بهتر است همه دانشجویان را به یک چوب نرانید و همه را بیسواد فرض نکنید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
در کل باسواد های ما با با سواد های ]چین و عربستان و کره ی روسیه و همین قطرش خیلی فرق میکنند با سواد اون ها میشه کسی که ببخشید میگم استاکس نت رو طراحی میکنه که البته کار یه گروه بود و لی باسواد کشور من میشه کسی که مثلا بلده :چی بگم؟مثلا بلده با نرم افزار word کار کنه تازه اون هم تخصصی نیست چون چیز های پایه و ابتداعیشو بلده!خب فرق کسانی که سخت افزار شناس هستند و استاکس نت مینویسدند با کسانی که که با ورد کار میکنند فرق بین خدا و ادمیزاد هست!یا کسانی که طراحی کد سخت افزار انجام میدند با کسانی که طراحیه ظاهر میز انجام میدند فرق بین قطره و دریاست!

در کل باسواد در دنیا یا همین خوار میانه ی بدبختش یه تعریف دیگه داره که با ایران به کل فرق میکنه.

پاسخ:
واقعا اظهارات شما باعث اسف است در حالیکه دنیا به قدرت سایبری ایران واقف و اعتراف می کند در حالیکه اکثریت دانشمندان به نام دنیا ایرانی هستند و خیلی از دانشمندان ایرانی در ناسا و مراکز علمی جهان در صدر قرار دارند و در همین ایران بزرگترین پیشرفتهای علمی در حال اتفاق است و جوانان نخبه ما در المپیادهای علمی در دنیا همواره مدالهای زیرین می آورند اینهمه توهین به ملت ایران از یک ایرانی بعید است
علی
|
United States
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
من به نجاد خودم افتخار میکنم.
ولی هرگز فرزندی تحویل این اجتماع نخواهم داد.هرگز.هرگز
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
0
بیشتر این تستا و آمارا، مغرضانه وهدفمنده.حتی اگر یه ایرانی پشتش باشه...اگه راست میگن مغزای ایرانیو بکار نگیرن یا دیگرانی ک تو کشوراشونن بیرون کنن..همه برای ایجاد فضای مسموم تو کشور و بین مردمه...و قابل توجه کسانی ک بزرگان ایرانو ترک یا غیره میدونن:همه ایرانی اصیل بودن و دلیل اینکه تو کشور دفن نشدن برا اینه ک اون سرزمینا از ما جدا شدن..همه زیر مجموعه ما بودن...وطن فروشی هم حدی داره واقعا
ایسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
توجه کنید دوستان ::خیلی از مدارس خارجه تست هوش میگیرن و شاید در دانشگاهاشونم همینطور...
در حالی که در ایران اینطور نیست و خب بیا تست هوش و افراد باهوشی هستن که نادیده گرفته میشن و تست نمیدن و رومیانگین تاثیر داره پس قضاوت نادرست ممنوع×
آرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
ضریب هوشی من بالای 136 هستم و 14 سالمه اینا چی می گن ؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
0
دلیلش خیلی ساده است چون طبق سایت اصلی ارئه دهنده از ایران فقط 2000 نفر برسی شدن اما تو کشور های دیگه بالای 36000 نفر به همین سادگی به من و تو القا می کنند شما اضافی هستید
مممم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
من ۱۹ سالمه ای کیوم هم ۹۲ هست این خوبه یانه برای سن من
مممم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
من ۱۹ سالمه ای کیوم هم ۹۲ هست این خوبه یانه برای سن من
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
اصل ضریب هوشی نیست اصل اون کسی است که اون مقدار هوشی را که دارد چقدر ازش استفاده می کند؟
پس بجای دیدن نیمه خالی لیوان یکمی هم به نیمه پرش نگاه کنیم به امید آن روز که به جای نشان دادن ضریب هوشی هایمان به یکدیگر خودمان با همان مقدار ضریب هوشی دست به کار های بزرگ بزنیم
خودمان باشیم نه کپی دیگران
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین