کد خبر: ۱۶۳۹۴۷
تعداد نظرات: ۱۳۶ نظر
تاریخ انتشار:
مركز پژوهشهاي مجلس اعلام كرد

پيشنهادحذف سربازي اجباري،تشكيل ارتش حرفه‌يي

به گزارش اعتماد، مركز پژوهشهای مجلس هدف خود از این بررسی را نیز وجود اشكالات و كاستی‌های شایان توجه در وضعیت كنونی سیستم خدمت وظیفه اعلام كرده است و دو الگوی سربازی حرفه‌ و داوطلبانه را مطرح می‌كند. قانون سربازگیری فعلی حدود 70 سال قدمت دارد و مربوط به دوره‌یی خاص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران است.


این گزارش می افزاید: عصر فئودالیسم و عبور به سوی شبه بورژوازی پهلوی، شاید می‌توانست توجیه‌گر نظام سربازگیری اجباری باشد؛ اما تكامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی امروز ایران و جهان، چنین سیستمی را ناكارآمد كرده است. طی نیم قرن، هرگاه جوانی از محیط روستایی یا شهری به عنوان سرباز به درون پادگانی می‌رفت، محیط نیروهای مسلح جذابیت زیادی می‌توانست داشته باشد زیرا سرباز در آنجا غیر از فعالیت نظامی، امورات زندگی را هم می‌آموخت كه برای پس از پایان خدمت سربازی او نیز موثر بود. تحولات فرهنگی و اجتماعی به گونه‌یی رقم خورده است كه به ندرت می‌توان پذیرفت یك جوان امروزی برابر هزینه بهترین سال‌های عمرش، از محیط سربازخانه و پادگان چیز مطلوبی دست او را بگیرد كه برای پس از پایان خدمت سربازی موثر باشد. در واقع سرباز دیروز با دست تهی می‌آمد و هنگامی كه می‌رفت، با یك شخصیت شكل گرفته در سربازی از پادگان می‌رفت؛ اما امروز یك جوان سرباز، عموما با شخصیت شكل گرفته تحت تاثیر خانواده، مدرسه، رسانه، دانشگاه، ورزشگاه، اینترنت وارد نیروهای مسلح می‌شود و جایی برای شكلدهی به شخصیت باقی نمی‌ماند. از این حیث نقش تكاملی كه در گذشته سربازی بازی می‌كرد را امروز نمی‌تواند بازی كند.

از همین رو مركز پژوهشها نیز در بررسی‌های خود بر این نكته تاكید كرده است كه نقش و تاثیر شگرف فناوری‌های نوین نظامی الزامات نوینی را در رابطه با فلسفه سربازی پدید آورده است و بسیاری از كشورها با مطالعات تطبیقی و بررسی هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی سبك‌های سنتی سربازی با سبك‌های نوین و سنجش هزینه – فایده اقدام به ایجاد تغییرات و تحولات منطقی در سیستم سربازی كرده‌اند. براساس آخرین آمارها در میان كشورهای اسلامی كه سربازی اجباری را حذف كرده‌اند نام كشورهای مالزی، پاكستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و افغانستان دیده می‌شود.


با توجه به رشد سریع تكنولوژی در جهان، به ویژه در مسائل نظامی، امروزه دیگر سلاح‌ها و تجهیزات نظامی كاركردی ساده و آسان ندارند و دارای پیچیدگی‌هایی هستند، به تعبیر تحلیلگر بلژیكی مركز مطالعات سیاسی اروپا سلاح‌های جدید نظامی فقط توسط سربازان حرفه‌یی كاربرد پیدا خواهد كرد و نه سربازان وظیفه‌یی كه فقط قرار است به مدت یك سال یا كمتر خدمت كنند، از همین رو است كه مركز پژوهشهای مجلس هم به این نكته اشاره می‌كند، استفاده از سربازان وظیفه برای به كارگیری تكنولوژی‌های نوین، ایده خوبی نیست. نكته شایان توجه دیگر در همین رابطه مقوله چابك‌سازی سازمان‌ها و نیروهای مسلح است كه در بسیاری از كشورها برای افزایش كارآمدی نیروهای مسلح در حال انجام است و به نظر می‌رسد حرفه‌یی شدن نیروهای مسلح و اصل چابكی در قالب‌های سربازی وظیفه با شكل سنتی و قدیمی آن در تقابل است. حقوق شهروندی و حق انتخاب یكی از مهم‌ترین بحث‌هایی است كه امروز در جریان است، به همین خاطر طرح جایگزینی سربازی اختیاری به جای اجباری باعث نشان دادن چهره متفاوتی از ایران در جهان می‌شود.


در ادامه بررسی‌های مركز پژوهشهای مجلس، به این نكته اشاره می‌كند كه از مزایای سربازی داوطلبانه می‌توان به ظهور و بروز حق انتخاب و اختیار كه در بعد داوطلبانه بودن خدمت معنا و مفهوم پیدا می‌كند و زمینه‌سازی برای افزایش نرخ بهره وری در خدمت سربازی نام برد. كشورهایی مثل اسپانیا و سوئد دارای سربازی حرفه‌یی هستند، در واقع كسانی كه به صورت داوطلبانه به سربازی می‌روند تحت عنوان سربازی حرفه‌یی قرار می‌گیرند كه صرفا در امور مدنی و غیر نظامی مشغول به فعالیت می‌شوند و از مهارت‌های آنان در مدت هفت ماه استفاده می‌شود.


مركز پژوهشهای مجلس با توجه به این بررسی‌ها اعلام كرد با عنایت به اشكالات و كاستی‌های شایان توجه در وضعیت كنونی سیستم خدمت وظیفه عمومی در ابعاد گوناگون كه نتیجه آن كاستی بهره‌وری در سیستم فعلی است. با حرفه‌یی شدن سربازی ارزش یافتن تخصص و كار آمدی در دوره سربازی و منزلت اجتماعی جایگزین اجبار و تكلف در سربازی می‌شود.
 


شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۳۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
87
3966
اگه این کار و کنن تمام جوونا نه تنها کلی دعاشون میکنن انگیزشون واسه کار و ازدواج هم بیشتر مبشه...یعنی میشه خدا
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
دنیای اقتصاد پیشنهادهای خیلی جالبی در این مورد داده بود تقریبا شماره 6ماه پیش.از جمله فروش خدمت سربازی توسط افراد متمول و استفاده از پول حاصله در بهبود شرایط دیگر سربازان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
اين پيشنهاد طرحي بود كه در سال 1383 به همراه جمعي از دوستان در مركز پژوهش ها روي آن كار كارشناسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه كمتر از 30 كشور در جهان ارتش غير حرفه اي يا اصطلاحا اجباري و سربازي د ارند و مابقي به سمت ارتش حرفه اي گرايش پيدا كرده اند
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
دوره سربازی با تمام ایراداتی که ممکن است بر آن مترتب باشد برای خیلی از جوانان یک دوره تحول گذار هم محسوب می شود تا برای ورود به دوره زندگی بعدی یعنی تقبل مسئولیت های اجتماعی بیشتر آماده شوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
این طرح یک خیانت است به کشور از الان گفتم مثل طرح فرزند کمتر زندگی بهتر که 15سال پیش گفته بودم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
این طرح خیانت نیست به کشور سیستم سربازی فعلی ظلمی است در حق جوانان
als
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
جناب امیر!
مطمئن باشید که " فروش خدمت سربازی توسط افراد متمول" و صرف پول حاصل در " در بهبود شرایط دیگر سربازان " که بقول شما پیشنهاد مدرن "دنیای اقتصاد" محسوب می شود نتیجه بلافصل اش به افزایش "فاصله طبقاتی و افزایش نارضایتی اجتماعی" منجر خواهد شد.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
5
621
بدترین روزهای زندگی من دوره سربازی بود.سربازی امروز سربازی نیست بلکه حمالی و کارگری و در بهترین حالت کارمندی سیستم است.انقلابی وارد پادگان میشی و در آخر ضد انقلابی خارج میشی از چیز هایی که می بینی و رفتارهای ناشایستی که می شود بعد احساس می کنی شخصیتی برایت نمانده.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
دوره نظام وظیفه آنچنانکه از اسم آن برمی آید برای ایجاد نظم و نظام در حیات اجتماعی جامعه و آحاد آن است.
ممکن است در اجرای آن نواقصات و کاستی هایی باشد ولی این کمبود ها نباید نافی اهداف آن باشند. می بایست با ارائه پیشنهادات خوب به رفع این قبیل کاستی ها کمک کرد. با پاک کردن صورت مسئله مشکلات رفع نمی شوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
علی اقا چون سربازیشونو رفتن بر این عقیده است که همه باید بروند نمیشه چون ایشان رفته اند بقیه نروند خوش به حالشون میشه
ولی بنده که خدمت میکردم مشاهده میکردم اکثرا از رغبت برای ازدواج می افتند و تقریبا 2 سال عمر را تلف میکند در صورتی که جوانان در این مرحله از زندگی میتوانند برای ایجاد سرمایه بیشتر در زندگی اقدام کنند کمی هم دو قدم جلوتر پامونو ببینیم بد نیست
als
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
- نخست اینکه اگر کسی طرفدار تلف کردن دو سال از بهترین دوران زندگی جوانان کشور آنهم با اعمال شاقه باشد مطمئنا از یک بیماری روانی رنج می برد و باید کمک اش کرد.
- صیغه "سرباز پیمانی" در کشور ما (در دهه چهل شمسی) مسبوق به سابقه است و از کشفیات جدید محسوب نمی باشد که افراد برای تبلیغ آن سنگ به سینه بزنند.
- اجرای چنین طرحی در سطح کشور به برقراری مقدمات خاص خودش معطوف است که اگر مورد توجه نشود همچون برخی از طرح های غیر کارشناسی دیگر به یک تراژدی مبدل میگردد با این توضیح که چون با امنیت ملی کشور مرتبط است ممکن است عوارض آن سنگین باشد.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
دوست ناشناس عزیز!
نظر شما کاملا صحیح است.
بنده در همان ماههای اول جنگ به خدمت سربازی رفته ام و بعد از دوره آموزشی ، تمام مدت را در خط مقدم یا باصطلاح نظامی ها در"لجمن" (لبه جلوئی منطقه نبرد) حضور داشته ام.
با کمک سربازان دیپلمه که آنوقع تعدادشان قلیل بود و در زیر همان سنگرهایی که با کیسه های شنی و با استفاده از نبشی و پلیت و بر پا می شدند کلاس های سواد آموزی هم بر پا می کردیم و به سربازان بی سواد هم که آنموقع تعدادشان کم نبود خواندن و نوشتن یاد می دادیم بصورتی که بعد مدت کوتاهی قادر می شدند به خانواده های خود مستقیما نامه بنویسند و خاطره تعریف کنند.
اگر با درایت برنامه ریزی و برخورد شود دوره سربازی می تواند یک دوره تربیتی شایسته برای جوانان کشور باشد و آنها را برای تقبل مسئولیت های اجتماعی آماده تر نماید.
یک علی مثل میلیون ها ایرانی دوستدار کشور و مردم خود
سرهنگ بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
132
13
کلمة الحق یراد به الباطل
طرح جوان پسند خوبی است ولی چون قسمت دوم ان نیاز به تامین بودجه دارد و دولت در این امر ناتوان است ، شائبه سو نیت در ان دیده می شود
گام اول پژوهشهای مجلس برای حذف سربازی برای گام دوم ان یعنی کوچک سازی است .
هدف کوچک سازی است . اگر اقایان می خواهند با حفظ وضع موجود کاستی ها برطرف و نارسائی ها جبران شود و اهداف سربازی محقق شود باید حقوق سربازان را مانند کارکنان قراردادی براساس تحصیلات و تجربه و یگان محل خدمتشان افزایش دهند .
در این شرایط اجرا این طرح شاکله نیروهای مسلح را به هم می ریزد و با توجه به عدم توانائی دولت در تامین بودجه ارتش حرفه ای فقط بخش اول طرح که حذف سربازی است اجرا می شود .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
مرزهای کشور و امنیت آن می بایست با مشارکت آحاد آن حفظ و پاسداری شود و همه افراد اجتماع در آن حضور بهمرسانند.
در دهه چهل، چنین برنامه ای "سرباز حرفه ای)در سطح ارتش بمرحله اجرا گذاشته شده بود ولی نتیجه آن جذب تعدادی افرادی خاص بود که لازم می آمد برای حفاظت از آنها تعداد دیگری سرباز وظیفه گماشت ...
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
نمیدانم این فرهنگ "کوچک سازی" را چه کسی . یا کسانی وارد فرهنگ " مدیریتی" ما کردند؟
فقط خاطرم است که متولیان دو آتشه این بحث ها در آن آغاز و در همان میانه های دهه شصت ، باصطلاح دانش آموختگان بورسیه اعزامی به کشور ژاپن بودند که هر جایی که پا می گذاشتن این اصطلاح ژاپنی را سر مشق برنامه های مدیریتی خود مطرح و قرار می دادند که : "کوچک زیباست " .
این قزینه سازی مکانیکی ، نتایج نا میمون خود را در همان اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در سطح صنایع کشور نشان داد بصورتیکه کشور به یکی از بزرگترین طرف های تجاری کشور برای واردات کالاهای صنعتی و مواد اولیه از کشور ژاپن مبدل شد و اگر تقویت "ین" ژاپن در مقابل سایر ارزهای معتبر پیش نمی آمد تعجبی نبود که حال کلمات "ساکی" و "واکی" به عنوان پسوند برخی اسامی تازه متولدین دو رگه چشم بادامی اضافه میشد.
زهره وند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
آقایان علی همین 2 سال ساده سربازی تاثیرات زیاد خطرناکی روی جامعه داره مثلا یک پسر در سن 19 سالگی وارد دانشگاه میشه تا 23 سالگی لیسانس میگیره بعدش باید بره سربازی تا 25 سالگی بعد تازه باید بدون تجربه بگرده دنبال کار تا کار پیدا کنه و پولی جمع کنه میشه 30 ساله بچه دار بشه میشه 33 ساله اولا اگه بتونه تمام این مراحل کار و پس انداز و ازدواج رو طی کنه و به لیسانس قانع باشه ثانیا ما دستی دستی حد اقل 4 سال ازدواج یه جوون رو عقب انداختیم مگه اینطور نیست که باید سن ازدواج رو پایین آورد مگه مشکلات ما از بالارفتن سن ازدواج نیست ؟در مورد دختران که یه نسلی ازشون شاید نتونن ازدواج کنن حالا به خاطر این 2 سال (این حداقل مشکلاته) کشوری که بسیج داره سپاه داره ارتش داره باید این همه مشکل داشته باشه به نظرم بهترین کار اینه که هرکسی که ازدواج کرد از سربازی معاف موقت بشه و بعد چندسال معاف دائم بشه
نظام دوو برره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
8
357
واقعا زمان سربازي ، لكه‌ي سياهي در دوره‌ي جواني پسرهاست و هميشه با بدي از آن ياد مي‌شود

به اميد حذف اجباري هر چه سريع‌تر
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
آون قدیما اکثر اهالی محل ما نظری کاملا برعکس این داشتند و باورشان براین بود که : " به افراد خدمت نکرده نباید دختر داد چون گرمی و سردی روزگار را نچشیده و نمی تواند مرد خونه باشد."
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
پدر بزرگی داشتم که هر موقع جمع بزرگ خانواده دور هم جمع می شدند او تنها صحبت کننده در جمع و باصطلاح امروزی ها متکلم الوحده بود و همیشه از خاطرات خوش دوران سربازی اش تعریف میکرد و وقتی فوت شد مادر بزرگم در رثای او می گریست که او نصف بقیه خاطراتش زا برای نسل های جوانتر ناگفته باقی گذاشت ...
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
این دو برره چقدر از خدمت میترسه
هه هه هه هه
چه لکه سیاهی جوون .
این همه ملت خدمت کردن نه مردن نه سیاه شدن.. تو چرا غمت گرفته
خیلیییییییییی با حال گفتی دوبرره
من حاضرم به جات خدمت برما
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
3
103
ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺸﻪ ﻛﻪ ﺧﻴﻠﻲ خوبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
3
172
با سلام اگه واقعیت داشته باشه کی عملی میشه!!!!!!! لطفا پیگیری کنید با تشکر
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
4
170
واقعا یعنی میشه خدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
4
83
سرباز الان بی انگیزست چون نه علاقه داره نه پولی میگیره ولی اگه شغلش باشه پول بگیره انگیزه پیدا میکنه
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
خیلی هم انگیزه داره چون سزبازی نره بهش زن نمیدن و جایی نمی تونه رسما کار کنه و تازه پاسپورت هم نمیتونه بگیره ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
علی اقا کی به شما گفته که زن نمیدن؟!حرفهای تعجب برانگیز میزنیدا!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
استثناء ها را بی خیال به قاعده ها بچسب.
ممکن است در برخی از ازدواج ها خانه و کار هم بدهند ولی متاسفانه این گونه موارد از مقوله استثناء ها است و عمومیت ندارد!
افتاب گردون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
ناشناس خانواده ما و ساير بستگان دختر نميدن ب كسيكه سربازي نرفته باشه
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
خب برا این دختر نمیدن که طرف بالاخره باید بره سربازی چه 20 ساله چه 40 ساله.
مطمئنا دختر ندادن بخاطر اعتقاد راسخ خانواده دختر به سربازی نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
خانواده شمااستثناس الان دیگه قدیم نیست پسره سالم باشه 1 حقوق بخور نمیرم بگیره بهش دختر میدن! پسرعمو من خدمت نرفت زنم گرفت خارج از کشورم رفت! :dدائی من خدمت نرفت زنم گرفت ماشاالله الان بچه هاش همسن منن!اون یکی پسرعموم خدمت نرفت رفت اسپانیا با 1 دختر ایرانی اشنا شد برگشت ایران مراسم عروسی رو گرفتن دوباره برگشتن اسپانیا!بذا یه خرده دیگه فکر کنم بازم میگم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
3
45
با سلام اگه واقعیت داشته باشه کی عملی میشه!!!!!!! لطفا پیگیری کنید با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
13
208
مگه مجلس اینچنین اختیاراتی را دارد؟ در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح و تایید رهبر نظام است
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
تو روخدا از رهبر بخواین اینکارو
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
4
127
برزگترین آرزومه
پاسخ ها
hadi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
خدمت که رفتی وبرگشتی آرزوت برآورده میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
امیوارم تو پادگان تکاوری پرندک بیافتی تا بفهمی خدمت یعنی چیه!!
پادگانی که وسط شهره ولی آب نداره!!!!
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
مادر بزرگ از بین تمام هدیه هایی که بمناسبت های مختلف به خانه می رسید علاقه خاصی به کله قند ها داشت و هر خرده پول و پله ای را هم که از قناعت خرج روزانه جمع میکرد در پایان برج از بقالی سر کوچه کله قند می خرید. او کله قند ها را در صندوقچه ای جمع می کرد و بعد بهر بهانه ای مثل تولد نوزادی در فامیل و همسایه ها ، خرید خانه ، عقد و عروسی ، پایان دوره خدمت جوان های محل و ... بعد از قرائت یک حمد و سوره ای و با آرزوی دعای خیر هدیه می داد.
همیشه تو این فکر بودم که چرا وقتی نوزادی در فامیل بدنیا می آید مادر بزرگ اولین دعایش برای خانواده نورسیده شاهد بودن پدر و مادر نوزاد برای به سربازی فرستادن نوزادان پسر و یا به خانه بخت فرستادن نوزادان دختر همراه با یک هدیه کله قند بود...
دوره اعزام به سربازی برای فرزندان پسر این مملکت آرزوی دیرینه خانواده های ایرانی بوده است بصورتیکه از همیشه و از قدیم الایام از این دوره پر تحول بنام دوره "خدمت مقدس سربازی" نام برده اند.
طی این دوره همیشه با سختی هایی همراه بوده است چرا که شرائط زندگی یک شبه کلا عوض می شود از خواب و خوراک گرفته تا محیط اطرافیان و نحوه برخورد و امر و نهی و بشین و پاشو و ...
این دوره بسیار حساس است اگر با درایت مدیریت شود یک دوره سازنده برای فرد و جامعه خواهد بود و اگر با نابخردی همراه شود می تواند دوره تخریب باشد و کل سرمایه اجتماعی را به باد فنا دهد...
والسلام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
این شمس چی میگه؟
یه جوری میگه قدیم الایام که انگار2000 سال سربازی داریم! داداش از زمان رضاخان خدمت اجبار ی شده!
قدیم الایام!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
آقای شمس اگر مدیرتی راهبردی و آینده نگری در کشور وجو داشت الان وضعیت و اقتصادی ما با داشتن رکورد منابع طبیعی جهان این نبود!!!
حالا شما به فکر مدیریت دوران سربازی هستید !!!
کمی واقع نگر باشید!!!
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
4
22
واقعا یعنی میشه خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
همچین آرزو کردی انگار خانومها رو هم تا حالا خدمت می رفتن!!
فدایی امام سیدعلی ازآذربایجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
1
34
حالاهزینه سالانه جایگزینی این همه سربازازکجاتامین میکنن؟؟؟مگه حق وحقوق ولباس وغذاوخیلی چیزایه دیگه که به نظامیان میدن باسربازیکی هست که حالااینوجایگزین اون بکنن؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
49
با این کار ایران اسلامی دارای نیروی نظامی وانتظامی کارآمد خواهد بود وکسانی که وارد این نیروها می شوند انگیزه بیشتری برای بالا بردن توانایی های خود خواهند داشت
پژمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
2
42
بالاخره یکی شهامت پیدا کرد به ناکارآمدی سیستم سربازی اجباری اعتراف کند
البته این طرح باید بابررسی کامل سریعا به تصویب برسد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
2
39
این کار بهترین کار دنیاست . واقعا خدا کنه بشه .خدا خیرشون بده اگه تصویب و اجرا کنند
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
6
129
خدا ميدونه چه نقشه ايي واسه جوان بدبخت دارن!وگرنه هيچ خيري از شماها نديدم.
نميخاد حذفش كنيد فقط كمش كنيد مثلا 7 ماه!!!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
96
به نظر من تربیت 10 سرباز و نیروی حرفه ای بهتر از نگهداری از 100 سرباز غیر حرفه ای است. هم در هزینه ها صرفه جویی میشه، هم کلی شغل تولید می شه.
امروز تو پادگانها اکثر سربازها، از زیر کار در رفتن، رو یاد می گیرند که این، با اهداف سربازی از زمین تا آسمون تفاوت داره.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
فکر نکنید که سرباز حرفه ای در آرزوی از تن خارج کردن لباس سربازی نخواهد بود ...
als
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
مطمئنا اگر در عمرتان به یک سزباز حرفه ای برخورد کرده بودید آنموقع حتما نظرتان عوض می شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
بابا ما خودمون 2 سال خدمت کردیم !!! چند ماه هم اضافه!!!
بین پرسنل محترم کادری اثری از حرفه ای بودن ندیدم!!! حالا میخوان سرباز حرفه ای تربیت کنن!!!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
18
آخه وقتی می بینین همه دارن از این سربازی می نالن، مگه مجبورین سربازی به این شکل برای مردم بزارین.
این همه راه و روش درست، واقعا انقدر سخته 1 روش درست پیدا کردن.
خوبه همه مجلس ها دکتر مهندس هستن !!!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
با سلام،
سربازی دوره سختی است چون دوره گذار است برای تربیت جهت تقبل مسئولیت های اجتماعی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
دوره گذار نیست لکه ننگی هست که تا اخر عمراکثر جوانان با ان همراه است با معتاد شدنشان
مالك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
22
در پادگان ها چنان توهين به سرباز مي شود كه انگار اين سرباز برده انها هستند هرچه كه دلشان بخواهد انجام مي دهند من عده اي زيادي ديده ام كه خيلي مذهبي و دوستدار نظام بودنولي با پايان سربازي به شدت كاهش يافته
البته گماي تقريبا مجاني پيدا مي كند تازه هر وقت دلشان بخواهد دق دلي هاي خونه شان تو سرسرباز خالي مي كنند آخر نمرديم و معني عدالت را هم درككرديمن نمي كنم كه اين طرح به نتيجه برسه زيرا نيرو هاي مسلح كجا اين همه نيرو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
90
این حرفو دکتر حسن عباسی چند ساله داره فریاد میزنه کیه که گوش کنه؟؟؟ البته مارو خطر زیاد تهدید میکنه باید طرح مناسبی جای سربازی اجباری بیاد اینو هم نباید فراموش کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
2
35
من یک نظامیم/ واقعا طرح خوبیه اگه اجرا بشه10 سرباز حرفه ای بهتر از100سرباز بی اموزش وغیر حرفه ای هست ایران مجبوره این طرح رو اجرا کنه چون سربازهای اینده جنگ باید حرفه ای باشن/یه سرباز حرفه ای براجنگیدن باید حداقل 3سال مداوم اموزش بیشرفته ببینه تا در صحنه نبرد هم کشته نشه هم دشمن رو از با در بیاره در حالی که خدمت الان 18ماهه/مخصوصا که ایران دشمن زیاد داره الان تو ایران خدمت بزرگترین معضل جوانان هستش اگه اجرا بشه خوبه ولی بعیده چون هزینش بالاست
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام،
جناب نظامی !
1- اگر سرباز "بی آموزش" است می بایستی آنگاه ایراد را به "مراکز آموزشی" معطوف داشت که بنا به تجربه افراد آموزش دیده در این مراکز ، چنین ایرادی به چنین شکلی که شما مطرح می کنید وارد نیست
2- سر فصل های آموزشی در دوره "آموزشی سربازی" کاملا تعریف شده است و چنین آموزش های در طی دوره خدمت اصلی مدام تکرار و به روز رسانی می شود.
3- آموزش های حرفه ای تر یا بر مبنای ترمینولوژی نظامی "آموزش های کد" دار در مراکز آموزشی دانشکده های نظام یا دانشکده های افسری بانجام می رسد که جزئیات تخصصی خودش را دارد که در این مختصر نمی گنجد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
داماد ماهم نظامیه میگه 1 سرباز بیش از 18 ماه میاد برای خدمت تا میاد به فوت و فن کار اشنا بشه خدمتش تموم میشه باید بره میگه این روش برای خدمت خوب نیست حرفه ای بشه بهتره و بنده هم باهاشون موافقم چون این ایراد را از نزدیک دیده ام در دوران خدمت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
27
سربازی به شکل کنونی تحقیره ، له شدنه .
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
2
11
من خودم معافیت سربازی دارم ولی با تمام وجود امیدوارم طرح ارتش حرفه ای اجرا بشه ، با وضعی که الان خدمت سربازی داره اجرا میشه نه تنها هیچ نیروی متخصصی برای دفاع و صیانت از کشور تربیت نمیشه بلکه تنها دستاورد اون اتلاف زمان با ارزش جوانیه که شاید بشه گفت نه تنها مهمترین بلکه تنهاترین سرمایه کشور محسوب میشه،اکثر دوستای من که خدمت سربازی رو گذروندن علاوه بر اینکه از اون به عنوان بدترین دوران زندگیشون یاد میکنن،کوچکترین مهارتی هم در هیچ زمینه ای کسب نکردند. با اجرای این طرح که تو کشور های پیشرفته به خوبی جواب داده هم نیروی شاغل تمام وقت و کاربلد برای دفاع از کشور در اختیار داریم و هم کلی نیروی جوان و مشتاق برای کمک به پیشرفت کشور.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
اگر مافیعت شما به خاطر قد و وزن ، نمره عینک ، صافی کف پا و از این مشکلات کوچیک بوده باشه واقعا بدم از میاد!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
5
11
چه حوادثي که در پادگان ها اتفاق نيفتاده چه جوان ها که بلا هايي بر سر خود آورده اند تا به سربازي نروند چه تحقير ها سرباز در پادگان ها به خود نديده سرباز ي حکم رفتگر تميز کار حمال کادر را دارد من که خودم سربازي رفتم ميدونم چه ميگذرد سرباز هايي که از پادگان فرار ميکنند سرباز هايي که مدت زياد سربازي را طي ميکنند بعضي حدودا 4 سال 7 سال نزديک به 20 سال هم بوده اين ها چيز کمي نيست اينا تمام بدبختي است
شما وقتي يک جاييت درد ميکنه به پزشک مراجعه ميکني در دنياي مدرن امروزي همه چيز تخصصي و حرفه اي شده دنيا به سمت تکنولوژي حرکت ميکنه ما هنوز بسياري از اموراتمون سرباز ها انجام ميدهند بله براي راحتي کادر خيلي خوبه حال ميکنند آنها ولي وقتي يک جنگ واقعي در گرفت ان موقع متوجه عمق فاجعه ميشويم در دنياي امروز که هر ثانيه تغيير تکنولوژي حاصل ميشه ما با سرباز هاي بيخوابي کشيده که حالشون از سربازي بهم ميخوره روبه رو هستيم که خيلي آماتور جنگ ميکنند اين نشد نيروي نظامي به خدا اگر هزار ها مقاله هم زده بشه در مورد برداشتن سربازي باز هم کمه
بعضي وجود سربازي را براي جلوگيري از کودتا ميدانند در حالي که اين مردم هستند که جلوي هر کودتايي مي ايستند ما که دو نيروي نظامي داريم ديگر از کودتا چه خبر !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
معمولا کسانی که با این طرح مخالفت میکنند همین کادری های نظامی هستند چون دیگه اون موقع نمیتوانند عشق و حال کنند و در محیط نظامی بچرخند و دستور بدهند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
3
5
نه که حالا اون کشورها دارای ارتشی قوی اند پس ما هم یادبگیریم :براساس آخرین آمارها در میان كشورهای اسلامی كه سربازی اجباری را حذف كرده‌اند نام كشورهای مالزی، پاكستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و افغانستان دیده می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
اونایم که حذف نکردن مالی نیستنا!!!
ضمنا چرا ما خودمونو فقط با مسلمونا مقایسه میکنیم
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
5
118
شما رو به خدا تا دو سال دیگه اجراش کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
"دانشجو"جان زهی خیال باطل !!!!
از همین الان خودت رو کچل با پوتین و اسلحه و سر پست نگهبانی اونم توی حرارت 50 درجه و توی مرز تایباد در نظر بگیر !!!!!!
توی ایرن حداقل پنجاه سال طول میکشه خدمت سربازی حذف بشه!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
چرا دوسال دیگه!!!!!!!
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام،
تمام مرز ها باید حفاظت شوند تا کشور امنیت داشته باشد.
با همان تراشیدن سر و لباس یونیفورم و یک رنک، فرصتی است که همه چه فقیر و چه ثروتمند چه بیسواد و کم سواد و دانشگاه دیده یک رنگ و شبیه هم می شوند.
چقدر قشنگ است وقتی که شخصیت افراد به روشنی ظاهر می شود در یک محیط یک رنگ با صفای پیرایش شده و بدور از هر گونه آرایش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
اقای شمس بی نهایت در اشتباهید
yoni
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
آقای شمس من هم مثل این دوستمون به شما میگم که شدیداً در اشتباه هستید!!!!
من خودم دو سال در شرایط سختی خدمت کردم و تا اونجایی که یادم میاد در کل منطقه حفاظتی قصر شیرین ، مریوان ، مهران و...نه بچه پولدار اونجا بود نه آدم های خیلی با سود تماما بچه های شهرستانی و از قشر پایین جامعه بودن!!!
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام،
هر چند که عاقلانه نیست تا در این فرصت و امکانات فراهم آمده توسط دست اندرکاران سایت وزین بولتن به بحث های دو طرفه مبادرت شود و تا آنجا هم که می دانم سیاست کلی دوستان هم چنین اجازه ای را نمی دهد ولی چون از طرف شما مطرح شده است و برای تنویر سایر دوستان بولتن عرض می کنم که :
اگر در همان مناطقی که نام بردید در سر راه مهران به صالح آباد بعد از سه راهی سرنی بین تنگه بینا و تنگه تاریک تشریف می آوردید در ارتفاعات میمک خدمت می رسیدیم و ضمن پذیرایی با شربت آب لیمو و چای می توانستم از تپه های فیض و رحمان و از آن باالاها چراغ های روشن زرباطیه را نشان تان می دادم...
شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
6
6
با سلام،
با افزایش کیفیت آموز ش ها و خدمات از همین فرصت دوره سربازی بنحو موثر و مفید استفاده شود:
1- جوانان برای تقبل مسئولیت های سنگین اجتماعی تربیت داده شوند؛
2- بنا به علایق آنها حرفه ها و مهارت های عملی شان (رانندگی در رده های مختلف وسائط سبک و سنگین، تعمیرات خودروئی در رده های یک، دو ، سه و چهار، کمک های اولیه و ...) ارتقاء داده شود؛
3- در یک دوره دو ساله و بنا به علاقه فراد یک شغل جدید به آنها آموزش داده شود؛
4- با اعزام به اردوهای مختلف در اقصی مناطق کشور افراد با کشور خودشان بصورت های موثر و مفید آشنا داده شوند؛
5- ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
اقای شمس با همه این تفاسیر خدمت فقط و فقط ضرر است در وقت جوانان بنده چشیده ام
yoni
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
آقای شمس من فکر می کنم شما اصلا خدمت نرفتید!!!!
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام،
صرفا برای اینکه از اشتباه خارج شوید و فکر نکنید که از دور گود شعار داده می شود عرض می کنم که خدمت بنده در همان سال های 59-61 بوده و غیر از دوره آموزشی بقیه ایام خدمت و دوره احتیاط را در لبه جلویی منطقه نبرد "لجمن" بوده ام.
در محیط کار، همیشه این اصل برایم تجربه شده که همکاران خدمت کرده بسیار منعطف تر و در نتیجه کوشاتر و موفق تر بوده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام جناب شمس حرف شما صحیح ولی جوانان دوره شما موقعیت فعلی کشور با ان زمان متفاوت است اون موقع میتوانستند جوونا گلیم خود را از اب بکشند تا این حد گرانی در کشور نبود این دوسالی که در حال حاضر برای جوانان به هدر میرود میتوانند سرمایه ای برای خود جمع کنند با امیدواری بیشتری زندگی کنند ولی در حال حاضر چی؟من پدرم میگفت زمانی حقوق من 5000 تومن بود حقوق 6 ماهمو کنار میذاشتم میتونستم خونه بخرم ولی در حال حاضر چطور؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
2
6
دروغه باور نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
11
2
این یک ایراد اساسی داره واون اینه که احتمال کودتا و هرج و مرج زیاد میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
در ایران همچین اتفاقی نخواهد افتاد چون همه تابع ولایت فقیه هستند خیالتان راحت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
این همه منظورتون کی هستن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
3
8
بنده احساس میکنم علی اقا ماموریت پیدا کرده بیان در تمام سایتها در مورد این طرح ساز مخالف بزنند ولی ایشان بدانند خدمت سربازی جز ضرر برای جوانان چیز دیگری ندارد بنده خودم در هوانیروز خدمت کردم چیزی جز اینکه وقت بنده تلف شود نداشته است امیدوارم این طرح جدی باشد و به مقصد برسد
پاسخ ها
als
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
با سلام،
بنده هم با نظر شما موافقت ندارم چون در محیط کار این تجربه را داشته ام که عموما همکارانی که خدمت سربازی را بانجام رسانیده و کارت پایان خدمت داشته اند در ایفای مسئولیت های خود بسیار جدی تر و مسئولیت پذیر تر بوده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
جناب als اینی که شما میگید ربطی به خدمت سربازی نداره اون برمیگرده به وجدان کاری اونهایی که شما در محل کار دیدید 99% شان خدمت کرده اند که همکار شما شده اندوگرنه خدمت نکرده بودند الان همکار شما نبودند چون در حال حاضر کسی که خدمت نکرده باشه هرچقدر هم تحصیلات داشته باشه بیکاره! پس ارتباطی به خدمت نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
معذرت میخوام جواب سلام واجب بود
سید امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
2
8
یعنی چی اخه سربازی دو ساله مسخره بازی وامیدوارم مجاس تایید کند ارتش حرفه یی
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
4
مابرای جلوگیری از حمله دشمن، احتیاج به بسیج ۴۰میلیونی داریم نه این ارتش زوار در رفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
نرگس خانوم همچین میگی ارتش زوار در رفته که انگار 30 سال در ارتش خدمت کردید!!!!
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
دارم میمیرم از خنده

ترس از خدمت ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
جناب پویا خدمت ترس نداره وقت و عمر ادما تلف میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
3
0
اگر اجباری بودن سربازی رو بردارن به دلیل کمبود بودجه ی ارگان های نظامی هست زیرا بازده سرباز ها پایین اومده و براشون نفع کمتری داره .
از اون طرف هم خزانه ته کشیده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
5
5
99 در صد از جوانانيکه به سربازی می روند وامکان سواد دار شدن نداشته اند در دوران سربازی با سواد می شوند، متأسفانه کاستی های در حفظ و نگهداری و تأمين باعث شده بی علاقگی در سرباز به وجود بيايد ، بهداشت جمعی و ساير آموزشهای مبارزه با حوادث يکی از نکات مهمی است در آموزش به جامعه خدمت می کندالبته نحوه گذراندن مدت سربازی در ارتش از ساير سازمان های ديگر سخت تر و امتياز داده ميشود البته خدمت سربازی تاکنون به قشر ضعيف تحميل شده است و هيچ امتيازی به آنها نمی دهند حتی ديدم بعضی از سربازها بعلت بی پولی در مدت دوسال به مرخصی نمی روند و بعضی های ديگر در بينشان هستند به مرخصی می روند در برگشت در داخل ترمينالها منتظراند راننده ای در راه خدا آنها را به پادگان برساند حقوق ماهی 30000تومان معنی دارد جز تحقير چيزی نيست لا اقل همان مبلغ 17 قران ده 40 به پائين را با ضريب تورم امروز حساب و پرداخت کنيد، مدت سربازی را کم به کنيد حتی تا 6 ماه اما حذف نکنيد هزينه کنيد آموزش سفت وسخت خدمت سربازی مقدس است در اين تقدس ايجا شک نکنيد، البته اگر تغير کند به حرفه ای قشر 15% مرفهين و برژواها ... جامعه خوشحال خواهد شد عدم توجه و کاستی های خودرا به پای نا کا آمدی سربازی نگذاريد
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
با سلام،
ضمن تشکر از نکته نظرات سازنده شما
بنا به یک سنت حسنه ، در ارتش فرمانده گروهان را "پدر گروهان" و سرگروهبان گروهان را "مادر گروهان" می گویند.
خاطرم است بخشی از مشکلاتی را که شما بر شمردید ردیف بودجه دارند که می بایست از سوی فرماندهان ارشد مورد رسیدگی قرار گیرند تا اجحافی در حق جوانانی که لباس شریف سربازی را بتن می کنند صورت نگیرد...
حميد ش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
9
4
بايد كارشناسي بشه و تمام نقاط ضعف و قوتش دربياد...
مازیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
3
1
طرح سربازی حرفه ای دو گانه که شامل یک مدت 5 ساله و یا دوره کامل 30 ساله است یکی از بهترین طرح هاست در طرح 5 ساله به خیلی افرادی که در شرایط عادی امکان تحصیل ندارند آموزشهای لازم داده می شود تا حتی بعد از دوره 5 ساله بتوانند به کسب و کار در حرفه آموخته ادامه دهندو بعد از آن هم در نیروهای گارد ملی به صورت نیمه وقت ادامه کار می دهند.
عاطا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
6
انشاءاله که این طرح عملی بشه واقعا آرزوی همه جوونای ایران .... بخدا سربازی نه تنها مرد نمیکنه بلکه جوون سالم میره سربازی یا رفیق باز درمیاد یا معتاد ... چه اشکال داره در جای دیگه خدمت کنه حالا حتما باید سربازی باشه ...
مرغ حق
|
United States
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
161
6
با کسانیکه این طرح را خیانت دانسته اند موافقم . من نمیدانم چرا ما باید هر کاری را که امریکائیها میکنند ما هم انرا انجام دهیم ؟؟این طرح برای کشوری مانند ایران بسیار بسیار بد است کسانیکه چنین قصدی دارند خیرخواه ایران نیستند شکی درش نیست امیدوارم این طرح ضد ملی هرگز انجام نشود .این طرح را افراد ثروتمند دنبالش هستند تا فرزندان خود را از دفاع از کشور معاف کنند چون اگر این طرح غملی شود و کسانی انرا برای شغل خود انتحاب کنند تمام انها از اقشار فقیر و محروم خواهند بود که از سر ناچاری به این کار روی خواهند اورد و فرزندان ثروتمندان با خیال راحت به زندگی خوش خود خواهند پرداخت و دفاع از کشور فقط بر گرده فقرا خواهد بود . در امریکا بعد از جنگ ویتنام این کار را کردند تا قبل از جنگ ویتنام در امریکا همه به سرباز باید میرفتند در حین جنگ ویتنام که همه مردم از همه اقشار فقیر و ثروتمند فرزنذان و همسران و برادرشان در جنگ گشته میشدند همه و همه تظاهرات عظمی را هر روزه برای پایان جنگ صورت میدانند که دولتمردان را مجبور کردند به جنگ خاتمه دهند بعد از ان بود که تصمیم گرفتند ارتش مثلا حرفه ای درست کنند و کردند و حالا همه سربازان را فقیترترین امریکائیها تشکیل داده اند و میبینیم که خانواده های سربازان اعتراضات و تظاهرات را از اغاز جنگ با عراق افعانستان انجام داده اند ولی کسی به انها نه اهمیت میدهد نه اصلا انها را میشنود چرا ؟؟ چون فقیر هستند و فقیر صدا ندارد حتی اجساد سربازانی را در محل تخلیه زباله ها هم پیدا کردند و گزارش هم دادند ولی کسی اهمیتی نداد

در زمان بوش هم رسوائی بزرگی بوجود امد که سربازان مجروح جنگ را در یک بیمارستان خرابه و پر از سوسک و موش مداوا میکردند چرا ؟؟ چون این سربازان از فقیرترین فقرا هستند اخیرا هم مصاحبه ای با بوش کرده بودند و او گفته برای سربازانی که کشته یا مجروح و ناقص شده اند اصلا متاسف نیست چوان انها خودشان اینکار را انتخاب کردند .

اگر این کار بشود سربازان دیگر عرق ملی نخواهند داشت و انرا مانند شغل خود میدانند . چرا در ایران باید فرزندان ثروتمندان مانند امریکا در مقابل وطن خود وظیفه ای نداشته باشند . مگر در امریکا فرزندان ثروتمندان / سناتورها / نمایندگان کنگره و.........به سربازی میروند ؟/ حالا کسانی میخواهند در ایران هم همین روش ضد ملی و ضد انسانی را براه به اندازند تا از فرزندان خود محافظت کنند و دفاع از وطن را بر گرده فقیرها به اندازند انها بروند جنگ کنند کشته شئمند ناقص شوند تا امنیت ایران را برای انها و فرزندان و جسابهای بانکی انان بر قرار کنند نه نباید چنین شود . امیدوارم که موفق نشوند چون اگر تحقیق کنیم خواهیم دید پیشنهاد دهندگان این طرح از مرفه های روزگارند و برای انها فرزندانشان از همه بهترون هستند نباید رخصت اینکار را به انها داد این خیانت به کشور و اکثریت مردم است .
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
مرغ حق اگه آمریکاییها اینقدر بدند ودراشتباهند الان تو توی آمریکا چیکار میکنی؟ نشستی کنار گود میگی لنگش کن؟
ناشناس
| - |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
جناب ناشناس مرغ حق هم مثل شما به خارج از کشور رفتن! وگرنه در ایران هستند!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
7
خدا کنه برای یک بار هم که شده برای مردم و به نفع مردم یه کاری بکنن.
البته اینم فقط بخاطر افزایش ازدواج و در نتیجه افزایش جمعیت هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
5
خواهشا مجلس و سایت بولتن نیوز که خبرهای دست اول منتشر میکنه پیگیری کند.
ولوو سوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
3
بنده به عنوان یک سرباز که در حین خدمت هستم به هیچ یک از جوانان عزیز توصیه نمیکنم که به خدمت بروند چون که فراری میشوند. با تشکر!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
3
جناب مرغ حق گو واقعا شما فکر میکنید در حال حاضر ثروتمندان میرن سربازی؟اگر اینجور فکر میکنید سخت در اشتباهید انها پول دارند هرچقدر هم مسولين محترم دقت كنن باز هم اونها يه راهي پيدا مي كنن .من دیدم با چشمای خودم پسر عموی بنده الان شهروند انگلیسه مشكلش رو يه طور حل كرد ورفت در حال حاضر هم تنها اقشار متوسط و ضعیف جامعه همه مشكلات رو تحمل مي كنن شما چه فکری کردید که همچین حرفی میزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
بولتن این چیه دیگه زدی عجب سانسوری کردی خودم متوجه نشدم تو این متنه چی نوشتم :d
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
3
بعضی ها هم میگن بودجه نیست بودجه ته میکشه نخیر این حرفا نیست سالیانه چندده هزار سرباز به محلهای خدمت اعزام میشوند این تعداد که دقیقا من نمیدونم در زمان حرفه ای شدن فکر میکنم به یک سوم تقلیل پیدا کنه که میتوان امکانات ان دوسوم دیگر را هم برای سربازان حرفه ای پرداخت کرد
اگه بخوان این طرح عملی بشه 100% میتونن
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
7
طرح بسیج فعال بایدجدا در کشورپیگیری شود ،چون با میل و رغبت خود افراد است ،درضمن اینکه کشور نیروی نظامی فعال و دلسوزدارد.
نه سربازی اجباری که همه میخواهند ازش فرارکنند.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
2
2
طرح های زیادی وجود داره... ولی به نظر من خوبه که یک مقداری برای خرید سربازی در نظر گرفته بشه... نه خیلی زیاد...نه خیلی کم... اینجوری اقشاری نسبتا زیادی که مایلند می تونن سربازی رو بخرند... حالا از راه این در امدها میشه باقی مانده رو میشه گفت از اقشار درامدی پایین هستند ، با حقوق و درامد کافی به عنوان سرباز حرفه ای یا موقت(بسته به میل همان طرف) در اختیار بگیرند... اینگونه هم تا حدی برای افرادی که وضع مالی نسبتا مطلوبی دارند ، فرصت های بیشتری برای ورود سریعتر به زندگی وجود خواهد داشت و هم اینکه ان اقشار کم درامد که شاید امیدی برای زندگی خود نداشتند، ازین راهکار نه به عنوان یک مدت بی فایده، بلکه جزیی از شغل حرفه ای و زندگیشان استفاده ی کامل می کنند.واقعا این سیستم سربازی کنونی افتضاحه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
5
انشاالله با ظهور امام مهدی که احساس میکنم ظهورشون بسیار نزدیکه بر طبق اتفاقاتی که در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان داره میافته دیگه لازم نیست در مورد این چیزا بحث بشه بر همه مسلمانان واجب است که تبعیت از دستورات امام(عج)بعمل بیاد تا انجا که لازم باشد حتی جان دادن در این مواقع بهتر است خودمان را اصلاح کنیم که بعد از اتفاق مبارک ظهور شرمنده اقا امام زمان نباشیم
اللهم عجل لولیک الفرج
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
11
2
خدمت سربازي را ما رفتيم بقيه هم بايد برن.ميرين حالشو ميبرين انشااٌله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
الهی و ربی ، ای خداوند کریم و رحمان و ای حافظ تمام انسانها ، کاری بکن که خدمت سربازی از دو سال به چهار سال تبدیل شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
1
4
این امر منوط به تصمیم گیری ستاد کل نیروهای مسلح هستش نه مرکز مطالعات و پژوهش های مجلس...!!!
ندیمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
3
12
درخیلی از کشورهای متمدن سربازی اجباری نیست درستش هم همان است

هیچ کسی را سراغ ندارم که به سربازی افتخار کرده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
فقط به 1 دلیل به شما منفی داد انهم این که کشورهای دیگر را متمدن قرار دادید در صورتی که متمدن تر از ایران در جهان نیست ما بقی صحبت شما در مورد سربازی صحیح است
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
با سلام،
سرکار خانم ندیمه!
آموزش نظامی برای دفاع از مرزها و پرچم مملکت در تمام کشورها وجود دارد با این توضیح که مدت زمان و شرائط آن تفاوت می کند.
احتمالا در مورد نهضت مخالفت به اعزام به سربازی اجباری که تحت عنوان "مخالفت با جنگ در ویتنام" در اواخر دهه شصت و اواسط دهه هفتاد چیزهایی شنیده باشید ولی بهر حال اگر فزصت یافتید به مطالعه اش می ارزد.
در کشورهای اروپایی برگزاری چنین دوره هایی از اواخر دوره دبیرستان بصورت های مقطع شروع می شود مضافا بر اینکه در برخی از موارد بصورت دوره های نسبتا میان مدت هم اجرا میگردند.
در تصاویر تلویزیونی برخی از حوادث غیر مترقبه در کشورهایی که نام بردید حضور جوانان یونفورم پوش مثال بارز این مدعا است.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
3
سلام. دوستان عزیز چه خیانتی؟هی میگین خیانته خیانته...
اتفاقا این طوری خیلی ها از بلاتکلیفی در میان
از یه طرف میگن زودتر زن بگیرید دچار گناه نشید از یه طرف یه سد هایی جلومونه ک نمیتونیم تکون بخوریم
من الان 2.5 ساله ک عقد کردم
دانشجوی ترم آخر لیسانسم
ب نظرت خانواده دختر میتونن 5 سال الاف من بشن؟
خودمون چی؟این همه بلاتکلیفی این همه سردرگمی این همه دلشوره این همه اضطراب
برادر من عزیز من دوست خوبم، خوب من جوون چه گناهی کردم
نه دلم میاد درس نخونم نه با این دلشوره و آشفتگی ذهنی میشه درس خوند
چرا باید تو گل جوونیم این همه ذهنم درگیر مساله ی سربازی باشه؟
آخه بابا من تا برم سربازی و برگردم ک دیگه هم پیر شدم هم تازه بعد از خدمتم باید بگردم دنبال کار ک بتونم دست زنمو بگیرم برم سر خونه زندگی خودم
حتی من استعداد خوندن ارشد و دکترا هم دارم ولی خب با این پراکندگی ذهنی و آشفتگی و دغدغه بخدا نمیشه
خیلی وقتا جلو خودمو خانوادمو خانواده همسرم خجالت زده ام و شرمنده باور کنید بعضی روزا روم نمیشه تو روشون نگاه کنم
واقعا راهی میدونین تو رو خدا بگین خب؟
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
0
3
سربازی فقط وقت جوان ها رو تلف نمیکنه بلکه زندگی و روحیه و آینده جوان ها رو هم نابود میکنه امید وارم که این سربازی حذف شه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
3
سربازی ماله کشورای عقب افتاده هست. تغریبا تو جهان برچیده شده.سربازی ایران مال دوران رضا شاه بوده که بعد هفتاد سال دیگه کارایی نداره.بهتره سربازی بصورت پیمانکاری و کسب درامد بشه تا اونایی که انگیزه دارن برن
ندای خدمت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
2
نظر ما این است که در دوره ریس جمهوری منتخب سربازی بصورت داوطلبانه و تخصصی شود
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
در پاسخ به حرفای این آقای علی که تو هر نظری که داده شد به حمایت از دوره سربازی پرداختن و موضوعاتی رو مطرح کردن که به نظرم کاملاً کوته بینانه و سطحی نگرانست نتونستم سکوت کنم. شما میفرمایید پسر باید بره سربازی تا مرد شه و بتونه مسئولیتهای اجتماعی رو تقبل کنه! لطفاً به این سوال بنده جواب بدین که شخصی که 18 سال از عمرش رو مشغول تحصیل بوده و در این مدت از مهد کودک و اوان کودکی گرفته تا فوق لیسانس و انواع پروژه هایی که در قالب گروههای دانشجویی گرفته تا شهر ها و شرکتهای مختلف انجام داده و در طی این سالها با انواع آدمها و شخصیتها تعامل داشته، ..........
مدیر پایگاه کاربر محترم از انتشار پیام های طولانی معذوریم.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
انواع مسئولیتهای اجتماعی رو به عهده گرفته در طول 24،25 سال زندگی، چندین سال زندگی در خانه های دانشجویی و خوابگاه به دور از شهر محل زندگیش که تمامی کارها و نیازهاش رو خودش به دور از خانوادش باید برطرف کنه، تمامی خریدها رو، تمامی امور نظافت رو، رسیدگی به مسائل مختلف زندگی به تنهایی و ...، شما میگی عمومی نگاه کنیم، الان کلی از جوونای این مملکت تحصیل کرده و دانشجو هستن، از بین اونا فکر میکنی چند نفرشون در شهر خودشون مشغول به تحصیل هستن؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
انواع مسئولیتهای اجتماعی رو به عهده گرفته در طول 24،25 سال زندگی، چندین سال زندگی در خانه های دانشجویی و خوابگاه به دور از شهر محل زندگیش که تمامی کارها و نیازهاش رو خودش به دور از خانوادش باید برطرف کنه، تمامی خریدها رو، تمامی امور نظافت رو، رسیدگی به مسائل مختلف زندگی به تنهایی و ...، شما میگی عمومی نگاه کنیم، الان کلی از جوونای این مملکت تحصیل کرده و دانشجو هستن، از بین اونا فکر میکنی چند نفرشون در شهر خودشون مشغول به تحصیل هستن؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
خواص به قول شما رو بذاریم کنار، اکثریت جوانان ما دانشجوی شهرهای غیر از محل زندگی و ساکن اون شهرها هستن بدون حضور پدر و مادر، این یعنی اینکه باید خودشون یاد بگیرن چطوری گیلیمشون رو از آب بکشن. حالا به نظر شما همچین جوونی که این همه تجربه پیدا کرده از زندکی تو این مسیر لازمه که بره سربازی و اونجا هم با فرض عمل به اهداف خدمت (با صرف نظر از تمامی انحرافات و تخطی ها از اهداف چه توسط مسئولان چه توسط سربازان که عملاً بازدهی این دوره رو زیر سوال برده) چند بار کشیک بده و نظافت کنه و بشین پاشو بره و دو یا سه بار هم اسلحه به دست بگیره!؟ بهتر نیست دانسته هاتون رو بروز کنید و در مورد این مسئله که اکثریت جوانان روش حساسیت دارند این چنین اظهار نظر نکنید؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
آیا این به نظر شما عدالته؟ خدمت سربازی برای افراد تحصیل کرده چیزی جز اتلاف وقت و عقب موندن از هم سن و سالهایی که به روشهای مختلف معاف شدند و زودتر وارد بازار کار شدند و معدود فرصتهای شغلی موجود رو پر کردند نیست. اگر قراره سربازی از پسر مرد بسازه بگذارید از "پسر" مرد بسازه و نه از "مرد" یک مرد نا امید دو سال عقب مانده از زندگی. مردی که در طول سالیان تجارب زیادی کسب کرده و انواع مسئولیتها رو انجام داده و با رغبت به کسب دانش پرداخته تا وارد بازار کار شه و از اون دانش استفاده کنه، ولی اولین چیزی که باید بهش فکر کنه خدمت سربازیه! در پاسخ به حرفای دیگتون که به کسی که سربازی نرفته زن نمیدن بگم که این باور کاملاً قدیمی و غلط هست! بهتره به دور و برتون نگاه کنید، مطمئناً موارد متعددی میبینید و پی می برید که این موارد که به کسی که سربازی نرفته زن نمیدن جزء خواص هستند!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
در مورد اون حرفتون که بهترین دوران زندگی یک جوون دوران سربازیه باید بگم که این حرف رو موقعی میزدن که اکثریت جمعیت جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی نبودن و تنها مکانی که امکان داشت با جمع زیادی از هم سن و سالانشون بمنظور انجام یک هدف و کار مشترک دور هم جمع بشن سربازی بود! یعنی همون دهه های 40،50! بروز کنید خودتون رو آقا، الان بهترین دوران زندگی هر جوونی دوران دانشجویی هست و بس و همونجور که اکثریت نظرها در اینجا نشون میده سربازی رو دوره اضافی و اتلاف وقت میدونن. بله آقا، الان تو این زمونه راههای دیگری هم برای مرد شدن هست. اگر سربازی برای جوانان انقدر ضروری بود از بین این همه کشور مطمئن باشید تعداد بیشتری این دوره رو ضروری میدونستن! در بین این کشورها خیلی از کشورها هستند که شرایطی شبیه به کشور ما دارند ...
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
3
2
امیدوارم تونسته باشم شما را متوجه اشتباهاتتان بکنم. در پایان بگم که بنده کاملاً با این طرح در هر مقیاسی که انجام بشه موافقم، اگر هم نشد و یا نگذاشتند که انجام بشه! بهتره خدمت سربازی برای جوانانی که یا وارد دانشگاه نشدند و یا بطور کل به دنبال تحصیل نرفته اند ضروری باشه و بطور خاص به تناسب پیشرفت در تحصیلات مدت دوره هم بطور چشمگیری کاهش پیدا کنه. نه اینکه همون مقدار کسریهایی که وجود داشت رو هم بردارن! اینطوری جوانان و بخصوص جوانانی که مخالف این دوره هستند به کسب علم و وارد شدن به دوره تحصیل و پیمودن درجات عالی آن اشتیاق بیشتری نشان میدهند. نه اینکه تمام فکر و ذکرشان پیدا کردن راههای فرار از خدمت باشد، بجای آن در این صورت زندگیشان زودتر به روی روال میافتد. بماند که تخصصی شدن سربازی از همه نظر به نفع کشور است. هم از نظر اقتصادی هم اجتماعی هم فرهنگی! اگر هم جنگی قرار باشه پیش بیاد دیگه این جوونایی که سه بار کلاشینکف و ژسه گرفتن دستشون و چند بار شلیک کردن و دو بار باز و بستش کردن و یک سری کلاس تئوری درباره مشخصات این اسلحه های منسوخ گذروندن نمیتونن در برابر اسلحه های بروزی که دیگر ارتشها استفاده میکنند و یا هر چیز دیگری ایستادگی کنند! دیگر گذشته اون زمونا، دیگه وقتشه تخصص بکار گرفته بشه. به امید آن روز
پاسخ ها
شمس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
با سلام،
جناب آقای حسن!
هر چند که فرمایشات شما مفصل بود ولی توجه شما را به یادداشت یکی از کاربران همین صفحه اجتماعی عطف می نماید که گفته است: "...اینکه اگر کسی طرفدار تلف کردن دو سال از بهترین دوران زندگی جوانان کشور آنهم با اعمال شاقه باشد مطمئنا از یک بیماری روانی رنج می برد و باید کمک اش کرد".
بهر تقدیر مرز های کشور باید محافظت شوند و این مهم صرفا بدست انسان هایی مقدور است که دل در آبادانی و سربلندی آن دارند و حاضر هستند در راه آن جانفشانی کنند . در سرتاسر تاریخ، تا بوده چنین بوده و در آینده هم چنین خواهد بود.
طبیعتا "مزدور" کسی است که در قبال دریافت "مزد"ی کاری را بانجام می رساند و در منطق بازارهای سودا گری بین عرضه و تقاضا رقابت بی رحمانه حاکم است...
ولی در قاموس این ملت در دفاع از مرزهای شرف و ناموس و مرزهای سرزمینی، جوانان این مرز و بوم در همه حال در تاسی برهم دیگر سر و ذست شکسته شکانده اند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
1
1
اقا حسن راس میگه .اگه فروشیم کنن و از دم قسط هم بدک نیست. در عوض کارمیکنیمو پولشو درمیاریم هم سابقه کارمونم میشه از پولشم قسط رو میدیم عیبم نداره ...
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
0
2
اخه من که 18 ماه رفتم فقط سربار بودم وقتمو الکی هدر دادم.خوده فرماندها هم اینو میدونستن...
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
0
0
اگه اختیاری بشه ک معرکه میشه...
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
0
1
خدا خیرشون بده . اگه ما جوونا از زیر بار این فشار خلاص کنن خیلی خوب میشه . بریم بچسبیم به زندگیمون . آخه الان آموزش آنچنانی هم که نمیدم . ...
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
0
1
سلام بابا تو را به امام زمان این سربازی را حذف کنین من لب مرز خدمت میکنم استان ایلام با تمام مشکلاتش به کنار سربازای فقیر که وضع مالی خوبی ندارن مرخصی نمیتونن برن اخه از دهلران باید برن مشهد و برگردن ماهی 40 هزار تومن بهشون میدن که در ماه پول شوینده های سرباز هم نمیشه ... من از مسولان این مملکت میخام به عنوان یه نماینده از طرف جامعه جوانان و سربازان که یه فکر اساسی بکنن.
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
0
0
یا خدمت یا ازدواج من سال 87 خدمت کردم وقتی خدمتم تموم شد دیگه از هر چی زندگی ازدواج بدم اومد بابا میری خدمت یک سال نشده احترام نظامی رو فراموش میکنی به نظرم خدمت اینه یه پولی ایران داره هدر میده بجای این همه هزینه این پولارو بدن جوانها برن سره زندگیشون الان کشور ایران نیازی به سرباز نداره هر وقت جنگ شد ما آماده برای جنگ هستیم فقط آموزش بدن کافیه بقیعه پول رو بدید ما ازدواج کنیم.
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
0
0
به نظرم هر جوانی اجازه نمیده کشورهای بیگانه به ایران حمله کنه بخدا کسانی رو دیدم میگن دو سال خدمت کردم برم جنگ بمیرم مطمین باشید اگر همه آموزش دیده باشن هیچوقت نمیزارن به کشور کسی نزدیک بشه اونایی که دوسال خدمت کردن عمرا بیان به جنگ چون همه ی سربازها زوری دارن خدمت میکنن اما آموزشی باشه همه رازی هستن چون این حرفای سربازهای دوره خدمتم بود
hesam
|
United States
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
یعضی ها فكرميكنن كه سربازى به شيوه ى فعلى درسته درصورتى كه سربازى حرفه اى به شيوه ى90%كشورهاى دنياشيوه ى درستيه،سربازى كه باخواسته ى خودش وبه حالت كارمندباشه كارش مطمئنأبهتره،توسربازى امروزبه جاى اينكه به قول خودشون مردبشن شادابی ندارند ،من خيلياروميشناسم كه ازسربازى معاف شدن وازخيلى ازاونايى كه سربازى رفتن زندگيشون موفقتره
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
با سلام،
اخوی گرامی!
اگر دلایل معاف شدن این افراد را که بقول شما در "زندگیشون موفقتر" بوده اند را هم می نوشتید مطالب تان بسیار مفید تر و بحث انگیز تر می شد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
از نظر من دولت حق نداره مردم رو نسبت به خودش وابسته کنه و دولت باید وابسته به مردم باشه و این نوع سیاست گذاری ها سیاست گذاری های غیر اسلامی و بر خلاف اصول دموکراسی هسته ،قانونی که که برای مسایل نسبی حکم مطلق میده قابل قبول نیسته و مجلس کلا باید با اصول اسلامی آشنا بشن و رویکرد اسلامی داشته باشن مثلا با شعار بچه کمتر زندگی بهتر که شعار غیر اسلامی بوده که بعدا فهمیدن اشتباهم کردن، من که خودم به هیچ وجه سعی نمیکنم منت دولت رو بکشم شاید دارم اشتباه میکنم ولی نمیخوام بگم موقع دفاع از کشور جهاد کردن واجب نیسته بلکه هسته ولی از نظر من موقع اون رسیده که سربازی رو توجیح نکنیم وبا توجه به مسایلی که امان علی اشاره هایی داشتن در نهج البلاغه و علم جدید جامع شناسی برای راهکاری غیر سربازی اجباری و افزایش نیروی کار کشور باید این مسایل رو حل کنیم و مثلا برای یاد دادن تیراندازی به جوانها باید به صورت تفریح ودر روزهای جمعه وبدون هیچ زوری اینکارو کرد و توصیه اسلامم همینه. ((سلام))
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین